PDA

View Full Version : Her er SAS' nye storsatsing

ENZV
08-10-2007, 23:24
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173798

CK
08-10-2007, 23:30
nå får vi se hva Ola presenterer i morgen - det kan bli spennende saker!

Utflyttet
08-10-2007, 23:32
Det er to skrivefeil i artikkelen.

1. Noen har skrevet ordet "Snowflake" feil, det ser ut som det står "Leisure" i artikkelen istedet.

2. Noen har hengt på to avsnitt med svada på bunnen med pølseprat.

If it looks like a snowflake, and it smels like a snowflake and quack like a snowflake, etc...

-A

CK
08-10-2007, 23:34
Det lukter unektelig Snowflake, men forhåpentligvis har noen i konsernet lært noe av det prosjektet

Fry
08-10-2007, 23:35
Skjønte ikke for fem flate øre hva som er vitsen med et slikt selskap? SAS er jo allerede godt representert hos blant annet Apollo og mange svenske og danske turoperatører... Hvorfor lage et eget charter-"selskap" da? Og hvis flyene skal se like ut... Skjønner bare ikke vitsen? "Egne" kabinansatte? Hvorfor? Er det så forskjellig å jobbe på en charterflygning til PMI da, enn på en ruteflygning til ALC?

OEH
08-10-2007, 23:37
Hva poenget med dette er skjønner jeg ikke helt.

LN-MOW
08-10-2007, 23:40
Originally posted by CK

Det lukter unektelig Snowflake,

Da faar vi se hvor huskien gaar ......... ;)

Utflyttet
08-10-2007, 23:43
OK, hvem tror at dette blir bare nok en måte å skille ut de destinajsonene som alleree flyes fra Norge og er Y-only?

-A

Someone
08-10-2007, 23:44
Originally posted by ph-ndr

OK, hvem tror at dette blir bare nok en måte å skille ut de destinajsonene som alleree flyes fra Norge og er Y-only?

-A

Mener du 2-klasse destinasjonene? Isåfall er jeg muligens enig

VC-10
08-10-2007, 23:49
Oi, oi - dette var virkelig nyskapende. En sikker vinner!!! At ingen hadde tenkt på dette før!? :colgate:

VC-10

TigerBlack
09-10-2007, 00:24
jaja , det skader ikke å prøve igjen.. vi husker jo åssen det gikk sist, så det kan jo bare gå bedre denne gangen .. eh tror jeg..

Vi har ikke fått vite skvatt internt iallefall. Men det er jo ikke noe nytt at vi som sitter å skal svare på kundespørsmål er de siste som får vite noe..

Jens W
09-10-2007, 00:37
Originally posted by VC-10

Oi, oi - dette var virkelig nyskapende. En sikker vinner!!! At ingen hadde tenkt på dette før!? :colgate:

Bør jeg holde meg unna springen i kveld? (As in; noe rart med vannet i byen?) :D

Blackhawk
09-10-2007, 02:31
Originally posted by Cedlind
Bør jeg holde meg unna springen i kveld? (As in; noe rart med vannet i byen?) :D

Er nok ingen fare det! Med mindre det som kommer ut av springen
din kommer fra Arneselva og du bor i Ballangen, da ville jeg nok
kuttet ut springvannet ja - nikkel er noe dritt..

EB
09-10-2007, 06:12
Gleder meg til å se hva det er...

Flyer
09-10-2007, 07:07
Snowflake var et eget datterselskap og et eget brand som skulle konkurrere med LCC. Grunnen til at det ikke gikk var jo at SAS ikke gjorde noe på baksiden for å få lavere kostnader, de hadde akkurat like høye kostnader i Snowflake som i resten av produksjonen. Og det går jo ikke... Tror nok noen har lært av det!

Hvis det som står i VG stemmer er jo dette motsatt av Snowflake; det ser ut som SAS, men er annerledes på baksiden. Snowflake var likt på baksiden, men så ut som.. eh, et Snowflake.

Men det er sikkert de samme folkene som har mast lenge nå om at SAS må få Ræv** i gir, og ta opp ekspansjonskampen, som nå kommer til å syte over at SAS gjør alt feil :)

CK
09-10-2007, 07:50
nei Flyver, Snowflake var ikke et eget datterselskap - det var en divisjon innenfor Scandinavian Airlines, med ete brand, til dels egne fly og egen nettside for bestilling. Snowflake ble - i min oppfatning - ingen sukess nettopp fordi de ikke var et eget selskap. De bruket samme fly som SAS, hadde samme crew med samme lønninger og betingelser, samme flyplasser, sammen handlingagenter etc. Det er samme leksa med alle de andre in-house brands som andre nettverksselskaper har opprettet for å konkurrere med LCC'ene - Song, buzz, CALite, Tango, MetroJet, Shuttle by United etc

Men - de som HAR blitt sukesser, er de som har blitt opprettet som separate selskaper, med en armlengdes avstand til morselskapet, som GO (BA), Tiger (SQ), JetStar (QF)

Egil
09-10-2007, 08:06
Er litt spent på dette jeg...
- 8 egne fly (sikkert pakket full med seter da eller?)
- Egne ansatte som kun skal jobbe på disse flightene?
- Egen markedsavdeling?
- Egne "pris-folk"
- Egen nettside

Vil disse folkene (utlyst en masse stillinger internt) jobbe mer for samme lønn og/eller gå over i nye stillinger hvor de tjener mindre? Lurer bare på hvor den store besparelsen skal komme... :huh:

Egil

JetBlue
09-10-2007, 08:21
La oss nå se hva dette er for noe før utspillet dømmes nord og ned. Det bør være åpenbart at dette er mer gjennomtenkt enn Snowflake, som var et stunt uten bakenforliggende kostnadsstruktur.

LN-BRK
09-10-2007, 08:30
Originally posted by Egil

Lurer bare på hvor den store besparelsen skal komme... :huh:

Det er kundene som vil spare penger, ikke SAS ;)

OJB
09-10-2007, 08:42
Veldig interessant , det skal bli artig å se hva som presenteres av detaljer i morgen.
Selv om hovedinnholdet allerede er kjent så var det etter min mening kun et spørsmål om tid før et mottrekk til DY sin veldige vekst og satsing kom fra SK.
Enig med CK sine betraktninger ; skal SK lykkes må det mer til en egen avdeling innen samme selskap. Her må det en helt annen kostnadsstruktur på plass.
M.a.o , lavere lønninger , faste kostnader og lavere driftskostnader osv.
I første omgang vil man kunne se eldre BU materiell overført til denne virksomheten som har lavere leiekostnader.

litt-amatør
09-10-2007, 09:28
Originally posted by OJB

I første omgang vil man kunne se eldre BU materiell overført til denne virksomheten som har lavere leiekostnader.

Flott, som om ikke flyene som flyr til Syden for SAS ikke er gamle nok fra før.:(

EB
09-10-2007, 09:29
...er vel ikke eldre enn det Norwegian flyr med?

Utflyttet
09-10-2007, 09:33
Et lite spørsmål fra meg på siden her: hvis dette ikke skal være et eget selskap en gang, hva skjer neste gang fagforeningene skal sloss for alle fine krav?

-A

sail4fun
09-10-2007, 09:57

Et lite spørsmål fra meg på siden her: hvis dette ikke skal være et eget selskap en gang, hva skjer neste gang fagforeningene skal sloss for alle fine krav?

-A

Kan hende dette er sjekket ut alt....

OJB
09-10-2007, 10:16
Originally posted by P.A. VIKING

-A

Kan hende dette er sjekket ut alt....

Det vil jeg tro , ellers er dette initiativet dødt...

F35Landing
09-10-2007, 10:23
Spørs jo til hvilken grad SAS kan opprette dette som eget selskap. At f.eks pilotforeningen kommer til å gå med på å ansette nye flygere i fremtiden på dårligere betingelser anser jeg som utopisk, heldigvis.
Jeg kan bare ikke se hvordan dette skal kunne bli særlig mye billigere enn SAS Norges kostnader slik de er nå. I don´t get it!!:)

ThomAAs
09-10-2007, 10:34
Noen i SAS Norge må jo ha røyka noe dårlig... :smokin

Hvordan kan dette være billigere??

CK
09-10-2007, 10:34
i følge VG er det ikke snakk om et eget selskap. Det ryktes om nye destinasjoner... Pressekonferanse kl 11:00

EB
09-10-2007, 11:02
Når kommer dt nyheter elektronisk????

MD90
09-10-2007, 11:21
12 nye ruter til Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Gdansk og Tenerife.

EB
09-10-2007, 11:21
WOW!!! Nå snakker vi nyheter...:nor

snag
09-10-2007, 11:24
Originally posted by MD90

12 nye ruter til Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Gdansk og Tenerife.

Alt fra OSL??

TOS
09-10-2007, 11:36
Nå har ikke jeg lest noe annet enn innleggene i denne tråden, men er det snakk om lavere lønninger til f.eks. kabinpersonalet - med det arbeidsmarkedet vi har i Norge i dag...? Er det ikke allerede i dag vanskelig å rekruttere folk til andre typer lavtlønnsyrker, eller er det slik at siden dette er luftfart så blir alt så mye enklere (dvs. at folk vil stå i kø selv om mange her inne synes å mene at det allerede drives rovdrift på kabinpersonalet)?

