PDA

View Full Version : Kommer Røros til OSL


exflyplassdame
05-10-2007, 22:40
Har hørt rykter om at Røros kommer til Osl for og overta DY

Noen andre som vet noe??

Vede
05-10-2007, 22:45
Har ikke hørrt noe om dette. Men har jo vært en del rykter om at DY vil si opp med NP.

rampen
05-10-2007, 22:49
Rykter er rykter. NAS kommer nok ikke til å bryte kontrakten med NP, det vil koste for mye. Heller ikke sikkert at NAS er så misfornøyd som enkelte hevder.Men når kontrakten går ut vil nok nye selskaper komme på banen. De fleste handlingselskapet vil nok legge inn anbud, men blir ikke forundret om SA ikke legger inn anbud. Mitt tips er at Widerøe er en sterk kandidat til å konkurrerer med NP.

learjet
05-10-2007, 22:59
Jeg fikk faktisk høre dette i går fra en ganske så god kilde.

Og i følge han så hadde dette allerede skjedd, det er bare snakk om noen detaljer i kontrakten ang datoer etc som gjenstår.

S

exflyplassdame
05-10-2007, 23:11
Samme her hørt fra en ansatt i dy som sa at Røros hadde startet og kjøpe utstyr til og drive med handling på OSl.



ser at dy har mange forsinkelser i kveld snakket med en kamerat som sa at NP sliter med lite folk på rampsiden i dag/kveld.

Spennede med gamle:old bu folk tilbake på OSl

Thomas
05-10-2007, 23:39
Spennende og se, ingenting er vel offisielt - men har også på følelsen at noe kommer til å skje snart. Idag har ontimen vært nede på 36% og det er skammelig dårlig.

Bluejuice
05-10-2007, 23:44
Hva skjer med guttungene under G49 da? Da har de bare BA da, for det blir det cash av... Hvis OSL tillater at det kommer en aktør til, så må de være rape gal, det er ikke plass, jeg gjentar DET ER IKKE PLASS...
Hvis SA får tilslaget så blir det en motsatt prossess, da må de ansette alt det de sa opp for et år siden. Det er jo som sagt ikke gjort over natta, det samme gjelder vel for WF, for stuere vokser ikke på trær lengere.

N2630B
05-10-2007, 23:48
Sant at det er VELDIG knapt med plass, med tanke på parkeringsplasser spesielt, men alt er jo mulig på den flyplassen der.
Uansett spennende å se, men tar alt som jeg hører med DY og NP med en gooood klype salt ;)

Thomas
05-10-2007, 23:51
Originally posted by LN-RRL

Sant at det er VELDIG knapt med plass, med tanke på parkeringsplasser spesielt, men alt er jo mulig på den flyplassen der.
Uansett spennende å se, men tar alt som jeg hører med DY og NP med en gooood klype salt ;)

Sindre kom seg over dammen og greier, ikke dårlig!

Her på OSL virker det som ting allerede er bestemt, at det eneste som mangler en en offisiell pressmelding, men gudene vet... det blir som sagt spennende å se fremover.

Og, Ø - jeg tror jeg heller ikke NP "overlever" kun på BA.. MikroBA gjengen er ikke imponert har det gått meg for øre :cool:

Bluejuice
05-10-2007, 23:58
Men NP har langt i fra tilfredstilt kravene siden de tok over, de har jo svikta og svikta gang etter gang. De har jo satt NAS i dårlig lys gang på gang, skjønner godt at NAS er lei jeg.

Bluejuice
06-10-2007, 00:02
Originally posted by Thomas

Originally posted by LN-RRL

Sant at det er VELDIG knapt med plass, med tanke på parkeringsplasser spesielt, men alt er jo mulig på den flyplassen der.
Uansett spennende å se, men tar alt som jeg hører med DY og NP med en gooood klype salt ;)

Sindre kom seg over dammen og greier, ikke dårlig!

Her på OSL virker det som ting allerede er bestemt, at det eneste som mangler en en offisiell pressmelding, men gudene vet... det blir som sagt spennende å se fremover.

