PDA

View Full Version : DHC-3 Otter s/n 397


Olebno
15-10-2007, 22:10
S/N 397 - RNOAF O-AI, senere LN-TSC og C-FQEI bygges nå opp i Ungarn. Samme workshop som bygger opp den Junkers JU-88 som skal til Luftfartsmuseet i Bodø. Flott at man tar vare på de gammle, men allikevel litt trist at man dytter en PT6A inn i stedet for stjerna. Men, eieren er fra Sveits. Han vet kanskje ikke bedre.:lol:
Så vidt vites kommer den med kalosjer.

Desk pilot
16-10-2007, 10:53
Fant denne bloggen med bilder som viser hvorfor flyet må bygges opp igjen. Å stupe kråke med sjøfly ser ikke særlig morsomt ut....

flythebush.blogspot.com/2005/10/surgery-is-necessary.html (http://flythebush.blogspot.com/2005/10/surgery-is-necessary.html)

LN-MEH
18-10-2007, 12:52
Dette flyet ble såvidt nevnt i en tråd på dette underforumet. Det stod langt ned i en posting, quote: C/n 397 LN-TSC Ocean Products A/S/Westwing,ble CF-QEI senere C-FQEI.Flyet tilhørte Air Nootka da det 4/8-2005 krasjet i Louie Lagoon,Vancouver Island.Alle 9 ombord overlevde og flyet ble senere hentet av en Sikorsky S-61N (C-FHHM).Etterhvert ble flyet solgt til sveitseren Urs Wamister.Han fikk flyet sendt til Karl Birczak's verksted i Hereg i Ungarn for gjenoppbygging.Det er samme sted NLM har en Ju-88 under oppbygging.
http://forum.scanair.no/read.php?TID=16366

Olebno
18-10-2007, 13:33
Takker Mehamn, den tråden har jeg merkelig nok oversett. Spesiellt morsomt å se at LN-IKI faktisk lever ennu. Jeg var involvert da vi (entusiaster i WF) prøvde å stoppe eksporten av den. Vi fikk faktisk Kulturdept. med dette, men stoppordren kom en dag forsent. Dagen før dept. signerte brevet hadde IKI forlatt Norge. Dobson Aviation i Kansas kjøpte flyet og byggde den opp. Takker.:old