PDA

View Full Version : Innsjekkingsautomater på Kastrup


DY
23-11-2004, 20:11
Innsjekkingsautomater på Kastrup blir satt opp for å betjene flere ulike flyselskap. Dette virker som en god ide. For det første blir det enklere og dessuten langt mer estetisk når man kan velge et design på automatene. Noen som vet om OSL har liknende planer?
http://www.berlingske.dk/rejser/artikel:aid=507102/

laurenz
23-11-2004, 20:23
Nei, ikke OSL, men Servisair ser på muligheten.

KLM skal ha egne automater på plass i januar og også Norwegian vuderer vist å ta automater i bruk.

Mvh,
Laurenz

DY
23-11-2004, 20:28
I framtiden vil garantert mer innsjekk skje ved hjelp av bla automater. Jeg tror det hadde vært å foretrekke at man hadde "fine" automater som var like og kanskje "handlet" flere selskaper.
Sterling har egne automater...så Norwegian må vel kanskej bare kaste seg på bølgen etter å ha inngått samarbeidet med dem.
:)

Concorde
23-11-2004, 20:57
Hva skal de på OSL med det, når begge selskapene har en eier....

Savipix
23-11-2004, 21:07
Spännande koncept. Jag tycker att det är en strålande idé som kommer att göra resande utan (och med?) bagage betydligt enklare.

dc-8-63
23-11-2004, 22:07
Jeg oensker meg en sikkerhetskontrolautomat jeg:p

Farmer
23-11-2004, 22:10
Jeg var på en IATA konferanse i Geneve i forrige uke hvor "CUSS" var et av de store temaene. Der var bl.a en representant for flyplassen i WIEN, VIE som fortalte om de erfaringer de har hatt så langt mer innsjekkingsautomater som var felles for flere selskap. De holder nå på med den siste finpuss av planleggingen for nyterminalen i VIE, hvor de i utgangspunktet hadde planlagt å sette av areal slik at 40% av de reisende skulle bruke "CUSS" med bagdrop. De reviderte planene var nå at 70% av de reisende skal bruke innsjekkingsautmater. Dette vil få stor betydning for det areal man setter av til innsjekk, da man kan få sjekket inn betydelig større mengder pax på et mindre areal enn tradisjonelle innsjekkingsskranker.
Hele designet av avgangshall vil kunne endres med CUSS mente representanten fra VIE.

DY
23-11-2004, 22:14
Originally posted by Concorde


Hva skal de på OSL med det, når begge selskapene har en eier....

? Hvorfor skulle d eikke få innsjekkingsautomater for å redusere kostnadene ved innsjekk? Hvem som eier selskapene er vel uinteressant.
SAS eier jo mange selskaper og disse kan bruke SAS sine automater. Enten misforstår jeg deg eller du misforstår meg.....

Superhai
23-11-2004, 22:15
Det er vel SITA som er sjel bak CUSS-automatene. Ellers så er Sterlings automater på OSL SGS sine, men det er minimalt med modifikasjoner som skal gjøres for at de kan ta DY, ettersom DY ligger i Palco Checkin. Spørsmålet er heller hvem som vil betale for det. Husker også i begynnelsen så var det ikke sperre på DY i automatene til SAS så hadde du papirbillett med DY kunne du sjekke inn der. Nytt for SAS sin del etterhvert er at kravet til FOID blir borte og man skal kunne sjekke inn med kun ref.nr. slik som på NB automatene. Ellers så kan man sjekke inn alle flyselskaper i SAS gruppen på automatene, pluss bl.a. LH, LO, BD, FI, OS.

laurenz
24-11-2004, 00:18
Ja stemmer det!! Vi skjønte ikke mye da folk kom til gate med SAS boardingkort. :) Men så gikk det opp for oss og SAS at folk sjekket inn på automat. Sånn sett hadde vært enkelt å gå over til automater. Men DY er ikke helt fornøyd med løsningen de kjøper av SAS.... eller hva nå IT-avdelingen der heter nå. Det er ikke umulig at de går over til et nytt system etter hvert.