View Full Version : Ikke noe spes, bare kjedelige osl-bilder..
Prøver å få tida til å gå før jeg skal på jobb, så her kommer noen bilder fra meg tatt i løpet av den siste tiden..
håper de er greie..
http://farm3.static.flickr.com/2294/1566587391_f2396abcc1_o.jpg
turkish på vei inn i tåkeheimen :-)
http://farm3.static.flickr.com/2083/1567473472_e027052c1a_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2401/1566589363_d3326b0949_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2075/1567475882_aec2e605ef_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2287/1566591047_bb1c3400e3_o.jpg
To store til slutt :)
http://farm3.static.flickr.com/2369/1567474016_fcef9c0dc5_o.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2022/1567475252_9d68c71265_o.jpg
Ha en fortreffelig søndag alle sammen, og takk for titten!
Asgeir
ATC-flyradar
14-10-2007, 11:40
Bra Asgeir - ser at høstfargene ligger i tiden og på bildene.
Herlig å se slike bilder på en grå søndags morgen.
Jan
Nydelige bilder, spesielt Turkish. Når det er sagt vil jeg gjerne fortsette korstoget mitt:
Hvorfor kan ikke flyene få litt mer luft foran og bak? Fett nok med A-net og deres krav, men rent artistisk mener jeg sjøl at man har mye å vinne på å gi bildene mer balanse. Ihvertfall i de tilfellene man prøver å gjøre noe mer enn bare-rett-fra-sida-spotter-bilder.
Sånn. Der fikk jeg sagt det. Igjen. :lol:
Kyrre
De var da ikke kjedelige disse, da :) Nyyydelige bilder :up:
Airbus 330
14-10-2007, 19:16
Nydelig serie dette her. :smile2
Airbus 330.
Rossiyskie Avialinii
14-10-2007, 19:18
Fantastisk. Blir ikke stort bedre.
Jo- de er greie!
Originally posted by atck
Nydelige bilder, spesielt Turkish. ...Hvorfor kan ikke flyene få litt mer luft foran og bak?...Der fikk jeg sagt det. Igjen. :lol:
Kyrre
Ja du fikk sagt det, men synes bildet med minst luft foran og bak var best???:lol:
Originally posted by SE-DYD
Jo- de er greie!
Nydelige bilder, spesielt Turkish. ...Hvorfor kan ikke flyene få litt mer luft foran og bak?...Der fikk jeg sagt det. Igjen. :lol:
Kyrre
Ja du fikk sagt det, men synes bildet med minst luft foran og bak var best???:lol:
Tja. Likte det til tross for at det hadde hatt godt av litt luft foran snuten. Når man tar utstnitt av fly er det tross alt ikke mulig å ha luft over alt. Uansett var bildet pent på grunn av refleksjonene og helheten.
Poenget mitt er at med mangel på luft så deler man bildet skarpt i to - over og under. Det skaper etter min oppfatning ubalanse, Flyet "flyter" ikke i lufta, noe jeg ville synes var naturlig, gitt flyets natur.
Tilsvarende ville jeg forvente at et "artistisk" bilde av en bil viser litt av omgivelsene både foran og bak for å skape en naturlig scene - så fremt det ikke er i en salgsannonse.
Når det er sagt, jeg er fullstendig klar over at man har forskjellige kriterier for hva som er et godt bilde. Noen spottere vil bare ha fly fra en spesiell vinkel eller rett fra siden. Og omgivelsene er uvesentlige.
Sånn er det altså ikke for meg. Hvis Petru liker sånne bilder er det heeeelt greit. Men jeg går ut fra at man legger ut bilder her for konstruktiv tilbakemelding. Så jeg prøver å være konstruktiv. :-p
Kyrre
Jeg har ingen ting å utsette på noen av bildene egentlig. Jeg ser litt forskjellig på bilder når de er på forum og når de er i en screening-kø. Utsnitt og slik bryr jeg meg mindre om når det er noen som poster bilder på et forum. Jeg tenkte ikke over turkisk-utsnittet før noen nevnte det. Mye skarpe og gode stemningsbilder. Sett på lyset er det ingen tvil om hvilken årstid vi er på vei inn i :o
Takker for tilbakemeldinger folkens, alltid artig å se deres oppfatninger :-) angående turkish, så er vel det bildet fint lite beskjært, jeg sto litt nedenfor DHL for dere som er kjent inne på OSL og tok det, og der er 300MM nesten for mye.. de andre bildene er tatt ved banestasjon øst, ett på siden av park 208, og ved 01R.. Ser da stadig noen andre inne på osl med kamera, men hvor blir bildene av da hvis noen føler seg "truffet" ? :colgate: :colgate:
Asgeir
Kjedelig og kjedelig Fru.Blom... Synes det var bra eg!