Og, Ø - jeg tror jeg heller ikke NP "overlever" kun på BA.. MikroBA gjengen er ikke imponert har det gått meg for øre :cool:

Det er vel Menzies som tar over nå vel, men det er vel vanskelig og få tillitt til noen som har kjørt dem så inni h... når det gjelder dårlig PR

TUC
06-10-2007, 00:07
Originally posted by Bluejuice

Hva skjer med guttungene under G49 da? Da har de bare BA da, for det blir det cash av... Hvis OSL tillater at det kommer en aktør til, så må de være rape gal, det er ikke plass, jeg gjentar DET ER IKKE PLASS...


Joda, de kan ta de TOMME rommene NP hadde til å begynne med!

Bluejuice
06-10-2007, 00:10
Originally posted by TUC

Originally posted by Bluejuice

Hva skjer med guttungene under G49 da? Da har de bare BA da, for det blir det cash av... Hvis OSL tillater at det kommer en aktør til, så må de være rape gal, det er ikke plass, jeg gjentar DET ER IKKE PLASS...


Joda, de kan ta de TOMME rommene NP hadde til å begynne med!

Lokale er vel det minste problemet vel, men 5 handlingselskaper på en flyplass som er hakket større en Stavanger Lufthavn er kanskje litt mange på en så liten plass..
De kommer til å kveles av hver andre

N2630B
06-10-2007, 01:32
Originally posted by TUC

Originally posted by Bluejuice

Hva skjer med guttungene under G49 da? Da har de bare BA da, for det blir det cash av... Hvis OSL tillater at det kommer en aktør til, så må de være rape gal, det er ikke plass, jeg gjentar DET ER IKKE PLASS...


Joda, de kan ta de TOMME rommene NP hadde til å begynne med!

Jo sant nok, men hvilket parkeringer er det de skal bruke?
SGS har jo allerede alle TBL'ene sine utenfor, og tviler på at de lar seg rykke på så lett.
Og er jo ikke så veldig god plass noe som helst annet sted.. Eller blir jo evt. å klemme sammen plassene noen andre steder, eller bruke fjernpark?

TUC
06-10-2007, 10:11
SGS trenger nok alle de utstyrsparkeringene de har, ja -Men det er jo et par andre som kanskje ikke trenger riktig all kapasiteten lenger...?:colgate: That said, det kunne kanskje gjort seg med en gjennomgang av behov og ev gjort noen rokkeringer?

Balle Chlorin
06-10-2007, 11:16
Originally posted by exflyplassdame

Samme her hørt fra en ansatt i dy som sa at Røros hadde startet og kjøpe utstyr til og drive med handling på OSl.



ser at dy har mange forsinkelser i kveld snakket med en kamerat som sa at NP sliter med lite folk på rampsiden i dag/kveld.

Spennede med gamle:old bu folk tilbake på OSl

Nå tror jeg vel kanskje ikke akkurat at gamle BU folk som jobber i Røros Flyhandling kommer til å forlate jobbene sine rundt omkring i landet, selge husene sine, ta ungene ut av skolen, få ektefeller/samboere til å si opp jobbene sine for å flytte til Jessheim og jobbe på Gardermoen. Jeg betviler vel også sterkt at folk som jobbet i BU i "gamle dager" kommer til å si opp sine nåværende jobber og hive jobbsøknader i posten. Tror nok et nyetablert handlingselskap på OSL vil slite akkurat like mye som andre aktører med å skaffe folk.

FlightDeck
06-10-2007, 11:18
Jeg tror derimot at det er større sannsynlighet for at Røros flyservice mister sin kontrakt på Værnes til fordel for en ny Norport-avdeling på flyplassen.

iceman
06-10-2007, 11:32
Originally posted by FlightDeck

Jeg tror derimot at det er større sannsynlighet for at Røros flyservice mister sin kontrakt på Værnes til fordel for en ny Norport-avdeling på flyplassen.


Det utsagnet må du forklare. Da er det vel like sannsynlig at RFS kan ta over norports kontrakt på Flesland?

laurenz
06-10-2007, 13:32
Kostnaden med å bytte igjen vil være store. DY vil igjen få inn tøff innkjøringsperiode. osv. Hvor skal RFS få ansatt fra, jo det må jo være et helt lass fra NP ellers så går det jo ikke.

