View Full Version : Et gufs av kald krig
catocontrol
11-10-2007, 20:52
To russiske Tupolev 22 M bombefly la seg 28. august i år i en klassisk posisjon for å avfyre krysserraketter utenfor Bodø, men snudde før de nådde norsk territorium.
aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2041674.ece)
Utflyttet
11-10-2007, 21:41
Jaggu godt amerkanerne holder seg på bakken og hjemme da. Skulle tatt seg om USA gjorde slikt rundtom i verden. :angry:
-A
AirbusTrond
11-10-2007, 22:19
OT: Det er nesten så man tar seg i å savne den kalde krigen. Litt interessante ting på nyhetene den gang, da. Nå er det bare renter, boligpriser, hytter, skattelister og reality programmer på TV3 som interesserer folk ... :white
bør norge virkelig bekrymre seg for russere når de begynner å fly med bomber i . ???? russland har vel ikke planer for invasjon da ..... ?
Det er vel ingen grunn til aa bekymre seg foer de begynner aa se ubaater i fjordene paa Vestlandet igjen, er det vel?
AirbusTrond
12-10-2007, 00:28
Ubåtjakt i bakrus på en MTB på slutten av 80-tallet unner jeg alle å oppleve. :)
Originally posted by AirbusTero
Ubåtjakt i bakrus på en MTB på slutten av 80-tallet unner jeg alle å oppleve. :)
Så det er derfor dere aldri fant noen! :lol:
Russer'n vil vel bare sjekke beredskapen litt da! Det er jo 5-6 år siden vi hørte om ukentlige grensekrenkelser i Finland! De må jo sjekke opp litt her også- sånn bare for at vi ikke skal vile på våre laurbær! Våre politikere ser jo bare Al Quida (eller hva de heter) som den store usikkerheten nå- og de er jo langt der borte i Afganistan- så da er det naturlig at resursene brukes der!;)
Russerne kan ta oss, når de vil:D En krysserrakett her og der så er flybasene satt ut raskt og effektivt. Da står det på HV gutta....;)
Originally posted by MD11
Da står det på HV gutta....;)
Damnit, we're doomed:D
tabrenna
12-10-2007, 15:31
En krysserrakett her og der så er flybasene satt ut raskt og effektivt.
Med det tempoet på nedleggelser og nye "gode" forslag fra forsvarsjefen her i landet, trengs det snart kun EN liten en for og ta ut alle våpengrenene vi har.... :drunk:
Utflyttet
12-10-2007, 18:11
Originally posted by tabrenna
Med det tempoet på nedleggelser og nye "gode" forslag fra forsvarsjefen her i landet, trengs det snart kun EN liten en for og ta ut alle våpengrenene vi har.... :drunk:
En forsvarsminister? ;)
-A
Originally posted by LN-MOW
Dere kanskje ...... :p
Har forøvrig blitt spurt av et par amerikanere om hva som skjer og om vi gjør klart til krig mot russerne. :wow:
Jeg forklarte dem at dette egentlig ikke opptar oss så mye i hverdagen i Norge, og at grunnen til at det her er hovedoppslag på Fox news er for å skape mer frykt og krigsvilje så trekker de litt på skuldrene før de sier: jamen dere kan jo ikke godta at et annet land ypper seg sånn!
:rolleyes:
PS: og jeg bor i et av de mest "progressive" miljøene i USA, tør ikke tenke på hva de snakker om nede i MOW- eller Johnsen-land.. :p
Vet snart ikke hvem jeg skal quote her inne....., for hver og en legger jo opp til steike gode svar, men jeg har altså valgt denne...
De som er gamle nok, eller har såpass interesse for krigshistorie, husker vel hva som skjedde i 1939???
Ikke?? Nei, da sa også alle troverdige myndigheter at "bare slapp av folkens, dette er ingen fare, her skjer ingenting, bare trekk tilbake...", eller noe sånt som det. Hva skjedde? Les historien, og legg spesielt vekt på 1940-45....:rolleyes:
Oljen forsvinner, gassen fiser sin siste fis, det blir mangel på ferskvann, stadig større områder av kloden tørker ut og blir til ørken, vi driver råvdrift på havresurssene (inkl. fisk)...., rekk opp hånden den som tror russerne bare driver "koseflyging"...!!!!
Utflyttet
13-10-2007, 01:27
Originally posted by LN-SSL
De som er gamle nok, eller har såpass interesse for krigshistorie, husker vel hva som skjedde i 1939???
Ikke at jeg løper rundt og tror at det er Murmansk Flyveklubb som har oppgradert og er på søndagstur, men det er en ting nå om dagen som er tildels formildende med tanke på USA, Kina, og som lengelse av henvoldsvis de to, Europa og Asia: økonomier som er veldig gjensidig avhengige. Dette gjør at det er ganske høy terskel for at noe veldig stort skal skje.