OEH
09-10-2007, 11:38

Mange spennende destiansjoner der. Så får man håpe de ikke legges ned etter få måneder slik det ofte har skjedd før med SAS nye ruter.

AirbusTrond
09-10-2007, 11:58

Jøss, her går man i strupen på DY til Polen. Har sett litt på prisene til DY i de siste, og de er økende...

Ellerser jo Bilbao, Palermo og Sevilla strålende og aktuelle alternativer for undertegnede.... :cool:

Someone
09-10-2007, 11:59
Spennende og virker som de nå går rett i strupen på Norwegian. Men er det noe mer info om prosjektet?

Vil dette være 1-4 weekly flights destinasjoner og når begynner de?

Ett annet spørsmål er om SAS NO nå må ha flere fly inn i flåten? Med tanke på at SAS NO nå får 12 nye destinasjoner og itillegg overtar 6-7 av SAS DK sine CPH flighter trenger de vel mer kapasitet og hvor vil dette komme fra (og når)?

The Ticketor
09-10-2007, 12:05
Flere ruter til Italia og Spania tror jeg på, får mange forespørsler fra kunder om nettopp det. Fortsatt ingen pressemelding dog...

ThomAAs
09-10-2007, 12:09
Forstår forsatt ikke hvordan kabin foreningen i sas gokdtok dette...
Men men, skal jo bli spennende å se om alt holder...

Isbamse
09-10-2007, 12:11
Dette trenger vel ikke bety så mye mer enn at man omkonfigurerer noen fly til ren apeklasse og evt lager en portal med reklame som leder til det vanlige bookingsystemet? Men å ansette eget mannskap til dette prosjektet høres merkelig ut...

MD11
09-10-2007, 12:15
SAS satser som vanlig utfra OSL ser jeg. DE ser ut til å glemme at DY har stor suksess på sine typiske ferie og fritidsruter utfra distriktene:D

AirbusTrond
09-10-2007, 12:16
I et innslag på NRK Siste Nytt nå sier man at det blir opprettet en egen nettside for selskapet. Dette betyr vel at det ikke blir mulig å få gjennomgående billetter og at det kun blir et tilbud for Oslo-folket..?

Someone
09-10-2007, 12:19
Originally posted by AirbusTero

I et innslag på NRK Siste Nytt nå sier man at det blir opprettet en egen nettside for selskapet. Dette betyr vel at det ikke blir mulig å få gjennomgående billetter og at det kun blir et tilbud for Oslo-folket..?

Er det nødvendigvis noen automatikk i det?

paer
09-10-2007, 12:21
SAS åpner 12 nye ruter

Med hele 12 nye destinasjoner satser SAS Norge tungt i fritidsmarkedet fra neste sommer. Selskapet legger ut tusenvis av billige billetter til Europa om en uke.

Neste sommer blir en drøm for dem som er ute etter rimelige reiseopplevelser i Europa. I neste uke legger SAS Norge ut billetter til 12 helt nye destinasjoner, og prisene blir lave.

Rask vekst
- Fritidsmarkedet er det som vokser raskest i innen luftfarten, og her har ikke SAS hatt kapasitet til å satse tungt før nå. Kundene våre forteller oss at de vil ha et pålitelig flyselskap med god service også når de reiser på ferie. Det skal de få nå, forteller administrerende direktør Ola Strand i SAS Norge.

Det blir nå mulig å komme seg svært rimelig til fantastiske opplevelser i Venezia, Bilbao, Lyon og Sevilla. Men også litt mer ukjente perler som Palermo, Cagliari og Malta får direkte ruter med SAS fra mars måned.

Lavere priser
- SAS senker prisene til Europa, og de faste lave prisene starter på 375 kroner en vei inkludert skatter og avgifter, sier Strand.

Han oppfordrer passasjerer på jakt etter billige billetter til å sjekke grundig hva annonserte flypriser faktisk koster til slutt. Hos SAS er innsjekking av bagasje, god plass til bena og valg av favorittsete inkludert i prisen.

39 Europa-ruter
- Siden jeg startet for ett år siden har vi brukt tiden til å forbedre produktene våre mot forretningsreisende. Som Norges største flyselskap skal vi selvsagt også gi reiseglade nordmenn billige reiseopplevelser med mange avganger og mange nye destinasjoner, sier Strand.

De nye direkterutene til SAS Norge er: Malta, Bilbao, Valencia, Palermo, Cagliari, Lyon, Venezia, Sevilla, Bristol, Krakow, Gdansk, og Tenerife. Totalt vil SAS Norge ha 39 direkte ruter til Europa fra Gardermoen.

http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=568584&fn=wkr0018.pdf

Someone
09-10-2007, 12:26
Originally posted by paer

Rask vekst
- Fritidsmarkedet er det som vokser raskest i innen luftfarten, og her har ikke SAS hatt kapasitet til å satse tungt før nå.

Spørsmålet er fortsatt hvor denne kapasiteten kommer fra?

Han oppfordrer passasjerer på jakt etter billige billetter til å sjekke grundig hva annonserte flypriser faktisk koster til slutt. Hos SAS er innsjekking av bagasje, god plass til bena og valg av favorittsete inkludert i prisen.

Godt poeng, selv om akkurat det med benplassen er vel ikke helt sant da det neppe bli "Euro-config" på disse flightene;)

Er det også andre flighter som skal overføres til denne delen? Det er jo endel andre sydendestinasjoner som f.eks Alicante som vel passer inn her?

Flyer
09-10-2007, 13:33

Alt blir "SAS" for passasjerene, og det er klart man kan kjøre med gjennomgående billetter her. At det blir billigere betyr ikke at noen går ned i lønn, men at man flyr mer effektivt med bedre slinger og flere block-hours.

Utflyttet
09-10-2007, 14:01
Originally posted by Someone
Spennende og virker som de nå går rett i strupen på Norwegian. Men er det noe mer info om prosjektet?

Ikke for å virke så veldig negativ, men ordene "rett i strupen" er vel ikke helt på sin plass når vi ser det i lys av de siste årene så er det vel mer "velkommen etter", de gjør jo ikke noe mer enn å halvveisforsøke å gjøre det noen allerede har gjort butikk på?

-A

krølle
09-10-2007, 15:58

Ikke for å virke så veldig negativ, men ordene "rett i strupen" er vel ikke helt på sin plass når vi ser det i lys av de siste årene så er det vel mer "velkommen etter", de gjør jo ikke noe mer enn å halvveisforsøke å gjøre det noen allerede har gjort butikk på?

-A

kanskje de har "like" stor suksess med det som Dy har hatt på alle sine "velkommen etter" ruter som de begynte med i Norge:lol:

MartinL
09-10-2007, 16:37
Hva er det med SAS og nye konsepter?

Igjen må man kostatere at SAS gjør grep etter konkurrenter snarere enn å være i forkant. Dette er enda et klassisk bevis på at SAS selv ikke gjør en tøddel for å utfordre sine egne markedsmuligheter før en konkurrent tvinger det frem.

Som kunde applauderer jeg lanseringen av 12 nye ruter. Fantastisk og en særdeles god nyhet.
Som fly entusiast kan jeg ikke annet enn å riste på hodet. Hvorfor kan ikke SAS heller spisse sitt produkt der de er gode enn å halte etter konkurrenter? At nå SAS skal inn på et "lavkost" segment for å ta markedsanndeler fra Norwegian er det glade vannvidd.

Hvilken kostnads plattform forventer de å legge seg på når prisnivået skal konkurrere med Norwegian sine produkter? De kan vir og vende på hver eneste krone og kostnad, men vil aldri komme ned på kostnads nivået til Norwegian. Historien har jo gjentatt seg til det utrettelige hos lignende fullpris selskap som lanserer egne low cost operasjoner eller produkter. Det blir spinninga opp i vinninga. Om SAS nå virkelig vil bruke innovasjon og nyskapning til å lansere nye produkter har de alle verdens muligheter til å gjøre dette skikkelig. Jeg klarer bare ikke å fatte denne "hermegåsa" taktikken. Om SAS ønsker å ekspandere, samt tilby sine kunder nye destinasjoner, så finnes det fortsatt mange å velge mellom. Alexandria, Kairo, Kiev, Bratislava, Potznan, Rotterdam, Luxenburg, Lodz, Zagreb, og mange fler.
Her har de dessuten mulighetene til å opparbeide seg et dyptsittende kundegrunnlag uten å måtte prise seg totalt ned for å ta markedsandeler.

Desverre tror jeg den største taperen i forhold til dette blir SAS selv og ikke Norwegian.
På en annen side håper jeg SAS gjør stor suksess på rutene de nå lanserer uten dekning fra norwegian, slik at de i større grad stimuleres til nyskapning av nye ruter i fremtiden.
Fordelen her er at SAS nå bidrar til et lite "sukk" på Fornebu hos Norwegian. De åpnet nok noen ruter rett forran nesen til Norwegian og jeg er overbevist om at noen planer der må gjøres om.
Det har jeg mye større sansen for enn herme taktikk!

