Desk pilot
08-10-2007, 09:27
Årets kjappe høstferie ble lagt til Helgeland. Vanligvis kjører vi bil oppover, men i år valgte vi å fly med Widerøes Dash 8 fra Værnes til Mosjøen. Turen gikk i flott og klart vær så det var mulig å ta bilder hele veien nordover. Beklager dersom noen bildene er uklare. Vinduet jeg satt ved var ikke helt rent ;)
Forøvrig fikk vi demonstrert at høsttåka begynner å gjøre seg gjeldene. Flyet skulle etter planen fortsette til Mo i Rana og deretter til Bodø. Etter landing i Mosjøen kunne imidlertid cockpit fortelle at Røsvoll var innhyllet i morgen/formiddagståke og at man neppe ville klare å lande der. Passasjerene som skulle til Mo fikk deretter valget mellom å gå av flyet i Mosjøen, eller gamble på at man likevel kom seg ned på Mo. Samtlige valgte å forlate flyet....
Bildene viser
1) To stk Dash 8 på Værnes før avgang
2) Take off Værnes
3) Over Hestsjøen ved Stjørdal
4) Vi passerer Kvitfjell/Blåfjell-massivet på høyde med Velfjorden
5) Dette fjellet mener jeg skal være Vistkjerringa
6) Hjulene er felt ut og vi passerer Kvalfors og Vefsna rett før landing
Forøvrig fikk vi demonstrert at høsttåka begynner å gjøre seg gjeldene. Flyet skulle etter planen fortsette til Mo i Rana og deretter til Bodø. Etter landing i Mosjøen kunne imidlertid cockpit fortelle at Røsvoll var innhyllet i morgen/formiddagståke og at man neppe ville klare å lande der. Passasjerene som skulle til Mo fikk deretter valget mellom å gå av flyet i Mosjøen, eller gamble på at man likevel kom seg ned på Mo. Samtlige valgte å forlate flyet....
Bildene viser
1) To stk Dash 8 på Værnes før avgang
2) Take off Værnes
3) Over Hestsjøen ved Stjørdal
4) Vi passerer Kvitfjell/Blåfjell-massivet på høyde med Velfjorden
5) Dette fjellet mener jeg skal være Vistkjerringa
6) Hjulene er felt ut og vi passerer Kvalfors og Vefsna rett før landing