PDA

View Full Version : Et fullsatt passasjerflyt har kollidert inn i et parkert fly på Flesland lufthav


sail4fun
07-10-2007, 18:35
http://www.nettavisen.no/innenriks/article1374880.ece

sail4fun
07-10-2007, 18:42
Noen som har noe ide' om [fly]individer og omfang ?

Edit LN-RRA :( er involvert.

sail4fun
07-10-2007, 19:01
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article420894.ece

rampen
07-10-2007, 19:05
Tror det er LN-RRA og LN-BRS det er snakk om.

LN-FHU
07-10-2007, 19:15
For oss som har tilgang til TAFPL , står det :

SK274 LN-RRA
SI DUE DAMA RRA AND RPK

Mao. er det ikke LN-BRS......

Noen som kan bekrefte ????

sail4fun
07-10-2007, 19:16
-rpk kom nok fra ALC-BGO 15:08 , så den var/er nok på BGO på rett tidspunkt...

Gandalf
07-10-2007, 20:58
Ut fra dette sitatet fra Dagbladet.no:

"Så kom piloten på høytaleren og beklaget. Han fortalte at flyet var av en litt annen høyde en det han pleide å fly. "

Kan det vel tyde på at det var winglets-en på RRA som tok støyten? Har allerede fått SMS om kansellering i morgen, 273 OSL-BGO 1550 er CNL. Behøver jo nødvendigvis ikke være en sammenheng da.....

Hjem igjen er forsåvidt uproblematisk, men krysser fingrene for at 246 til OSL i morgen tidlig går som planlagt.


Mvh,

seilfly
07-10-2007, 21:15
Begge flyenes vinger har fått en smell

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173643

G-COLE
07-10-2007, 21:17
Fra BT sier en pax dette:
-----------------------
Jeg så ut av vinduet, og så vingen krølle seg litt opp mot vinduet, før den spratt tilbake. Flykapteinen var raskt på plass og beklaget det som hadde skjedd. Han fortalte at dette flyet var en ny modell som var to meter bredere enn den gamle. Og det hadde han glemt da han kjørte forbi...
-------------------------


http://www.bt.no/lokalt/bergen/article420894.ece

AirbusTrond
07-10-2007, 21:22
Og når han skal kjøre hjem etter dagens flytur, fyller han sikkert også bensin på sin nyanskaffede dieselbil? :p Fort gjort å glemme.

sail4fun
07-10-2007, 21:24
Men er det ikke noen som "vinker" i slike trange situasjoner da ?

LN-KGL
07-10-2007, 21:26
Var det wingleten som kuttet eller var den wingleten ble kuttet?

ThomAAs
07-10-2007, 21:32
Litt spesielt å si at det er "uvant" å fly det flyet da :rolleyes:

OJB
07-10-2007, 21:58
Honnør til skipper'n som innrømmer at han feilbedømte situasjonen.
Feil kan skje oss alle.
Dette står det respekt av.

Utflyttet
07-10-2007, 22:02
Originally posted by OJB

Honør til skipper'n som innrømmer at han feilbedømte situasjonen.
Feil kan skje oss alle.
Dette står det respekt av.

Bare vent til konsernets pressetalsfolk våkner, så skal du nok få høre tåkeprat. :p

-A

G-COLE
07-10-2007, 22:17
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by OJB

Honør til skipper'n som innrømmer at han feilbedømte situasjonen.
Feil kan skje oss alle.
Dette står det respekt av.

Bare vent til konsernets pressetalsfolk våkner, så skal du nok få høre tåkeprat. :p

-A


-Hehe, tåkeprat.... ;)
Ser frem til dette hehe ! Finner vel en passende unnskyldning tenker eg.

Herlov
07-10-2007, 22:21
Originally posted by OJB

Honør til skipper'n som innrømmer at han feilbedømte situasjonen.
Feil kan skje oss alle.
Dette står det respekt av.