LN-BRK
09-10-2007, 16:47
Bety dette at SAS vil begynne å ansette/ta tilbake piloter igjen? Eller skal de utnytte de allerede utnyttede pilotene de har? :)

CFM
09-10-2007, 16:59
Originally posted by MartinL
Hvorfor kan ikke SAS heller spisse sitt produkt der de er gode enn å halte etter konkurrenter? At nå SAS skal inn på et "lavkost" segment for å ta markedsanndeler fra Norwegian er det glade vannvidd.

Jeg ser ikke helt hva som er forskjellen. Når man flyr med SAS innenriks eller intra-skandinavisk får jeg ihvertfall følelsen av at jeg flyr med et low-cost selskap. Reklame på seterygger, skittent og søppel etter forrige flight i setelommen, et inflight magasin som ser ut som om det har ligget en måned på toalett om man ikke flyr rett etter at det har blitt publisert. Trist, men det er ihvertfall slik jeg har opplevd det på stort sett hver eneste flight med SAS de siste par årene.

EB
09-10-2007, 17:09
Hvis SAS sin satsning på lavprismarkedet er det glade vanvidd - hva er da Norwegian og Ryanair sin satsning på å lokke til seg forretningsreisende???

Dag Viking
09-10-2007, 17:12
Originally posted by LN-BRK

Bety dette at SAS vil begynne å ansette/ta tilbake piloter igjen? Eller skal de utnytte de allerede utnyttede pilotene de har? :)

De får satse på ab-inito som betaler sin egen rating:lol:

FlightDeck
09-10-2007, 17:48
Dette var bra - nå får Norwegian endelig litt konkurranse på visse strekninger. Dessuten er SAS for en gangs skyld litt oppfinnsomme med henhold til nye ruter. Men for å være helt ærlig synes jeg det er litt rart at SAS ikke har gjort noe som dette tidligere...

Superhai
09-10-2007, 17:48
Flybransjen er det glade vanvidd

EB
09-10-2007, 17:52
...med vekt på det GLADE:D

MD11
09-10-2007, 18:02
Originally posted by EB

Enig med EB, men NOK en gang går SAS inn i en ny identitetskrise. Jeg fatter ikke at de ikke lærer av tidligere "flauser". Vil SAS Leisure bli så mye mer annerledes enn Snowflake? Egne dedikerte maskiner? Tro meg, disse vil bli brukt i hele systemet, der det er behov.

SAS forstår tydeligvis ikke at man kan ikke kan være "alt". Men det er moro og følge med, nok en gang:colgate:

AirbusTrond
09-10-2007, 18:12
Vil tro den gjennomsnittlige kunde er svært forvirret.. For noen måneder ble service relansert, og man forsøkte å distansere seg fra lavpriskonseptet. Noen har fått med seg dette... Og nå skal man begynne med lavpris igjen. Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS? Og fører ikke en slik todeling til et unødvenidg byråkratisk system internt som gjør selskapet mindre fleksibelt.. Jaja, men morsomt å følge med, lell ! ^_^

sail4fun
09-10-2007, 18:15
Originally posted by MD11

Originally posted by EB

Enig med EB, men NOK en gang går SAS inn i en ny identitetskrise. Jeg fatter ikke at de ikke lærer av tidligere "flauser". Vil SAS Leisure bli så mye mer annerledes enn Snowflake? Egne dedikerte maskiner? Tro meg, disse vil bli brukt i hele systemet, der det er behov.

SAS forstår tydeligvis ikke at man kan ikke kan være "alt". Men det er moro og følge med, nok en gang:colgate:

Kunne jo være greit å bruke de klasseløse ex:Bu maskinene, de har i alle fall intet å gjøre på OSL-LHR o.l.

Utflyttet
09-10-2007, 18:35
Kunne jo være greit å bruke de klasseløse ex:Bu maskinene, de har i alle fall intet å gjøre på OSL-LHR o.l.

Amen! :p

-A

Someone
09-10-2007, 18:36

Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS?

Hvor stod det det? Etter hva jeg leste stod det at konseptet skulle få sin egen side, ikke at det ikke skulle kunne bestilles billetter fra regulere SAS sider

EB
09-10-2007, 18:39
Igjen! Hva er forskjellen på at SAS opererer i flere markeder og at LCC selskap som Norwegian og Ryanair gjør det samme?

AirbusTrond
09-10-2007, 18:42

Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS?

Hvor stod det det? Etter hva jeg leste stod det at konseptet skulle få sin egen side, ikke at det ikke skulle kunne bestilles billetter fra regulere SAS sider

Ok - da har jeg ikke oppfattet riktig. Beklager.

Flyer
09-10-2007, 18:47
Og billettene må bestilles på en egen side - er ikke det rart hvis selskapet fortstt skal hete SAS? Og fører ikke en slik todeling til et unødvenidg byråkratisk system internt som gjør selskapet mindre fleksibelt..

Billettene må ikke bestilles på egen side - dette er SAS alt sammen. Det blir ikke noe annerledes å kjøpe disse billettene, enn en billett fra OSL-TOS.

Vil tro den gjennomsnittlige kunde er svært forvirret.. For noen måneder ble service relansert, og man forsøkte å distansere seg fra lavpriskonseptet. Noen har fått med seg dette... Og nå skal man begynne med lavpris igjen.

Hvorfor blir kundene svært forvirret? De opplever at SAS ekspanderer til nye destinasjoner! Er det sårt og vanskelig for dem? De flyr med akkurat samme fly, akkurat samme crew, samme seter, samme bestillingprosess, samme meny om bord. Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Sterlings nye slagord: Business or Pleasure. DY henter sine penger i forretningsmarkedet også. Hvorfor skal dette være vanskelig?

TOS
09-10-2007, 19:10
Originally posted by Flyer

Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Hvis det som er nytt er nye destinasjoner så er det jo bare fint. Jeg lurer nå på hvordan kabinforeningen i SAS Norge (?) har godtatt dette. Skal man ansette folk som gjør samme jobb, i samme konsern/divisjon, til ulike vilkår basert på hvilke destinasjoner de flyr til (eller har jeg misforstått noe her)? Og hvis jeg nå ikke har misforstått, når blir de dyre kabinfolkene til SAS Norge mainline divisjon sjaltet ut til fordel for de kabinansatte som nå skal fly på "billigrutene"...?

TOS
09-10-2007, 19:12
Originally posted by EB

Igjen! Hva er forskjellen på at SAS opererer i flere markeder og at LCC selskap som Norwegian og Ryanair gjør det samme?

Hvis SAS opererer med samme konsept, samme service (gitt klasse), osv. så spiller det vel liten rolle for kundene. Problemet oppstår vel slik vi så ofte har sett før når ulike avdelinger opererer med ulike servicekonsepter. Hos DY/FR vet man at man ikke får noe, mens man på enkelte SAS flygninger får mat men ikke på andre (på noen ruter får man kaffe/te, mens man ikke gjør det på andre osv.)

sail4fun
09-10-2007, 19:12
Originally posted by TOS

Det som er nytt er nye destinasjoner og lavere priser. Servicen er lik. At crewet ikke jobber i samme avdeling som de som flyr til BGO merker jo ikke kunden.

Hvis det som er nytt er nye destinasjoner så er det jo bare fint. Jeg lurer nå på hvordan kabinforeningen i SAS Norge (?) har godtatt dette. Skal man ansette folk som gjør samme jobb, i samme konsern/divisjon, til ulike vilkår basert på hvilke destinasjoner de flyr til (eller har jeg misforstått noe her)? Og hvis jeg nå ikke har misforstått, når blir de dyre kabinfolkene til SAS Norge mainline divisjon sjaltet ut til fordel for de kabinansatte som nå skal fly på "billigrutene"...?

:old Nå må det bli slutt på å hevde at den eneste kostnaden med å fly pax fra A - B er dyre flyvertinner ! , det er mye annet [usynlig]daukjøtt å skjære i om man vil ha ned produksjonskostnadene ned.

TOS
09-10-2007, 19:14

Originally posted by TOS

:old Nå må det bli slutt på å hevde at den eneste kostnaden med å fly pax fra A - B er dyre flyvertinner ! , det er mye annet [usynlig]daukjøtt å skjære i om man vil ha ned produksjonskostnadene ned.

Nå var ikke det poenget mitt. Slik jeg har lest innleggene i denne tråden så er det snakk om å ansette annet kabinpersonell enn hos SAS. Jeg antar at grunnen til det er kostnadsaspektet. At det er andre kostnader også er åpenbart, men var altså ikke fokus her

sail4fun
09-10-2007, 19:27
Originally posted by TOS

Originally posted by TOS

Nå var ikke det poenget mitt. Slik jeg har lest innleggene i denne tråden så er det snakk om å ansette annet kabinpersonell enn hos SAS. Jeg antar at grunnen til det er kostnadsaspektet. At det er andre kostnader også er åpenbart, men var altså ikke fokus her

Leisure-satsningen er planlagt gjennomført med eksistrende bemanning

Redcap
09-10-2007, 19:45
...og med dette samt DYs nye ruter til neste år skulle vi vel være klar for nok et jubelår for OSL.

Kan vi se 10% vekst neste år kansje ? Da blir det trangt om saligheta.

