PDA

View Full Version : Info til spottere

Airbus 330
13-10-2007, 18:50
Da er sidene til NSFF oppgradert med siste nytt ang Rygge, ta en titt her (http://www.flyspotter.net/) for å få siste nytt.
Det blir muligheter for endel spottere/flyentusiaster for å komme innenfor for å ta bilder, les mere på våre sider.
Dessverre blir det veldig labert med bilder fra Rygge når den åpner, da forsvaret har satt seg på bakbeina. Du finner mere info her også på våre sider http://www.flyspotter.net/

Airbus 330.

LN-KOG
13-10-2007, 18:59
Nok et gufs fra kald krig :colgate:

I "gamle" dager var det fotoforbud på alle flyplasser og på alle militære installasjoner. De hadde forbudsskilt på "alle" viktige språk - norsk, engelsk og - russisk - akkurat som om det skulle stoppe noen...

seilfly
13-10-2007, 21:31
JørgenS, SE-DYD og evt andre i området rundt Rygge er vel "veldig fornøyd" med akkurat dette? :angry:

Airbus 330
13-10-2007, 21:36
Dette var nok litt ventet, men dog så skuffende.
Spesielt etter det møtet vi hadde med ledelsen på Rygge, de var svært så medhjelpelig.
Men det var værre med militærledelsen, men vi gir IKKE opp enda.
Vi i NSFF fortsetter å jobbe med saken.

Airbus 330.

ATC-flyradar
13-10-2007, 22:00
Jan Kåre jeg har fått infoen, sendt tilbakemelding og kommer til Rygge for å være med på åpningen sammen med NSFF sine medlemmer osv.

Men Jan Kåre - jeg vil gjerne sette på trykk hva som er tillatt og hva som er forbudt etter denne felles samlingen.

Hva settes av restriksjoner fra militæret på Rygge, hvorfor jeg spør -er at ikke alle er nok informert hvordan den militære ledelesen kan reagere hvis en stiller seg inntil gjerdet å tar bilder -blir oppdaget osv.

Det å stå på offentlig eiendom eller på privat eiendom på andre siden av E6 - så kan de ikke gjøre noe. Restriksjonene gjelder vel bare bilder rettet mot innsiden av Rygge flyplass vil jeg tro. Det å ta bilde i luften av fly - kan vel ikke være forbudt å ta bilder i luften.

La oss få kjente restriksjoner på trykk -det å bli fratatt kamera og utstyr av det militæret - kan bli dyr lærdom .

Takk til styret i NSFF og alle kan finne mere info på www.flyspotter.net - meld dere inn i dag - tross alt kr. 100.- for et år.

Jan

LN-KOG
13-10-2007, 22:39
Lov om forsvarshemmeligheter (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19140818-003.html&emne=forsvarshemmelighet*&) er et greit sted å begynne...

Airbus 330
14-10-2007, 00:20
Tar man bilder mot militærdelen, er det stor fare for å bli bura inne tror jeg.
Jeg har ikke tenkt til å finne ut det akkurat.....

Men vi har i hvertfall fått beskjed om at ALL fotografering MOT militære delen er FORBUDT, kommer til å være vakter overalt både på den sivile siden og militære delen som vil følge med hele tiden.

Airbus 330.

SE-DYD
14-10-2007, 01:32
Originally posted by Airbus 330

Spesielt etter det møtet vi hadde med ledelsen på Rygge, de var svært så medhjelpelig.

Airbus 330.

Husk! "Vi i NSFF" er ikke bare styret! Kan hende noen av den grå massen kan hjelpe til også!;)

Airbus 330
14-10-2007, 08:45
Originally posted by SE-DYD

Airbus 330.

Husk! "Vi i NSFF" er ikke bare styret! Kan hende noen av den grå massen kan hjelpe til også!;)

Er fullstendig klar over det SE-DYD.:wink

Airbus 330.

atck
14-10-2007, 09:07
Som alle nyrike russere på reise liker de å flæsje det de måtte ha av dyrt utstyr. Gucci-solbriller, Luis Vutton vesker, videokamera i hue og ræva. Og standoff-raketter. Dette er en trend. Når skal de lære? Less is more. :lol:

Forøvrig synes også jeg at den nedrustinga vi holder på med er skummel. Når det er sagt var det nok på tide med en ryddejobb i forsvaret...

K

GFL
14-10-2007, 09:30

Men vi har i hvertfall fått beskjed om at ALL fotografering MOT militære delen er FORBUDT, kommer til å være vakter overalt både på den sivile siden og militære delen som vil følge med hele tiden.

Airbus 330.

