Someone
14-10-2007, 22:47
Da har jeg vært en liten helgetur i Bergen så nå kommer rapporten:
Hadde brukt bonuspoeng for å bestille reisen og da ble det til at det ble foran gardinen til Bergen og bak på returen. Litt av bakgrunnen for at jeg valgte denne routingen var at jeg 1. Aldri hadde fløyet Fokker 50, 2. Aldri hadde fløyet til/fra KRS og 3. Aldri hadde fløyet med SAS sine Q400. Hadde som vanlig sjekket inn og reservert sete dagen før og hadde sikret med sete 1A på både CPH-KRS og KRS-BGO.
Var unormalt for meg og være tidlig ute på CPH og fikk raskt skrevet ut boarding kort og tagget og sent avgårde bagasjen. Siden jeg for en gangs reiste med businessbilletter brukte jeg for første gang fast track på CPH. Fast Track på CPH er imotsetning til de andre sikkerhetskontrollpunktene på CPH ikke blitt flyttet til ett sentralt område mellom T2 og T3, noe som gjør at hvis man skal reiste fra C eller D piren og ikke skal i tax-free så sparer man en halv kilometer med gåing på å bruke Fast Track.
Hadde ikke behov for å handle noe så gikk rett inn i SAS Business Lounge, tok på meg rustningen og sverdet og gikk fryktløst inn døren for å måte Lounge-dragene ansikt til ansikt.......for som fryktet var det lettere sagt enn gjort å komme inn. Problemet er slikt at selv om jeg reiser med business billetter så er det hverken business class på CPH-KRS eller KRS-BGO. Det betyr at det stod Y på boardingpasset til CPH-KRS og M på det andre. Kvitteringen min var det også litt tull med siden der stod det I-Economy for CPH-KRS og I-Business KRS-BGO (I er vel EB-billetter i business) og det forvirret dragen enda mer, men etter å ha forklart at billetten min var i business så fikk jeg omsider slippe inn da hun på 2. forsøket på å taste navn og booking på skjermen sin fikk en OK på navnet mitt:rolleyes:
Lite folk i Business Loungen denne dagen (virket som det var fullere i Scandinavian Loungen) og det var litt utplukket blant maten og snacksen når jeg kom, selv om det kom nytt like før jeg dro. Uansett så forsynte jeg meg så godt jeg kunne og det ble både rundstykker, potetgull, øl og brus.
1. servering:p
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010001.jpg
Ble sittende i loungen til det ble boarding fra C5 og bussing ut til flyet en Dash-8-Q400. Var endel ombord i bussen som ikke var like fornøyde med at det var en Q400, noe som i og for seg er forståelig, selv om jeg ikke var blant dem. Var vel ca 85% fullt såvidt jeg kunne se og de 8 første radene var Eco Extra
Sete 1A bestod knyttnevetesten med glans og jeg kunne til og med sitte med tilnærmet strake ben:colgate:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010005.jpg
Avgang på tiden og opp i luften ble det servert smørbrød med brie (eler lignende) og noe jeg tror var kalkun. Og siden jeg satt foran så måtte det utnyttes til det fulle og hva er vel bedre enn Champagne til lunchen :cheers:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010004.jpg
Litt uklart bildet, men det er "Cabin Emergency Checklist" som ligger fremme og som dessverre blir brukt litt hos SAS sine Q400
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010006.jpg
Hjulene slo seg ut og låste seg når de skulle og vi landet på tid på KRS like før KLM fra AMS så i passkontrollen og avgangshallen hadde halve tollstyrken til Vest-Agder samlet seg og stod å ønsket oss velkommen. Kjøpte med meg kvoten, hentet kofferten, tok den gjennom tollen og fikk levert den fra meg. Måtte vente 10 minutter før det ble boarding til SK2345 som skulle ta meg videre til Bergen.
Motlys på KRS så dette var det beste bildet jeg klarte å ta
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010008.jpg
Boarding gikk greit og fant meg tilrette i sete 1A. Knærne fikk plass, men det var ikke spesielt god plass til tærne og skulle nok ha plukket ut ett sete litt lenger bak.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010009.jpg
Slow Fokker'n var eller en OK maskin og stillere enn jeg hadde forventet. Eneste var at vinduene var alt for langt ned og det var vanskelig å titte ut uten å få delvis kink i nakken for en som er 1.90. Kjøpte ikke noe ombord med tok meg en kopp te. Ellers kunne man også se at ihvertfall denne fokkeren hadde interiør fra 90-tallet for denne "kunsten" har jeg ikke sett siden SAS fløy rundt med janne-farger (husker bulkhead på MDene og DCene til SAS hadde denne før kabinen ble oppgradert når SAS gikk over til dagens livery)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010010.jpg
Landet til tiden og ble busset inn til terminal hvor kofferten kom etter ca 10 min. Flybussen virket også å være populær for jeg måtte vente 1 avgang sammen med mange andre da første avgang var full.