TOS
09-10-2007, 20:07

OK. Da stemmer ikke det helt med slik jeg har lest innleggene i denne tråden, men jeg la inn et forbehold om at jeg ikke hadde misforstått....:smile2 Hva er da nytt - annet enn flere destinasjoner?

litt-amatør
09-10-2007, 20:21
Jeg har tatt feil før ved å undervurdere markeder, men det må jo sies at noen av disse stedene har et relativt begrenset marked, ialle fall om vinteren. Malta blir nok bra, har tro på også Sevilla (noe sier meg at DY også luktet på denne) har muligheter. Gdansk og Krakow- ja kanskje. Ved nærmere ettertanke er det lureste å vente å se, men spennende blir det.:rolleyes:

AirbusTrond
09-10-2007, 20:40
Originally posted by TOS

OK. Da stemmer ikke det helt med slik jeg har lest innleggene i denne tråden, men jeg la inn et forbehold om at jeg ikke hadde misforstått....:smile2 Hva er da nytt - annet enn flere destinasjoner?

Slenger meg på denne, basert på VGs oppslag i går og NRKs oppslag i dag, kunne det skapes inntrykk av at det var snakk om et eget selskap i større grad. Man kan også si at noen ikke har lest grundig nok.. . Men pressemeldingen sendt ut av det utmerkede selskapet Waymaker/Observer eller det som nå er Cision, sa jo stort sett bare at SAS åpner nye og billigere ruter. :smile2

MD11
09-10-2007, 20:47
Som PA Viking påpeker, det er vanlig SK crew som skal fly disse rutene. Kan aldri tenke meg at SK skiller ut en gruppe kabinansatte som kun skal fly dette. Det ville heller ikke vært lønnsomt i og med at produksjonen blir forsåvidt liten med få ukentlige avganger. Se på SK charter, samme crew der også. De nye rutene slinges inn i nåværende slingestruktur vil jeg tro. Service ombord er enkelt og greit buy onboard som det forøvrig er i Economy Class på alle SK's Europaruter.

Trety
09-10-2007, 22:50
For å prøve å oppsummere litt av hva som har kommet frem:

Nyheten her er i stor grad at SAS lanserer mange nye spennende leisuredestinasjoner. Grunnen til at det "er satt av åtte egne fly" har vel med en all-economy config, pluss at man primært baserer seg på riktig størrelse med nok rekkevidde (les: Tenerife) - hørte jeg WL?

Ut over dette, og selvsagt servering mot betaling, så er dette business as usual - bare på andre destinasjoner. Hvordan er det forresten i forhold til å kunne bestille fleksible billetter og i forhold til EB (Eurobonus, ikke forumdeltakeren :))?

Someone
09-10-2007, 22:56
Itillegg har de ikke sagt noe om det kun vil være en klasse ombord eller om det også vil være economy extra...svaret kan løse man mange av Trety sine spørsmål :)

En Eurobonusbillett er også normalt fleksibel eller semi-fleksibel avhengig om den bookes i business eller economy (av en eller annen grunn kan de ikke bookes i economy extra)

MartinL
09-10-2007, 22:59
Originally posted by EB

Hvis SAS sin satsning på lavprismarkedet er det glade vanvidd - hva er da Norwegian og Ryanair sin satsning på å lokke til seg forretningsreisende???

Fordi Ryanair og Norwegian retter seg mot et segment der det er mye penger å hente. SAS velger jo nå å gå bort fra sitt kompetanse og kjerne område for å tilby lavpris billetter fra en kostnadstruktur som overhode ikke står i forhold til de to nevnte.

Derfor mener jeg dette er det rene vanvidd. hvorfor ikke heller bruke tid, kompetanse og ressurser på det de virkelig er gode på, samt å skape et rent og krystallklart produkt når de først vil spisse sine konkurranse kniver. SAS har jo ikke før kastet seg inn i et nytt image og service konsept før de på ny skal fornye seg.

Jeg synes det hele bare alltid virker haltende og uavklart. Jeg føler ikke noen rene assosiasjoner til SAS lengre!

Dag Viking
09-10-2007, 23:01
Vi relanserer service...
... og så relanserer vi LCC etterpå!

Someone
09-10-2007, 23:04

Originally posted by EB

Fordi Ryanair og Norwegian retter seg mot et segment der det er mye penger å hente. SAS velger jo nå å gå bort fra sitt kompetanse og kjerne område for å tilby lavpris billetter fra en kostnadstruktur som overhode ikke står i forhold til de to nevnte.

Derfor mener jeg dette er det rene vanvidd. hvorfor ikke heller bruke tid, kompetanse og ressurser på det de virkelig er gode på, samt å skape et rent og krystallklart produkt når de først vil spisse sine konkurranse kniver. SAS har jo ikke før kastet seg inn i et nytt image og service konsept før de på ny skal fornye seg.

Jo, men problemet er at det er begrenset antall gode forretningsmarkeder utifra Norge, og man kan ikke kjøre samme konsept til LHR som til ALC:exclamati

Trety
09-10-2007, 23:04
Originally posted by Dag Viking
Vi relanserer service...
... og så relanserer vi LCC etterpå!

Hehe, 10 poeng! :lol:

FlightDeck
09-10-2007, 23:14
Jeg har ikke lest alle innleggene i denne debatten, men jeg skjønner ikke helt styret... Det har da aldri vært snakk om et nytt selskap. Bare noen flere destinasjoner for fritidsmarkedet. SAS vil konkurrere med Norwegian på noen ruter, og prøver samtidig å finne nye og "lure" destinasjoner.

litt-amatør
09-10-2007, 23:31
Det er jo klart at SAS på en eller annen måte måtte svare på DY's mange satsinger. Men om de har valgt å satse de rette stedene er et annet spørsmål. Er det ikke nå nok flyruter til England, jf Bristol? (Jf også en tråd her inne inne dylig om at noen hadde hørt om en planlagt rute mellom Norge og Doncaster).

Om det lønner seg å konkurrere med DY til Gdansk og Krakow er mulig , man vil vel i hvert fall prøve å presse DY på disse rutene som vel har gått veldig bra for DY.

To nye steder i Italia og Spania er spennende, det er klart at med de prisene både SK og DY ser seg rede til å ta nå for neste sommer til andre Syden-destinasjoner, er det muligens mer å hente.

Malta kommer nok til å bli en suksess.

Så da var dette kanskje ikke så dumt? Men jeg kan vel ikke se at noen av disse rutene har potensial til å gå daglig, blir vel 2-3 kanskje noen med 4 ggr/uka.

Med denne nye veksten må vi jo også konstatere at dominansen av SK og DY på OSL blir enda sterkere.

VC-10
09-10-2007, 23:32
Originally posted by FlightDeck

Jeg har ikke lest alle innleggene i denne debatten, men jeg skjønner ikke helt styret... Det har da aldri vært snakk om et nytt selskap. Bare noen flere destinasjoner for fritidsmarkedet. SAS vil konkurrere med Norwegian på noen ruter, og prøver samtidig å finne nye og "lure" destinasjoner.

.. og hvis de ikke differensier produktene slik at forskjellen er klar, hvordan kan de relansere service da? Hvordan skal folk skjønne hva som er hva? Jeg kan godt reise SK i et LCC konsept, men LCC og den såkalte relanserte servicen stemmer ikke helt.

På min flight søndag mellom TRD og ARN, var vel "servicen" omtrent slik den ville vært hos DY, selv om det ikke er i det nye konseptet. Og noen annen form for service i forbindelse med booking, innsjekking eller selve flighten, merket ikke jeg.
Helt OK, men ingen forskjell.

:huh: VC-10

MartinL
09-10-2007, 23:44

Originally posted by EB

Jo, men problemet er at det er begrenset antall gode forretningsmarkeder utifra Norge, og man kan ikke kjøre samme konsept til LHR som til ALC:exclamati

Den ser jeg, men SAS løser ikke sin vekst av å kopiere et annet selskap sitt pris og service konsept. Det SAS trenger nå fremfor noe annet, er en stabil og strukturert profil som igjen flagger SAS opp mot sine kjerne produkter. Jeg skulle bare ønske at SAS selv ble stimulert til innovasjon fremfor at det blir tvunget frem av konkurrenter. Det faller for meg bare igjennom.
I kjølvannet av Norwegian oppstår det nye muligheter som jeg synes SAS er dårlige til å utnytte.

Eksempel: Hva tror du en SAS kunde forventer av service og konsept når han nå flyr med leasure billetter, i et SAS fly med SAS crew til syden to uker etter en morgenflight til Heathrow?

Hvordan ville du som kunde oppfattet at en merkevare butikk begynte å selge billig varer og billig merker fra sine lokaler? Ville ikke du da få et bredere og mindre spesifisert forhold til denne butikken. ville du ikke også forvente å få samme eksklusive innpakning, service og kvalitet i denne butikken selv om du kjøpte billig merket. Du fikk jo de da du handlet der sist. Hvordan ville du oppfattet butikken dersom du istede ville fått en gjennomsiktig løvtynn plast pose, stilt bakerst i service prioriteringen samt måttet finne deg i at du nå ble konfrontert med minimalt av fasilliteter? Ville du ikke som kunde bli forvirret?

