PDA

View Full Version : Reis til Beijing for en tusenlapp


espenlok
07-10-2007, 19:16
Ser at det har vært noe diskusjoner her inne om hva som egentlig skjer med samarbeidet mellom Finnair og Norwegian etter oppkjøpet av FlyNordic. Men foreløpig har lite skjedd.

Men nå er i hvert fall Kjos frampå. I følge papirutgaven av Dagbla' fra i går ønsker Kjos å selge billetter til østen fra Norwegians hjemmesider for en tusenlapp fra og med neste år. Det er også planen at Finnair skal øke sin eierandel i Norwegian fra 5 til 10 %.

Tanken er både å sende nordmenn fra ulike norske (og evt. svenske byer) til Helsinki, og å sende asiater til Norge (og evt. Sverige). Det snakkes bl.a. om ruter fra Helsinki til Nord-Norge.

"De kommer jo ikke fra Japan og Kina for å se Helsinki. De vil til Norge, helt klart. Vi skal hjelpe dem med det." Dette i følge Kjos.

B767
07-10-2007, 19:18
hvis det er slik kjos sier.. så hvorfor starter ikke han direkteruter fra japan og kina helt til norge istedenfor helsinki.... hehhe..

MD11
07-10-2007, 20:37
Give me TRD-HEL:colgate:

N2630B
07-10-2007, 20:52
Finnair fikk 5% av Norwegian da oppkjøpet av FlyNordic var klart, samt en opsjon på 5% som de kan hente ut på slutten av året.

Det står også i intervjuet med Kjos i Flight International (http://www.flightglobal.com/articles/2007/09/25/216774/bjorn-kjos-steering-norwegian-towards-growth-in-scandinavia-and.html) at de skal linke opp Norwegian sitt Skandinaviske rutenett med Finnair sitt Asia marked.

Men spørsmålet er bare hvor lenge til dette blir.
Er uansett veldig spennende å se!

MartinL
07-10-2007, 21:05
Jeg tror og håper at dette blir første steget inn mot intercontinental markedet for Norwegian.

OJB
07-10-2007, 21:59
Originally posted by MartinL

Jeg tror og håper at dette blir første steget inn mot intercontinental markedet for Norwegian.

Du trenger ikke tro det , det er et faktum...

sail4fun
07-10-2007, 22:03
Originally posted by OJB

Originally posted by MartinL

Jeg tror og håper at dette blir første steget inn mot intercontinental markedet for Norwegian.

Du trenger ikke tro det , det er et faktum...

Men om intercont vil bli operert med DY maskiner, neppe om Finnair øker eierandelen sin.

MartinL
07-10-2007, 22:41
Originally posted by OJB

Originally posted by MartinL

Jeg tror og håper at dette blir første steget inn mot intercontinental markedet for Norwegian.

Du trenger ikke tro det , det er et faktum...

jojo, men med egne feite, tunge og lekre maskiner:colgate:

FlightDeck
07-10-2007, 23:20
Norwegian kan fly vestover, Finnair østover!

laurenz
08-10-2007, 00:03
Beijing here I come!!!!! (again)

Dagens beste nyhet

B767
08-10-2007, 00:11
hmm noen her sier at DY ska fly sine egne fly til østen ?? mistforstår eg her ?

eg trodde DY ska bare mate finnair med passasjer til å fly til øst og vest.. ?

espenlok
08-10-2007, 00:14
Originally posted by B767

hmm noen her sier at DY ska fly sine egne fly til østen ?? mistforstår eg her ?

eg trodde DY ska bare mate finnair med passasjer til å fly til øst og vest.. ?

Noen her håper vel at Norwegian skal fly egne fly til Østen. Det var riktignok ingen hentydninger til noe sånt i intervjuet med Kjos, men det er jo selvfølgelig lov å håpe...

Feeding fra diverse norske byer i fullstendig riktig retning når man skal til Asia er vel uansett et utmerket alternativ mens man venter :). Finnair virker jo svært offensive for tida, og har en ny fin flåte.

LN-MOW
08-10-2007, 00:28
Originally posted by B767

hmm noen her sier at DY ska fly sine egne fly til østen ?? mistforstår eg her ?



Ja, det er ikke aktuelt for DY aa fly til Asia med eget metall. Det vil bli Finnair.

EB
08-10-2007, 07:32
Varsler Kjos en endring i Finnair sitt pristilbud? Blir Finnair det første inter-cont LCC i Europa?

ThomAAs
08-10-2007, 11:37
Det blir sikkert Finnair som tar øst. Så får DY ta vest...

Men det blir jo for dumt å konkurere med sine deleiere...
Norwegian er ikke SAS liksom :p

FlightDeck
08-10-2007, 12:27
Det mest interessante i artikkelen er likevel signalene om en rekke Norwegian-ruter fra Helsinki. Mulig ny base?

ENGM RAMP
08-10-2007, 12:43
Finnes artikkelen i nettutgave eller?

Artikkelen fra Dagbladet altså?

