PDA

View Full Version : Lager spotteplass på Stavanger lufthavn, Sola

ENZV
08-10-2007, 22:08
Har hørt rykter om at Avinor skal bygge spotteplass på Stavanger lufthavn, Sola .....noen som har mer info om dette ?

Fry
08-10-2007, 22:09
Morsomt.. Mens på OSL skjer ingenting..

Airbus 330
08-10-2007, 22:23
Originally posted by ENZV

Har hørt rykter om at Avinor skal bygge spotteplass på Stavanger lufthavn, Sola .....noen som har mer info om dette ?

Vi i NSFF har ikke mottatt noen henvendelser hverken fra spottere eller Avinor ang spotterterrasse på Sola.
Men meget mulig de gjør dette selv på egenhånd da.

Airbus 330.

Whatever
08-10-2007, 22:24
NSFF?

Airbus 330
08-10-2007, 22:25
Originally posted by Fry

Vi i NSFF har spennende ting på gang i samarbeid med OSL, følg med....... :wink

Airbus 330.

Whatever
08-10-2007, 22:26
Originally posted by Airbus 330

Originally posted by Fry

Airbus 330.

Holder ikke vollen da?

Airbus 330
08-10-2007, 22:26
Originally posted by Whatever

NSFF?

Har du ikke hørt om Norsk Spotter Og Flyentusiast Forening??
Les mere om NSFF (http://www.flyspotter.net/)

Airbus 330.

Airbus 330
08-10-2007, 22:28

Originally posted by Fry

Airbus 330.

Holder ikke vollen da?

Kan ikke si for mye enda, men ting skjer.:smile2

Airbus 330.

Vede
08-10-2007, 22:29
Dette har jeg vanskelig for og tro. Men vi får for all del håpe Avinor gjør noe for oss spottere på Sola.

G-COLE
09-10-2007, 02:33
Hadde ennå Avinor gjort noe på Flesland også....
Der må man bruke bruke hodet og beina for å komme til....

B767
09-10-2007, 02:53
eg tror kanske det skjer noe i sola fordi avinor har lagt tydelig merke til vårs tilstedeværelse når sjeldne fly e på besøk.. vi er så nær avinor bygget.. og nær tårnet...

flesland.. tårnet og avinor e langt unna.. kanskje der må selv kontakte avinor om dette..
?

sirpjalle
09-10-2007, 08:42
Hmmm. Det hadde vært gøy, men jeg stiller meg tvilende til det. Tror det liksom ikke før jeg får se det.... Sjønt utvalget på Sola går stort sett i DY, SK og WF, og en gang i blandt en og annen sjelden fugll på Sola.

LN-BRK
09-10-2007, 09:33
Hvis det blir bygget spotterplasser, så er det for å tjene penger på dere, ikke fordi Avinor vil være greie :)

Lennart
09-10-2007, 09:43
Originally posted by LN-BRK

Hvis det blir bygget spotterplasser, så er det for å tjene penger på dere, ikke fordi Avinor vil være greie :)

Det tror eg og, i tillegg kommer vel denne plassen hvor den er totalt unyttig :drunk:

OJB
09-10-2007, 09:46
Dette er ikke bare rykter. Spotterplatformen ble satt på plass igår ved Avinor vakta!
Den er 2x2m i omkrets og ca 2m høy .
Noen av oss har foreslått dette over lenger tid og en av gutta i Tananger gjengen , ansatt i Avinor , har foreslått dette internt i Avinor.
Meget godt tiltak av Avinor og viser at vi har noen som setter pris på at folk er interessert i luftfart.
Lennart, jeg står med billettveska ved foten av platformen og tar 10kr hver gang du skal benytte denne.:D

B767
09-10-2007, 11:45
tøyser du ??

hmm der på grasset eller ?

OJB
09-10-2007, 12:05
Lennart ,

Får du anledning iløpet av dagen så er det fint om du tar et bilde av platformen og legger ut på denne tråden. Jeg fikk ikke tid igår.
Det gjenstår noe snekkerarbeide før platformen kan taes ibruk.

Lennart
09-10-2007, 12:41
Originally posted by OJB

Lennart ,

Får du anledning iløpet av dagen så er det fint om du tar et bilde av platformen og legge ut på denne tråden. Jeg fikk ikke tid igår.
Det gjenstår noe snekkerarbeide før platformen kan taes ibruk.

Ska ordne det ^_^

B767
09-10-2007, 14:13
her er spottertårnet.. :-p

litt arbeid gjenstår her.. bland annet rekkeverk og trapp.. det kom folk fra avinor kort tid etter eg tok bilden.. de målte her og der..