Dessverre er russerne "the odd ones out" her, de har en økonomi som i mye mindre grad er avhengig av, eller integrert med verden rundt. Det gjør at de ikke har så mye å "tape", skulle de få lyst å gå over noen grenser.
-A
Eh.....har russerne noensinne angrepet oss??
Mener å huske fra historietimene at russerne var i nord under 2.verdenskrig for å kaste ut tyskerne, som hadde innvadert oss.
Rett etter krigen var vi plutselig venner med tyskerne igjen, mens russerne ble den store stygge ulven.
Skjønner ikke hvorfor vi har vært så redd russerne jeg. De har da aldri gjort oss noe de?
Lenge leve lille Norge og US propaganda!
......men det er jo ok at hot shot F-16 gutta i Bodø får jobbe litt for penga:D
Tror ikke du skal skylde på Forsvarssjefen. Han kjøper kun det han får tildelt penger til han!
En lignelse: Hvis du fikk et budsjett på 2000 kr- for å kjøpe en linse- du gikk ikke og kjøpte en til 47000 da!?
Originally posted by Pjokken
Eh.....har russerne noensinne angrepet oss??
Mener å huske fra historietimene at russerne var i nord under 2.verdenskrig for å kaste ut tyskerne, som hadde innvadert oss.
Rett etter krigen var vi plutselig venner med tyskerne igjen, mens russerne ble den store stygge ulven.
Skjønner ikke hvorfor vi har vært så redd russerne jeg. De har da aldri gjort oss noe de?
Lenge leve lille Norge og US propaganda!
Tror du trenger en liten historieleksjon, Pjokken. Kanskje et laaaaaaaaangt kurs.
Norge har dessverre ikke lært av 2 verdenskrig! Russerne tar hele landet før amerikanerne kan gjøre noe som helst, tragisk.
Snakker ikke om hva som har vært, hvem som har vært venner med hvem og hvem som angrep hvem/evt. ikke angrep.....
Jeg snakker om hva syke hoder og ikke-vestlige (og vestlige for den del) land er i stand til å finne på når den dagen kommer at man bare sitter rundt og tygger bark (FOR Å SETTE DET PÅ SPISSEN....).
Uansett hvordan bildet ser ut i dag, skal det ikke mye til å forandre dette om noen nasjoner føler seg "truet" på den ene eller andre måten....
Jeg er heller ikke redd russerne sånn som det ser ut nå, men ting kan altså forandre seg i framtiden, når det begynner å bli mindre av alt på kloden...
Da er det jo ingen kunst for noen å legge opp et løp hvor vi IKKE trenger å tenke på naboene...., for de er så snille og godmodige atte...
Propaganda? Ja..., sikkert.....
Med min ringe kunnskap om hvordan man tenker i Russland (politisk og militært) ville jeg mene at nå er tiden for å være litt mer årvåken. Det er ikke tilfeldig at Nordflåten blir mer aktiv. Russland har fått mer penger og et stabilt lederskap (som i beste fall kan beskrives som skinndemokratisk) og de har de siste 300 år (siden Peter den stores tid) hatt behov for å vise muskler og være en stormakt. Det er noe som går utenom tilfeldige politiske strøminger.
Enig med SSL og KOG.
Har lest noen gamle flyblader der det står at tyske fly drev med "grensetesting" av norsk territorium i 1939. Nordmenn gikk pliktskyldigst på vingene og jaget dem bort, men filosoferte ikke nærmere over fenomenet før de ble vekket morran 9/4-40...
Pjokken, imponerende hva du har fått med deg av historietimene (seriøst), men du skjønner at ting endrer seg med tiden: De som er venner ett år kan være fiender litt senere, det er bare å se på amerikanernes vingling gjennom verdenshistorien.
Tror IKKE russerne har gjort dette bare for å mosjonere sine piloter. Lille Norge har jo eierforhold til territorier (land/vann) i nord med ressurser som et stort og sultent land kunne ha god bruk for. Nedbyggingen av vårt forsvar er meget bekymringsfullt. Vår østlige nabo tenker på en annen måte enn oss i vesten.
En "morsom" artikkel i et av de gamle flybladene: Journalist på Tysklandsbesøk i 1936 fikk omvisning på en underjordisk jagerflyfabrikk og ble meget imponert. Javel. Men hvorfor gjemme den under jorda hvis man har hederlige hensikter...
Helt tragisk at våre politikere er totalt historieløse og stikker hodet i sanden!
