View Full Version : Hvor/Når 3
Nok et bilde etter min far! Han er faktisk med på bildet- fremst nede på bakken til venstre, med briller. Hvor og når kan dette være fra?
Har egentlig ikke peiling, men prøver meg på Bromma. Rundt 1952-53.:huh:
Bromma är det inte, varken hangar eller torn stämmer med verkligheten. Jag chansar på Köpenhamn, hangaren i bakgrunden ser bekant ut med texten "SCANDINAVIAN airlines system".
Bilden är sannolikt tagen mellan 1957-1961. SAS började måla taken vita 1957 och DC-4 togs ur tjänst 1961.
Fellowship
16-10-2007, 20:03
Originally posted by Viking255
Bromma är det inte, varken hangar eller torn stämmer med verkligheten. Jag chansar på Köpenhamn, hangaren i bakgrunden ser bekant ut med texten "SCANDINAVIAN airlines system".
Bilden är sannolikt tagen mellan 1957-1961. SAS började måla taken vita 1957 och DC-4 togs ur tjänst 1961.
Om dette er på Kastrup, og det kan sikkert stemme, så løses spørsmålet best ved å finne ut: Når bygget de kontrolltårnet vi kan se i bidet?
Jeg vil si at det er fra 1955-1957.
Begrunnelse:
SAS tok DC-4 ut av trafikk i 1957. (Det må være første utgaven av DC-6 du mener mht 1961... )
Jeg tror de hvite takene ble innført med leveransen av DC-6B i 1952. Jeg har aldri sett noe bilde av DC-6B uten hvit overdel. (DC-6 fra 1948 derimot... ). Så malte de vel om de eldre flyene ved vedlikehold...
Det siste spørmålet blir: Når var det de tok SAS-logoen på halen i bruk?
Var det ved levering av nye CV-440 og DC-7C fra 1956? Disse har aldri hatt noe annet. Eller var det året før, altså 1955 at de begynte å male om halene??
Jeg ser med glede frem til svar fra noen som vet mer om dette, for dette er avgjørende i forhold til datering av bilder av SAS-fly på 1950-tallet.
Originally posted by Fellowship
Om dette er på Kastrup, og det kan sikkert stemme, så løses spørsmålet best ved å finne ut: Når bygget de kontrolltårnet vi kan se i bidet?
Jeg vil si at det er fra 1955-1957.
Begrunnelse:
SAS tok DC-4 ut av trafikk i 1957. (Det må være første utgaven av DC-6 du mener mht 1961... )
Jeg tror de hvite takene ble innført med leveransen av DC-6B i 1952. Jeg har aldri sett noe bilde av DC-6B uten hvit overdel. (DC-6 fra 1948 derimot... ). Så malte de vel om de eldre flyene ved vedlikehold...
Det siste spørmålet blir: Når var det de tok SAS-logoen på halen i bruk?
Var det ved levering av nye CV-440 og DC-7C fra 1956? Disse har aldri hatt noe annet. Eller var det året før, altså 1955 at de begynte å male om halene??
Jeg ser med glede frem til svar fra noen som vet mer om dette, for dette er avgjørende i forhold til datering av bilder av SAS-fly på 1950-tallet.
Du har helt rätt! Jag har blandat ihop korten totalt och tänkte på DC-6B.
I Kontaktgruppens specialnummer om DC-4 från 1984 finns det en bild på en DC-4 på Torslanda tagen 1953 med vitt tak. I Åke Halls bok "Luftens Vikingar" finns på sid 38 en bild på OY-DFC med vitt tak, som sägs vara tagen på våren 1950! Jag är dock av flera skäl tveksam till vissa uppgifter i boken. Det påstås t ex att det "slutliga" målningsschemat på DC-4 var den med texten SCANDINAVIAN på fenan vilket uppenbarligen inte är korrekt med tanke på bilden i denna tråd.
DC-6B OY-KMA hade vitt tak vid leveransen i maj 1952, det finns det bildbevis på i nämnda bok. På Airliners.net finns en bild på DC-6 LN-LAH tagen i Kenya 1955, och denna har SAS-logon på fenan (se nedan).
