PDA

View Full Version : Rike vestlendinger bryr seg ikke om Norwegian


sirpjalle
04-10-2007, 08:51
Rike vestlendinger bryr seg ikke om Norwegian (http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article522500.ece)

Lavprisselskapet Norwegian sliter med å få nok passasjerer på ruten mellom Stavanger og Bergen tross billettpriser som ligger flere hundre kroner under konkurrenten.

LAVPRIS: - I Norwegian forstår vi ikke hvorfor flere reisende på strekningen ikke er mer kostnadsbevisste og velger laveste pris på reiser mellom de to vestlandsbyene, sier salgsdirektør Lars Sande i Norwegian til Aftenbladet.

Han sier tendensen er klar på strekningen. Det synes å være liten fokus på kostnadene blant bedrifter som sender sine ansatte med fly mellom Sola og Flesland.

Norwegian har i snart halvannet år fløyet mellom de to byene. Tross fem daglige avganger spredt utover hele dagen er det stadig god plass på Boeing 737-300-flyene med 148 seter.

Underlig praksis
Han legger ikke skjul på at den labre oppslutningen blant vestlendingene forundrer. Bedriftene i Stavanger og Bergen synes ikke å ta hensyn til at det kan være store summer å spare ved å benytte laveste tilgjengelige pris.

Riktignok tilbyr SAS Norge opptil 15 daglige avganger på strekningen. Salgsdirektøren mener likevel at flere hundre kroner spart på hver billett burde telle mer til Norwegians fordel.

Andre ruter

Han understreker at ruten til og fra Bergen er den eneste som Norwegian sliter med på Sola. De øvrige flygingene til både Oslo og utlandet har godt belegg.

Lavprisselskapet utvider 2. november reisetilbudet fra Stavanger med en ny rute fire ganger per uke til London Gatwick. Samtidig begynner en ny flyging til Warszawa i Polen.

Neste år starter selskapet også en direkte sommerrute fra Sola til Split i Kroatia i tiden 13. juni til 22. august. Samtidig fortsetter rutene til Dubrovnik i Kroatia, Nice i Frankrike samt Murcia og Malaga i Spania.

Også flygingene fra Stavanger til storbyene Paris, Berlin og Praha fortsetter.



04.10.07 07:34, ny 04.10.07 07:35

FlightDeck
04-10-2007, 09:44
Ja, Norwegian er glad i å sutre i mediene over at denne ruten går dårlig og at de ikke skjønner hvorfor bedrifter vil kaste bort så mye penger... Tilbudet til Norwegian er vel rett og slett for dårlig med henhold til avganger, og dessuten har mange av de store oljeselskapene avtale med SAS. Så hvis Norwegian sikrer seg flere avtaler i regionen, vil det nok gå bedre. Dette er en rute man kan tjene mye penger på på grunn av den korte flyturen og fordi ruten passer godt inn i syklusene til Norwegian-fly.

Vi har ellers diskutert ruten her:
http://forum.scanair.no/read.php?TID=22003

Flyer
04-10-2007, 09:53
Originally posted by FlightDeck
Tilbudet til Norwegian er vel rett og slett for dårlig med henhold til avganger, og dessuten har mange av de store oljeselskapene avtale med SAS.
Vi har ellers diskutert ruten her:
http://forum.scanair.no/read.php?TID=22003

Det er jo enda rarere når faktum er at ingen selskaper i dag har kun avtale med SAS. Alle de store selskapene har avtale med begge selskaper i dag.

Men jeg tror ikke SAS går ut og sier "Vi skjønner ikke hvofor så få vil fly med oss til xxx". Hvis man har for få passasjerer så er jo produktet for dårlig? Det er ikke bare pris som gjelder når man skal operere i forretningsmarkedet... For de fleste forretningsfolk er antall avganger og regularitet viktig. Det har en del å si om man kommer hjem kl. 17 eller kl. 19 når man har vært på et møte.

sirpjalle
04-10-2007, 10:01
Originally posted by Flyer

Originally posted by FlightDeck
Tilbudet til Norwegian er vel rett og slett for dårlig med henhold til avganger, og dessuten har mange av de store oljeselskapene avtale med SAS.
Vi har ellers diskutert ruten her:
http://forum.scanair.no/read.php?TID=22003

Det er jo enda rarere når faktum er at ingen selskaper i dag har kun avtale med SAS. Alle de store selskapene har avtale med begge selskaper i dag.

Men jeg tror ikke SAS går ut og sier "Vi skjønner ikke hvofor så få vil fly med oss til xxx". Hvis man har for få passasjerer så er jo produktet for dårlig? Det er ikke bare pris som gjelder når man skal operere i forretningsmarkedet... For de fleste forretningsfolk er antall avganger og regularitet viktig. Det har en del å si om man kommer hjem kl. 17 eller kl. 19 når man har vært på et møte.

