Someone
07-10-2007, 23:24
Da var det tid for nok en tur til Edinburgh for å treffe venner og bekjente. Routingen var som følger:
CPH-LHR SAS
LHR-EDI BMI
EDI-ARN SAS
ARN-CPH SAS
Hadde som vanlig sjekket inn dagen før og plukket ut 20A på MD'en som skulle ta meg til LHR. Tok toget ut til CPH og gjorde ett forsøk på å sjekke meg inn hele veien, men som vanlig så snakker ikke IT systemene til SAS og BMI sammen og som alltid ble jeg nødt til å skaffe meg et boarding card når jeg kom til LHR. SK501 er første SAS-flyet til LHR og det var morgenstemning og trafikk på CPH, men sikkerhetskontrollen gikk greit for det. Hadde også kun med meg håndbaggasje så slapp å måtte levere fra meg kofferten.
Da jeg ikke er noen morgenfugl synes jeg det er mer enn nok å møte opp ca 1time før avgang, men fikk for det tid til å tussle litt rundt og se på flyene i soloppgangen.
Continental 757
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000883.jpg
MadDog i soloppgang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000884.jpg
TG, SQ og SK med gjennskinn
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000885.jpg
TG 747
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000888.jpg
SQ777 gjennom skittent vindu, lite kamera og dårlig fotograf:p
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000889.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000887.jpg
SK501 var oppsatt med SE-DIL (MD-82) og skulle gå fra D102 så beveget meg etterhvert gjennom passkontrollen og bort til gaten hvor jeg måtte vente 5 minutter før boarding begynte. Var en skikkelig forretningsflight dette og det var 3 rader biz og 12 rader extra og belegget var vel ca 80-90%. Avgangen var på tid og tok av mot sørvest og satte kursen rett mot London
Som man ser så består nødutgang på SAS sine MDer knyttnevetestet med glans
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000886.jpg
Hadde ikke spist noe særlig til frokost så valgte å kjøpe meg frokost ombord som var helt OK
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000890.jpg
Ble 2,5 strafferunder nordøst for London sentrum mens vi ventet på klarering til å lande på LHR. Var ikke de eneste og flyene lå stablet i høyden på den samme banen som oss.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000891.jpg
Overraskende stille på T3 og jeg var eneste passasjer i transferbussen som gikk med en gang jeg kom. Transfer security på T1/T2 gikk også greit og boarding card ble skaffet fra BMI sin transfer desk iløpet av 1 minutt før jeg begynte gåturen mot T1 UK/Ireland hvor jeg tok en rask lunch mens jeg ventet på BD54 som ble 40 min forsinket pga forsent innkommet fly
Utsikt fra transferbussen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000893.jpg
Grei utsikt fra lunch bordet til Costa på BMI sitt område. Dette ligger tvers ovenfor Renessance Hotel (sikkert feilstavet, men husker ikke navnet) så utsikten er bra og man kommer enda tettere inn på flyene
En BA 747 kom tusslende og stod utenfor i 5 minutter og ventet
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000894.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000895.jpg
Curry Expressen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000897.jpg
Var G-MIDL som skulle ta meg til EDI og det er Star Alliance bussen som tidligere i sommer gjorde en jobb for Norwegian. Like trangt ombord i denne som det er på alle de andre bussene til BMI, men denne har stoffseter istedet for BMI sine vanlige fremoverlente skinnseter som man må sitte med belte på for å ikke skli ut. BMI stryker også på knyttnevetesten. En ganske hendelsesløs tur og kjerra var rundt 50% full.
G-MIDL
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000896.jpg
Så var det tid for returen. Selv om man ikke kan sjekke inn på nettet når man reiser med SAS fra EDI så hadde jeg plukket ut ett sete dagen før så jeg slapp å risikere å ende opp som dritten i midten helt bakerst i flyet. Selv om BMI/Aviance har handling av SAS på EDI så kan man ikke bruke automatene deres selv om jeg kun hadde håndbaggasje så måtte stå 40 minutter i innsjekkingskø siden det bare var 2 skranker åpne og minst halvparten av de reisende hadde med seg golfbagger.....da svært mange av de andre reisende var svensker som tydeligvis hadde vært på golfferie i Skottland.
Ventetiden ble ekstra ille siden jeg ikke hadde spist frokost og at 3 dager med festligheter i Edinburgh setter sitt preg på kroppen og det jeg lengtet mest etter var mat og søvn:drunk:
Fikk omsider sjekket inn og fikk kjøpt meg en cola og baguette som jeg fikk hevet i meg før jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen hvor jeg vaktene fattet innteresse for hair pasten og parfymen min og bestemte seg for å ta en kjemisk test av disse to. Men siden det visste seg at ingen av dem inneholdt eksplosiver slapp jeg tilslutt gjennom hvor det var å vente på flyet til ARN.