Det er så store ulemper forbundet med å bytte til en helt ny aktør på OSL (som DY har fått erfare i fjor) at jeg tviler på at dette rykte er sant. Legg til at lignende rykter har gått i ett år og 5 dager nå så tar jeg det med en STOR klype salt.

Hilsen,
Laurenz

krølle
06-10-2007, 14:20
Originally posted by Thomas

Spennende og se, ingenting er vel offisielt - men har også på følelsen at noe kommer til å skje snart. Idag har ontimen vært nede på 36% og det er skammelig dårlig.

kanskje på tide å ta opp den gamle dly tråden Sk versus Dy:lol:

exflyplassdame
07-10-2007, 13:00
Originally posted by Balle Chlorin

Originally posted by exflyplassdame

Samme her hørt fra en ansatt i dy som sa at Røros hadde startet og kjøpe utstyr til og drive med handling på OSl.



ser at dy har mange forsinkelser i kveld snakket med en kamerat som sa at NP sliter med lite folk på rampsiden i dag/kveld.

Spennede med gamle:old bu folk tilbake på OSl

Nå tror jeg vel kanskje ikke akkurat at gamle BU folk som jobber i Røros Flyhandling kommer til å forlate jobbene sine rundt omkring i landet, selge husene sine, ta ungene ut av skolen, få ektefeller/samboere til å si opp jobbene sine for å flytte til Jessheim og jobbe på Gardermoen. Jeg betviler vel også sterkt at folk som jobbet i BU i "gamle dager" kommer til å si opp sine nåværende jobber og hive jobbsøknader i posten. Tror nok et nyetablert handlingselskap på OSL vil slite akkurat like mye som andre aktører med å skaffe folk.

Det jeg mente var at Røros er gamle braathens folk som driver på for fullt med handling. Jeg sa ikke at de som jobbet i bu kommer tilbake.
Du må ikke tolke alt på din måte. Dt ligger noe bak teksten :wink

EB
07-10-2007, 18:14
Tar av meg hatten for hva "folket" på Røros har fått til...

rampen
07-10-2007, 18:56
Joda, folka i Røros flyservice har gjort det bra de. Men.. det er stor forskjell å drive bakketjenester i Trondheim, kontra handle f.eks NAS på Osl. På Værnes har de skjelden mer enn max 3 bevegelser samtidig, på Osl kan de ha opptil 15-20 på engang. Så det er ikke sikkert at det selskapet hadde gjort jobben bedre enn de andre som har prøvd tidligere.

ENGM RAMP
07-10-2007, 18:57
De folka i Røros Flyservice, i allefall de gamle "gutta" (no offence kvinner!) var da vant til travle dager mens de jobbet i BU på TRD de da, så litt mere press enn de har hatt nå tipper jeg de klarer UTMERKET!

LN-KKY
07-10-2007, 22:15
Det er vel ikke bare lite bemanning på NP som har ansvaret for at DY har en så lav ontime. Greit NP sliter med å skaffe folk, men det er vel noe alle andre aktører på OSL gjør for øyeblikket også? Det er veldig enkelt å sette skylden på NP, men DY må også ha fly som klarer å gå mer enn 1 legg uten at de får TD. Så ontimen er ikke kun NP som har skylden for bare så det er sagt.

Blir noen spennende mnd fremover=) Ha en flott kveld folkens!=)

Thomas
07-10-2007, 22:23
Vel, den dagen deres "offtime" var 38% var det såvidt jeg kunne se 2!! TD delays.. og da nytter det heller ikke legge skylden på flyene..

Men rett som du sier, det blir noen veldig spennende uker fremover.

LN-KKY
07-10-2007, 22:28
Ja, men ontimen de siste 2-3 ukene er vel ikke veldig mye over 65%?:P så snakker generelt.. men ja, jeg ser hvor du vil hen..

Men noe jeg lurer på er om DY er villig til å tape så mye penger fremover for å "redde" kanskje noen skarve codeshare ruter med finnair? er det verdt de pengene de taper i øyeblikket? blir moro å se hva som skjer...

ENGM RAMP
07-10-2007, 22:32
Dagens on-time: SK 65 %, DY 39 % og WF 80 %

LN-KKY
07-10-2007, 22:33
og den blir ikke noe bedre utover kvelden....