Merkevaren SAS vannes bare ut, samtidig som enorme summer har blitt benyttet i markedsføring og PR sammenheng for å gjennreise selskap som kvalitet og service fokusert. Hva i all verden er det PR avdelingen til SAS tenker på?

Se 10 år tilbake i tid (noe som er svært lenge innen luftfarten) det foreligger sikkert minst 10 pressemeldinger fra SAS om hvor deres produkt fokus skal ligge.
Det blir ingen langsiktig og ren strategi av dette!

imm
10-10-2007, 02:42
Jeg blir stadig mer forvirret av SAS. De må nå snart bestemme seg hva de er, men det ser ikke lett ut for de å gjøre. I mellomtiden blir de forbigått av de som har en krystallklar målsetting. Det er trist å se utviklingen synes jeg: Den gang som jeg gikk på handelsskolen (på midten av 80 tallet) ble SAS alltid brukt som fasit på hvordan ting skulle gjøres. SAS var markedsledende, nyskapende og et kreativt og godt selskap.
I dag ser det ut som om de henger langt etter de andre. Tidligere tilpasset andre seg etter SAS, nå ser det ut som om SAS mer eller mindre desperat forsøker å tilpasse seg de andre.
Jeg skriver "desperat" fordi de vingler veldig. Den ene uka er de fullservice selskap, den andre uka er de lavprisselskap.... jeg skjønner ihvertfall ikke noe lengre av SAS sin strategi.

EB
10-10-2007, 06:08
Det skal ikke være lett å være SAS... Først blir man kritisert for ikke å åpne like mange ruter som Norwegian ut av Oslo... Når de lytter til markedet og kommer med mange nye ruter så er det galt også... Det som er rart er at det er sofa-CEO`ene som sutrer - folk i gata i går var meget positive og tenkte kun på sin egen ferie til neste år...

Norwegian har gjort vanvittig mye bra for det norske markedet og de har også gjort SAS dyktigere - nå tror jeg at konkurransen virker og at SAS er med på å gjøre Norwegian dyktigere... Likte også godt Ola Strand som ba passasjerene se på totalkostnaden - flybillett, innsjekket bagasje, setevalg etc - som er inkludert i nysatsningen til SAS mens man betaler ekstra hos mange av LCC`ene...

imm
10-10-2007, 08:03
Originally posted by EB

Det skal ikke være lett å være SAS... Først blir man kritisert for ikke å åpne like mange ruter som Norwegian ut av Oslo... Når de lytter til markedet og kommer med mange nye ruter så er det galt også... Det som er rart er at det er sofa-CEO`ene som sutrer - folk i gata i går var meget positive og tenkte kun på sin egen ferie til neste år...

Norwegian har gjort vanvittig mye bra for det norske markedet og de har også gjort SAS dyktigere - nå tror jeg at konkurransen virker og at SAS er med på å gjøre Norwegian dyktigere... Likte også godt Ola Strand som ba passasjerene se på totalkostnaden - flybillett, innsjekket bagasje, setevalg etc - som er inkludert i nysatsningen til SAS mens man betaler ekstra hos mange av LCC`ene...

Så langt har ikke jeg sett noen som klager på at SAS lanserer nye ruter.

Totalkostnaden for turen har vel alle også vært enige i at er det man skal sammenligne.
Det har da, slik jeg oppfatter det, vært gjengs oppfatning av alle her på forumet hele tiden.

Slik jeg ser det, er problemet at SAS ikke finner sin identitet. De forsøker først å hevde de er et lavprisselskap, så relanserer de service, så kommer de med dette nye konseptet som ser ut til å være noe i lavprissegmentet... ikke blir jeg klok på dette.
Image er viktig, og SAS ser for meg ut til å ikke klare å bestemme seg.
SAS var et selskap som de fleste konkurrenter så opp til for 20 år siden. Slik er det ikke lengre. SAS henger nå etter, og følger trenden som andre selskap starter.

CK
10-10-2007, 08:16
Litt detaljer om konseptet har jommet ut.
Alle flygninger på de 12 nye destinasjonene skal skje med 737-700, og det blir Economy Class og Economy Extra. Ingen business class, men det er vel lite trolig det er behov for noen C-klasse på disse maskinene og i det tidsrommet de skal fly.

imm
10-10-2007, 08:25
Jeg er egentlig litt forundret over at nordmenn ikke ønsker business class selv om de skal på ferie. Selv reiser jeg relativt ofte mellom London og Barbados, og der selges både business og første klasse godt. Og i den tiden hvor Concorde var operativ, hadde BA ukentlige avganger hvor billetten kostet 70.000 tur/retur. Og fylte flyet hver uke!

Hvorfor unner ikke Ola Nordmann seg litt ekstra luksus når han skal på ferie?

CK
10-10-2007, 08:27
Originally posted by imm

Jeg er egentlig litt forundret over at nordmenn ikke ønsker business class selv om de skal på ferie. Selv reiser jeg relativt ofte mellom London og Barbados, og der selges både business og første klasse godt. Og i den tiden hvor Concorde var operativ, hadde BA ukentlige avganger hvor billetten kostet 70.000 tur/retur. Og fylte flyet hver uke!

jeg tror det finnes et lite segment som ønsker det - men da primært på langruter. Prisen for en upgrade fra M til C på OSL-MLA er neppe verdt det for menigmann. Og, i Norge er det vel heller blitt slik at man bruker mindre penger på flyreisen, og mere på hotellet når man kommer frem.

Utflyttet
10-10-2007, 08:54
Originally posted by imm

Slik produktene er så er ikke biz i europa verdt det. Det eneste som jeg anser som interessant var om SAS kunne kommet opp med noe a la Spanair sin Z-klasse eller BA sin I-klasse. På longhaul finnes jo tilbudet selv om det ikke er fra Oslo.

-A

RolfL
10-10-2007, 09:16
Originally posted by EB
Likte også godt Ola Strand som ba passasjerene se på totalkostnaden - flybillett, innsjekket bagasje, setevalg etc - som er inkludert i nysatsningen til SAS mens man betaler ekstra hos mange av LCC`ene...

Något som naturligtvis inte behöver sägas, det är väl självklart att passagerarna gör ändå och har förmåga att göra utan uppmaning. En otrolig undervärdering av passagerarnas medvetenhet.
Om man vill kan man ju faktiskt vända på SAS resonemang: hos SAS får man betala för tjänster som man egentligen kanske inte har någon nytta av! Och det vare sig man vill eller ej!

Flyer
10-10-2007, 10:24

SAS løser ikke sin vekst av å kopiere et annet selskap sitt pris og service konsept. Det SAS trenger nå fremfor noe annet, er en stabil og strukturert profil som igjen flagger SAS opp mot sine kjerne produkter.

Eksempel: Hva tror du en SAS kunde forventer av service og konsept når han nå flyr med leasure billetter, i et SAS fly med SAS crew til syden to uker etter en morgenflight til Heathrow?

En spennende (men gammel?) debatt dette her. Men det er jo ikke slik du sier at SAS kopierer et annet selskaps pris og service-konsept. Det er jo hele poenget! Kunden opplever akkurat det samme SAS, også i fritidsmarkedet.

Eksempel:
"Jon Jobbermye" er EBG og reiser mye med SAS i jobben, og vil selvsagt også fly med SAS i fritiden. Til nå har han måttet fly DY når han skal til Spania eller Italia med kona for å slappe av og spise godt. Nå kan han altså ringe reisebyrået sitt, som han alltid gjør og bestille direkte syden-tur med kona. Han kan slappe av i loungen, han kan ha med ekstra EBG-bagasje, han kan bestille economy-extra og få mat/drikke/avis, han kan bruke poengene sine for å fly direkte til Sevilla, han kan sjekke inn på SMS som han pleier, han får sitt vanlige sete som ligger i profilen hans.

Er dette å kopiere DYs servicekonsept? Jeg bare spør :)

PS: Til debatten om strategi: Strategi handler da om å analysere omverden, og justere seg i forhold til utviklingen i markedet. Alle selskaper jeg har vært i gjør dette hvert år. Strand sier i DN i dag at det er fritidsmarkedet som vokser mest. En seriøs bedriftsleder kan ikke se på at dette skjer uten å ta del i veksten. Jeg tror ikke kundene blir "veldig forvirret" slik flere her på forumet hevder.

morr
10-10-2007, 10:45
meget bra oppslag i DN i dag, godt å se at SAS Norge er på offensiven igjen!!

Someone
10-10-2007, 11:49

PS: Til debatten om strategi: Strategi handler da om å analysere omverden, og justere seg i forhold til utviklingen i markedet. Alle selskaper jeg har vært i gjør dette hvert år. Strand sier i DN i dag at det er fritidsmarkedet som vokser mest. En seriøs bedriftsleder kan ikke se på at dette skjer uten å ta del i veksten. Jeg tror ikke kundene blir "veldig forvirret" slik flere her på forumet hevder.

