PDA

View Full Version : Tony Ryan er død


CK
04-10-2007, 08:53
Mannen bak både GPA (og konseptet flyleasing som vi kjenner det i dag) og Ryanair døde i går, 71 år gammel, etter lengre tids sykdom.

Michael O'Leary gis - med rette - fortjenesten for å ha snudd Ryanair, og transformert selskapet fra et lite regionalselskap, til å bli det største lavprisselskapet i Europa, men det var Tony Ryan som reddet selskapet. Micheal O'Leary ville aller helst legge ned hele selskapet da han kom inn for å redde stumpene. R.I.P. Tony!

Denne boken (http://www.amazon.co.uk/dp/1844880559?tag=airlinesofnorway&camp=1406&creative =6394&linkCode=as1&creativeASIN=1844880559&adid=0A Q9FZF1S0BSVWFXPSWE&) anbefales på det sterkeste for å lære mer om Ryanair og den spennende tiden i starten av selskapet. Veldig interessant lesning (dog advares det mot "faul language" - i omtrent hvert eneste sitat av Michael O'Leary er "F-ordet" med...

http://www.atwonline.com/news/story.html?storyID=10398

OJB
04-10-2007, 11:10
Ja, en epoke er over .Jeg hadde gleden av å treffe Mr GPA i London sommeren 1987 da vi diskuterte mulig innleie av 737-200 til NA som alternativ til dyre 733.
I etterpåklokskapens tid burde vi ha gått for -200 de første par driftsår , men det er en annen historie. Det var Hispania -200 vi diskuterte å ta over leasene på den gangen.
Mer om dette senere i boksform.
Tony Ryan var en tøff forretningsmann som satses høyt og fallt dypt når krakket kom tidlig på -90tallet.
GECAS endte opp å overta flyporteføljen for de som ikke kjenner til dette.
Men selve leasingkonseptet av fly var det Tony Ryan som startet med tidlig på -70tallet i stor skala.

CK
04-10-2007, 13:56
Originally posted by OJB
Tony Ryan var en tøff forretningsmann som satses høyt og fallt dypt når krakket kom tidlig på -90tallet.
GECAS endte opp å overta flyporteføljen for de som ikke kjenner til dette.

I den nevnte boken er også sammenbruddet i GPA godt dekket. I følge boken var det Tony Ryans stahet (griskhet?) i forbindelse med IPO'en i GPA som første til at alt ramlet sammen. Han, og en del av de andre eierne, insisterte på en høyere emisjonskurs, og ville ikke gå med på å senke denne, noe som resulterte i at de ikke fikk gjennomført emisjonen, og alle finansieringskilder tørket ut. Dette sammen med at lånene forfalt, og Boeing begynte å "sende faktura" for bestillingene, gjorde at det hele brøt sammen og Tony Ryan plutselig gikk fra å være en av de rikeste menn i Irland, til å skylde flere hundre millioner kroner til bankene.