Thomas
07-10-2007, 22:34
Skammelig.. - spørs om de ikke snart MÅ ofre penger for ett bedre rykte.. for dette holder ikke (uansett grunn)

LN-KKY
07-10-2007, 22:36
det jeg mener...er de villige til å "ofre" alle de pax de mister nå, mot noen få ruter med finnair til asia?i mine øyne er det ikke tvil hva som burde blitt gjort. og å sammenligne osl mot andre flyplasser som håndterer dy rundt om i norge er bare latterlig, for osl håndterer fler ruter per dag enn hva de resterende stasjonene som dy er innom i norge gjør til sammen..

Vede
07-10-2007, 22:44
On timen til Norwegian på OSL er jo katastrofal. Her MÅ noe gjøres.

Whatever
07-10-2007, 23:07
Har fløyet en del med Nowegian til og fra Gardermoen. No offence Northport men det ser ikke særlig profft ut.

PAS
07-10-2007, 23:07
Hva mener alle her med at DY må ut med så mye penger dersom de ønsker å bytte handling selskap??
:question:

LN-MOW
07-10-2007, 23:47
Aa si opp en kontrakt foer tiden kan vaere ganske saa dyrt .....

LN-BRK
07-10-2007, 23:51
Det er ikke sikkert det koster DY noe særlig å si opp kontrakten. Regner med NP måles på diverse paramtere i forhold til kontrakt, og at det er en klausul i kontrakten hvor DY kan komme seg ut dersom NP ikke tilfredsstiller kravene. Blir overrasket dersom de ikke har en slik klausul.

laurenz
07-10-2007, 23:59
Originally posted by LN-BRK

Det er ikke sikkert det koster DY noe særlig å si opp kontrakten. Regner med NP måles på diverse paramtere i forhold til kontrakt, og at det er en klausul i kontrakten hvor DY kan komme seg ut dersom NP ikke tilfredsstiller kravene. Blir overrasket dersom de ikke har en slik klausul.

Bra vi kommer tilbake til det som tråden handler om. Hakking på NP er ikke så interessant å lese.

DY har sikkert noen klausuler i kontrakten men det finnes jo ingen alternativer på OSL for tiden og et helt nytt firma enda engang vil ikke gi noen umiddelbar løsning, kanskje på sikt men også det er usikker. Mine skilder sier at ryktet bare er et rykte.

Hilsen,
Laurenz

Whatever
08-10-2007, 00:00
Kan ikke Servisair få DY tilbake?

laurenz
08-10-2007, 00:05
Sikkert, men ikke over natta. Svært mange har sluttet i Servisair siden den gang så det vil ta tid å få inn nok folk. Men mye av kompetansen er der enda så klart det går.
Er vel et spørsmål om pris.

Hilsen,
Laurenz

ENGM RAMP
08-10-2007, 02:32
Aa si opp en kontrakt foer tiden kan vaere ganske saa dyrt .....

Jo den kjøper jeg Andy, men hva står i kontrakten ifm kontraktsbrudd? De får IKKE det produktet de i utgangspunktet, og NP har hatt 12-13 mndr snart på seg til å bedre tingene - men ingenting hjelper....

LN-MOW
08-10-2007, 02:37
Egentlig en haaploes diskusjon saa lenge man ikke har innsyn i fakta....

ENGM RAMP
08-10-2007, 02:45
Second that :) Her inne kommer vi nok ingen vei gitt :)

:D

PAS
08-10-2007, 11:45
Det var akkurat det jeg skulle frem til med å spørre hvorfor alle mente det ville bli dyrt å bytte handlingselskap for DY.
Selvsagt har DY en klausul i kontrakten som sier at de kan bryte dersom ting ikke fungerer. Det har alle selskap meg bekjent.
SA kan sikkert ta tilbake DY, men da trengs det folk noe som ikke vokser på trær i dagens arbeidsmarked.
NP har jo masse bra folk de, så det er selvsagt mulig for SA å rekrutere derfra.
Tror ikke problemet hos NP er folkene, men heller ledelsen og bemanningsproblemer.
Stå på Northport gutter. Uansett hva som skjer går flyene fortsatt til å gå fra Gardermoen så jobb er det alltids.

