PDA

View Full Version : Barn uten leg på tur

RH
04-10-2007, 12:01
I går var jeg på osl for å sende min 12-åring på høstferie. Hun hadde vanlig billett med dy og skulle ikke reise UM. Ved Bag drop ble hun spurt om leg, noe hun ikke har. Men jeg som far viste min og skulle følge henne til gate. Men da ble det febrisk telefonering og litt ferm og tilbake før vi fikk beskjed om at hun ikke kunne få reise uten id. Northportdamen bestemte da at eneste måte hun kunne få reise var at hun måtte reise som UM, for da slipper man å vise leg ved innsjekk og boarding. EU-regler, ble vi fortalt.

Det ble da 150 kr å betale i tillegg, men heldigvis lite kø slik at vi rakk å gjøre alt dette før avgang.

Konklusjon. En 12 årigen uten um-mappe er en trussel for sikkerhet, mens en 12-åring med mappe er safe. Heia EU;)

At min datter ble grundig fornærmet over å måtte reise UM, er en annen historie.

Roar

Utflyttet
04-10-2007, 12:15
Originally posted by RH
Konklusjon. En 12 årigen uten um-mappe er en trussel for sikkerhet, mens en 12-åring med mappe er safe. Heia EU;)

Har du vurdert å koble inn media her? Dette må jo være løsningen på alle drikkingen, slossingen og krangling i taxikøer ute i byene på natten i helgene? Se å få en mappe rundt halsen på alle ungdommene så blir de nok rolig. Funker det på gamlingene i taxikøen i julebord-sesongen og? ;)

-A

LN-MOW
04-10-2007, 12:24
Det gaar helt klart fram av DY's hjemmesider at det er paakrevet med leg for alle reisende - inkludert infant.

'''4. Identifikasjonspapirer

4.1 Generelt

Billettbestillingen og reisen med Norwegian er personlig og kan ikke overføres av kunden til en annen reisende. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise kunder som på oppfordring ikke kan legge frem gyldig legitimasjon. Som identifikasjonspapirer regnes: Gyldig pass, gyldig bank/kredittkort med personlig bilde, gyldig førerkort, militært ID, identifikasjonskortet Kongeriket Norge Luftfartsverkets ID-kort for lufthavnene m/bilde. Vi anbefaler at man ved innsjekking av barn under 2 år uoppfordret fremviser fødselssattest på reiser innenlands. På reiser til og fra Norge må barn fremvise eget pass.

For reiser utenfor Norge er gyldig pass eneste offentlige godkjente legitimasjonspapir for norske statsborgere. Barn må ha eget pass. '''

Bizflyer
04-10-2007, 12:42
Vise frem fødselsattest for barn under 2 år ved innenriksfly i Norge!??

Hvor dumme regler går det i det hele tatt an å lage! For meg tok denne kaka!

Er det samme regler på SAS?

Nei, dette var tåpelig, gitt!

BF:old

LN-MOW
04-10-2007, 12:49
Samme regel hos SAS ..

''Husk å ta med pass!

Så lenge Norge ikke har innført nasjonale ID-kort er passet et nødvendig dokument på reise, fordi passet er det eneste internasjonalt godkjente identitetsbevis for nordmenn.
Barn, uansett alder må ha eget pass...''

Dette synes aa gjelde innenriks, saavel som interskand,

gustavf
04-10-2007, 13:12
Men kravet til legitimasjon er vel såpass små at du kunne laget det med en papirlapp og et feriebilde av barnet? (Eh, jeg mener ungdommen.)