OJB
09-10-2007, 14:17
Ja , NFF , nå dere få finger'n ut andre steder og...
By the way , jeg meldte meg inn på flystevnet på Sola i juni. Når får jeg tilsendt bankgiro eller info for betaling av medlemskontigent?
Jeg antar at kasser'ern er interessert i monetas?

Roxman
09-10-2007, 14:18
hmm...... dette kan bli morsomt. får maks plass til 3 stk oppå der:p

B767
09-10-2007, 14:19
samme her.. eg har ventet forgjeves med kontigenten og sånt info fra dem.. ingen pip fra dem.. så eg meldte meldlemskap på nettet i steden..

OJB
09-10-2007, 14:20
Originally posted by Roxman

hmm...... dette kan bli morsomt. får maks plass til 3 stk oppå der:p

Det går etter ansennitet. Hvor gammel er du...?:-p

B767
09-10-2007, 14:21
Roxman: ja synes den va litt liten.. hehe.. men det er vel en begynnelse....

Roxman
09-10-2007, 14:28
ikke frekt ment, men når T7 kommer, og 40 stk skal opp:lol: men det er jo postitivt at det blir gjort noe, absolutt..

Skal bli godt å kommer over gjerde..
OJB: 17;) bare jeg får lappen, skal du få se mer av meg...:old

OJB
09-10-2007, 14:31
Originally posted by Roxman

ikke frekt ment, men når T7 kommer, og 40 stk skal opp:lol: men det er jo postitivt at det blir gjort noe, absolutt..

Skal bli godt å kommer over gjerde..
OJB: 17;) bare jeg får lappen, skal du få se mer av meg...:old

Det lyder godt som danskene sier det.

Vede
09-10-2007, 17:49
Var ikke stor plattform det der nei. Heldigvis er jeg ikke avhengig av den.

OJB
09-10-2007, 17:52
Den er stor nok , det er ikke planen det skal ikke arrangeres hageselskap i høyden.

Vede
09-10-2007, 17:54
Ikke når 777 kommer og spennende fly. Såg jo bare hvor mange det var her når MyTravel A330 var her.

The Ticketor
09-10-2007, 17:56
Et utmerket initiativ! :up:

Blackhawk
09-10-2007, 18:01
He he- her blir det nærmest "timeshare" lignende tilstander ved fordeling av ståplasser tenker jeg!! :D

OJB
09-10-2007, 18:11
ENZV må bytte ut ikonet ? med Avinor for denne tråden.

Lennart
09-10-2007, 18:19
Ser ut som den blir ferdig imorgen :D

ENZV
09-10-2007, 18:28
Originally posted by B767

litt arbeid gjenstår her.. bland annet rekkeverk og trapp.. det kom folk fra avinor kort tid etter eg tok bilden.. de målte her og der..

Se her ja........meget bra !!! Flott at Avinor gutta gjør noe for oss spottere.

Lennart
09-10-2007, 20:35

Så du er spotter altså? Er sikker en av dem som driver i det skjulte :lol:
Eg kjenner deg ikke , ennå

Roxman
10-10-2007, 00:00
er den ferdig??? noen som vett hva som ble gjort idag:question: :) :)

Lennart
10-10-2007, 00:14
Trappen opp er på plass, men uten gelender foreløbig

FlightDeck
10-10-2007, 00:19
Mange spennende ideer her. Ser ellers at NSFF er glad i å dele ord!

OJB
10-10-2007, 12:27
Originally posted by Leorim

Trappen opp er på plass, men uten gelender foreløbig

Gå i midten Lennart , så faller du ikke ned.
Du er herved utnevt som adm.dir. for platformen. Du må få deg en "kafteinslue" slik at autoritet utvises.
Der kan du stå med kamera og PC og rapportere om livets videverdigheter på SVG.
Det er noe annet enn på -70 tallet når jeg sto gjemt med kamera og telelinse inne blant grantrær i samme området for å unngå at MP'ene oppdaget meg.
Likevel ble jeg tatt 2 ganger og fikk 1000kr i bot hver gang. Det var mye på syttitallet.
Foreleggene er rammet inn og henger på veggen hjemme som hederstegn.
Først da er man en skikkelig spotter!:-p

Lennart
10-10-2007, 12:29
Kan vi få strøm også? :lol:

OJB
10-10-2007, 12:31

Det er kontakter i veggen rett ved siden av.

Lennart
10-10-2007, 12:36
Originally posted by OJB

På utsiden ?
Kjenner du personen bak ENZV, Ole ?
Er det han i den grønne bilen ?