LN-KKY
08-10-2007, 14:37
Ja, alle kan vel i teorien ta over DY, men er det ingen som har tenkt på at DY har byttet innsjekkssystem siden SA handlet DY? Greit det kan høres ut som en bagatell, men å skulle ansette hvertfall 100 trafikk ansatte som skal kurses å kunne systemet, er ikke gjort over natten. Det hadde blitt en 1 oktober fra i fjor om igjen.. og det er det vel ingen som vil. Det er mange mange flinke folk i NP som gjør en utrolig bra jobb med det de har å jobbe med i øyeblikket. Håper ikke noe sånt går i glemmeboken hvis det skjer et bytte.

Når det gjelder kontrakten som DY har med NP er det vel ikke å legge skjul på at det har vært et kontraktsbrudd eller to? og omfanget av bruddene må vel være nok til å kunne bryte kontrakten uten at det skal få noen økonomiske omfang for DY? men blir vanskkelig å sitte her å spekulerer når man ikke vet noe konkret om hva kontrakten går ut på..

OJB
08-10-2007, 14:45
Originally posted by Whatever

Har fløyet en del med Nowegian til og fra Gardermoen. No offence Northport men det ser ikke særlig profft ut.

Jeg flyr en god del med SK , men er enig og deler din observasjon over hva jeg ser.

EB
08-10-2007, 19:17
Synes de jeg har møtt fra NP på OSL har gjort en meget bra jobb - alltid hyggelige!!!

Thomas
08-10-2007, 19:20
Originally posted by EB

Synes de jeg har møtt fra NP på OSL har gjort en meget bra jobb - alltid hyggelige!!!

Hjelper ikke være hyggelig når man har 60% stasjonsdelayer om dagen.

EB
08-10-2007, 19:22
Tja...med unntak av XL flighten min tidligere i hløst har Norwegian vært på rute de ganger jeg har fløyet de fra OSL...

laurenz
08-10-2007, 19:30
Originally posted by LN-KKY

Ja, alle kan vel i teorien ta over DY, men er det ingen som har tenkt på at DY har byttet innsjekkssystem siden SA handlet DY? Greit det kan høres ut som en bagatell, men å skulle ansette hvertfall 100 trafikk ansatte som skal kurses å kunne systemet, er ikke gjort over natten. Det hadde blitt en 1 oktober fra i fjor om igjen.. og det er det vel ingen som vil. Det er mange mange flinke folk i NP som gjør en utrolig bra jobb med det de har å jobbe med i øyeblikket. Håper ikke noe sånt går i glemmeboken hvis det skjer et bytte.

Når det gjelder kontrakten som DY har med NP er det vel ikke å legge skjul på at det har vært et kontraktsbrudd eller to? og omfanget av bruddene må vel være nok til å kunne bryte kontrakten uten at det skal få noen økonomiske omfang for DY? men blir vanskkelig å sitte her å spekulerer når man ikke vet noe konkret om hva kontrakten går ut på..

Njaaaaa.... Nå kjenner jeg ikke til det nye systemet overhodet så jeg vet ikke hvor komplisert det er. Men jeg kan da sjekke inn i ... skal vi se... 6 systemer litt raskt regnet. Selv om mann skal trykke på noen forskjellige taster så er prinsypet ganske lik i alle sammen. CO sitt system er derimot noe helt for seg selv... :cry:
Kan du et system tar det ikke lang tid å lære et annet.

Men poenget er vel uansett at det ikke bare er å ta over et selskap så stort som DY. Oppstartproblemer vil det være, uansett hvor godt forberedt en nå er.

Hilsen,
Laurenz

Thomas
08-10-2007, 19:33
RTB systemet til DY er en blanding av BABS/PRS og Codeco.. så kan man BA så kan man RTB.

Whatever
08-10-2007, 20:01
Dagens punktlighet: Norwegian 42%

Dette er jo helt horribelt.

Someone
08-10-2007, 20:04
Originally posted by Whatever

Dagens punktlighet: Norwegian 42%

Dette er jo helt horribelt.

NP kan vel neppe ta "æren" for alt det....

Whatever
08-10-2007, 20:05
Vil tro mesteparten ligger hos NP.

Turbofan
08-10-2007, 20:19
Here we go again...