En tidligere BACON fugl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000898.jpg
LettJet 319
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000899.jpg
BMIBaby
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000900.jpg
Imotsetning til flyet til LHR noen dager tidligere så var dette ikke en businessflight, men en mer turist rute (SAS SE har blant annet ikke C-klasse til EDI, kun Y og M) og det var kun 1 rad med Extra og resten var Economy. Var 2 pax på Extra og resten av kabinen var helt full så belegget var ihvertfall bra. Hadde valgt med sete 2A på MD-82'en (LN-RLP) dagen før og det ble dermed en stille og behagelig tur over nordsjøen. Veldig bra crew ombord og smilet og glimtet i øyet var tilstedet. Kjøpte meg en Cola og boks med pringels. Ruten gikk først rett nordover nesten opp til Aberdeen før kursen ble satt rett øst. Var også en god del spottere langs gjerdene på EDI både med og uten kamera.
Vet ikke helt hvor vi kom inn over Norge da det kun var små sporadiske gliper i skyene frem til Tyrifjorden og passerte rett over Oslo som man kan se av bildet av OSL her
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000902.jpg
Landet på tid på ARN selv om avgangen var 15 minutter forsinket. Og kjøpte meg en Polarbrød Sandwich (som ikke var noe god) og en flaske vann mens jeg ble sittende i 30 minutter å vente på at boarding på SK1425 skulle starte. Var en LN-RRS som er en 737-800 som skulle ta meg videre til CPH. Hadde også som vanlig sikret med nødutgang også på denne flighten. Belegget var vel ca 85% her og de 10 første radene var Economy Extra. Avgang på tiden og også her var det ett meget godt crew, med blanding av ungt og gammelt. Sov halve turen og resten av tiden snakket med personen ved siden av meg som var en ganske så søt svensk tjei:p
Ellers var det en fin tur og bortsett kommunikasjonsproblemer mellom SK og BD så leverer SAS absolutt varene. Ellers har jeg også merket meg i det siste at på endel high yield destinasjoner som f.eks LHR så opererer SAS med mer enn minimum besetning noe som er bra ifølge meg det gir en merkbar effekt på servicenivået.
CPH-LHR SAS
LHR-EDI BMI
EDI-ARN SAS
ARN-CPH SAS
Hadde som vanlig sjekket inn dagen før og plukket ut 20A på MD'en som skulle ta meg til LHR. Tok toget ut til CPH og gjorde ett forsøk på å sjekke meg inn hele veien, men som vanlig så snakker ikke IT systemene til SAS og BMI sammen og som alltid ble jeg nødt til å skaffe meg et boarding card når jeg kom til LHR. SK501 er første SAS-flyet til LHR og det var morgenstemning og trafikk på CPH, men sikkerhetskontrollen gikk greit for det. Hadde også kun med meg håndbaggasje så slapp å måtte levere fra meg kofferten.
Da jeg ikke er noen morgenfugl synes jeg det er mer enn nok å møte opp ca 1time før avgang, men fikk for det tid til å tussle litt rundt og se på flyene i soloppgangen.
Continental 757
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000883.jpg
MadDog i soloppgang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000884.jpg
TG, SQ og SK med gjennskinn
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000885.jpg
TG 747
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000888.jpg
SQ777 gjennom skittent vindu, lite kamera og dårlig fotograf:p
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000889.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000887.jpg
SK501 var oppsatt med SE-DIL (MD-82) og skulle gå fra D102 så beveget meg etterhvert gjennom passkontrollen og bort til gaten hvor jeg måtte vente 5 minutter før boarding begynte. Var en skikkelig forretningsflight dette og det var 3 rader biz og 12 rader extra og belegget var vel ca 80-90%. Avgangen var på tid og tok av mot sørvest og satte kursen rett mot London
Som man ser så består nødutgang på SAS sine MDer knyttnevetestet med glans
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000886.jpg
Hadde ikke spist noe særlig til frokost så valgte å kjøpe meg frokost ombord som var helt OK
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000890.jpg
Ble 2,5 strafferunder nordøst for London sentrum mens vi ventet på klarering til å lande på LHR. Var ikke de eneste og flyene lå stablet i høyden på den samme banen som oss.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000891.jpg
Overraskende stille på T3 og jeg var eneste passasjer i transferbussen som gikk med en gang jeg kom. Transfer security på T1/T2 gikk også greit og boarding card ble skaffet fra BMI sin transfer desk iløpet av 1 minutt før jeg begynte gåturen mot T1 UK/Ireland hvor jeg tok en rask lunch mens jeg ventet på BD54 som ble 40 min forsinket pga forsent innkommet fly
Utsikt fra transferbussen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000893.jpg
Grei utsikt fra lunch bordet til Costa på BMI sitt område. Dette ligger tvers ovenfor Renessance Hotel (sikkert feilstavet, men husker ikke navnet) så utsikten er bra og man kommer enda tettere inn på flyene
En BA 747 kom tusslende og stod utenfor i 5 minutter og ventet
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000894.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000895.jpg
Curry Expressen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000897.jpg
Var G-MIDL som skulle ta meg til EDI og det er Star Alliance bussen som tidligere i sommer gjorde en jobb for Norwegian. Like trangt ombord i denne som det er på alle de andre bussene til BMI, men denne har stoffseter istedet for BMI sine vanlige fremoverlente skinnseter som man må sitte med belte på for å ikke skli ut. BMI stryker også på knyttnevetesten. En ganske hendelsesløs tur og kjerra var rundt 50% full.