TOS
04-10-2007, 13:46
...så med UM-mappe blir legitimeringsbehovet borte...? Jeg vil anta at RH, ved kjøp av "UM-pakke", da måtte legitimere seg selv og gå god for at datteren var hvem hun var (noe vel RH gjorde i utgangspunktet - ved innsjekk og ved gate). Er man ikke da like langt, annet enn at DY hentet 150 kr ekstra for billetten og datteren var rimelig misfornøyd med å bli behandlet som yngre enn hun er...?

jb1
04-10-2007, 13:58
DY gjorde vel ikke annet enn å følge reglene, og en løsning ble jo funnet slik at hun kom med. Det burde vel ikke være for vanskelig å skaffe seg et pass eller annet ID, er Postens ID-kort godkjent på innenriks? Norge burde innføre et nasjonalt ID kort som var gyldig i utlandet, alternativt at førerkort ble godkjent og de som ikke har lappen kan få et annet godkjent bevis. Så slapp man pass innenfor Schengen.

gustavf
04-10-2007, 14:02
Kravene til ID-bevis er, så vidt jeg har fått med meg, at det er bilde, står navnet på personen og fødselsdato. Så lenge disse kravene er oppfylt kan det godt være et ansattbevis, lånekort fra et bibiliotek, medlemskort på et treningssenter eller et pass.

http://www.aftenposten.no/reise/article1822716.ece

The Ticketor
04-10-2007, 14:03
Førekort kan ikke bli godkjent så lenge som det ikke sier noe om din nasjonalitet. Et nasjonalt ID-kort, med nasjonalitet, er ingen dum idé. Helst i en annen prisklasse enn pass da...

gustavf
04-10-2007, 14:05
Originally posted by The Ticketor

Førekort kan ikke bli godkjent så lenge som det ikke sier noe om din nasjonalitet. Et nasjonalt ID-kort, med nasjonalitet, er ingen dum idé. Helst i en annen prisklasse enn pass da...

Spørsmålet blir da: Godkjent til hva?

The Ticketor
04-10-2007, 14:14
Reise til utlandet. Her i Norge trenger man ikke bevise nasjonalitet.

gustavf
04-10-2007, 14:17
Trenger man egentlig bevise nasjonalitet ved reise innad i Schengen?

The Ticketor
04-10-2007, 14:35
Trenger og trenger. EU sier:

"It is best to have your passport or ID card when travelling in the EU because you may be required to prove your identity. If public order or national security so require, checks at the internal borders may be carried out for limited periods."

"As a citizen of a Member state of the European Union, you have the right to enter any other EU country without having to comply with special formalities. All you need is a valid passport or identity card."

"If you are an EU citizen, you will no longer have to show your passport when crossing borders between Schengen Member States. However, the Schengen Member States have retained the right, on the basis of their national legislation, to carry out identity checks throughout their territory as part of police duties. The national legislation defines whether you should carry an identity card or a valid passport."

Nordmenn teller som "EU citizen" når det gjelder Schengen. Du må altså kunne bevise at du er statsborger i et Schengenland. For nordmenn er det altså sånn at vi må ha med pass for å bevise at vi ikke trenger pass.

Superhai
04-10-2007, 17:40
For SAS så lenge du reiser innenriks så trenger barn under 16 år ikke id så lenge de reiser med noen voksne. Skal de reise alene så holder det at en foresatt viser id ved levering av baggasje og avlevering ved gate.

SAS sjekker ikke innreisedokumenter for reiser innen schengenområdet, og passasjeren må selv ta ansvaret hvis det er eller blir påkrevd. Men ID sjekk av samtlige passasjerer gjøres hvor man må kunne identifisere seg både ved sjekkinn/inlevering av baggasje og ved gate.

Til reiser utenfor schengen er det full dokumentsjekk evt også andre krav som innreiselandet krever.

TOS
04-10-2007, 18:12
Originally posted by jb1

DY gjorde vel ikke annet enn å følge reglene, og en løsning ble jo funnet slik at hun kom med. Det burde vel ikke være for vanskelig å skaffe seg et pass eller annet ID, er Postens ID-kort godkjent på innenriks?