LN-KOG
08-10-2007, 20:30
Originally posted by LN-MOW

Egentlig en haaploes diskusjon saa lenge man ikke har innsyn i fakta....



Enig. Jeg synes Røros ligger veldig bra der den ligger, jeg. Passe avstand til eks-kona.

Thomas
08-10-2007, 20:31
Ikke for å fyre opp, men det er mye PH, GL og andre stasjonsdelayer idag så helt på jordet er ikke folket her.

FlightDeck
08-10-2007, 20:56
Problemet er jo at Norwegian har voksesmerter, og det merkes i mange ledd - også på handling. Det kommer særlig til uttrykk på OSL som den største stasjonen.

MountainDew
08-10-2007, 21:14
Kan ikke tro at Norwegian vil gaa tibake til Servisair som hadde krise annenhver dag naar de hadde kontrakten. Wideroe og SGS er de beste handlingselskapene, men tror nok de ogsaa ville faatt problemer ved aa ta over Norwegian paa grunn av det er vanskelig aa faa tak i nok kvalifisert arbeidskraft.
Det er viktig aa ha en tilstrekkelig ledelse, men hos NP/Proffice er den alt for liten til aa ta seg av 200 ansatte.
Jeg tror at det ville vert loennsomt for Norwegian aa starte sitt eget handlingselskap paa Gardermoen siden de naa har blitt saa stor der.

PAS
08-10-2007, 22:00
Originally posted by MountainDew

Kan ikke tro at Norwegian vil gaa tibake til Servisair som hadde krise annenhver dag naar de hadde kontrakten. Wideroe og SGS er de beste handlingselskapene, men tror nok de ogsaa ville faatt problemer ved aa ta over Norwegian paa grunn av det er vanskelig aa faa tak i nok kvalifisert arbeidskraft.
Det er viktig aa ha en tilstrekkelig ledelse, men hos NP/Proffice er den alt for liten til aa ta seg av 200 ansatte.
Jeg tror at det ville vert loennsomt for Norwegian aa starte sitt eget handlingselskap paa Gardermoen siden de naa har blitt saa stor der.


"Kan ikke tro at Norwegian vil gaa tibake til Servisair som hadde krise annenhver dag naar de hadde kontrakten."
Hvor tar du det fra?

Bluejuice
08-10-2007, 22:30
Originally posted by MountainDew

Kan ikke tro at Norwegian vil gaa tibake til Servisair som hadde krise annenhver dag naar de hadde kontrakten. Wideroe og SGS er de beste handlingselskapene, men tror nok de ogsaa ville faatt problemer ved aa ta over Norwegian paa grunn av det er vanskelig aa faa tak i nok kvalifisert arbeidskraft.
Det er viktig aa ha en tilstrekkelig ledelse, men hos NP/Proffice er den alt for liten til aa ta seg av 200 ansatte.
Jeg tror at det ville vert loennsomt for Norwegian aa starte sitt eget handlingselskap paa Gardermoen siden de naa har blitt saa stor der.


Ja hvor i helskotta har du det fra? Jeg hadde ikke noen krise der, det gikk på skinner helt til siste slutt, og da vi fikk vite at vi mista NAS så kjørte vi på med all arbeidslyst vi hadde og ga NAS en god service helt til den dagen vi ga dem til dere. Dette er vrøvel MD

laurenz
09-10-2007, 00:23
Som jeg har skrevet tidligere så syns jeg der for dumt å bare sparker mot folke i NP hele tiden. Men å sparke mot SA er heller ikke mye vits i. Og ja SA hadde sine problemer de også, akkurat som SGS og WF. Men en krise annenhver dag er bare vrøvl og det vet helt sikkert MountainDew også.

Hilsen,
Laurenz

ThomAAs
09-10-2007, 11:20
Har ikke denne debatten sklidd langt nok ut??

The Ticketor
09-10-2007, 12:08
Folkens,

Diskuter på en ordentlig måte, og skal man komme med påstander som at det var krise så og så ofte eller lignende, så underbygg det eller la vær å poste innlegget.

- MODERATORMELDING SLUTT -

The Ticketor
09-10-2007, 13:20
Den saklige debatten fortsetter nå her: http://forum.scanair.no/read.php?TID=22420

Denne tråden avlives herved.