PDA

View Full Version : Bakkeutstyr

Whatever
06-10-2007, 18:59
Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.

Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr?

-Pushback traktorer
-Båndbiler
-Bagasjevogner
-Container lastere
-Slike stag som er mellom traktor og fly
+++

Noen som er i besittelse av slik info?

rampen
06-10-2007, 20:43
Originally posted by Whatever

Heisann. Dette blir min første tråd etter en lang stund som tilskuer på dette forumet.

Jeg har nettopp vært på Gardermoen og som den flyintressert jeg er stod jeg jo slevfølgelig og kikket i vinduene på stuerne og bakkemannskapet. Jeg vet jo at alt med fly er sinnsykt dyrt. Så det jeg lurte på var hvor mye koster alt bakkeutstyret som brukes på flyplasser. Hvem er forhandlere for slikt utstyr?

-Pushback traktorer
-Båndbiler
-Bagasjevogner
-Container lastere
-Slike stag som er mellom traktor og fly
+++

Noen som er i besittelse av slik info?

forskjellige leverandører, men ofte blir dette kjøp av andre handlingselskaper som har utstyr til overs. Mulag er vel en av leverandørene.. Men hva i all verden skal du med slike opplysninger?:wow:

N2630B
06-10-2007, 20:49
Bagasjetrallene fikk jeg høre at leies av OSL, men den er jeg litt usikker på.
Og pushbacker og TBL'er kommer jo helt ann på størrelse av fly osv, hva en trenger.
Er mange forskjellige leverandører og mange forskjellige størrelser på div. utstyr..

Kingstone
06-10-2007, 20:52
Douglas (http://www.douglas-tugmaster.co.uk/) er en ganske stor leverandør

Whatever
06-10-2007, 20:55
Skal ingenting med de opplysningene. Jeg bare lurer.

LN-MOW
06-10-2007, 22:02
For eksempel:

http://www.fmctechnologies.com/AirportEquipmentServices.aspx

http://www.waesg.com/

... eller soek paa Google etter utstyr du er interessert i. Det er et stort marked for baade brukt og nytt utstyr.

Whatever
06-10-2007, 22:07
Finner ingen priser.

rampen
06-10-2007, 23:22
Originally posted by Whatever

Finner ingen priser.

Skal du overta NAS på osl???:wow:

spitfire
07-10-2007, 01:13
i 1995 kjøpte BU prototypene til Kalmar TBL 180 fra fabrikken de kostet ca 1 mill pr stk.
en liten bagvogn kostet da rundt 15000 pr stk.
500000 for en liten Nissan toalettbil
1 mill for en 10 år gammel elepant my avisingsbil
ca 1.mill for en 10 år gammel SCHOPF pushback på 18 tonn med stag
ca 500000 for en solid el trekker, husker ikke navnet med de veier 5 tonn

ca 700 for et par vernesko med ståltå

Ca 60000 dollar for ei 737 lasteromsdør

Det er dyrt å starte opp nytt. Du får følge gutta her inne sitt råd om å kjøpe brukt, hvis du kan.

TUC
07-10-2007, 01:51
Originally posted by LN-RRL

SGS, Servisair (eller hva de heter nå om dagen) og Northport (eller hva de heter nå om dagen...) har en trallepool, hvor de eier et visst antall hver (aner ikke totalt antall eller fordeling). NP hadde ikke helt tatt dette i betraktning da de startet opp, og hadde derfor ingen -INGEN- traller ved oppstart...

N2630B
07-10-2007, 01:56
Originally posted by TUC

Originally posted by LN-RRL

SGS, Servisair (eller hva de heter nå om dagen) og Northport (eller hva de heter nå om dagen...) har en trallepool, hvor de eier et visst antall hver (aner ikke totalt antall eller fordeling). NP hadde ikke helt tatt dette i betraktning da de startet opp, og hadde derfor ingen -INGEN- traller ved oppstart...

Ja, det var noe sånn jeg trodde det var, men fikk høre av en tidligere kollega at trallene var leid inn av OSL.
Men hørte også da jeg startet at NP hadde prøvd å merke trallene sine i starten, men ga for opp :p

TUC
07-10-2007, 01:59
Alle 20? ^_^

Whatever
07-10-2007, 02:04
Hehe nei jeg skal ikke starte opp noe handlingselskap.

Vede
07-10-2007, 02:05
Hvor mye kosster en highloader? :)

spitfire
07-10-2007, 18:28
Mener å huske at Braathens bakkeutstyrsavd i SVG fant en brukt i Tyskland til oss i BOO til ca 1,5 mill uten dollier. Det var på den tia vi ble kjøpt og slaktet av SAS så det ble aldri noe av det.

PAS
07-10-2007, 23:27
Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.
1,2 mill for Kalmar stagpushback 16 tonner.
2,4 mill for en Kalmar tauepushback. (TBL 190)
ca. 900.000,- for en trapp.
ca 400.000,- for ett bånd.
ca 700.000 for en trekker.
Loadere koster alt fra 1 til 6 mill avhengig av størrelse.
De-icing biler er fra 2 mill og oppover.
Dollies har jeg ikke peiling på hva koster.....

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Løp og kjøp............ :lol:

ATC-flyradar
07-10-2007, 23:45
Originally posted by PAS

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.

