PDA

View Full Version : CPH september 2007: +1,4%


PP
09-10-2007, 20:48
På trods af alle problemerne med Q400 - nedgang i pax-tallet for SAS DK på 5% - havde CPH på trods vækst i september måned. Godt nok beskeden vækst på 1,4% men ganske pænt situationen taget i betragtning.

Fordelingen for september:

Int. rute: 1.630.641 +0,8%
Charter: 151.131 +5,0%
Dom: 177.679 +3,4%

I alt: 1.953.378 +1,4%

Stigning i absolutte tal: 26.842

Til sammenligning var væksten på ARN i sep. 3,6% - 1.675.516 pax i alt

LN-KGL
09-10-2007, 21:39
I fare for å dumme seg ut, så ser det ut til at den skrøpelige regnemodellen min kommer ut med et tall på 1,77 millioner passasjerer på OSL i september. Dette tilsvarer en økning på 6,8% fra september 2006.

Så til noen mer bastante tall, prognosen for 2007 for de som er offentliggjort:
CPH 21,4 millioner passasjerer, +2,5% som tilsvarer en økning 525 000 passasjerer fra 2006
ARN 17,8 millioner passasjerer, +1,6% som tilsvarer en økning 287 000 passasjerer fra 2006

Prognosen for OSL får vi vente med til de endelig offentliggjør september-tallene.

MartinL
09-10-2007, 23:58
Ja det blir moro å se. Med Sterling, SAS og Norwegian i strupen på hverandre med stadig nye ruter og destinasjoner tror jeg 2008 vil by på høyere vekst enn i år.
Det ligger uten tvil ann til en overkapasitet, men lave prise og nye destinasjoner genererer nye reisende. Dessuten forventes et særdeles løft i lønnsoppgjøret til våren (opp mot 6%) så jeg tror 2008 blir et akselerrerende år (trass i Rygge) før et av selskapene får smake blod kaka og markedet setter seg sakte men sikkert.

PP
10-10-2007, 19:58
Endnu ingen tal fra OSL?

ENGM RAMP
10-10-2007, 20:09
OSL Sept 2007:

1 786 828 millioner passasjer, eller + 7,8 %

Innland: + 5,6 %
Utland: + 9,8%

:colgate:

Og atter en gang scoret du VELDIG bra på ditt guesstimate på 1,77 mill

PP
10-10-2007, 21:17
Endnu engang flotte tal fra OSL!

Det tyder på at tendensen med at at OSL har en vækst 2-3-4% højere end CPH (ville formentlig have haft vækst på ca. 4% i sep. uden Q400 problemerne) og ARN fortsætter

LN-KGL
10-10-2007, 21:27
Originally posted by ENGM RAMP
Og atter en gang scoret du VELDIG bra på ditt guesstimate på 1,77 mill

Og nå vet jeg hvor modellen skranter, det er hovedsakelig knyttet til DYs kabinfaktor-forskjeller fra de deres forskjellige destinasjon. Med andre ord har DYs flighter til og fra OSL har hatt høyere kabinfaktor enn gjennomsnittet for øvrige destinasjoner (som f.eks. BGO-SVG, WAW-BHX, KRS-STN).

Da for å komplettere, her er årspronosen for OSL:
18,9 millioner passasjerer, +7,1% som tilsvarer en økning på 1,26 millioner

Blubird
10-10-2007, 21:34
Imponert over vekstraten OSL kan vise til de siste måneder.

Someone
10-10-2007, 21:39
Originally posted by LN-KGL

Og nå vet jeg hvor modellen skranter, det er hovedsakelig knyttet til DYs kabinfaktor-forskjeller fra de deres forskjellige destinasjon. Med andre ord har DYs flighter til og fra OSL har hatt høyere kabinfaktor enn gjennomsnittet for øvrige destinasjoner (som f.eks. BGO-SVG, WAW-BHX, KRS-STN).


Og betyr det at vi kan si at DY dermed gjør det bedre utifra OSL enn resten, ihvertfall når det kommer til belegget?

LN-KGL
10-10-2007, 22:26
Originally posted by Someone
Og betyr det at vi kan si at DY dermed gjør det bedre utifra OSL enn resten, ihvertfall når det kommer til belegget?

Det må være en hovedforklaring jeg har funnet, men også inntoget av forretningsreisende igjen etter ferien kan være en annen forklaring.

Whatever
10-10-2007, 22:50
Gardermoen skulle ikke fått lov til å øke så lenge det kun finnes en terminal.

LN-BRK
10-10-2007, 23:01
Originally posted by Whatever

Gardermoen skulle ikke fått lov til å øke så lenge det kun finnes en terminal.