Tja, hvis disse vaktene er fra vakt og sikring så er jeg skeptisk at de kommer til å følge med hele tiden :lol: Der er det mye rart...

Falcon
14-10-2007, 10:01
Å, er gutta først blitt pisket ut... De tok jobben rimelig alvorlig på stevnet for en stund siden. Det komiske er naturligvis at man da kunne fotografere alt mulig av hjertens lyst, inklusive (innsiden av) hangarer, og utstyr vi pleide å skjerme så godt vi kunne. Way back then.

LCH78
14-10-2007, 11:36
Originally posted by GFL

Airbus 330.

Tja, hvis disse vaktene er fra vakt og sikring så er jeg skeptisk at de kommer til å følge med hele tiden :lol: Der er det mye rart...

eller kanskje dem har hyra inn Omega Group denne gangen også ;)

seilfly
14-10-2007, 13:51
Fotografering uten kontroll vil være "skumlere" fordi det over tid kan avdekke mønster som kan være den berømte brikken som faller på plass.

Når man åpner deler av stasjonen slik man gjorde på Rygge Air Show er det neppe noe som står fremme eller som gjøres som ikke kan vises. Derfor kan man arrangere slike ting! Det gjorde man også på Andøya tidligere i år, og der kan du kysse kameraet ditt farvel om du er uheldig med fotoretningen i nærheten av en vakt eller militær ansatt...

Husk også at militære befalingsmenn har militær politimyndighet - ikke bare på, men også i umiddelbar nærhet av militære områder/installasjoner. Det vil si at du ikke trenger å bli tatt på fersken av en vakt for å miste kameraet (midlertidig?), men av hvem som helst militært ansatt i Forsvaret (Sersjant og høyere).

LOV 1988-05-20 nr 33: Lov om politimyndighet i det militære forsvar. http://www.lovdata.no/all/hl-19880520-033.html (http://www.lovdata.no/all/hl-19880520-033.html)

§ 1. Militært befal med sersjants grad eller tilsvarende eller høyere, militærpoliti og militære vakter har politimyndighet overfor alle som er på militært område eller i umiddelbar nærhet av det. Militært område omfatter også militært fartøy eller transportmiddel.

Politimyndighet kan også utøves overfor den som opptrer i strid med forbud gitt i medhold av § 1 i lov av 18 august 1914 nr. 3 om forsvarshemmeligheter.

OJB
14-10-2007, 16:19
Jeg har sendt svar på e-post til NSFF angående invitasjonen og informasjonen vedrørende Rygge og åpningen av den sivile delen av flyplassen.
Umiddelbart vil jeg si her at Rygge ligger 15år etter hva gjelder praktiseringen av begrenset fotofobud.
Dette er ikke så vanskelig som det høres ut.
Kanskje de militære herrene som NSFF hadde møte med var feil personer ? Eller kanskje de har behov for å ta noen telefoner rundt til andre militære flystasjoner og forhøre seg om hvordan de forholder seg til det generelle fotoforbudet som ble opphevet i 1993.
Jeg er vel en av de få her i landet som kan skilte med 2 forenklede forelegg for å ha tatt bilder av fly . I denne forbindelse har jeg ved juristhjelp fått inngående kjennskap til hvordan forbudet skal tolkes og praktiseres og det i forståelse med Sola Flystasjon allerede på -70 tallet.
Det som her kommer frem i forbindelse med Rygge er langt på vei overdrevet.

laurenz
14-10-2007, 16:37
Originally posted by OJB
Umiddelbart vil jeg si her at Rygge ligger 15år etter hva gjelder praktiseringen av begrenset fotofobud.

15 år etter eller kanskje forut sin tid... Det er dessverre slik at flyspottere og jernbaneentusiaster enda og IGJEN møter ansatte/vektere som nekter de å ta bilder. Jeg har hørt om folk som har blitt jaget bort ved Oslo S og Asker og har selv blitt nektet å ta bilder i Nederland av alle steder.
En vis kjenskap til loven har vi godt av for det er mange som bruker "terrorfaren" som en unskyldning for å plage oss fotografer.

Hilsen,
Laurenz

Airbus 330
14-10-2007, 16:56
Originally posted by OJB

Kanskje de militære herrene som NSFF hadde møte med var feil personer ? Eller kanskje de har behov for å ta noen telefoner rundt til andre militære flystasjoner og forhøre seg om hvordan de forholder seg til det generelle fotoforbudet som ble opphevet i 1993.

Hei OJB

Vi i styret i NSFF hadde møte med flyplass sjefen og markedssjefen, og det var de igjen som hadde møte med militærledelsen.
Dette møte var ikke NSFF med på.

Airbus 330.