G-MIDL
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000896.jpg
Så var det tid for returen. Selv om man ikke kan sjekke inn på nettet når man reiser med SAS fra EDI så hadde jeg plukket ut ett sete dagen før så jeg slapp å risikere å ende opp som dritten i midten helt bakerst i flyet. Selv om BMI/Aviance har handling av SAS på EDI så kan man ikke bruke automatene deres selv om jeg kun hadde håndbaggasje så måtte stå 40 minutter i innsjekkingskø siden det bare var 2 skranker åpne og minst halvparten av de reisende hadde med seg golfbagger.....da svært mange av de andre reisende var svensker som tydeligvis hadde vært på golfferie i Skottland.
Ventetiden ble ekstra ille siden jeg ikke hadde spist frokost og at 3 dager med festligheter i Edinburgh setter sitt preg på kroppen og det jeg lengtet mest etter var mat og søvn:drunk:
Fikk omsider sjekket inn og fikk kjøpt meg en cola og baguette som jeg fikk hevet i meg før jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen hvor jeg vaktene fattet innteresse for hair pasten og parfymen min og bestemte seg for å ta en kjemisk test av disse to. Men siden det visste seg at ingen av dem inneholdt eksplosiver slapp jeg tilslutt gjennom hvor det var å vente på flyet til ARN.
En tidligere BACON fugl
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000898.jpg
LettJet 319
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000899.jpg
BMIBaby
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000900.jpg
Imotsetning til flyet til LHR noen dager tidligere så var dette ikke en businessflight, men en mer turist rute (SAS SE har blant annet ikke C-klasse til EDI, kun Y og M) og det var kun 1 rad med Extra og resten var Economy. Var 2 pax på Extra og resten av kabinen var helt full så belegget var ihvertfall bra. Hadde valgt med sete 2A på MD-82'en (LN-RLP) dagen før og det ble dermed en stille og behagelig tur over nordsjøen. Veldig bra crew ombord og smilet og glimtet i øyet var tilstedet. Kjøpte meg en Cola og boks med pringels. Ruten gikk først rett nordover nesten opp til Aberdeen før kursen ble satt rett øst. Var også en god del spottere langs gjerdene på EDI både med og uten kamera.
Vet ikke helt hvor vi kom inn over Norge da det kun var små sporadiske gliper i skyene frem til Tyrifjorden og passerte rett over Oslo som man kan se av bildet av OSL her
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1000902.jpg
Landet på tid på ARN selv om avgangen var 15 minutter forsinket. Og kjøpte meg en Polarbrød Sandwich (som ikke var noe god) og en flaske vann mens jeg ble sittende i 30 minutter å vente på at boarding på SK1425 skulle starte. Var en LN-RRS som er en 737-800 som skulle ta meg videre til CPH. Hadde også som vanlig sikret med nødutgang også på denne flighten. Belegget var vel ca 85% her og de 10 første radene var Economy Extra. Avgang på tiden og også her var det ett meget godt crew, med blanding av ungt og gammelt. Sov halve turen og resten av tiden snakket med personen ved siden av meg som var en ganske så søt svensk tjei:p
Ellers var det en fin tur og bortsett kommunikasjonsproblemer mellom SK og BD så leverer SAS absolutt varene. Ellers har jeg også merket meg i det siste at på endel high yield destinasjoner som f.eks LHR så opererer SAS med mer enn minimum besetning noe som er bra ifølge meg det gir en merkbar effekt på servicenivået.