Poenget mitt er at med mangel på luft så deler man bildet skarpt i to - over og under. Det skaper etter min oppfatning ubalanse, Flyet "flyter" ikke i lufta, noe jeg ville synes var naturlig, gitt flyets natur...... Så jeg prøver å være konstruktiv. :-p
Kyrre
Jeg er fullstendig klar over hva du mener, og det har jeg jo kommentert før! At jeg påpekte din fornøyelse for Turkish'en var ironisk, det regner jeg med du skjønnte! Vi har alle våre meninger, og ingen har fasitsvar, så kritikken vi gir hverandre bør jo tas som konstruktiv og velment. Mao - jeg er skjønt enig med deg, vi bør ikke bruke anet reglementet her på forumet, men at anet ofte gir bakgrunn for argumentasjonen, er naturlig da mange av oss uploader dit, og de som blir kritisert har vel også ambisjoner om å laste opp til slike sider!
Som før sagt, enhver bør føle frihet til å laste opp fototeknisk riktig komponerte bilder her. Om jeg eller andre påpeker at flyet burde vært mer midtstilt, ta hensyn til det eller la være. Det er opp til fotografen selv å bruke den konstruktive kritikken slik han/hun selv ønsker- utfra om det er ment som fotokunst(egnet for foto.no) eller reportasje (egnet for anet).
Dag
Jeg har ikke gitt kritikk til serien ennå- den kommer her. Synes bildene var veldig bra- skarpe fine og med fin belysning. 2 Unntak.
Det siste av My Travel, var litt rar i fargene, litt dystert liksom. Tror jeg ville ha prøvd å gjøre fargen noe lysere, mulig at HUE kan nyttes i samarbeid med saturation. Orangerød kan ofter være vanskelig å få riktig. Og et godt eksempel er Easyjet (se vedlagte serie) som jeg har overdrevet denne behandlingen på!
Det andre er faktisk Turkish- synes det er litt blasst- gir inntrykk av at det er dis mellom fotograf og objektet. Dette er vanskelig å rette ved enkelte lysforhold, men en mulig løsning kan være å prøve Unsharp Mask med flg innstillinger: Amount=20%, Radius=55, Treshold=0.
Dag
Angående dis på turkish-bildet.. helt riktig at det er det, en hel del og faktisk :D Vra forferdelig tåke den dagen.. Kunne sikkert ha photoshoppa bort endel av det, men hele hensikten med bildet er fra min side å vise flyet på vei inn i tåkeheimen.. Men jeg skal ved en seinere anledning prøve meg fram litt og se hva jeg får til! Takk for alle inputs, de blir behøvelig lagret i det mennesklige minnet :lol:
Originally posted by SE-DYD
Det andre er faktisk Turkish- synes det er litt blasst- gir inntrykk av at det er dis mellom fotograf og objektet. Dette er vanskelig å rette ved enkelte lysforhold, men en mulig løsning kan være å prøve Unsharp Mask med flg innstillinger: Amount=20%, Radius=55, Treshold=0.
Dag
Men samtidig skaper denne disen også en stilig effekt og viser som fotografen sier, flyet som forsvinner inn i tåkeheimen.
Så lenge bildene er bra og av god kvallitet så er det jo også en fordel at hver fotograf har sin egen stil og teknikk da det bidrar til å skape ett mer variasjon og det dermed blir mer spennende å se på bildene fra de forskjellig fotografene, uten at den ene måten behøver være universalt bedre enn den andre. På samme måte gjelder det kunst, for det ville vært kjedelig hvis alle malte som Munch:)
Originally posted by Someone
... uten at den ene måten behøver være universalt bedre enn den andre....
Enig;)