Att bilden är tagen på Kastrup är dock bekräftat. I boken "Københavns Lufthavn 1925-1975" finns på sid 59 en bild på stationsbyggnaden med detta torn, och på sid 61 en översiktsbild över ramp + station + hangarer. I texten står:
"Der skete en masse i Københavns Lufthavn i sommeren 1954. Der inførtes særlige beskyttelsesdragter for lufthavnens eget special-uddannede brandvæsen och man fick en søbil med vandkanon, og i juli tog man så den utvidede administrationsbygning i brug"
Det står ingenting om att tornet skulle vara byggt då, och det ser ju ut som om byggnaden är klar när man bygger tornet på bilden, så jag kan nog hålla med om att bilden kan vara tagen 1955.
Tack för korrigeringen mht DC-6!
Två bilder från 50-talet, från olika vinklar:
Hvor blir forresten dette iforhold til dagens CPH? På det ene bildet ser det ut som om denne terminalen var plassert inærheten av enten Cargo eller DSB sine områder?
Fellowship
16-10-2007, 21:13
Og takk for fine bilder :smile2
Jeg snakket med en pensjonist på SAS-museet sist søndag. Han begynte å arbeide med Line Maintenance i SAS på fornebu i 1950! Jeg stilte ham spørsmålet om når de begynte med hvitmaling, og han sa det var etter at begynte der, uten at han kunne si det nøyaktig.
Men det han sa, var at begrunnelsen var at når de begynte å fly høyere, ble kabinen varm. Og det var jo med DC-6 at trykk-kabinen kom...
Dermed er det ikke helt umuilig at bildet av en hvit DC-4 fra 1950 kan stemme.. (?)
men jeg er enig i at ikke alle informasjon i "Luftens vikingar" er helt nøyaktige. Som dette med "det slutliga måningsskjema.."
SAS solgte forøvrig LN-IAD alt i januar 1957
Det som også er interessant, er endringen av titlene over vinduene fra SCANDINAVIAN med stor font og AIRLINES SYSTEM med liten font, til hele navnet i samme font som SAS på halen.
Vi ser på bildet av LN-IAD i denne tråden, at flyet har fått ny font både på halen og over vinduene.
Selv DC-3 fikk SAS på halen før den ble faset ut i 1957, se flere parkerte Dakotaer i bakgrunnen på det ene bildet fra CPH. Begge disse ser 1957 ut, synes jeg. Dakotaen ble aldri hvit. En eller 2 SAAB Scandia ble hvit, men fler fikk SAS-logo.
Også viking-skipet og dragehodet ble forandret på ´50-tallet. Standard-skjemaet fra 1948, med leveringen av DC-6, ble beholdt uavhengig av logo og titler, på alle DC-3, DC-4, Scandia og DC-6. t.o.m Sandringham og en dansk Viking hadde vel dette.
Og MERK, tidligleveransen av CV-440 og DC-7C uten hvit farge, hadde også dette vikingskipet.
Så var det vel sommer-høst 1956 at de valgte det litt mer elegante designet som kom med CV-440, DC-7C, Caravelle, DC-8, Viscount og Coronado.
Av de "gamle" var det kun en eller noen få DC-6B som fikk denne varianten.
Men nå ble det vel litt vel mye utenomsnakk,
Skal vi datere bildet til 1955 ?
SE-DYD: vet du hvordan det passer inn med din fars livsløp og reisevaner... ?
Fellowship
16-10-2007, 21:15
Originally posted by Someone
Hvor blir forresten dette iforhold til dagens CPH? På det ene bildet ser det ut som om denne terminalen var plassert inærheten av enten Cargo eller DSB sine områder?
Det stemmer vel, på det nederste (fargebildet fra Vi Flyver), kan vi se at der har begynt å bygge det som ble ny terminal i høyre bildekant, over hangaren.