For returen hadde jeg som vanlig sjekket inn på internet dagen før og som så mange ganger før var jeg BN1. SK2869 BGO-CPH som jeg skulle med var oppsatt med Q400 da jeg bestilte billetten, men da jeg sjekket inn på sas.no hadde seat mappen gått berserk og det var umulig å se hvordan type det var siden alle setene var plassert etterhverandre, men med litt prøving og feiling fikk jeg 15F som jeg var sikker på ville være ett vindusete enten det var MD eller Dash.
Ellers må jeg innrømme at Flesland ikke imponerte meg voldsomt. Flyplassen virker rotete og kaotisk og maten der var minst like dyr som på OSL om ikke dyrere og jeg antok at kvalliteten ikke er noe høyere så nøyde meg med en Solo mens jeg ventet. Oppdaget også at det var en MD-82 som skulle ta meg til CPH da flyet fra CPH landet.
Boarding gikk greit og flyet var vel ca 70% fullt, hvorav 11 rader Extra. Jeg hadde også en treseter for meg selv så ble en behaglig tur da det fortsatt er stillere på rad 15 på en MD, enn det er på både 737 og 320.
Like etter man kom gjennom skylaget
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010016.jpg
Kjøpte meg en blåbær muffin og New Stout fra Skands Mikrobryggeri som SAS DK fører ombord. Var faktisk ett meget godt øl og absolutt verdt en smak.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010017.jpg
Ankomst på rute til CPH, men havnet midt i søndagsrushet så ankomsthallen var full av folk. I tillegg levde infoskjermene til bagasjebåndene sitt eget liv og bagasjen fra Bergen kom på båndet selv om ikke skjermen visste det....noen som gjorde at kofferten min fikk seg 2 runder rundt får jeg oppdagen den, siden jeg stod ibakgrunnen og ventet på at koffertsymbolet på skjermen skulle begynne å blinke fremfor å stå å gni meg inntil båndet og markere sitt kofferttralle revir som enkelte gjør:rolleyes:
Konklusjon:
En ting kan jeg slå fast og det er at turen blir straks mye bedre når man får tilgang til lounge, fast track og kan sitte foran skillet og drikke champis. Crewet på alle flygningene var også denne gangen bra og flyene var på rute. Og bortsett fra Flesland og lounge-dragen er det lite å klage på og SAS leverer varene etter mine krav og ønsker (og siden jeg brukte bonuspoeng og ikke fikk så skal jeg ikke syte om dårlig opptjening i denne trip rapporten)
Edit: Skrivefeil og ordlegging som var helt på trynet;)
Hadde brukt bonuspoeng for å bestille reisen og da ble det til at det ble foran gardinen til Bergen og bak på returen. Litt av bakgrunnen for at jeg valgte denne routingen var at jeg 1. Aldri hadde fløyet Fokker 50, 2. Aldri hadde fløyet til/fra KRS og 3. Aldri hadde fløyet med SAS sine Q400. Hadde som vanlig sjekket inn og reservert sete dagen før og hadde sikret med sete 1A på både CPH-KRS og KRS-BGO.
Var unormalt for meg og være tidlig ute på CPH og fikk raskt skrevet ut boarding kort og tagget og sent avgårde bagasjen. Siden jeg for en gangs reiste med businessbilletter brukte jeg for første gang fast track på CPH. Fast Track på CPH er imotsetning til de andre sikkerhetskontrollpunktene på CPH ikke blitt flyttet til ett sentralt område mellom T2 og T3, noe som gjør at hvis man skal reiste fra C eller D piren og ikke skal i tax-free så sparer man en halv kilometer med gåing på å bruke Fast Track.
Hadde ikke behov for å handle noe så gikk rett inn i SAS Business Lounge, tok på meg rustningen og sverdet og gikk fryktløst inn døren for å måte Lounge-dragene ansikt til ansikt.......for som fryktet var det lettere sagt enn gjort å komme inn. Problemet er slikt at selv om jeg reiser med business billetter så er det hverken business class på CPH-KRS eller KRS-BGO. Det betyr at det stod Y på boardingpasset til CPH-KRS og M på det andre. Kvitteringen min var det også litt tull med siden der stod det I-Economy for CPH-KRS og I-Business KRS-BGO (I er vel EB-billetter i business) og det forvirret dragen enda mer, men etter å ha forklart at billetten min var i business så fikk jeg omsider slippe inn da hun på 2. forsøket på å taste navn og booking på skjermen sin fikk en OK på navnet mitt:rolleyes:
Lite folk i Business Loungen denne dagen (virket som det var fullere i Scandinavian Loungen) og det var litt utplukket blant maten og snacksen når jeg kom, selv om det kom nytt like før jeg dro. Uansett så forsynte jeg meg så godt jeg kunne og det ble både rundstykker, potetgull, øl og brus.