SK917
14-10-2007, 18:10
Først og fremst takker vi selvsagt for tilbakemelding fra både medlemmer og ikke medlemmer i saken om Rygge.

Jeg vil også presisere som Jan Kåre at vi ikke har hatt møte med Forsvaret da det er ledelsen ved flyplassen som vi hadde møte med og som vi må forholde oss til i denne saken.

På møtet var det svært stor optimisme fra ledelsen ved Rygge om at dette sikkert skulle løse seg.

Men slik jeg har fått informasjon om i ettertid er dette på en måte avgjort ved høyeste hold i de militære kretser på Rygge.

Det vi kanskje syntes er litt kjedelig er de voldsomme reaksjonene mot foreningen i denne saken og en regelrett utkjefting på e-post om hvor udugelige vi er. Vel det er fritt frem for alle meninger om den saken men trist at det ikke er mulig for enkelte å komme med konstruktive tilbakemeldinger.

Den informasjon som er sendt ut og som ligger på våre nettsider om Rygge når det gjelder fotografering er vi forespurt om å formidle videre, men det betyr da på ingen måte at vi har gitt opp.

Vi må ha muligheten til å diskutere saken i styret først før vi avgjør hvordan vi jobber videre med denne. Og NSFF stiller seg selvsagt på spotternes side og vil bidra på de måten vi kan for å finne en løsning på dette.

Alt vi kan gjøre er å be om at det for tiden respekteres de forutsetningene som er lagt til grunne mens vi jobber for å finne løsninger videre.

Vi er optimister av natur og kampen er ikke gitt opp!;)

Hans O.

TFC1
14-10-2007, 18:30
Man skal kanskje ta med i betraktningen at det er saker og ting på Rygge som Forsvaret kanskje ikke vil skal bli fotografert, enten det er med vilje eller tilfeldig. 720 skv. støtter HJK/FSK, og jeg kan ikke se for meg at de ville være veldig begeistret for å få ansiktene sine på trykk noe sted.

OJB
14-10-2007, 19:48
Originally posted by laurenz

Originally posted by OJB

15 år etter eller kanskje forut sin tid... Det er dessverre slik at flyspottere og jernbaneentusiaster enda og IGJEN møter ansatte/vektere som nekter de å ta bilder. Jeg har hørt om folk som har blitt jaget bort ved Oslo S og Asker og har selv blitt nektet å ta bilder i Nederland av alle steder.
En vis kjenskap til loven har vi godt av for det er mange som bruker "terrorfaren" som en unskyldning for å plage oss fotografer.

Hilsen,
Laurenz

Helt riktig Laurenz,
Derfor er det viktig at folk har rygg og ber om begrunnelse med henvisning til reglement og lov når vektere eller andre med såkalt politimyndighet ber dem fjerne seg fra offentlig plass uten at det er skiltet på forhånd.

OJB
14-10-2007, 19:52

Originally posted by OJB

Hei OJB

Vi i styret i NSFF hadde møte med flyplass sjefen og markedssjefen, og det var de igjen som hadde møte med militærledelsen.
Dette møte var ikke NSFF med på.

Airbus 330.

Det var avklarende , det kunne forståes dere hadde hatt møte med Forsvaret på Rygge i informasjonen fra NSFF.
Derfor har jeg følgende enkle forslag ;
Be om møte med Stasjonsmester'n i Luftforsvaret direkte og ta opp saken med han med referanse til hvordan det praktiseres i fedrelandet forøvrig.
Øvrig ledelse på den sivile lufthavnen har enten for lite å gjøre eller har ikke kunnskap fra flyplassdrift i 2007.

OJB
14-10-2007, 19:56
Originally posted by SK917

Først og fremst takker vi selvsagt for tilbakemelding fra både medlemmer og ikke medlemmer i saken om Rygge.

Jeg vil også presisere som Jan Kåre at vi ikke har hatt møte med Forsvaret da det er ledelsen ved flyplassen som vi hadde møte med og som vi må forholde oss til i denne saken.

På møtet var det svært stor optimisme fra ledelsen ved Rygge om at dette sikkert skulle løse seg.

Men slik jeg har fått informasjon om i ettertid er dette på en måte avgjort ved høyeste hold i de militære kretser på Rygge.

Det vi kanskje syntes er litt kjedelig er de voldsomme reaksjonene mot foreningen i denne saken og en regelrett utkjefting på e-post om hvor udugelige vi er. Vel det er fritt frem for alle meninger om den saken men trist at det ikke er mulig for enkelte å komme med konstruktive tilbakemeldinger.

Den informasjon som er sendt ut og som ligger på våre nettsider om Rygge når det gjelder fotografering er vi forespurt om å formidle videre, men det betyr da på ingen måte at vi har gitt opp.