Nei, men hadde ikke DY mange flere avganger mellom SVG og BGO før de kuttet ned?

Vet at f.eks Statoil inngikk avtale med DY på vårparten om jeg husker riktig. Og det er sannsynligvis mange andre større firmaer som og har avtale med DY og SK. Så hvorfor var det ingen som benyttet DY før de kuttet ned på avgangene? Jeg vil tippe at "DY ikke er godt nok" for en anseelig del av de som flyr forretningsreiser, og at de derfor velger SK. Dessuten så er det ikke de som betaler for turen heller.... Men på en rute som SVG-BGO, så må det vel være ubetydelig hvem du flyr med, du er jo knapt kommet opp til marsjhøyde før det er nedstigning igjen :p

CK
04-10-2007, 11:22
slutt å sutre, Lars!

B767
04-10-2007, 16:32
tror det skyldet det er allrede for mange avganger på ruten.. så hvis sas redusere til lik antall som DY har på ruten.. så da blir det mer rettferdig konkurranse... mener eg..

eller så har folk kanskje ikke hatt kjentskap nok til at det finnes rute til og fra stvg til bergen meed DY...

Trety
04-10-2007, 16:49
Originally posted by B767
tror det skyldet det er allrede for mange avganger på ruten.. så hvis sas redusere til lik antall som DY har på ruten.. så da blir det mer rettferdig konkurranse... mener eg..


Nja, rettferdig? SAS har bygget opp dette markedet, og det er slett ikke deres oppgave å legge forholdene til rette for konkurrenten. Det blir jo bare helt feil av SAS, som et selskap med forpliktelser overfor sine aksjonærer, å skulle redusere på en rute for at Norwegian skal få fylt opp flyene sine.

Dag Viking
04-10-2007, 16:54
Vi flyr SAS innenriks, de har mye hyppigere avganger og bedre nettverk. Jeg vet at folk har vært med DY dersom SAS har vært fullt, eller DY faktisk har en avgang før SAS, men det hører til sjeldenhetene. Noen bedrifter er villige til å betale for at de ansatte skal bruke minst mulig tid på reisefot.:smile2

FlightDeck
04-10-2007, 17:28
Originally posted by B767

tror det skyldet det er allrede for mange avganger på ruten.. så hvis sas redusere til lik antall som DY har på ruten.. så da blir det mer rettferdig konkurranse... mener eg..

eller så har folk kanskje ikke hatt kjentskap nok til at det finnes rute til og fra stvg til bergen meed DY...

Du har nok et poeng - jeg tror det er litt overkapasitet på denne ruten. SAS har gjennom mange år tilpasset sine frekvenser etter etterspørselen, og derfor blir nok Norwegians fem daglige avganger litt overflødige. Men det er naturligvis ikke SAS' oppgave å gjøre konkurransen rettferdig og med det gi Norwegian markedsandeler. De må Norwegian selv skaffe seg.

Ellers skal det jo sies at Kystbussen vel går en gang i timen mellom Bergen og Stavanger, i tillegg til avgangene med hurtigbåt. Litt rart at Norwegian ikke har klart å ta flere passasjerer herfra?

Tommy777
04-10-2007, 17:39
Makan til sutring.... Dersom han tror han kan vinne bedriftskunder ved aa kalle dem dumme og si at de sloeser med penger, tar han nok feil...

Det DYs sutrer her ikke forstaar er at frekvens og gode rutetider er mye viktigere enn aa spare smaapenger :rolleyes:

FlightDeck
04-10-2007, 17:46
Originally posted by Tommy777

Makan til sutring.... Dersom han tror han kan vinne bedriftskunder ved aa kalle dem dumme og si at de sloeser med penger, tar han nok feil...

Det DYs sutrer her ikke forstaar er at frekvens og gode rutetider er mye viktigere enn aa spare smaapenger :rolleyes:

Det skal også sies at det ikke er veldig stor forskjell mellom SAS' fullprisbillett og Norwegians fullprisbillett. Forskjellen ligger på lavprisbilletene, og Norwegian har tydeligvis ikke skjønt at bedrifter som regel ikke bestiller billetter Bergen-Stavanger to måneder i forveien slik at de sikrer seg en billett til 206 kr.

MountainDew
04-10-2007, 19:37
SAS klarte ikke aa konkurrere mot Braathens paa 90 tallet for Braathens hadde saa godt fotfeste paa den strekningen. Er nok det samme Norwegian merker nu...

MD11
04-10-2007, 20:16
WF kastet også inn håndkleet på den strekningen.....og det med 50 setere.

EB
04-10-2007, 20:34
Norwegian har mer enn nok å være stolte over...sutring kler dem ikke!!!!