PDA

View Full Version : Flysikkerhet i USA

RSL
04-10-2007, 14:44
Jeg var i USA i slutten av august/begynnelsen av september, og jeg hadde en kjempeflott tur! Men en ting jeg synes var litt ekkelt var totalt manglende fokus på flysikkerhet. Jeg fløy 4 ganger innenriks i USA (med Continental og US airways), og bare 2 ganger ble sikkerhetsrutinene om bord demonstrert. I tillegg synes jeg sikkerhetskontrollene på flyplassene virket slappe, og personalet i sikkerhetskontrollene kunne ikke en gang snakke engelsk (en fyr skrek til meg på et eller annet afrikansk språk). Jeg hadde glemt å legge håndkremen min i en plastpose, og jeg glemte å ta ut kortholderen min i metall, men det var det ingen som oppdaget. Kanskje var metalldetektoren defekt? Unntaket må være New York LaGuardia airport, som virket svært godt organisert.

Er det noen som har liknende erfaringer?

CK
04-10-2007, 14:54
og sist jeg fløy innenriks i USA (2003) ble bagasjen sendt uten at jeg var på sammen fly. Utenkelig i Europa de siste 20 årene

Kua
04-10-2007, 15:27
Security på flyplassen er liten del av den store potten som heter flightsafety. Dårlig security på flyplassen kan sikkert påvirke flightsafety men, statistisk er det like trygt å fly i USA som i Europa.

LN-MOW
04-10-2007, 16:02
Safety demo SKAL gjennomfoeres .. kjempboeter venter hvis selskapet blir rapportert ...

Det virker ellers som at TSA har faatt beskjed om aa ta det lett paa bestemmelsene om vaesker-ut-av-baggen saa lenge den ligger i reglementert plastpose .. jeg lar konsekvent toalettsakene ligge i sekken og ingen har paatalt det saa langt .. Men i England derimot ... :wow:

Jens W
04-10-2007, 16:07
Originally posted by CK

og sist jeg fløy innenriks i USA (2003) ble bagasjen sendt uten at jeg var på sammen fly. Utenkelig i Europa de siste 20 årene
Mja.. Røros Flyservice/Norwegian klarte å sende bagasjen til mitt reiseselskap med et tidligere fly nå sist fredag.. uten å si i fra..

Utflyttet
04-10-2007, 16:41
Originally posted by Kua

Security på flyplassen er liten del av den store potten som heter flightsafety. Dårlig security på flyplassen kan sikkert påvirke flightsafety men, statistisk er det like trygt å fly i USA som i Europa.

Ikke bland security med safety, to forskjellige områder.

-A :)

storg
04-10-2007, 17:13
Originally posted by CK

Er du helt sikker på det. Poenget er vel at du faktisk reiser, ikke at bagasjen er på samme fly. Hvordan skulle de ellers får fram all den bagasjen som blir forsinket.

Tommy777
04-10-2007, 17:22
Vel, naar det gjelder demo ombord, har jeg aldri opplevd at de ikke kjoerer safety demo. Det hadde jeg husket.

Naar det gjelder TSA, varierer det en del naar det gjelder vaeske reglene (poser etc) Er helt enig med hva LN-MOW sier, det er slik jeg opplever det ogsaa

Superhai
04-10-2007, 17:24
Litt forenklet: Hovedregelen sier at bag skal følge pax. Men er det ikke mulig så skal det ikke være mulig for pax på forhånd å forutsi at det kan skje. Skal den ettersendes så skal den sjekkes ekstra og den skal være rapportert savnet i utgangspunktet.

Utflyttet
04-10-2007, 18:07
Originally posted by storg

Originally posted by CK

Er du helt sikker på det. Poenget er vel at du faktisk reiser, ikke at bagasjen er på samme fly. Hvordan skulle de ellers får fram all den bagasjen som blir forsinket.

Baggasjen må ikke være på samme fly som deg. Prinsippet er at du ikke skal kunne påvirke slik at du er på et annet fly enn din baggasje, bevisst.

Det betyr at det er helt fint at din baggasje flyr et fly før. Eller dagen etterpå. Det som ikke går er at du etter du har sjekket baggasje inn, eller er i transit, så endrer agang til et fly før eller etter selv.

-A

Kua
04-10-2007, 18:13
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by Kua

Ikke bland security med safety, to forskjellige områder.

-A :)

Er nok ikke enig med deg der. Kapring, bomber, kniver pistoler etc stammer fra airport security og påvirker definitivt flight safety.

Utflyttet
04-10-2007, 18:26
Originally posted by Kua
Er nok ikke enig med deg der. Kapring, bomber, kniver pistoler etc stammer fra airport security og påvirker definitivt flight safety.

Takket vært et fattig norsk språk og en salig sammensausing på engelsk er det mange som tror det er synonymt. Kjapt:

Security == sikkerhet
Safety == trygghet

Snodig nok er omtales feks TSA daglig som "airport security" er faktisk en av de større eufemismene, de er i absolutt aller høyeste grad "safety" og der for at du skal føle deg trygg. Aktivitene de bedriver er veldig drevet av lett synlige ting som er sein-reaksjoner på ting som har skjedd.

Security er det som er designet og kynisk avveid mot risiko og kan vise til helt konkrete analyser av å risiko og effekt mot hverandre og ta beslutningen på det grunnlaget.

Begge deler har som felles mål å sørge for at fly flyr der de skal, at det skjer uten uhell eller andre forstyrrelser som kansje noen vil forsøke å påføre systemet, men skillet mellom de er ganske klart, "safety" er alle de myke feelgood-faktorene som spiller for ego'et ditt, security er all den kyniske og sunne fornuften som er satt i system og bygd inn i hverdagen i et flymiljø. Enten det er at det faktisk er et skille på hvem som kan gå hvor, eller om det er sporbarhet i alle ledd.

Og for å summere det enkelt, "safety" fører ikke nødvendigvis til "security", men "security" kan føre til "safety".

-A

LN-MOW
04-10-2007, 19:30
Originally posted by ph-ndr

Baggasjen må ikke være på samme fly som deg.

All bagasje i USA gjennomlyses og kontrolleres. Paa innenriksruter er det ikke lenger krav om at du foelger bagasjen. Er du sen paa gaten, stenger de doeren og kjoerer. Morna!
Enkelte selskaper foelger likevel prosedyren og hiver av bagasjen.

Utenriks maa pax foelge bagasjen. Unntatt er naar bagasjen er savnet og den er registrert som saadan, enten av pax eller selskapet.

Someone
05-10-2007, 12:45
Ikke USA, men har lagt merke til en ting i UK som je"reagerer" på. Har reist mye til, fra og innen UK de siste årene og har ennå tilgode å bli ID sjekkenår jeg går ombord. Viser kun boarding card og ikke noe annet.

Trodde det var EU krav at ID skulle sjekkes ved gate?

Utflyttet
05-10-2007, 13:17
Originally posted by Someone

Ikke USA, men har lagt merke til en ting i UK som je"reagerer" på. Har reist mye til, fra og innen UK de siste årene og har ennå tilgode å bli ID sjekkenår jeg går ombord. Viser kun boarding card og ikke noe annet.

Trodde det var EU krav at ID skulle sjekkes ved gate?

Jeg reagerte på det der når jeg kom fra Singa nå sist, på LHR var det ingen som sjekket ID ved boarding.

-A

Superhai
05-10-2007, 15:11
Det er ikke noe EU krav at ID skal sjekkes, men det er et krav at man har systemer for å sørge for at samme pax som sjekker inn baggen går ombord i flyet. Man kan ha andre systemer.