OJB
10-10-2007, 12:44

Originally posted by OJB

På utsiden ?
Kjenner du personen bak ENZV, Ole ?
Er det han i den grønne bilen ?

Nei, kjenner han ikke.

ENZV
10-10-2007, 13:46

Så du er spotter altså? Er sikker en av dem som driver i det skjulte :lol:
Eg kjenner deg ikke , ennå

Hei Leorim.
Ok......er vel ikke en riktig spotter da..... ( tar ikke bilder ) men, er VELDIGT interessert i luftfart , samt er ofte ute og kikker ( spotter ;) ) på fly trafikken. ( når jeg får fri av kona :-p )

Men, er jeg en spotter selv om jeg ikke tar bilder av fly:question: Mulig jeg ikke kommer opp i spottetårnet nå.......og må stå ned på gresse og kikke:lol:

Twin Otter
10-10-2007, 15:00
Jeg er da også ute og spotter av og til. Selv om jeg ikke er oppsatt med kamera så er det alltid kjekt å følge med på litt landinger og avganger av og til da....

Hva med å få bygget en tilsvarende plattform langs veien mellom Sola og Tjelta en plass i mellom bane 36 og 29???

OJB
10-10-2007, 15:34
Spotting er ikke ensbetydende med at man må ha kamera.
Begrepet oppsto i England for "hundre" år siden ; da først med å se på kvinner(tror jeg) , senere jernbanespotting og videre med flyspotting.
For de som har vært i UK så ser man at det er flere spottere der med notisblokk , blyant og kikkert enn kamera.
Dette er de opprinnelige spotterne.
Alle er derfor velkomne med og uten kamera.

Someone
10-10-2007, 15:51
Originally posted by OJB
Begrepet oppsto i England for "hundre" år siden ; da først med å se på kvinner(tror jeg).

Det har man da holdt på med siden tidenes morgen:p

OJB
10-10-2007, 16:37
Originally posted by Someone

Originally posted by OJB
Begrepet oppsto i England for "hundre" år siden ; da først med å se på kvinner(tror jeg).

Det har man da holdt på med siden tidenes morgen:p

javisst , og jeg nyter det fortsatt.:D

Desk pilot
10-10-2007, 16:46
Og på Wikipedia kan man tilogmed finne en artikkel om Aircraft Spotting (http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_spotting)

Aircraft spotting or Plane spotting is the enjoyment, observation and photography of aircraft: gliders, powered aircraft, large balloons, airships, helicopters, and microlights

Airbus 330
10-10-2007, 17:00
Originally posted by FlightDeck

Mange spennende ideer her. Ser ellers at NSFF er glad i å dele ord!

Og da sikter vi til???

Airbus 330.

Rossiyskie Avialinii
10-10-2007, 17:15

Har ikke gjort en dritt for oss.. (BGO)

KennethGS
10-10-2007, 17:27
Originally posted by Captain Caveades

...og med en slik positiv holdning, så hadde det vært rart om noen gadd gjøre noe for dere i det hele tatt...^_^

flyKSU
10-10-2007, 17:39
Hva med en terasse på KB også da? ^_^ Airbus 330 - Du så jo at det var nødvendig da du var der oppe. Dere kan jo ta med resten av gjengen i NSFF oppover, og snekre en. Hjelper gjerne til :smile2

Airbus 330
10-10-2007, 18:34
Originally posted by OJB

By the way , jeg meldte meg inn på flystevnet på Sola i juni. Når får jeg tilsendt bankgiro eller info for betaling av medlemskontigent?

Og da er innbetalings giro sendt ut til medlemmene.

Airbus 330.

Rossiyskie Avialinii
10-10-2007, 22:29
Originally posted by KennethGS

Originally posted by Captain Caveades

...og med en slik positiv holdning, så hadde det vært rart om noen gadd gjøre noe for dere i det hele tatt...^_^

Var ikke ment som kritikk, kom bare med et faktum.. eg får med busker og annet drit på nesten hvert bilde eg tar på Flesland.. Irriterende..

ATC-flyradar
10-10-2007, 22:41
Originally posted by OJB

Den har fått ikveld, sjekk eposten din / SPAM filteret :D

Jan

Whatever
10-10-2007, 23:50
Jeg var nede og kikket på denne tidligere i dag. Ikke akkurat noe å skryte av, men det er vel bedre enn ingenting. Skulle likt å hatt adgang til flyplassen når T7 kommer. Finns det noen mulighet for det?

