PDA

View Full Version : Hvor/Når 2


SE-DYD
14-10-2007, 02:50
Her er ett til bilde jeg har funnet etter min far. Har for meg at dette er FBU? Eller? Er heller ikke sikker på datering!

Kan noen fortelle meg hvordan man ser forskjellen på DC 4-5-6-7?

LN-MOW
14-10-2007, 03:56
Ja, du ser Skaugum i bakgrunnen. Fografen har nok staatt under taarnet, rundt der porten til Brannvakta var de siste aarene.

sk931
14-10-2007, 04:31
Det er vist nok at DC6 har 3 bladet props og DC7 har 4 bladet props...

Prøv at checke A.net


Hilsen
ole

Edit: ogsaa interessant at det er en Hercules i baggrunden.....givet et godt billede
af hvor gamel modellen til Hercules egentlig er....maa bestemt naerme sig 50 år


Hilsen Ole

mach.86
14-10-2007, 08:10
Kan nevne et tillegg til inlegget over at DC-4 har runde/ovale cabin vinduer. Som nevnt over har DC-6 trebladet propell, mens DC-7 hadde firebladet propell. Både DC-6 og 7 hadde kvadratiske vinduer i cabinen. Når det gjelder DC-5 finnes det ikke flere igjen av disse. Det ble kun produsert 12 stykker hvorav alle har havarert eller blitt hugget.

Fellowship
14-10-2007, 21:53
Helt klart en DC-7C utfra propellene som de andre sier. Hercluesen der er nok amerikansk, men hvor tidlig begynte disse å dukke opp på FBU?

Bildet er nok tatt før 1964, for da flyttet de til den nye terminalen, som de brukte helt til enden i ´98..

SE-DYD
15-10-2007, 05:10
Kjempemessig! Takk for kommentarer- her lærer man så lenge en lever!:smile2

ANX
18-10-2007, 15:38
Meeer - meeer - meeer ! ! !

Gamle bilder jaaa hurraaa - håper inderlig du har flere! :old

Sommeren 1960 fløy vi med DC-7 fra FBU til BOO via TRD... Husker det MEGET GODT. ^_^

Tror ikke det er vedlikehold. Husker DC-6 til BU og FOF tidlig 70-tall: mekanikerne "bodde" nærmest oppå vingen
fordi det skulle fueles og motorene måtte ha litt diverse snacks. Må være redcap som står under vingen.

LN-MEH
18-10-2007, 15:41
Originally posted by sk931
Edit: ogsaa interessant at det er en Hercules i baggrunden.....givet et godt billede
af hvor gamel modellen til Hercules egentlig er....maa bestemt naerme sig 50 år
Hilsen Ole

Den aller første C-130 fløy for første gang 23/8-1954.:smile2

LN-MEH
18-10-2007, 15:45
Originally posted by mach.86

Kan nevne et tillegg til inlegget over at DC-4 har runde/ovale cabin vinduer. Som nevnt over har DC-6 trebladet propell, mens DC-7 hadde firebladet propell. Både DC-6 og 7 hadde kvadratiske vinduer i cabinen. Når det gjelder DC-5 finnes det ikke flere igjen av disse. Det ble kun produsert 12 stykker hvorav alle har havarert eller blitt hugget.

Alle utgavene av DC-7 har Wright motorer, ikke P & W som på DC-4 og DC-6. Men det er jo ikke så lett å se på bilder. DC-7C har i tillegg en forlenget sentersekjon på vingene, slik at motorene står lenger ut fra skroget.

ANX
18-10-2007, 15:55
Og Wright-motorene (turbo-compound) var etter sigende meget temperamentsfulle, opphav til et morsomt uttrykk om syveren (som jeg ikke husker nøyaktig) fordi den ofte(st?) fløy på tre motorer. Grunnet at de bl.a ble kjørt på litt for høye settinger.

Edit: Jaggu fant jeg det raskt på webben:

What’s the difference between a DC-6 and a DC-7?
The DC-6 is a four engine airplane with three-bladed props;
the DC-7 is a three-engine airplane with four-bladed props.

Constellation hadde samme type motorer, og fikk nickname: "The world's finest three-engine airliner".