10-4

Dessuten så gjør det heller ikke noe å differensiere produktene sine litt for å treffe flere målgrupper og dermed få flere kunder. Ta BMW for eksempel. En liten 1-serie med en liten pingle motor har lite tilfelles med en stor 7-serie med V12 annet enn "BMW-spiriten", men allikevel selger BMW biler i bøtter og spann om dagen og er mye mer lønnsomme enn sine konkurenter

imm
10-10-2007, 12:24

10-4

Dessuten så gjør det heller ikke noe å differensiere produktene sine litt for å treffe flere målgrupper og dermed få flere kunder. Ta BMW for eksempel. En liten 1-serie med en liten pingle motor har lite tilfelles med en stor 7-serie med V12 annet enn "BMW-spiriten", men allikevel selger BMW biler i bøtter og spann om dagen og er mye mer lønnsomme enn sine konkurenter

Forskjellen er vel at SAS har vært sent ute med å tilpasse seg markedet, og at SAS, i motsetning til mange andre, ikke har tjent penger de siste årene.
Norwegian og Ryanair har fått etablert seg og har vokst formidabelt de siste årene.

Og summen av alt er hvor mye penger selskapene tjener, og ei der har SAS noe stort å komme med. De siste 10 årene har vel SAS knapt tjent ei eneste krone.

CK
10-10-2007, 12:34
Originally posted by imm

Og summen av alt er hvor mye penger selskapene tjener, og ei der har SAS noe stort å komme med. De siste 10 årene har vel SAS knapt tjent ei eneste krone.

men det har da ikke Norwegian heller - siden oppstarten for fem år siden med 737 er summen av alle resultatene fremdeles ikke i pluss, mens SAS-konsernet har levert sorte tall (om enn ikke så heftige) både i 2006 og så langt i 2007

imm
10-10-2007, 13:01
Startfasen i et selskap er vel mer eller mindre aldri lønnsom. Uansett hvilken bransje man er i. Sammenlign samlet overskudd i SAS de siste 10 årene med Ryanair de 10 siste årene så ser du hva andre kan få til. Bunnlinjen er sort hele veien. Og tallene er store.

Someone
10-10-2007, 14:18
Originally posted by BU662

Spania er egentlig FR sitt turf. De bygger 3 baser der opp. Flyr en god del fra TRF til Spania. Disse seter vil fylles, mens yielden blir lav.

DY og SK er jo ekstremt mye større enn FR mellom Norge og Spania idag

Ellers er poengene dine absolutt gode, men jeg mener du trekker feil og kun negative konklusjoner. Alle 12 rutene kommer neppe til å gå, men når SAS enten for kritikk for å enten å prøve når de gjør det, og kritikk for å ikke gjøre det når de ikke gjør noe så er egentlig diskusjonen ganske håpløs

The Ticketor
10-10-2007, 14:22
Spania er absolutt ikke FR sin turf, med et mulig unntak for TRF sin catchement area. Spania og Italia mener jeg har et stort potensiale når det gjelder ruter fra Norge. Nesten hver eneste dag er jeg i kontakt med kunder som skal reise til disse to landene som sliter meget med å finne ok priser eller akseptable forbindelser i det hele tatt. Nå er ikke jeg alene noen levende markedsundersøkelse, men jeg tror at her er det penger å tjene.

Flyer
10-10-2007, 14:33
Nok en ting skjönner jeg ikke.
Om man har virkelig utlyst egne stillinger for dette. Har man egentlig skjönt hva man gjörer da? Man skaper A-Ansatte i SAS "Normalt" og B-ansatte i SAS Leisure. De A-ansatte fra pengesjekk og smiler, de B-ansatte griner, fordi de far ulik lönn for samme arbeid. Det legger jo opp for mere brak. Fra de B-Ansatte egentlig egne fagforeninger???

Men hvor mange ganger skal man måtte si dette, da? Rutene skal bemannes av dagens ansatte i SAS, og ikke av noen andre, verken polakker eller lærlinger. Men hvis noen på forumet har kompetanse på slinger og rostere, så kan de vel forklare at man kan spare mye penger på å være mer i luften i stedet for å sitte på bakken 30 minutter fire ganger på en vakt...

:)

litt-amatør
10-10-2007, 14:34

Spania er egentlig FR sitt turf. De bygger 3 baser der opp. Flyr en god del fra TRF til Spania. Disse seter vil fylles, mens yielden blir lav.

DY og SK er jo ekstremt mye større enn FR mellom Norge og Spania idag

Helt klart. FR er tilnærmet ikke- eksisterende mellom Norge og Spania. Og det mener jeg er en virkelig stor tabbe av FR. Hadde de klart å se det markedet for fem-seks år siden kunne de ha vært mye sterkere i det norske markedet. Det er ikke lite SAS og DY har tjent på å ha sett potensialet med den store norske trafikken til spanske feriesteder og ikke minst å kunne ta gode priser. Her kunne FR virkelig ha slått konkurrentene på pris. Husk at f eks SAS' vanlige laveste pris til Spania og Portugal er 895 kr en vei.

I stedet har FR prøvd å lokke nordmenn med meningsløse nye destinasjoner som de må evt. bygge opp fra grunnen av. Heller ikke Polen- potensialet så de jo.

Jeg synes ikke SAS' nye ruter er så veldig kopi av DY, bortsett fra Polen- rutene hvor det er åpenbart at man bare prøver å gjøre overskuddet mindre for DY (hvilket jo er lov). Men at alle disse rutene kommer til å gå godt er en helt annen sak, særlig i 9 av årets måneder. Jeg skjønner dessuten null og niks av Lyon, det høres for meg ut som en business- destinasjon, som krever hyppige avganger og mindre fly, ( a la AF til Lyon på CPH).

Tilbake til poenget; det må understrekes at FR er helt ekstremt små melleom Norge og Spania.

OJB
10-10-2007, 14:47

Om man har virkelig utlyst egne stillinger for dette. Har man egentlig skjönt hva man gjörer da? Man skaper A-Ansatte i SAS "Normalt" og B-ansatte i SAS Leisure. De A-ansatte fra pengesjekk og smiler, de B-ansatte griner, fordi de far ulik lönn for samme arbeid. Det legger jo opp for mere brak. Fra de B-Ansatte egentlig egne fagforeninger???

Men hvor mange ganger skal man måtte si dette, da? Rutene skal bemannes av dagens ansatte i SAS, og ikke av noen andre, verken polakker eller lærlinger. Men hvis noen på forumet har kompetanse på slinger og rostere, så kan de vel forklare at man kan spare mye penger på å være mer i luften i stedet for å sitte på bakken 30 minutter fire ganger på en vakt...

:)

Jo , dette er forsåvidt en grei forklaring , men hvordan i svarte skal de greie dette i praksis?
Det finnes ikke en ettermiddag på mine ukentlige retur ettermiddagsflighter fra OSL til SVG hvor flyene går på rute!
Årsak ? Vi venter på CA crew fra en annen innkommende flight , eller vi venter på flight crew fra en annen innkommende flight , eller vi venter på flyet som har sen ankomst OSL fra ..... osv.
Som regel ligger forsinkelsene fra 15 til 45min etter oppsatt avgangstid hver gang.
Hva rotårsakene til forsinkelsene er , kan ikke alltid forståes, men jeg kan ikke skjønne at man kan knipe inn noe særlig på utnyttelsen av crew i løpet av en dag.

LN-MOW
10-10-2007, 15:04
SAS kan tjene mye paa aa la crewet foelge maskinene i stoerre grad enn de gjoer i dag. Med mer point to point og produksjonen begrenset til SAS Norge, burde det vaere muligheter for effektivisering her. BU gjorde dette til stor grad, og det funket saa vidt jeg vet fint.

Someone
10-10-2007, 15:06
Originally posted by OJB
men jeg kan ikke skjønne at man kan knipe inn noe særlig på utnyttelsen av crew i løpet av en dag.

Med mindre det skal kuttes andre stedet kan jeg heller ikke skjønne hvordan dette skal gå med mindre det kommer mer av både mannskap og fly:question:

OJB
10-10-2007, 15:36
Originally posted by LN-MOW

SAS kan tjene mye paa aa la crewet foelge maskinene i stoerre grad enn de gjoer i dag. Med mer point to point og produksjonen begrenset til SAS Norge, burde det vaere muligheter for effektivisering her. BU gjorde dette til stor grad, og det funket saa vidt jeg vet fint.

Enig meg deg her A...... , men er det det som skal skje mon tro?

EB
10-10-2007, 15:38
Veldig positivt at SAS kommer til å tilby Økonomi Extra på disse rutene - da vil man også her skille seg ut fra konkurrentene... Ellers var jo Dagens Næringsliv i dag positiv til denne nye satsningen...

Superhai
10-10-2007, 17:08
SAS Norge har gjort mye i forhold til crew-schedulering som jeg har sett og de følger i stor grad flyene og hverandre nå. Problemet som gjenstår og som har vært de siste årene er den tekniske standarden på en del eldre fly, og det at man ikke har felles "innmat" i bl.a. galley. Flyene bør være i lufta ikke i hangaren. Og når man først må bytte, så er det ofte slik at de flyene som taes ut ikke kan bruke samme cateringtraller og skap som den som settes inn. Og det gir en del logistiske utfordringer! Og i tillegg ubeleilightene for pax som må reseates siden seteplaner er ulike. Forsinkelsene grunnet tech ødelegger også crewslingene utover dagen.