1. servering:p
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010001.jpg
Ble sittende i loungen til det ble boarding fra C5 og bussing ut til flyet en Dash-8-Q400. Var endel ombord i bussen som ikke var like fornøyde med at det var en Q400, noe som i og for seg er forståelig, selv om jeg ikke var blant dem. Var vel ca 85% fullt såvidt jeg kunne se og de 8 første radene var Eco Extra
Sete 1A bestod knyttnevetesten med glans og jeg kunne til og med sitte med tilnærmet strake ben:colgate:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010005.jpg
Avgang på tiden og opp i luften ble det servert smørbrød med brie (eler lignende) og noe jeg tror var kalkun. Og siden jeg satt foran så måtte det utnyttes til det fulle og hva er vel bedre enn Champagne til lunchen :cheers:
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010004.jpg
Litt uklart bildet, men det er "Cabin Emergency Checklist" som ligger fremme og som dessverre blir brukt litt hos SAS sine Q400
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010006.jpg
Hjulene slo seg ut og låste seg når de skulle og vi landet på tid på KRS like før KLM fra AMS så i passkontrollen og avgangshallen hadde halve tollstyrken til Vest-Agder samlet seg og stod å ønsket oss velkommen. Kjøpte med meg kvoten, hentet kofferten, tok den gjennom tollen og fikk levert den fra meg. Måtte vente 10 minutter før det ble boarding til SK2345 som skulle ta meg videre til Bergen.
Motlys på KRS så dette var det beste bildet jeg klarte å ta
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010008.jpg
Boarding gikk greit og fant meg tilrette i sete 1A. Knærne fikk plass, men det var ikke spesielt god plass til tærne og skulle nok ha plukket ut ett sete litt lenger bak.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010009.jpg
Slow Fokker'n var eller en OK maskin og stillere enn jeg hadde forventet. Eneste var at vinduene var alt for langt ned og det var vanskelig å titte ut uten å få delvis kink i nakken for en som er 1.90. Kjøpte ikke noe ombord med tok meg en kopp te. Ellers kunne man også se at ihvertfall denne fokkeren hadde interiør fra 90-tallet for denne "kunsten" har jeg ikke sett siden SAS fløy rundt med janne-farger (husker bulkhead på MDene og DCene til SAS hadde denne før kabinen ble oppgradert når SAS gikk over til dagens livery)
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010010.jpg
Landet til tiden og ble busset inn til terminal hvor kofferten kom etter ca 10 min. Flybussen virket også å være populær for jeg måtte vente 1 avgang sammen med mange andre da første avgang var full.
For returen hadde jeg som vanlig sjekket inn på internet dagen før og som så mange ganger før var jeg BN1. SK2869 BGO-CPH som jeg skulle med var oppsatt med Q400 da jeg bestilte billetten, men da jeg sjekket inn på sas.no hadde seat mappen gått berserk og det var umulig å se hvordan type det var siden alle setene var plassert etterhverandre, men med litt prøving og feiling fikk jeg 15F som jeg var sikker på ville være ett vindusete enten det var MD eller Dash.
Ellers må jeg innrømme at Flesland ikke imponerte meg voldsomt. Flyplassen virker rotete og kaotisk og maten der var minst like dyr som på OSL om ikke dyrere og jeg antok at kvalliteten ikke er noe høyere så nøyde meg med en Solo mens jeg ventet. Oppdaget også at det var en MD-82 som skulle ta meg til CPH da flyet fra CPH landet.
Boarding gikk greit og flyet var vel ca 70% fullt, hvorav 11 rader Extra. Jeg hadde også en treseter for meg selv så ble en behaglig tur da det fortsatt er stillere på rad 15 på en MD, enn det er på både 737 og 320.
Like etter man kom gjennom skylaget
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010016.jpg
Kjøpte meg en blåbær muffin og New Stout fra Skands Mikrobryggeri som SAS DK fører ombord. Var faktisk ett meget godt øl og absolutt verdt en smak.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010017.jpg
Ankomst på rute til CPH, men havnet midt i søndagsrushet så ankomsthallen var full av folk. I tillegg levde infoskjermene til bagasjebåndene sitt eget liv og bagasjen fra Bergen kom på båndet selv om ikke skjermen visste det....noen som gjorde at kofferten min fikk seg 2 runder rundt får jeg oppdagen den, siden jeg stod ibakgrunnen og ventet på at koffertsymbolet på skjermen skulle begynne å blinke fremfor å stå å gni meg inntil båndet og markere sitt kofferttralle revir som enkelte gjør:rolleyes:
Konklusjon:
En ting kan jeg slå fast og det er at turen blir straks mye bedre når man får tilgang til lounge, fast track og kan sitte foran skillet og drikke champis. Crewet på alle flygningene var også denne gangen bra og flyene var på rute. Og bortsett fra Flesland og lounge-dragen er det lite å klage på og SAS leverer varene etter mine krav og ønsker (og siden jeg brukte bonuspoeng og ikke fikk så skal jeg ikke syte om dårlig opptjening i denne trip rapporten)
Edit: Skrivefeil og ordlegging som var helt på trynet;)