Vi må ha muligheten til å diskutere saken i styret først før vi avgjør hvordan vi jobber videre med denne. Og NSFF stiller seg selvsagt på spotternes side og vil bidra på de måten vi kan for å finne en løsning på dette.

Alt vi kan gjøre er å be om at det for tiden respekteres de forutsetningene som er lagt til grunne mens vi jobber for å finne løsninger videre.

Hans O.

Hans O.
Konstruktive innspill er sendt pr e-post til NSFF adressen.
Trenger dere hjelp , ta kontakt pr PM.
Jeg kan stille i møte med dere om nødvendig og ønskelig med Stasjonssjefen , Luftforsvaret på Rygge.
OJB

OJB
14-10-2007, 19:59
Originally posted by TFC1

Man skal kanskje ta med i betraktningen at det er saker og ting på Rygge som Forsvaret kanskje ikke vil skal bli fotografert, enten det er med vilje eller tilfeldig. 720 skv. støtter HJK/FSK, og jeg kan ikke se for meg at de ville være veldig begeistret for å få ansiktene sine på trykk noe sted.

Ja, og disse saker og ting er behørig nevnt i lov. Det skaper ikke noe problem normalt for oss spottere.
Jeg tviler sterkt på at det skal være fare for å få med ansikter til militært personell når man primært tar bilde av sivile og militære fly.
Dette er ikke noe argument i saken.

SK917
14-10-2007, 20:05
Originally posted by OJB

Originally posted by SK917

Hans O.

Hans O.
Konstruktive innspill er sendt pr e-post til NSFF adressen.
Trenger dere hjelp , ta kontakt pr PM.
Jeg kan stille i møte med dere om nødvendig og ønskelig med Stasjonssjefen , Luftforsvaret på Rygge.
OJB

Jo takk for det OJB, vi tar i mot all hjelp vi kan få. Vi jobber med møte med flere om dette og skal komme tilbake til det så fort det blir aktuelt. Det er flott at flere har gode kontakter og er villig til å hjelpe til også!.

Vi har jo et håp om at det skal løse seg og det tror jeg det også vil!

Takker for mange konstruktive forslag også!

Hans

PerJen
16-10-2007, 16:26
Noen som vet når Iberworld kommer opp til Rygge? Vet jo når det tar av, men den må jo komme opp til Rygge fra en plass først. Og er det noen som vet HVOR den da kommer fra?

Airbus 330
16-10-2007, 20:24
Originally posted by CNO1015

Noen som vet når Iberworld kommer opp til Rygge? Vet jo når det tar av, men den må jo komme opp til Rygge fra en plass først. Og er det noen som vet HVOR den da kommer fra?

Mener den skal komme ca 1 time før den skal gå, og at den kommer fra Spania er jo greit. Regner med at den kommer tom fra Gran Canaria.

Airbus 330.

ThomAAs
16-10-2007, 21:18
Dette skal militæret bruke tid, penger og krefter på. Mens de legger ned hele greia i resten av landet... Hjelpes... Jaja, om de ikke har noe bedre å gjøre enn å løpe etter folk som vil ta et usyldig bilde av et sivilt fly så får det være.

Og Russerene vet ALT de vil om Norge og det norske "militæret" uansett...

seilfly
17-10-2007, 08:23
Ja selvfølgelig vet de alt :lol: ;) :rolleyes:

ATC-flyradar
17-10-2007, 09:12
Noen som vet:

Callsign på Iberworld som ankommer i dag ??

Tror det er sagt tidligere at det er A 319 eller A 320 - hva er det riktige ??

Skal prøve å tracke den via www.openatc.com og google, men trenger reg nr osv.

Noen som hjelpe til litt ??

Glad dag - treffes på Rygge i :)

Jan

Spanair
17-10-2007, 13:43
Callsign til Iberworld er nettopp IBERWORLD. Og det er A320 de bruker ja.

TigerBlack
17-10-2007, 14:05
Ingen skal henge ut HansO og co for at man ikke kan fotografere på Rygge. Den smellen er det forsvaret som skal ha.

Hva nå de en sjuler der inne så er Rygge mil. flystasjon idag mer eller mindre stengt og det er lite intresant som foregår der. Noen choppere og ett par DA-20 er det hele som er der og ingen skal inn i de flyene der uansett.

HansO gjøre en fantastsisk jobb og naturligvis håper jeg at Rygge blir åpnet for spotting,men hvis det ikke lar seg gjøre så må det også aksepteres uansett om man liker det eller ikke.

ENGM RAMP
17-10-2007, 14:24
Maskinen er nuuuu på 2000 ft