Jeg ler av dem som himler med øynene over min skepsis til russiske flybevegelser i det siste....:D
Jeg har på ingen måte sagt at det kommer en svær bjørn fra øst og tar oss i morgen, eller overimorgen, for den del. Det kan til og med hende at vi slipper å se noe som helst aggresivt fra den kanten ut over dagens nivå i min levetid (jeg er 44), men ingen skal komme å fortelle meg at de vet hva som foregår inne i de innerste russiske kretser og liksom skal være eksperter på hva Putin og hans etterfølgere tenker.
Pisspreik!
Vi har brendt ræva oss her på bjerget før, og vi kommer til å gjøre det igjen, hvis forsvaret bygges ned med et sånt tempo, eller rettere sagt forslag til sånt tempo, som i dag.
Det virker som at man må være yrkesmilitær med god skolering for å forstå at vi bare trenger et lekeforsvar i dag....
Kast den første steinen i glasshuset, eller rekk opp den første hånda, den som virkelig tror på at Putin og hans luftforvar bare er ute på hyggeturer i luftrommet, og bare bruker disse flygingene til ren og skjær trening for piloter som alt for lenge har sittet på crewrommene og spilt ludo i påvente av økonomisk bedre tider.....
Jeg har ikke peiling på hva de driver med, har ingen militær utdanning og ikke utdanning av analytisk karakter, men jeg skjønner da såpass at russerne ikke bare er ute på søndagstur for å svi av noen liter fuel de har til overs. De gutta der har ingenting til overs!
Originally posted by LN-SSL
Jeg har ikke peiling på hva de driver med, har ingen militær utdanning og ikke utdanning av analytisk karakter, men jeg skjønner da såpass at russerne ikke bare er ute på søndagstur for å svi av noen liter fuel de har til overs. De gutta der har ingenting til overs!
Jeg har heller ikke peiling på hva Putin & co driver med, eller hvordan de tenker, men det er vel ikke slik lenger at den russiske stat er fattige (dvs. de har nok endel til overs, selv om den private fattigdommen i Russland er stor). Jeg synes å huske at de nedbetalte (nesten) all utenlandsgjeld her for en stund siden med olje/gasspenger. Jeg tror ikke da mangler penger til drivstoff, og da er det nok den russiske bjørnen som våkner. Som andre her har skrevet så er det vel liten tvil om at russland ønsker å være en stormakt og at de derfor føler at de må opptre som en. I deres øyne er vel denne typen aktivitet en måte å vise at de fortsatt har det som trengs.
Hadde lyst å si mye i denne saken, men skal fatte meg i korthet:
-forsvarsjefen gir i FS07 innspill til de politiske myndighetene. Det er ikke han som "ønsker å legge ned" Forsvaret, noe jeg tror de fleste forstår. Det klarer politikerene utmerket godt selv ved å pålegge Forsvaret flere oppdrag/investeringer enn det de bevilger penger til. Driftsbudsjettene og investeringene må stå i forhold. Gjør de det i dag? Skyld ikke på Forsvaret.
-hvorfor "rasler" Russland med sablene nå, etter 15 års fravær? Fordi de har begynnt å bevilge penger til militær aktivitet men fremfor alt: oppgjørets time nærmer seg hva angår nordområdene. Om ikke lenge skal det avgjøres hvem som har råderett over olje, gass, mineraler og fiskeri i et av de siste uberørte områdene i verden. De fleste nasjoner vet at dette trolig er nøkkelen til enorme verdier, og enegibehovet i verden er enormt.
Hva er Norges og Russlands rolle i dette? Evner vi å være herre i eget hus (vernesonen og sokkelen opp mot nordpolen osv)?
Kan vi regne med hjelp fra allierte/venner i denne saken? Aldri i livet, her må vi som nasjon ordne opp selv i likhet med de andre aktørene (foreks. Russland, Danmark, Canada).
Hilsen ex-militær helikusk som nyter varmen på West Palm Beach!:-p
Jeg synes å huske at de nedbetalte (nesten) all utenlandsgjeld her for en stund siden med olje/gasspenger.
Og det finnes kanskje mer sådant i nordområdene... :huh:
Om ikke lenge skal det avgjøres hvem som har råderett over olje, gass, mineraler og fiskeri i et av de siste uberørte områdene i verden.
NEMLIG!!! :cry:
Bare for å spre på litt gufs, det sies at enhver generasjon opplever en verdenskrig og med Nostradamus spådommer skal det skje i 2008. Det starter med krisen i Iran....tolkes det.
Russerne kan ta oss, når de vil:D En krysserrakett her og der så er flybasene satt ut raskt og effektivt. Da står det på HV gutta....;)
Tja, de kan jo spandere på seg 5 stk og sende en hver til Bodø, Ørland, Setermoen, Rena og Haakonsvern, så er vel 95% av Norges styrker satt ut av spill. :D