The Ticketor
08-10-2007, 13:21
Skal dette bli noen form for codeshare eller? Skal han få kjøpt seter på HEL-PEK til noen hundrelapper? Har AY tenkt å tape penger på dette samarbeidet? Jeg er fortsatt like skeptisk.

LN-MOW
08-10-2007, 13:51
Det eneste Kjos kan selge for en hundrelapp er sin egen tilslutningsflight ... Finnair selger seg ikke saa billig, det kan dere bare glemme.

The Ticketor
08-10-2007, 13:52
Nemlig.

EB
08-10-2007, 19:21
Men Kjos har vel kontakter...han kan ikke love noe han senere ikke kan holde. Kanskje vil Finnair komme med billige tilslutningsbilletter til det norske markedet.

MartinL
08-10-2007, 19:29
Originally posted by EB

Men Kjos har vel kontakter...han kan ikke love noe han senere ikke kan holde. Kanskje vil Finnair komme med billige tilslutningsbilletter til det norske markedet.

Enda et argument for SAS å begynne å spisse knivene å ta Østen reisende med utgangspunkt i Norge serriøst! Her tenker jeg ikke bare direkteruter. SAS har ikke akkurat eksponert sine østen ruter de siste årene. Mistenkelig anonyme synes nå jeg, mens Finnair knapt gjør annet enn å glitre med sine julenisser, reinsdyr og panda.

Ja det koster mye penger, men så kan jo Finnair til stadighet konstatere økende anndel Norske reisende på vei over det store veldet. De er så flinke til å opparbeide seg lojalitet og langsiktige strategiske løsninger at det er helt rått! Om ikke gevinsten økonomisk er å se nå, har de uansett opparbeidet seg et forsprang som SAS skal få store vanskligheter med å møte. Selv med lansering av direkteruter fra Osl.

EB
08-10-2007, 19:36
Men er det Finnair eller SAS som tjener mest penger på Østen?

espenlok
08-10-2007, 19:50
Originally posted by LN-MOW

Det eneste Kjos kan selge for en hundrelapp er sin egen tilslutningsflight ... Finnair selger seg ikke saa billig, det kan dere bare glemme.



Finnair prøvde seg jo med en del særdeles rimelige billetter i sommer. Kanksje det var en test... Jeg og mange andre her fikk kjøpt tur til India for 1404 kr tur/retur.

Kjos sitt forslag om 1000 kr TIL Beijing blir jo tross alt 2000 kr tur/retur. Men billig var det uansett :) Vi får se hvordan det blir til slutt. Kjos har i hvert fall spennende tanker!

Flyer
08-10-2007, 20:02
Nå er jo artikkelen ikke noe løfte om en pris på 1000 kroner, da, mer som en våt drøm fra DY. Planen er vel bare at DY skal mate inn til Helsinki. Kjos har lovet utrolig mye opp gjennom uten å levere, bare spør folk i Kristiansand, Ålesund etc., så jeg ville ikke satt 1000 kroner på at vi får se 100 kroner til Beijing :)

MartinL
08-10-2007, 20:06
Nja, det er et spørsmål det er vanskelig å svare på av mange årsaker. Men en ting er sikkert og det er at Finnair på lang sikt vil kunne tjene store penger på å opparbeide seg possisjonen som førstevalget til Asia!

Merkevaren Finnair blir stadig sterkere i Norge, noe som på lang sikt vil bli særdeles slit å bryte, for et ny etablert produkt.

At SAS allerede tjener gode penger på fulle fly og derfor ikke ser noen grunn til å gjøre seg mer attraktiv i forhold til det norske markedet reduserer SAS sin lojalitet og potensielle vekst i Norge. Jeg tror dette forsterkes bevisst og ubevisst gjennom at "det nasjonale selskapet" (noe SAS faktisk er blandt menigmann) gir et inntrykk av å ikke satse fra sitt hjemme marked, noe de reisende faktisk forventer av sitt eget selskap.

Markedet vil forandre seg. Open sky avtaler og ekspansjons kåte selskaper vil påvirke markedsbilde raksere og mer uforrutsett enn noen gang. Se bare hva som har skjedd på low-cost siden i europa de siste 10 årene. Om jeg i 1997 hadde skrevet om hvordan luftfarten ser ut i Europa om 10 ville alle bare ledd av meg! Ville noen ha trodd at KLM har nesten 20 daglige flighter til Norge? At Finnair har bestilling inne foren en langrute flåte som er større enn SAS sin? Hva gjør SAS om BA velger å gjøre alvor av sine planer om nye markeder. Det er ikke helt utenkelig at BA har 10 B777 maskiner utplassert på Kastrup om 15 år. Hva da?

Jeg er overbevist om at SAS gjør katastrofale feil ved å neglisjere Norge og Sverige gjennom sin intercontinentale strategi. (markedsførings messig og direkteruter). Katastrofen vil være et faktum den dagen SAS igjen må snu seg til sitt hjemme marked og konstatere at konkurrentene nå har et så stort fotfeste at de selv ikke klarer returen!

Det er lettere og billigere å beholde lojale kunder enn å skaffe nye, ikke minst kunder som allerede har byttet selskap.