PDA

View Full Version : SAS eier bare 10 prosent av flyene


sirpjalle
04-10-2007, 09:45
"Don't kill the messenger" ;)

Ni av ti SAS-fly eies av utenlandske selskap. Flere av dem er registrert i skatteparadiser som Cayman Island.

Les DN-saken fra 2003: SAS leier fly av ukjente (http://www.dn.no/arkiv/article27398.ece)

Alle norske flyselskap leaser fly fra selskaper i skatteparadiser, viser en gjennomgang av Norges luftfartøyregister.

Av de 121 flyene hvor norske SAS er operatør, eies bare 12 av SAS-konsernet. Resten leases av selskaper registrert i utlandet, mange av dem på små øyer i Karibia, som er kjent for å være skatteparadis.

SAS leaser 13 fly som er registrert på Cayman Islands. 27 fly er registrert i selskaper i Irland, som av flere skatteeksperter regnes som et semi-skatteparadis, skriver Klassekampen.

Toppen av et isfjell

Leder i Attac Norge og styremedlem skattenettverket Nordic Tax Justice Network (NTJN) Marte Nielsen tror at flyselskapenes omfattende bruk av skatteparadis bare viser toppen av et isfjell. Hun er sikker på at bruk av skatteparadiser er veldig vanlig.

Utviklingsminister Erik Solheim (SV) og finansminister Kristin Halvorsen (SV) har erklært krig mot skatteparadisene. Men Klassekampen har ikke nådd fram i sitt forsøk på å få en kommentar fra Solheim.

Nielsen sier til avisen at skatteparadisene tilbyr hemmelighold, noe som gjør at det er grunn til å tro at kriminelle nettverk gjemmer seg i skatteparadisene.

– Det er veldig mye snusk. Solheim og Halvorsen bør ha som et minimum at i norske selskaper, og særlig der hvor de har eierandeler, bør regnskapene være åpne og tilgjengelige, sier Nielsen.

Publisert: 04.10.2007 - 05:47 Oppdatert: 04.10.2007 - 06:01

OJB
04-10-2007, 10:58
Jeg får si igjen som sørlendingene ; javel....

What else is new...

Det er grunn til å mistenke DN for å ha plukket opp dette temaet ved å følge med på forumet her i enkelte saker etter min oppfatning.
Det de tilsynelatende ikke har fått med seg er at Luftfarttøyregisteret er et vanlig offentlig register der leie-/låneavtaler and annen styrende dokumentasjon omkring innleie av fly blir tinglyst. Disse avtalene kan fåes mot et gebyr og da kan man jo selv lese om angivelig hemmelige eiere , innehavere av pant i eiendom(les fly) osv.
At norske selskap har etablert eierselskaper utenlands for så å foreta sale-leaseback transaksjoner er vel ingen hemmelighet.
Det er jo bare å se i toppen på flydørene på både SK og DY materiell f.eks og se de rustfrie navneplatene i dørrammen som forteller hvem som er eier og hvem som er långiver ( Her står det hvem Mortgage are registered in favour of... osv.)
Norske og internasjonale regler for registrering av eierskap og merking av eiendom(fly i dette tilfelle).
Ikke mye Hr Solheim og Fr Halvorsa kan gjøre med dette.

Nick Figaretto
04-10-2007, 12:47
Njææææ...

Det er jo i og for seg ikke noe nytt og heller ingen hemmelighet at SAS leaser fly av selskaper registrert på Cayman Island eller i andre skatteparadiser. Og selskapene i seg er selvfølgelig ikke hemelige utad. De de driver jo faktisk en organisasjon som eier fly med forpliktelser overfor diverse kontrollinstanser, så hemmelige er de ikke.

Problemet er eierskapet til disse selskapene. For man vet ikke hvem som eier dem. Det i seg selv er jo heller ikke nødvendigvis et problem. Men med en gang man organiserer en forretning på den måten, åpnes det for spekulasjoner. Og spekulasjonene får ekstra grobunn når et selskap som SAS som er 50% statlig eid baserer mye av sin forretningsdrift på leasing av kjernemateriell fra selskper som man ikke kjenner eierstrukturen til.

Opp gjennom årene har det vært spekulert i om en del av disse selskapene helt eller delvis har vært eid av SAS selv. Hvordan ville det stille seg i forhold til beskatning? Ville dette så fall være et forsøk på skatteunndragelse? Det er kun en spekulasjon.