Når det gjelder SAS Leisure, så er det vel mer at man har fått et bedre navn for det som var tidligere "sør europa rutene" eller "en klasse utlands/nå to klasse utland". Så konseptet er vel ikke nytt, men gjør det lettere å forstå at det er forskjell.

Savipix
10-10-2007, 21:28
Thread sweaper Reithe har varit igång under kvällen.

Uppmaning till alla: Håll i baktanke att det är levande varelser ni skriver om/till (strike as appropriate).

CK
10-10-2007, 23:14
Her var det mye kok....

De crew som skal fly SAS Leisure (som både er de 12 nye destinasjonene og det meste av det eksisterende ferie/fritids-nettet) med 8 fly (jeg hører både 186-seters 738 og 141-seters 737-700 (med og uten winglets), får samme lønn og vilkår som andre SAS-crew. Poenget er at man skal dedikere crew til operasjonene, og de skal fly point-to-point og følge sine maskiner. Tanken er at med bedre, og eklere slinging av crew og maskiner, blir det mindre dødtid på bakken, og en bedre utnyttelse av ressursene. De skal ikke jobbe mer, men fly mer - og sitte mindre på crewrommet og dingle.

Det man også ønsker ved å dedikere crew er å bygge opp en egen "kultur" på Leisure-rutene. Det er vel ingen hemmelighet at en del crew synes det er pyton å fly feriemaskinene til Kreta, mens andre synes det er moro. Samler man alle de siste i én pool, tror jeg man kan få en helt annen dynamikk. Det kan bli veldig spennende.

Ledelsen i "SAS Leisure" skal sitte på OSL, tett på operasjonene, noe som også er en interessant tanke. Jeg tror man får en helt annen nærhet til businessen ved å sitte så tett på "fabrikken". Hvem vet - kanskje får vi se Petter Ek Jacobsen (som skal lede "SAS Leisure") og hans ledergruppe stue bags i et knipetak?

Jeg skjønner ikke argumentasjonen om at "Polen er DYs" og at SAS dermed bare går inn for å redusere yielden. Etter denne argumentasjonen burde Norwegian holde seg borte fra både norsk innenriks, intra-skand, UK, Tyskland, Spania, Frankrike, Italia og de fleste andre markeder der SAS var først? SAS har forsøkt seg på markedsdeling før, og vi husker hvordan dét gikk.... At SAS går for Krakow er ingen overraskelse. Det skal være en vakker by, og her kan det bli trafikk begge veier: både polakker til Norge, og nordmenn til Polen. Krakow skal være undervurdert som destinasjon i følge de som kan noe om det. Gdansk har også en del sjømannstrafikk, og en destinasjon som jeg vet flere har kikket på.

Lyon tror jeg også blir spennende. I dag er det allerede en god del trafikk til LYS fra GOT (Volvo) og CPH, og LYS ligger veldig godt plassert både sommer og vinter for opplevelser i Frankrike. Det er kort vei til spennende skisteder om vinteren, og det LYS er midt i smørøyet om sommeren. Byen har sterke mattradisjoner, og det er jo vi nordmenn veldig opptatt av om dagen.

Bristol har svenskene testet i sommer, og det var kanskje den største overraskelsen for meg i går. Men, Bristol er også en slik destinasjon der det skal være mulig å skape trafikk i begge ender (noe som ellers er en utfordring for andre typiske feriedestinasjoner).

Det er spennende at SAS satser på flere nye destinasjoner, og ikke alle vil bli suksesser, men det finnes en vilje i "bolaget" til å teste og prøve, og dét er veldig positivt.

OG - la oss holde oss on-topic og leve litt etter Kardemommeloven hva? Dessuten skader det ikke å ha litt tykk hud også;)

MartinL
10-10-2007, 23:20

Det er utrolig hvor det sammenlignes eppeler med kirsebaerer. Hvorfor forliker du - CK - DY sin tap/gevinst siden oppstarten med to isolerte ar av SAS??? Kjönner jeg ikke. SAS har brent langt mere penger siden de ble startet enn de har tjent. Og om ikke de 3 eier-statene vil har betalt regningen heile tida, vil vi ikke har sett en SAS per idag. Om du forliker DY sine akkumulerte tap vennligst regne tilsamme ogsa SAS sine akkumulerte tap siden oppstarten 1946!

Litt mere bak til topic.
Jeg har personlig lite problemer a se hvor SAS sparer sa veldig mye slik at de kommer nede til kostnads-nivea av FR, DY og mere sannsynligvis den av NB.

Fly: hmm, 737-700 (144) mot 737-800 (189) - Uavgjört, selv om -800er skulle har lavere CASM
Kerosin: tror jeg ikke. Samme motorer brenner nesten samme belöp per pax
Handling: Betaler SAS Norge sin handling egentlig internt i SAS? Jeg tror ikke! Mens SGS er sikkert ikke billigere enn Röros og Northport
Teknisk: Sikkert ikke, SGS tar seg 200% av dette hva uavhengige leverandörer kan tilby
Ansatte: Tja, om SAS bemanner med 4 laerlinger i kabinen kanskje, mens eller ser det utopisk ut. Eller de la noen kinesere jobbe til lavlönn. Bare som ide. Om ikke si Polsker eller ukrainere, som sikkert er like billige.
Administrasjon: Her er det mye a spare. Mitt forslag. Brenn SAS HQ nede og starte pa nytt. Ellers far du aldri disse kostnader nede. De dinosaur beskytter seg selv hverandre.

En litt sjekk pa destinasjoner apenliggjör fortvilelse. Ingen egne ideer:
Polen er DY sitt turf og man forsöker a fa yieldene nede. Det det finnes seg andre (polske) byer som vil vaere lönnsomt a starte har SAS ikke skjönt.
Italia: Ikke en darlig valg, bare darlige destinasjoner som blir presentert. Spennende steder i Italia ligger litt Nord fra Roma...
Bristol: Dette har forundred meg mest. Jeg er sikkert her kommer de Oranjes a svare pa. Det virker som man tigger for straffing.
Lyon: Vel. Om jeg vil til Frankrike og ikke til Paris vil jeg har ikke tenkt meg först om en AF Hub, mens om Bordeaux, Marseille eller den nordfranske kysten... Jeg har hört det ligger flyplasser ved disse stedene...

Valget av destinasjoner virker som stor hastverk. Ingen har sett seg pa potensielle Route-gaps i Europa hvor SAS kan tjene gode penger pa. Sa ma det bli fiasko.

Siden noen har skrivet sa mye om den nye konsept som ble presentert.
Dette er jo rent Snowflake. Selv om ingen vil tilgi dette. SAS hatte 2-3 fly i Snowflake farger pa det meste, mens de Snowflake ruter ble jo flöyet mest med vannlig SAS materiell.
"Vi relanserer Service" ble den störste PR-Flop noensinne. Om jeg flyr SAS, merker jeg ingenting av dette. SAS tilbyr i ECO - som de meste jo flyr - rent DY standard + en Kaffee gratis. A kalle dette den store service for en selskap som introduserte Economy Klasse i de gamle dager er bare synd...
For de som snakker om ECO Plus. Tenk deg to ting. Prisforhold Eco Plus vs Business og hva du far og ser pa BA eller UA. Da merker du noen ting...

Synes du kommer med mye fornuftig her. Jeg skal ikke ønske SAS nord og ned med dette, men er som deg svært enig i at deres produktive ekspansjon neppe kommer av egen vilje og innovasjon men av et virrvar av hastverk, vinglende merkevare oppbygging og lite kreativitet!

MartinL
10-10-2007, 23:30

Det er utrolig hvor det sammenlignes eppeler med kirsebaerer. Hvorfor forliker du - CK - DY sin tap/gevinst siden oppstarten med to isolerte ar av SAS??? Kjönner jeg ikke. SAS har brent langt mere penger siden de ble startet enn de har tjent. Og om ikke de 3 eier-statene vil har betalt regningen heile tida, vil vi ikke har sett en SAS per idag. Om du forliker DY sine akkumulerte tap vennligst regne tilsamme ogsa SAS sine akkumulerte tap siden oppstarten 1946!

Litt mere bak til topic.
Jeg har personlig lite problemer a se hvor SAS sparer sa veldig mye slik at de kommer nede til kostnads-nivea av FR, DY og mere sannsynligvis den av NB.

Fly: hmm, 737-700 (144) mot 737-800 (189) - Uavgjört, selv om -800er skulle har lavere CASM
Kerosin: tror jeg ikke. Samme motorer brenner nesten samme belöp per pax
Handling: Betaler SAS Norge sin handling egentlig internt i SAS? Jeg tror ikke! Mens SGS er sikkert ikke billigere enn Röros og Northport
Teknisk: Sikkert ikke, SGS tar seg 200% av dette hva uavhengige leverandörer kan tilby
Ansatte: Tja, om SAS bemanner med 4 laerlinger i kabinen kanskje, mens eller ser det utopisk ut. Eller de la noen kinesere jobbe til lavlönn. Bare som ide. Om ikke si Polsker eller ukrainere, som sikkert er like billige.
Administrasjon: Her er det mye a spare. Mitt forslag. Brenn SAS HQ nede og starte pa nytt. Ellers far du aldri disse kostnader nede. De dinosaur beskytter seg selv hverandre.