Olebno
18-10-2007, 17:03
Den definisjonen var ikke dumm. Husker godt en del motorskift i Bodø i løpet av mitt første år (62-63) i bolaget. Som regel kom ny motor opp fra Køben med C-46 fra FOF.
Og to dansker som skulle skru. Var det på sommeren med sol og fint vær, måtte også en kasse bayer være på plass under vingen før de startet.:lol:

Ole B.

FBU 4EVER
23-10-2007, 13:22
DC-5 var en førkrigsmaskin med høy vinge og to motorer. Første passasjerfly med nesehjul var det visst også.

Amerikanerne begynte vel med C-130 på FBU tidlig i 60-årene (60-61?). Før det, så brukte de C-124 Globemaster II. De var der flere ganger i uken, og brukte gamle 05/23-banen til parkering, der hvor "bobla" lå i sin tid. Flyet er ikke kamuflert, noe som skjedde umiddelbart etter at USA gikk inn i Viet Nam. Bildet er derfor tatt i 1964 eller et år eller to tidligere.

SE-DYD
24-10-2007, 16:46
Originally posted by FBU 4EVER

DC-5 var en førkrigsmaskin med høy vinge og to motorer. Første passasjerfly med nesehjul var det visst også.



Takk! Kom DC-5 før DC-4 da? For DC-4 har jo nesehjul!?

Desk pilot
24-10-2007, 16:56
Etter litt surfing på nettet fant jeg at DC-4 hadde sin første flygning i 1938 mens DC-5 hadde sin første flygning i 1939. De to modellene ble mao. utviklet samtidig med DC-4 et lite hestehode foran.

hmm273
24-10-2007, 17:38
Denne har jeg også hørt om SAS' DC7C, verdens beste 3-motors fly. Det var alltid et eller annet med en motor på disse 7'erne


Originally posted by ANX

Constellation hadde samme type motorer, og fikk nickname: "The world's finest three-engine airliner".

RolfL
24-10-2007, 18:04
Originally posted by Desk pilot
Etter litt surfing på nettet fant jeg at DC-4 hadde sin første flygning i 1938 mens DC-5 hadde sin første flygning i 1939. De to modellene ble mao. utviklet samtidig med DC-4 et lite hestehode foran.

Den DC-4, närmare bestämt DC-4E, som flög för första gången 7 juni 1938 hade litet att göra med den, som man oftast förknippar med typen, "vanliga" DC-4/C-54 som flög för första gången 26 mars 1942. DC-5 flög första gången 20 februari 1939, tyvärr finns ingen kvar.

Erik Geicke
24-10-2007, 22:06
Hvis jeg ikke er helt på jordet her, så tror jeg KLM var det eneste selskapet som
fløy DC-5.
Tror de er ett av de selskapene som har flydd alt fra DC-1 til DC-10.

Erik.

dc-8-63
24-10-2007, 22:30
Originally posted by Erik Geicke

Hvis jeg ikke er helt på jordet her, så tror jeg KLM var det eneste selskapet som
fløy DC-5.
Tror de er ett av de selskapene som har flydd alt fra DC-1 til DC-10.

Erik.

Nei ikke helt korrekt, KLM hadde korrekt nok bestillt 4 eller 5, og en var klar med Nederlandsk registrering(PH-AXB), men pga den tyske invasjonen av Nederland i 1940 gikk den sammen med #2 til KLM West Indies(PJ-AIZ og PJ-AIW) , og de andre ble levert til KLM Indonesia (KNILM ?). Mener at disse endte opp i Australia hvor 2 vel ble operert av Ansett ANA ?

RolfL
24-10-2007, 23:25
Originally posted by Erik Geicke
Hvis jeg ikke er helt på jordet her, så tror jeg KLM var det eneste selskapet som
fløy DC-5.
Tror de er ett av de selskapene som har flydd alt fra DC-1 til DC-10.
Erik.

Och inte DC-1

Erik Geicke
25-10-2007, 00:23
Dere har selvfølgelig rett, har ett gammelt Douglas reklame bilde med en KLM DC-5 på.
Så jeg var vel litt kjapp i svingen.:)

dc-8-63
25-10-2007, 01:35
Du var faktisk ikke paa jordet, den foerste DC-5 ble faktisk malt i KLM's farger og hadde PH-AXB (http://www.aahs-online.org/BackIssues/v52n3/Imagev52n3_2.htm) som registrering, den ble bare aldri levert.