PDA

View Full Version : Sterling OSL-AMS-OSL

KLMfan
09-10-2007, 20:48
Bare en liten skildring av en kort tur med Sterling.

OSL-AMS-OSL

NB683
STD 17:20
ATD 17:25
Sete : 5A
737-700
Reg: OYMRD (tror jeg)
Load: ca 90%

Ankom OSL ca to timer før avgangstid og beveget meg mot innsjekkingsfelt G, der jeg er godt kjent. Oppdaget at det var lange køer mot to skranker merket Sterling.dk. Køer overalt på Gardermoen denne ettermiddagen, men heldigvis er selfserviceinnsjekk veldig enkelt på Sterling. Les av passet og tast inn flight nr. Maskinen ga meg sete 7C, men endret det til 5A. Gikk så til Sterling Bag drop, der det var 0 kø….passet meg perfekt. Tok ca 10 sek å kjøre ut en bagasjetag og sende bagasjen for den hyggelige Servisarjenta bak skranken. Vi slo av en liten prat om at folk måtte like å stå kø, siden ingen kom til henne.

Sikkerhetskontrollen derimot bød på en ganske så lang og ikke minst uorganisert kø….Nordmenn er fæle til å snike, og ikke minst gjøre seg dumme når de blir irettesatt av 40 andre som står i samme kø J
Av med belte, jakke og min travel pro bag og ingen stygge piiiiiip! En liten runde gjennom tax free butkken, før jeg kjøpte en ganske god baguette på Upper Crust, etter også her å ha stått i en lang kø.
Virker på meg som om OSL er nokså overbelastet i rushtiden…når det er kø på utsiden av herretoalettene er det enten for mange på tur, eller for få toaletter…eller en blanding.

GO to gate dukket opp på skjermene ca 17:00 og vi startet vel ombordstigning ca 1705
Boarding foregikk etter seterader, og de i gaten håndhevet faktisk det de ropte opp. Det liker jeg å se! Boarding gikk ganske greit, og jeg ble møtt døra av en erfaren kabinsjef med et smil og et hei. 5A var vel omtrent som forventet…trangt…..fryktelig trangt, men, men….
Pushback ca 17:25, skyldes at flyet hadde kommet litt sent til Oslo sa kapteinen, som for øvrig informerte godt både før avgang og oppe i luften.
Manuell sikkerhetsdemo motsetning til på 800-maskinene der de går på skjermer.
Vel oppe i luften var det et sikkelig mas, og jeg må si jeg syntes litt synd på de tre damene om bord. For øvrig to norske og en dansk. Utrolig hvor mye som skal selges på en så kort tur. Seter med ekstra benplass til 187 kr….
Mat og drikke, som mange kjøpte. Selv kjøpte jeg en cola, som var ganske så varm, og jeg fikk ikke tilbud om is. Tax free salg….det gikk i ett….tror crewet var helt andpustne jeg da vi begynte nedstigningen mot AMS.

Ankomst Amsterdam på rutetid, og vi ankom på H piren som er en egen lavprispir. Ut på trapper både foran og bak, og opp en trapp inn i bygningen. Ikke langt å gå til bagasjebåndene, der det tok max 5-10 min før kofferten min kom. Meget imponerende…

Alt i alt en bra opplevelse av Sterling, dog litt masete om bord grunnet ekstremt mange annonseringer og salg. Service programmet passer nok bedre på de lengre rutene sørover.

NB 684
STD 19:35
ATD 19:40
SETE 10D
REG: husker ikke
Load: bortimot 100 %

Ankom Schiphol med tog ca to timer før avgangstid. Sterling har innsjekking i avgangshall 3.
Sjekket også her inn på automat, og det var helt likt som i Oslo. En bagdrop og to skranker også her. Gikk et fly til København 15 min før Oslo flyet. Fire foran meg i bagdropkø, men gikk fort. Tuslet tilbake til Avgangshall 2 og en liten tur på spotterterrassen, relativt stille og rolig på denne tiden, men noe var det å se. Spiste en middag i restauranten ved siden av, og beveget meg tilbake til avgangshall 3. Der møtte det meg en enorm kø til sikkerhetskontroll inn til H/M, som er lavprisland…men at et CPHfly og et OSL fly samt en BMIbaby kan skape en så lang kø var over min fatteevne. Etter å stått der nesten stille i ca 20 min, kom det en dame fra Menzies og ropte etter alle som skulle til CPH…de skulle komme frem…skjønner at de skal rekke flyene, men at man skal belønnes for å komme sent det liker jeg dårlig….
Kom meg gjennom til slutt, og ble litt skuffet. Bak slusen skjulte en det seg en mini mini mini tax free en liten kiosk, toaletter og ingen utsikt. Ikke det Schiphol jeg er kjent med etter å flydd SAS og KLM uttallige ganger, men, men det var snart klart for boarding. Vi ble boardet systemmessig, men fikk ikke gå om bord helt enda. Det var trapper både foran og bak på flyet, men da dørene gikk opp gikk alle til trappen foran. Skulle kanskje ha informert om hvor det var best å gå i forhold til hvor i flyet man hadde sete, men, men det gikk ganske raskt likevel. Flyet hadde kommet tidlig fra Oslo så man hadde litt ekstra tid. Vel om bord var det om mulig enda trangere enn på vei ned. Samme salgsmaset på vei opp, men denne gangen på dansk. Tre danske damer om bord som jobbet hardt, og smilte masse. Noen minutter sen pushback og lang lang taxi til den berømte Polderbaan.
Landet i Oslo på rutetid, og ble møtt av 7-8 tollere med hund og full passkontroll. Ikke uvanlig på fly fra Amsterdam. Gate 36 så ikke langt å gå ned til ankomsthallen, en kjapp tur innom tax free og der kom visst bagasjen fort som bare det igjen. På dette punktet imponerte Sterling meg veldg begge veier.

Alt i alt en grei tur, med tanke på hva man betaler, men holder en knapp på KLM i fremtiden også…Men ser ut til at Sterling har bra belegg på ruten til Amsterdam.

KLMfan

litt-amatør
09-10-2007, 23:39
Takk for flott rapport! Mye interessant lesning. Bra gjort av NB med belegget til AMS.

EB
10-10-2007, 06:13
Meget bra rapport...

AirbusTrond
10-10-2007, 10:12
Takk for interessant report. Har aldri reist med Sterling selv, men det kjøpepresset hørtes masete ut.