Det stemmer vel, på det nederste (fargebildet fra Vi Flyver), kan vi se at der har begynt å bygge det som ble ny terminal i høyre bildekant, over hangaren.
Ser det nå. Og såvidt jeg vet er det den ene halvdelen av det som idag er tverrbanen (12/30) vi ser i høyrebilledkant og da skal vel dette ligge der hvor den nordlige delen av Cargo er idag, tvers ovenfor STS på den andre siden av rullebanen (22R). Og er på insiden av der hvor DSB har togparkering, som består av "kunstig land"
Ser det nå. Og såvidt jeg vet er det den ene halvdelen av det som idag er tverrbanen (12/30) vi ser i høyrebilledkant
Jag vill nog påstå att det är bana 09/27 som vi ser i vänsterkanten. Den stängdes på 70-talet men man se rester av den på bilder och kartor. Större delen av den går över den nuvarande rampen. Dessutom byggde man ut land i Öresund på 60- eller 70-talet för att ge plats åt den nya huvudbanan 22 (som idag är 22L). Jämför den svängande taxibanan på färgbilden med den svartvita bilden nedan!
För en jämförelse mellan 1959 och 2005 så gjorde jag denna bild för länge sedan och glömde på min hårddisk; "jet-terminalen" som är under byggnation invigdes 1960 och var ganska oförändrad till skiftet 80/90-tal. Nuvarande C-piren invigdes i början av 70-talet då 747-trafiken började. Original A- och B-pirerna revs på 80-talet och byggdes upp på nytt. Först på 90-talet började CPH:s stora expansion till det utseende flygplatsen har idag!
Takker, det siste bildet oppklarte alt. Dvs den gamle terminalen lå i området der hvor det nå er remote stands for jet, dvs mellom STS og regional/commuter parkeringen.
Men det vil også si at de har gjennvunnet langt mer land enn det jeg trodde og ett rask øyemål skal tilsi at kystlinjen når er 400-500 meter lenger ut
Ja, det är korrekt. Man kan även se att det fortfarande finns en hangar kvar i CPH som är nästan oförändrad; den närmast originalstationen finns både på bilderna från 1959 och 2005, och även på bilden nedan som jag tog i CPH den 7 oktober. Det låga huset med "tandat" tak finns också fortfarande.
Vi kanske ska starta en separat tråd för CPH:s historia? ;)
Skal vi datere bildet til 1955 ?
SE-DYD: vet du hvordan det passer inn med din fars livsløp og reisevaner... ?
Jeg er helt overveldet over hva dere har inne- det blir mer og mer interessant for hvert bilde jeg legger ut. Har noen til, men av nyere dato. Kommer etterhvert, hvis dere er interessert! Og det ser jeg jo dere er!:smile2 Jeg tror jeg må lete mer etter slike bilder- fins sikkert noen fler gjemt bort!
1955 høres sansynlig ut! Riktignok er det det året jeg ble født, så jeg fulgte jo ikke med akkurat da, men han reiste mye. Han var overingeniør og senere teknisk direktør på KPS, datidens ledende norske hvitevarefabrikk, og fra jeg var ganske liten kan jeg huske jeg mang en gang var med å kjørte ham til FBU. Bare synd jeg ikke var mer ivrig på slik fotografering den gang!
Jag hittade en lite nyare bild på Kastrup i mitt arkiv och scannade in den. Detta är en bild tagen mellan 1987-1993; det står en Conair A320 och en Air France A320 vid A-piren. Det ser ut som om det står två SAS 767 vid C-piren - i så fall är den tagen efter 1989 men före 1993, då Conair gick ihop med Scanair och blev Premiair.
De stora skillnaderna mot CPH av idag kan man tydligt se, främst på A-piren som här fortfarande är original från 1960 utan "jetways". Man ser även hur kustlinjen såg ut vid hangarerna där det nu har fyllts ut mycket land för att få plats med tunnel och maintenanceområde för DSB. Området med privathus direkt norr om terminalen finns inte längre, där går nu motorvägen över till Malmö.
Kan någon datera bilden mer exakt än 1989-1993?