Spekulasjonene har også gått i om disse leasingselskapene har vært helt eller delvis eid av store aksjonærer i SAS, som Wallenberg-familien eller andre med styreplasser i SAS og som kan ha en direkte innvirkning på hvilke selkaper SAS leaser fly av og på prisen de betaler for dette. Dermed vil man kunne bruke disse selskpaene for å få et sugerør inn i SAS. Men det er også bare en spekulasjon.

Opp gjenom årene er det flere som har prøvd å skafe seg oversikt over hvem det egenlig er som tjener penger på de flyene SAS leaser. Men alle som en har kommet til kort. Rett og slett fordi eierskapet i disse selskapene er hemmelige.

Selv har jeg ikke grunnlag eller kunnskaper nok til å vurdere om det SAS og/eller disse selskapene holder på med er "snuskete" på noen måte. Ei heller vet jeg om dette er noe som rent økonomisk er bra eller dårlig for SAS. Om det er slik at man på en lovlig måte kan lease fly billigere gjennom slike selskaper, er det jo rent økonomisk en bra ordning for SAS. Men om det er slik at disse selskapene blir brukt til å tappe SAS for penger, er det overhodet ikke bra. Uansett om metoden er juridisk sett lovlig eller ikke.

Jeg synes uansett det er fint at DN graver i dette. Så får vi jo se, da om de finner noe.

TheDane
04-10-2007, 23:06
Snakke om en storm i et glas vand........

DN må have noget bedre at skrive om end dette!

Nick Figaretto
04-10-2007, 23:11
Grunnen til at det kommer opp igjen nå er at Klassekampen, som er den siste Marxixt-Leninistiske avisen i Norge, har "tatt tak i" saken i forbindelse med at den norske finansministeren (som er sosialist) har uttalt at de vil gå til kamp mot skatteparadisene.... Og så har DN bøstet støvet av en gammel artikkel.

Trash2000
05-10-2007, 03:00
SAS trekker avtalen ble nettopp klart.

SAS trekker leasingavtaler
Publisert 05.10.07 - 0:47

SAS vil ikke fornye leasingkontraktene for ni fly som er eid av selskaper registrert i skatteparadiset Cayman Islands

Mer... (http://www.avis2.no/okonomi/25139)

OJB
05-10-2007, 10:27
De "trekker" ikke leasingavtaler ; de utløper som det står i artikkelen.
Ikke noe oppsiktsvekkende i det.

CK
05-10-2007, 10:32
Overfor Klassekampen understreker han at beslutningen om å ikke fornye de ni kontraktene på Cayman Islands ble tatt for en tid tilbake og altså ikke som et resultat av avisens oppslag. SAS får likevel skryt av skatteparadis-kritikere for sin beslutning.

HURRA!!
Og siden jeg ikke slår hverken min kone eller mitt barn, får jeg da skryt av Amnesty og andre fordi jeg velger å ikke slå kone og barn??

FBU 4EVER
05-10-2007, 11:38
Javel. Så skal de altså ikke fornye leasingavtalene for hvor mange fly? Kan det dreie seg om så mye som ca. 30% av dagens flåte som forsvinner? Og erstattes med? Eg berre spyr. Det er ikke rent få av de som sitter i bolagsledelse/styre som er medeiere i disse leasingselskapene. De sitter mao. på begge sider av bordet.

Someone
05-10-2007, 12:57
So what? Dette er en ikke sak. Ser overhodet ikke probleer med å leie fly eid av selskaper registrert på Cayman Island eller andre steder med lave skatter. Norske myndigheter får inn nok i inntekter uansett

Utflyttet
05-10-2007, 13:11
Originally posted by FBU 4EVER

Javel. Så skal de altså ikke fornye leasingavtalene for hvor mange fly? Kan det dreie seg om så mye som ca. 30% av dagens flåte som forsvinner? Og erstattes med? Eg berre spyr. Det er ikke rent få av de som sitter i bolagsledelse/styre som er medeiere i disse leasingselskapene. De sitter mao. på begge sider av bordet.

Da blir det nok ordnet fort og hurtig så SAS kan ordne noen papirer og vips er de same maskinene leaset fra Lichtenstein eller Jersey snart... ;)

-A

LN-KGL
05-10-2007, 14:45
Og SAS Norge har åtte maskiner leaset fra Cayman Islands

737-405: LN-BRE

737-505: LN-BRM, LN-BRO og LN-BRR

737-683: LN-RPW, LN-RPX, LN-RPY og LN-RPZ


I tilegg er det fem Q400 til SAS hjemmehørende på Cayman:

LN-RDD, LN-RDO, LN-RDS, LN-RPA og LN-RPB

LTH
05-10-2007, 18:17
Da ser det ut til at LN-BRE forblir hvit, helt til den er ute av flåten...:(