Det er vel ikke noen tvil om at DY fulgte reglene her, men det er jo ikke slik at alle regler er like fornuftige....:smile2

Pass til barn har den ulempen at de (hittil) har vært relativt dyre og av særdeles kort varighet (av naturlige årsaker). Jeg tror sønnen min fikk et pass i fjor som var gyldig i 3 år (han er rundt 10 år gammel), mens datteren min som er yngre fikk et pass som bare var gyldig i to år. Disse kostet da halvparten av hva mitt pass kostet (dvs. ca 500kr). Det er vel i og for seg ikke så vanskelig å få ordnet med ID-kort, men man tenker ikke så ofte på at det er et behov for dette (bortsett på reiser til utlandet) - i tillegg tror jeg ikke det er spesielt mange 10-11-12 åringer som har eget ID-kort. Når SAS i tillegg praktiserer dette mer fleksibelt (barn under 16 trenger ikke ID som Superhai nevner) så kan man jo lure hvorfor DY avkrever slik identifisering.

Superhai
04-10-2007, 18:18
Mitt forslag er at Norwegian leser dette.

http://www.luftfartstilsynet.no/presse/pressemeldinger/article9451.ece

RH
04-10-2007, 22:09
Det merkelige var at det ble opplyst at hun kunne la kofferten være igjen og reise uten baggasje og dermed slippe å legitimere seg.

Da jeg har flere i familien som jobber på osl tilbød jeg at noen kunne gå god for min datter, men dette var ikke noen løsning for DY.

Vi får håpe hun får reise tilbake til oslo sammen med bestefaren uten id.

Vi får gjøre som denne karen. Hjemmelaget id-kort (http://www.lofot-tidende.no/innenriks/article2806761.ece)

Egil
04-10-2007, 22:35
Ufattelig klønete av DY...

Hos oss i Mosjøen gjelder følgende: Barn eldre enn 12 år, som reiser alene, må i utgangspunktet vise ID-kort. Når barn reiser alene uten ID-kort eller mulighet til å identifiseres av en medreisende passasjer, kan flyselskapet sørge for andre alternativer som sikrer kontroll. Disse kan blant annet følges av flyselskapets personell fra innsjekking til ombordstiging.

Greit nok, litt kortere avstander ved MJF, men det kalles smidig kundeservice ;)

Egil

Vede
04-10-2007, 22:37
I så fall ikke klønete av DY men av Northport.

Egil
04-10-2007, 22:44
Originally posted by Vede

For meg som kunde er det klønete av Norwegian!!!
At Norwegian har betalt noen andre for å gjøre jobben er meg riv ruskende likegyldig... :angry:

Egil

Edit: Nei jeg er ikke en anti DY mann, bare sterkt imot dårlig kundebehandling!! Det er tross alt kundene vi lever av i denne bransjen!!

TOS
04-10-2007, 23:19
Originally posted by Egil

Originally posted by Vede

For meg som kunde er det klønete av Norwegian!!!
At Norwegian har betalt noen andre for å gjøre jobben er meg riv ruskende likegyldig... :angry:

Jeg kunne ikke vært mer enig - ansvaret er uansett hos DY.

krølle
05-10-2007, 00:37
Originally posted by RH

Det merkelige var at det ble opplyst at hun kunne la kofferten være igjen og reise uten baggasje og dermed slippe å legitimere seg.

Da jeg har flere i familien som jobber på osl tilbød jeg at noen kunne gå god for min datter, men dette var ikke noen løsning for DY.

Vi får håpe hun får reise tilbake til oslo sammen med bestefaren uten id.

Vi får gjøre som denne karen. Hjemmelaget id-kort (http://www.lofot-tidende.no/innenriks/article2806761.ece)

Nå er det engang slik at regler, er regler å til for å følges, Men der er noe som heter
å bruke hue til annet enn å skille ørene og det har tydeligvis ikke den ansatt forstått.

Men velkommen ob hos Sk, snart er Biometrien oppe i Hele Norge, da er det bare å legge på fingeren å stort sett gi gass:old