En litt sjekk pa destinasjoner apenliggjör fortvilelse. Ingen egne ideer:
Polen er DY sitt turf og man forsöker a fa yieldene nede. Det det finnes seg andre (polske) byer som vil vaere lönnsomt a starte har SAS ikke skjönt.
Italia: Ikke en darlig valg, bare darlige destinasjoner som blir presentert. Spennende steder i Italia ligger litt Nord fra Roma...
Bristol: Dette har forundred meg mest. Jeg er sikkert her kommer de Oranjes a svare pa. Det virker som man tigger for straffing.
Lyon: Vel. Om jeg vil til Frankrike og ikke til Paris vil jeg har ikke tenkt meg först om en AF Hub, mens om Bordeaux, Marseille eller den nordfranske kysten... Jeg har hört det ligger flyplasser ved disse stedene...

Valget av destinasjoner virker som stor hastverk. Ingen har sett seg pa potensielle Route-gaps i Europa hvor SAS kan tjene gode penger pa. Sa ma det bli fiasko.

Siden noen har skrivet sa mye om den nye konsept som ble presentert.
Dette er jo rent Snowflake. Selv om ingen vil tilgi dette. SAS hatte 2-3 fly i Snowflake farger pa det meste, mens de Snowflake ruter ble jo flöyet mest med vannlig SAS materiell.
"Vi relanserer Service" ble den störste PR-Flop noensinne. Om jeg flyr SAS, merker jeg ingenting av dette. SAS tilbyr i ECO - som de meste jo flyr - rent DY standard + en Kaffee gratis. A kalle dette den store service for en selskap som introduserte Economy Klasse i de gamle dager er bare synd...
For de som snakker om ECO Plus. Tenk deg to ting. Prisforhold Eco Plus vs Business og hva du far og ser pa BA eller UA. Da merker du noen ting...

Synes du kommer med mye fornuftig her. Jeg skal ikke ønske SAS nord og ned med dette, men er som deg svært enig i at deres produktive ekspansjon neppe kommer av egen vilje og innovasjon men av et virrvar av hastverk, vinglende merkevare oppbygging og lite kreativitet! Hvorfor kan de ikke friske til med et produkt de vikrelig kan kreme seg med og som i større grad stimulerer til langsiktighet og økonomisk fundament?

Hva med å åpne rute til Kairo eller Kiev?

jb1
10-10-2007, 23:34
JEg tror det er like greit å droppe C-klasse på de nye ruter, det er jo ikke i det markedet det opereres. Men jeg synes det burde være mulig å bestille bonusreiser på Eco Flex, særig på disse ruter, eller på alle ruter forsåvidt. Jeg prøvde Eco Flex for første gang igår og idag. Helt grei klasse, men bortsett fra bra fleksibilitet var jeg ikke spesielt imponert over det man fikk av mat etc. det var som vanlig økonomiklasse i "gamle dager". Helt fint, men jeg synes prisen er for høy iforhold til hva man får.

TOS
11-10-2007, 01:12

Originally posted by TOS

Daukjøttet som du nevner bidrar nok ikke til noe annet enn faste kostnader, og påvirker i liten konkurranseevnen med f.eks. DY. Det som gjør at man kan sette lavere priser er om man klarer å få ned de variable kostnadene. De faste kostnadene påvirker bare om man vi lvelge å starte opp rutene eller ikke (og ikke om man kan klare å gjøre det til en konkurransedyktig pris).

imm
11-10-2007, 08:01
Originally posted by jb1

JEg tror det er like greit å droppe C-klasse på de nye ruter, det er jo ikke i det markedet det opereres. Men jeg synes det burde være mulig å bestille bonusreiser på Eco Flex, særig på disse ruter, eller på alle ruter forsåvidt. Jeg prøvde Eco Flex for første gang igår og idag. Helt grei klasse, men bortsett fra bra fleksibilitet var jeg ikke spesielt imponert over det man fikk av mat etc. det var som vanlig økonomiklasse i "gamle dager". Helt fint, men jeg synes prisen er for høy iforhold til hva man får.

Euro Flex, Eco Flex, business class, økonomiklasse.... hvor mange forskjellige klasser finnes? Jeg blir ærlig talt litt forvirret av alle disse tingene jeg :rolleyes:

EB
11-10-2007, 08:40
...kanskje du ikke er i målgruppen?

Stian
11-10-2007, 08:44
Enda et "konsept" fra SAS?
Ja, dette blir nok en stor suksess :colgate:
Om et halvt år finner de sikkert ut at de vil bli et ordentlig fullservice-selskap likevel, og dropper hele greia.

Superhai
11-10-2007, 09:30
Originally posted by imm

Euro Flex, Eco Flex, business class, økonomiklasse.... hvor mange forskjellige klasser finnes? Jeg blir ærlig talt litt forvirret av alle disse tingene jeg :rolleyes:

Kjære barn har mange navn!

Men SAS rutefly har bare tre klasser.

Business (aka C, tidl Euroclass, Business Class, etc.)
Economy Extra (aka Y, tidl Economy Flex)
Economy (aka M, tidl Tourist Class, Turistklasse, Economy Class, etc.)

tre-klasse fly bruker ... alle tre, har man to klasser er det Y+M, og en-klasse er kun M.

jb1
11-10-2007, 09:47
Originally posted by imm

Originally posted by jb1

Jeg mente Economy Extra, SAS' mellomklasse. På typiske ferieruter med flytid på 2-3 timer trengs det ikke C-klasse.

imm
11-10-2007, 13:21
Originally posted by EB

...kanskje du ikke er i målgruppen?

Kanskje ikke det ja. Jeg reiser aldri i jobbsammenheng, men reiser egentlig endel på ferie. Og siden jeg bor i Sandefjord er det en fordel for meg å bruke Ryanair til for eksempel London. Skal vi videre med British Airways til Barbados (1-3 turer pr år de siste 10 årene) bruker vi normalt BA.
Og til Afrika bruker jeg KLM fra Torp også. Neste tur blir til London igjen neste måned, og så blir det ny tur til London i mars med Ryanair, 89 kroner hver vei inklusive skatter(for å dra videre til Sierra Leone). Forrige tur var for en drøy måned siden, og den gikk til London med Ryanair.

Så på sett og vis kunne jeg vært en god kunde av SAS (god til å være privatkunde), men jeg bor et sted hvor andre har satset med produkter som passer mine behov, og som har lykkes med sin satsing.

EB
11-10-2007, 14:05
Så da trenger du ikke bruke mye energi på SAS...:D

imm
11-10-2007, 14:41
Originally posted by EB

Så da trenger du ikke bruke mye energi på SAS...:D

Nei, ikke til annet enn å ha meninger om hvordan de driver. ;)

Trety
11-10-2007, 21:51
Originally posted by imm
Så på sett og vis kunne jeg vært en god kunde av SAS (god til å være privatkunde), men jeg bor et sted hvor andre har satset med produkter som passer mine behov, og som har lykkes med sin satsing.

imm, Widerøe flyr jo til CPH - der det åpner seg en masse SAS-ruter til spennende destinasjoner. Men Barbados og Afrika er vel kanskje heller dårlig tilbud fra CPH riktignok. :)

morr
09-02-2008, 20:44
Ser at boarding melder om de tre rutene, Bilbao, Valenica og Sevilla. Men de nevner i samme artikkel at Oslo - Madrid skal økes til daglig. Det er vel nytt, eller er det jeg som ikke henger med i svingene her..?

OSLflyer
09-02-2008, 22:46
Ser at boarding melder om de tre rutene, Bilbao, Valenica og Sevilla. Men de nevner i samme artikkel at Oslo - Madrid skal økes til daglig. Det er vel nytt, eller er det jeg som ikke henger med i svingene her..?

Er det lørdag avgangen som blir innført og i såfall som sommerrute?

Tertit54
10-02-2008, 09:44
Er det lørdag avgangen som blir innført og i såfall som sommerrute?

SK4647 skal gå daglig i sommer. Lørdagsavgang kl 0835 mens alle andre dager så skal den gå kl 1335

FlightDeck
10-02-2008, 10:42

Det eneste som er nytt er lørdagsavgangen til Madrid. De tre andre destinasjonene har ligget i bookingsystemene lenge og ble lansert for flere måneder siden. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor boarding.no skriver om det.

Someone
02-04-2008, 15:33
http://boarding.no/art.asp?id=30894

SAS virker ihvertfall rimelig fornøyd med etterspørsel på rutene så langt, men det mest overaskende er at Gdansk og Bristol vil bli oppgradert fra 2 til 3-klasses flygninger da business class vil bli tilbudt her pga stor nok etterspørsel

Utflyttet
02-04-2008, 15:51
Jeg har sett noen sånne SAS-boards rundtom på flyplasser i det siste som ligner veldig på HSBC sin årelange kampanje hvor de tar samme setting og bruker noen få ord for å beskrive hvordan de tolkes motsatt i forskjellige kulturer. Lite oppsinnsomt og på grensen til plagiering.

-A

Fredrik Propell
02-04-2008, 16:40
Er nok noen her inne som må spise hatten sin... Vet ikke hvor mange som dømte dette nedenom og hjem, spesielt en tysker og en viss flytype!