ENZV
11-10-2007, 01:10

Jeg var nede og kikket på denne tidligere i dag. Ikke akkurat noe å skryte av, men det er vel bedre enn ingenting. Skulle likt å hatt adgang til flyplassen når T7 kommer. Finns det noen mulighet for det?

Hva forventer du ............ja-ja alltid noen av denne rasen også.

Dette er jo SUPERT for oss med fly dillå.:old

GODT JOBBA AVINOR GUTTER :exclamati

Lennart
11-10-2007, 10:40

Vietnam T7 kommer IKKE til ENZV/Sola :(

OJB
11-10-2007, 10:47

Originally posted by OJB

Og da er innbetalings giro sendt ut til medlemmene.

Airbus 330.

Flott Airbus 330 , den er bekreftet mottatt og går nu til betaling.

sirpjalle
11-10-2007, 10:50

Vietnam T7 kommer IKKE til ENZV/Sola :(

Typisk det.... :rolleyes: Men fryktet at dette ble det endelige resultatet... Hmmf...

OJB
11-10-2007, 11:00

Jo, dette er absolutt noe å skryte av.Ja , det er bedre enn ingenting. Det er ikke slik at man alltid kan forvente at en etat som Avinor har tid,penger og ressurser til å lage fundament og sette opp en slik utsiktsplatform. Det har noe med miljøet rundt flyplassen å gjøre.
Folk med yrkesentusiasme og yrkesstolthet er sjelden vare idag.
Dette har mange ansatte blant annet i Avinor på Sola. Årsakene er mange , men mye skyldes at flyentusiaster/spottere er det mange av i distriktet og at man tar hensyn og finner samarbeid med Avinor og annen luftfartvirksomhet. Verdien av å ta vare på den samferdselsmessige flyhistorien er akseptert av mange.
Dette er til og med lufthavnsjefen med på selv om han skal drive en kommersiell virksomhet idag og fremover.
Hva med å skrive noe som er mer positivt med det nye tilskuddet. Hva har du å bidra med?

sirpjalle
11-10-2007, 11:41
Originally posted by OJB

Jo, dette er absolutt noe å skryte av.Ja , det er bedre enn ingenting. Det er ikke slik at man alltid kan forvente at en etat som Avinor har tid,penger og ressurser til å lage fundament og sette opp en slik utsiktsplatform. Det har noe med miljøet rundt flyplassen å gjøre.
Dette har mange ansatte blant annet i Avinor på Sola. Årsakene er mange , men mye skyldes at flyentusiaster/spottere er det mange av i distriktet og at man tar hensyn og finner samarbeid med Avinor og annen luftfartvirksomhet. Verdien av å ta vare på den samferdselsmessige flyhistorien er akseptert av mange.
Dette er til og med lufthavnsjefen med på selv om han skal drive en kommersiell virksomhet idag og fremover.
Hva med å skrive noe som er mer positivt med det nye tilskuddet. Hva har du å bidra med?

Godt svart ( i mangel av :clap: ) :laola

Nå er jeg faktisk og intressert i at et løfte har blitt holdt, dette imponerer meg....:-p

Jmf http://forum.scanair.no/read.php?TID=20374Utsikt

Noen samler på frimerker, andre på mynter. Min hobby er å se på fly og uannsett hvor jeg parkerer langs Sola flyplass er det parkering forbudt. Hvorfor skal dere være så vanskelige mot oss som ønsker å ha denne hobbyen-. hvorfor gjøre det ulovlig for oss for å sid et slik.

Svar: Om det ikke er ulovlig å stå, så kan det nok være vanskelig å parkere. Vi skal se på mulighetene for bedre tilrettelegging for dere med en sunn hobby!

ENZV
11-10-2007, 13:29
Originally posted by OJB

Så sant !!

Var ute og prøvde den i dag, og må si at de få metrene du kommer opp i høyden hadde MYE og si på overblikket du fikk. MEGET BRA !!

Geir
11-10-2007, 23:07
Jeg har ikke superkamera med superlinse - bare et 2 MB mobilkamera med et godt lag drit på linsa. Men jeg svipper nedom gjerdet på Sola dersom det er noen spennende fly i området. Vet ikke om jeg "teller med i gjengen"...?...

Men dette var kjempegode nyheter. Tenk det - en helt gratis plattform laget bare for tullinger som liker å se på fly.

1000 takk!

Geir

Twin Otter
01-05-2008, 02:07
Var ute og "besøkte" spotterplattformen i kveld. Noen fotograf er jeg dessverre ikke (ennå) så jeg tror jeg beholder bildene jeg tok med mobilkameraet for meg selv. Men absolutt et sted å komme tilbake til. Fin utsikt over rullebanen og apronen....