PDA

View Full Version : Reise med liten baby

tosfreight
08-10-2007, 23:18
Min lille søte datter begynner nå å bli såpass gammel (7 uker), at det er på tide med livets første flytur. Vi skal "hjem" til Tromsø for å hilse på besteforeldre og gamle venner.

Er det noen erfarne her inne som har noen tips om hvordan man kan gjøre reisen med den lille så "smooth" som mulig?

Og er det mulig å ta med seg bilsete inn i flyet?

Takker for tips!

Eivind

CK
08-10-2007, 23:26
skal du ta med deg bilsetet inn på flyet for å ha henne sittende i det må du kjøpe et eget sete til henne (barnepris) dersom det ikke er ledige seter (det kan du jo aldri være sikker på). Under avgang og landing må hun uansett sitte på fanget, festet i mor/far med baby-sele.

Mange småtasser opplever ubehag i ørene under opp/nedstigning. Er mor med kan det være et godt tips å "stappe puppen" i munnen på den lille passasjeren under take-off og landing. Når hun suger pupp, er sjansen for ørevondt mindre ettersom hun utligner trykk når huun suger. Dessuten er hun da opptatt med sitt, og blir ikke redd. Sjansene er også store for at hun sovner, og da har dere jo litt fred og ro i luften.

Ta med det som trengs av bleier og skift - gjerne TO sett. Du kan vedde på at hun bæsjer seg helt ut når dere er oppe i luften. Det er overraskende greit å skifte bleie på en flydo. Jeg hadde bange anelser, men det har hittil gått veldig greit.

Hilsen pappa med 10-12 turer med min prinsesse før hun ble to år...

FlyHi
09-10-2007, 10:57
Som CK skriver så er det en god idé at bruge sutten eller en sutteflaske under start/landing - dog plejer det først at være et problem med trykket når barnet er omkring 6 mdr, da mellemøret endnu ikke er helt udviklet og derfor oplever de helt små børn ikke problemet på samme måde som voksne.

En god pude til at støtte armen på når barnet sover er et must...

Det bedste råd af alle er at tage det stille og roligt selv - møde op i god tid i lufthavnen og undgå stress - det er noget børn mærker med det samme.

Selv er vi netop igår kommet hjem fra min søns 10. flyvning og han fylder 9 måneder på torsdag - vi har ingen problemer oplevet med ham.

Lidt ekstra info om vores seneste tur:

Vi fløj denne gang med AirBerlin CPH-PMI-CPH og jeg må indrømme at de var helt fantastiske til at håndtere børnefamilier.

Vi blev-preseated på 1A+1B både ud og hjem og fik tilbudt Baby Bassinet (som AB vel er det eneste der har på Europa-flyvninger). Derudover fik vi udleveret et "Baby-kit" indeholdende: Ble, Hagesmæk (med AB-logo;-), sutteflaske (med AB-logo) og wet-towels.

Pre-boarding på både CPH og PMI

Utrolig fin service fra AirBerlin, som vi selv valgte at kalde for "Baby-Business-Class"

Eneste minus er at man ikke får udleveret seatbelt og redningsvest til baby (hvilket man heller ikke får på LH, CO, DE m.fl.) - Selv synes jeg det virker lidt usikkert, men det er der jo åbenbart delte meninger om.

Jeg kan kun anbefale dette selskab på det varmeste ;-)

pendler
09-10-2007, 11:17
På endel selskap får man bruke bilsetet til babyen ombord, SAS tillater det blandt annet, men du må passe på at det står innerst på seteraden så dt ikke sperrer for noen som skal ut i tilfelle en nödsituasjon, det er også en del av baby stolene som er for brede for å passe inn i i stolen. Håper du får en fin tur med din lille:)

FlyHi
09-10-2007, 15:17
På nogle flyselskaber er det kun et meget begrænset antal bilsæder der må bruges. F.eks. på LH og DE skal mærket være godkendt og der skal være et tydeligt mærket på stolen, at den er godkendt til fly.

tosfreight
09-10-2007, 18:16
Er det teoretisk plass til bilsetet i hattehyllen dersom vi tar det med inn i kabinen, og det ikke kan brukes?

LN-KOG
09-10-2007, 18:18
Originally posted by tosfreight

Er det teoretisk plass til bilsetet i hattehyllen dersom vi tar det med inn i kabinen, og det ikke kan brukes?

Det er sikkert plass til en lenestol der også hvis den er liten nok. Du må nok være litt mer presis. Det er plass til en fot i en sko også - hvis den er av rett størrelse :cool:

Vede
09-10-2007, 18:18
Viss ikke den skulle passe i kabinen er det jo bare til å ta kontakt med gate ansvarlig for flyet, slik at den havner i belly på flyet.

imm
09-10-2007, 20:11
God tid er alfa og omega. Det gjør hele reisen så utrolig mye mer avslappende enn å være ute i siste liten. Ting skjer gjerne når man har barn, og har man tid til overs, går uforutsette hendelser så mye lettere.
Få i barnet noe å drikke på vei opp og ned.
Det er de eneste rådene jeg vil komme med.
Det går som regel mye bedre enn man frykter.
Vi hadde med vår datter til Barbados da hun var 3,5 og 9 måneder, og begge de to turene gikk som en drøm.

God tur og lykke til!
IMM

MD11
09-10-2007, 21:05
Originally posted by tosfreight

Ja hvis ikke modellen er av gigastørrelse så er det bare og plassere den i hattehylla:exclamati De fleste går fint inn der på B737, både classic og NG.

tosfreight
10-10-2007, 00:40
Takker for tipsene! Det skal bli spennende! Satser på at dette blir første reisen av mange flere framover....