PDA

View Full Version : Det är inte alltid trevligt att bli jagad...

HansJ
14-10-2007, 10:45
Arbetet kring Scanair-boken pågår. Tänkte dela en kul bild som publicerades i Scanairs personaltidning i oktober 1983... den som först kan berätta vad bilden syftar på vinner!

raider66
15-10-2007, 23:11
Jeg ser virkelig frem til denne bokutgivelsen!! Har du noen formening om utgivelsesdato? Kan vi forvente oss noe ala Transair Sweden-boken?

Espen gleder seg :p

HansJ
16-10-2007, 17:06
Jag har ingen utgivelsedato annat än SENAST 2011, då Scanair skulle ha firat 50-årsjubileum. Än så länge är projektet i väldigt tidigt stadium, jag ska börja med intervjuer under hösten. Jag strävar efter att skapa en ferieatmosfär i boken, det kommer att vara både lättsmält material med personliga historier och charterglamour, men även konkreta fakta om alla flygplanindivider, destinationer osv för oss tabellbitare och flyghistoriker. En blandning av Linjeflyg- och Transair-böckerna kanske?

Eftersom ingen svarat på min lilla gåta om bilden så kan jag berätta bakgrunden till den och varför det står "USSR" på en av fiskarna. Under en rutinflygning från Rhodos till Arlanda 1983 fick en Scanair A300 uppvaktning av ett sovjetiskt jaktflygplan över Östersjön. Det var sånt som hände över Östersjön under kalla kriget. Den här gången var det dock allvarligare; A300:an blev förföljd in över svenskt territorium, över Gotland och nästan in mot fastlandet innan inkräktaren vände och flög hem.

Det blev mycket uppståndelse kring detta 1983 och kontakt på toppnivå mellan Sverige och Sovjetunionen. Det är (inte alltid) trevligt att vara jagad, som sagt...

raider66
17-10-2007, 21:39
Takk skal du ha viking255. Regner med at den historien og liknende får sin plass i boken. Min mest dramatiske (GEN) i juli 1984. Maten ble servert mistenkelig tidlig og når vi kom innover fastlandet i Hellas fløy vi inn i et kraftig tordenvær. Det resulterte i kraftig turbulens, mye risting og en haug med matbrett, glass og drikke på gulvet og i fanget til den enkelte. Crewet taklet dette meget profesjonelt (som vanlig hos Scanair) og det hele ble tatt med godt humør hos de aller fleste pax, Vi satt på de to siste seteparene på venstre side og det var litt av et syn når alle matbrettene deiset i taket for så å falle ned igjen.

Din landsmann Lars Söderstrøm har forresten mange flotte Scanairbilder (bare et fåtall er publisert på Airliners.net), men det visste du kanskje allerede. Det finnes nok flere andre også (Tommy Lakmaker m.fl).

Har du mer info om Linjeflygboken? Vet du om denne fortsatt er til salgs? Er veldig interessert i denne. Bulltofta- og Brommabøkene er også gode bøker forresten.

Espen hilser;)

raider66
17-10-2007, 21:41
Forrige melding ble av en eller annen grunn ikke spesielt sammenhengende. Flyturen gikk i hvertfall fra Heraklion, Kreta til Oslo, Gardermoen (GEN).

Espen

raider66
17-10-2007, 21:42
Og flyet som inngikk i min mest dramatiske Scanair-opplevelse var A300 LN-RCA.

HansJ
17-10-2007, 21:57
...sedan finns ju historien om DC-8an som kom in i clear air turbulence över Spanien 1981 mitt under matserveringen ombord. Flera passagerare blev svårt skadade eftersom de inte satt fastspända, och inredningen blev hårt åtgången. Jag tror t o m en av matvagnarna flög upp i taket och slog hål på liningen. Ska efterforska denna och andra tillbud med Scanair mer i detalj.

Boken om Linjeflyg har nyligen kommit ut i en ny, och uppdaterad, upplaga. Du kan läsa mer om den här: http://www.linjeflyg.com/boken/flygbok4.htm

och beställa den online från Capris.no för 187 kr. Ett mycket bra pris, den kostar mer i Sverige! http://www.capris.no/product.aspx?isbn=9172430389

raider66
18-10-2007, 14:34
Takk skal du ha Viking255.

Espen hilser fra et stormfullt Bodø;)

raider66
29-10-2007, 10:41
Linjeflygboken er ankommet og kvaliteten/innholdet er upåklagelig. Men det er vi jo begynt å bli vant med fra den forfatteren:D

Espen