Hvilken lov skulle man brukt mot det?

Whatever
10-10-2007, 23:05
Paragraf 21 avsnitt 9.

MartinL
10-10-2007, 23:31
Originally posted by PP

Endnu engang flotte tal fra OSL!

Det tyder på at tendensen med at at OSL har en vækst 2-3-4% højere end CPH (ville formentlig have haft vækst på ca. 4% i sep. uden Q400 problemerne) og ARN fortsætter

Det er godt du ikke har lovet å spise hatten din da PP, for du var ikke snau i dine estimater om utflatelse av pax antallet Osl for snart to år siden^_^

LN-KGL
11-10-2007, 01:09
MartinL, nå overdriver du! Hvis jeg ikke husker feil, så var det med februar-resultatet i år disse tankene kom fra PP (har ikke sjekket trådene), og han har rett - OSL har hatt en nedgang i forhold til i fjor. I rene tall så ligger nå OSL på en gjennomsnittlig økning måned for måned på 106 429 passasjerer, tilsvarende tall for 2006 var 148 003 passasjerer og for 2005 var det 85 891. Resultatet av dette har gjort at avstanden mellom CPH og OSL har minket fra 4 169 125 passasjerer for 12 måneders rullerende pr. desember 2004 og ned til 2 648 450 passjerer per utgangen av september. Med dette har avstanden mellom OSL og CPH skrumpet med 1 520 675.

Tilsvarende forhold mellom ARN og OSL, så var 12 måneders rullerende tall for OSL i desember 2004 1 388 412 passjerer bak ARN , mens per utganger av september 2007 er OSL 875 574 passasjerer foran ARN. I dette tidsrommet har OSL øket med 2 263 986 passasjerer mer enn ARN.

Jeg vet PP hater dette, men jeg må bare si det - hvis den utviklingen som har vært til nå i år forsetter, så vil OSL passere CPH i passasjerantall lenge før OSL får sin T2 (på høstparten av 2010). Hvor stor sannsynlighet er det for at OSL opprettholder denne vekstraten? Jeg vil si at sannsynligheten er ekstremt liten, men DYs flåteutvidelse og SAS Norges satsing på de tolv nye destinasjonene neste år + Sterlings utvidelser så kan jeg ta feil. Mest sannsynlig vil veksten for OSL ligge et par prosent poeng høyere en glasskulemennene hos OSL har lagt til grunn, og med det er OSL jevnt med CPH akkurat når T2 åpner.

Nok med spådommer, under ser dere en oppdatert graf for 12 måneders rullende for de tre.

amatør
11-10-2007, 09:51
Ja dette kan bli "moro" med en terminal.

MartinL
11-10-2007, 10:03
Originally posted by LN-KGL

MartinL, nå overdriver du! Hvis jeg ikke husker feil, så var det med februar-resultatet i år disse tankene kom fra PP

Mulig, men jeg refererer til enda et år tilbake i tid. Men det var mer ment som en spøk enn spark i leggen.^_^

FlightDeck
11-10-2007, 10:11
Originally posted by LN-KGL

Originally posted by Someone
Og betyr det at vi kan si at DY dermed gjør det bedre utifra OSL enn resten, ihvertfall når det kommer til belegget?

Det må være en hovedforklaring jeg har funnet,

Godt observert, det er helt riktig - selv om unntakene finnes.

jikswoboB
11-10-2007, 23:12
Jag är relativt övertygad om att OSL inte kommer uppvisa lika hög tillväxt som hittills varit. Tror den norska marknaden är för liten för det, dessutom tror jag det ekonomiska läget i världen nått klimax - dvs det kan bara gå ner från och med nu. En flygplats som OSL eller ARN med liten andel internationella transferpassagerare är i hög grad beroende av hur utvecklingen på den inhemska marknaden ser ut. En ekonomisk recession leder inte oväntat till minskat resande. Jag tror också att konkurrensen mellan flygplatserna om passagerarna i Oslo-regionen kommer bromsa utvecklingen för OSL del. Å andra sidan, det som fortsatt talar till OSLs fördel är att flygplatsen är navet hos Nordeuropas största lågprisbolag.

GFL
11-10-2007, 23:24
Vel, alle prognoser viser vel at ikke flytrafikken kommer til å avta med årene? Rivalisering med flyplassen? Tror ikke Rygge kommer til å stjele så mange pax, men den kommer vel til å utvide totalmarkedet ytterligere. Betyr bare at ennå flere kommer til å reise, for det er vel ikke etablert så altfor mange fly der ennå?