Enig i at alle kan gjøre feil, men hva skal han ellers gjøre enn å innrømme det?

ATC-flyradar
07-10-2007, 23:31
Er begge flyene ute av produksjon ??? eventuelt når er de tilbake i produksjon ??

Er de kjørbare til OSL og SAS sitt verksted ??

Jan

ATC-flyradar
07-10-2007, 23:34
Ingen ansatt SPOTTER på plass -ingen bakkemannskapmed kamera i Bergen :old

Tilbud på kamera hos Ekjøp, alle kjeder og butikker.

Jan

Vede
07-10-2007, 23:35
Synd at dette skulle gå ut over den flotte wingleten til RRA.

Vede
08-10-2007, 01:10
Det var RPK som krasjet med en crewbil på Sola våren 2006 også. Uheldig fugl.

goOSL
08-10-2007, 08:48
RRA sin venstre winglet er det bare halvparten igjen av. Så den igjennom vinduet til SAS hangar, desverre ingen bilder.

RPK vet jeg ingenting om.

MD90
08-10-2007, 10:50
Jeg satt ombord på RRA og kan bekrefte at kapteinen tok på seg all skyld. Over höytaleren sa han at han ikke beregnet effekten av wingleten da flyet skulle svinge til höyre etter push-back. Selve kollisjonen minnet om å kjöre over en stor stein og etterpå så det ut som om noen hadde tatt en stor jafs av wingleten.
Purseren var ellers i det spökefulle hjörne og lovte alle passasjerer at hun skulle ta en alvorsprat med kapteinen. Og det store spörsmålet blant passasjerene var hvilket fradrag i lönn kapteinen kommer få framover...!

FBU 4EVER
08-10-2007, 11:14
Tror nok det var det eneste riktige av kapteinen å ta på seg all skyld. Det er, når det kommer til stykket, kapteinen som har det fulle og hele ansvar når flyet er i bevegelse for egen maskin.

Folk som vinker inn eller ut i trange situasjoner? På norske flyplasser? Once in a blue moon! Landings-, eller rettere sagt startavgiftene, blir brukt til alt annet enn hensiktsmessig avvikling av flytrafikken på bakken. Det er tax-free og butikker som gjelder!

Bare fordi man har et par maskiner med winglets i SAS NO sin flåte, betyr ikke at alle er vant med dem. Det kan gå lang tid, kanskje uker, mellom hver gang man opererer en maskin med winglets. Situasjonen er noenlunde lik den vi hadde på MD-80/90-tiden. Da hadde vi en liten gruppe som fløy MD-90 i tillegg til MD-80, nettopp for at det ikke skulle gå for lang tid mellom hver flygning med MD-90. Det er nok ikke grunnlag for å ha en liten gruppe som flyr winglets i tillegg til vanlig gris. Til det er forskjellene for små.

Someone
08-10-2007, 14:55
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173746

Ser ut som om det var flere som slet igår.

Norwegian var tydeligvis på fuglejakt på Amager noe som innebar ett fly som sitter fast på CPH

EB
08-10-2007, 19:29
Hvordan har dagen for SAS vært? Mange forsinkelser?

Someone
08-10-2007, 20:02
Originally posted by EB

Hvordan har dagen for SAS vært? Mange forsinkelser?


Dagens pålitlighet:

SAS 133 40 70%
Norwegian 53 31 42%
Widerøe 12 1 92%
Andre selskaper 76 12 84%
Totalt OSL 274 84 69%

Ser ut som om både SK og DY merker at de har fly stående på bakken idag, men virkleig ille er det for DY idag

Whatever
08-10-2007, 20:04
Virkelig ille for alle dager de fortsette å ha Northport som handlingagent.

sail4fun
08-10-2007, 20:22
Originally posted by Whatever

Virkelig ille for alle dager de fortsette å ha Northport som handlingagent.

Har de fly med tech så er det vel ikke agenten' sin skyld ?