Alt utstyret avhenger selvsagt av hva slags ekstrautstyr man vil ha med, og det begynner å bli mye. I Norge bør man selvsagt ha utstyr som er "winterised" (vinterutstyrt).
Ac utstyrsleverandører har man feks. Kalmar, AMSS, Westergaard, Houchin, Trepel, Steeltrack, Douglas, Rofan, Sigma, og mange mange flere.

Ikke rart at handlingselskapene TAPER PENGER i Norge -ikke et flyselskap gidder å betale mere enn en pose peanøtter pr fly :D

Alle firmaer innen gurmemat, handling osv går med røde tall/minus på OSL - jo for at AVINOR og OSL tar seg skikkelig betalt for bruk av tjenestene.

Så du som jobber for handling, matprogram, vask/renhold, deicing, fuel, renovasjon, security, renhold på flyplassen, osv - føler du deg trygg i jobben til enhver tid, eller føler du maset på tilbud, anbud, kortere tid osv ^_^

Jan

Whatever
07-10-2007, 23:46
Originally posted by PAS

Bakkeutstyret er dyrt...

24.000,- for 1 tralle.

Trur desverre ikke lommeboken strekker til.

Vede
08-10-2007, 00:02
Ikke alle handlingselskap som har røde tall flyradar. ;)

KennethGS
08-10-2007, 00:37
Originally posted by PAS

Det var jo en fin pris...
De 10 år gamle Elephant My'ene våre gikk vel for rundt millionen pr. stk, om jeg husker rett, mens to nye Elephant Beta kom på rundt 9 mill, uten radio/cd-spiller... :rolleyes:

PAS
08-10-2007, 16:14
Originally posted by Vede

Hvem er det som har grønne tall da???

Blackhawk
08-10-2007, 16:26
(Tja.. selv hadde jeg nok foretrukket et regnskap med sorte tall..) ^_^

petru26
08-10-2007, 16:45
Trallene på osl er lagd på osl, på andre siden ved GA. De lagde til SAS, Braathens og Widerøe, derav forskjellige farger på felgene, rød, blå og grå. Sas hadde flest, så Braathens og widerøe. Alle ser vel nå at det der ikke fungerte, og hvem som eier/leier nå, tja, er det noen som med hånda på hjertet kan si at veit det 100%? tvilsomt sånn som tralleparken på osl fungerer :-) Bare å forsyne seg sjøl, størst først, survival of the fittest o.s.v :D :D

Whatever
08-10-2007, 18:00
Originally posted by PAS

Originally posted by Vede

Hvem er det som har grønne tall da???

Hvordan går det med handlingselskapene på SVG? Regner med SGS har røde tall. Men hva med Widerøe og Norport?

chocks
08-10-2007, 18:03
Originally posted by petru26

Trallene på osl er lagd på osl, på andre siden ved GA. De lagde til SAS, Braathens og Widerøe, derav forskjellige farger på felgene, rød, blå og grå. Sas hadde flest, så Braathens og widerøe. Alle ser vel nå at det der ikke fungerte, og hvem som eier/leier nå, tja, er det noen som med hånda på hjertet kan si at veit det 100%? tvilsomt sånn som tralleparken på osl fungerer :-) Bare å forsyne seg sjøl, størst først, survival of the fittest o.s.v :D :D

Å hvordan kan du sitte på denne informasjonen, at de er produsert på OSL?

Hva som er tilfelle på OSL er en "trallepool". Som du skriver kan alle bruke alle trallene. Når det kommer til hvem som eier hvem, er dette enkelt. Hver aktør, kjører en analyse på hvor stort behov av traller de trenger, og betaler for disse. Et fast månedlig eller årlig beløp. Jeg kan nok med ganske stor sikkerhet si at alle aktørene vet hvem som eier hvem, ihvertfall hvor mange traller de betaler for å ha i poolen.

PAS
08-10-2007, 22:06
Originally posted by chocks

Originally posted by petru26

Å hvordan kan du sitte på denne informasjonen, at de er produsert på OSL?

Hva som er tilfelle på OSL er en "trallepool". Som du skriver kan alle bruke alle trallene. Når det kommer til hvem som eier hvem, er dette enkelt. Hver aktør, kjører en analyse på hvor stort behov av traller de trenger, og betaler for disse. Et fast månedlig eller årlig beløp. Jeg kan nok med ganske stor sikkerhet si at alle aktørene vet hvem som eier hvem, ihvertfall hvor mange traller de betaler for å ha i poolen.

Stemmer helt perfect det chocks ;-)

petru26
16-10-2007, 00:35
trallene er produsert på gamle verkstedet til sas ved GA og er utviklet mellom Braathens og sas og arkiv&lager. Sas hadde 500, rød hjul, Braathens hadde 325, blå hjul, widerøe ca 150 stykk, produsert i etterkant, og har sølvgrå felger. Jada, felgene har fortsatt fargene, men hvem overholder eierskapet??

Så hvis noen mener dette er feil så er det ikke det nemlig :colgate: :colgate:

Ps. Når jeg skriver produsert på OSL i mitt første innelgg, så mener jeg på flyplassområdet, ikke av osl... Beklager hvis det varen misforståelse der