PDA

View Full Version : Ungdom på nødutgang?

anders320
04-10-2007, 00:37
Sitat fra Norwegians setereglement:

"Seter ved nødutgang
Ønsker du å reservere et sete med ekstra benplass gjelder visse kriterier. Alle seter med ekstra benplass befinner seg ved nødutgangene. Grunnet sikkerhetsregler kan disse setene kun bestilles av voksne over 18 år som ikke er bevegelseshemmet, ikke reiser med barn eller har fysiske eller psykiske handikap.

Reisende som ikke oppfyller disse kravene vil bli henvist til andre ledige seter i flyet. Det vil da ikke bli gitt noen refusjon av seteavgiften."

Betyr dette at man må være 18 år for å sitte på sete A eller F, eller betyr det at sete A,B,C,D,E,F er totalt avstengt for personer som er under 18 år?

Vede
04-10-2007, 00:54
Viss samme regler har gjeldt for alle selskaper i alle år. Så satt jeg på nødutgangraden i Brittania for noen år siden på sete D og jeg var vel rundt 13-14 på den tiden.

Rednose
04-10-2007, 01:08
Det gjelder for hele raden!
I tillegg til det som er nevnt må passasjeren også forstå enten norsk eller engelsk

EB
04-10-2007, 06:53
Vel så viktig er det vel å påse at ikke alt for gamle mennesker setter seg ved nødutgangen.

FlightDeck
04-10-2007, 10:47
Originally posted by EB

Vel så viktig er det vel å påse at ikke alt for gamle mennesker setter seg ved nødutgangen.

Ja, regelen gjelder for eldre og uføre og unge under 18 år.

ThomAAs
04-10-2007, 11:13
Og den regelen blir fulgt opp. Hvertfall i DY...

OJB
04-10-2007, 11:19
SK har samme regel.
En av årsakene til at de spør om alder på barn/ungdom når du bestiller på nettet. Når du oppgir alder på en 10åring får du ikke bestillt sete på raden ved eller foran/bak nødutgangene.
Fornuftig ordning.

LN-KKY
04-10-2007, 13:06
Regelen er at hvis du er under 18, bevegelseshemmet eller reiser med infant kan du ikke sitte på rad 1ABCDEF, 12ABCDEF eller 13ABCDEF i boeing maskinene til Norwegian. Hvis du skal ut på en lengre tur, hvor det er den inleide Airbusen fra XL airways, så mener jeg det er rad 14ABCDEF og 15ABCDEF som er nødutgang. Hvis du bestiller disse plassene på nettet, og av like vel er under 18 år eller som nevnt over, vil du bli fratatt disse plassene når du kommer til innsjekk, og ikke få noen refusjon av de pengene du har betalt for setet allerede=)

VoiceCom
04-10-2007, 13:21
Originally posted by LN-KKY

Regelen er at hvis du er under 18, bevegelseshemmet eller reiser med infant kan du ikke sitte på rad 1ABCDEF, 12ABCDEF eller 13ABCDEF i boeing maskinene til Norwegian. Hvis du skal ut på en lengre tur, hvor det er den inleide Airbusen fra XL airways, så mener jeg det er rad 14ABCDEF og 15ABCDEF som er nødutgang. Hvis du bestiller disse plassene på nettet, og av like vel er under 18 år eller som nevnt over, vil du bli fratatt disse plassene når du kommer til innsjekk, og ikke få noen refusjon av de pengene du har betalt for setet allerede=)

Gjelder dette også 1ABCDEF altså?

Da jeg reiste med Sterling fra Nice i forrige uke flyttet de en kar i rullestol fra nødutgang-raden til rad 1. Tilsvarende på tur ned flyttet de en gravid dame fra nødutgangrad til rad 1.

ThomAAs
04-10-2007, 13:36
Originally posted by LN-KKY

Feil... På XL er det rad 12 og 13 som er nødutgang. Aldersbegrensningen gjelder også på rad 1 og 30...

TOS
04-10-2007, 13:52
Originally posted by OJB

SK har samme regel.
En av årsakene til at de spør om alder på barn/ungdom når du bestiller på nettet. Når du oppgir alder på en 10åring får du ikke bestillt sete på raden ved eller foran/bak nødutgangene.
Fornuftig ordning.

Det høres fornuftig ut, men jeg er ikke sikker på at dette stemmer. Jeg mener bestemt at vi har reist med barn under 10 år (senest i forrige uke) med SAS og iallefall fått opp radene foran og bak nødutgang (og kanskje til og med nødutgangraden) på setevalgkartet ved innsjekk på internett. Jeg har ikke forsøkt å velge det, så det kan tenkes at jeg ved et slikt forsøk får beskjed om at det ikke er mulige valg (setene var nå iallefall grønne i utgangspunktet).

OJB
04-10-2007, 14:05
Originally posted by TOS

Originally posted by OJB

SK har samme regel.
Fornuftig ordning.

Det høres fornuftig ut, men jeg er ikke sikker på at dette stemmer. Jeg mener bestemt at vi har reist med barn under 10 år (senest i forrige uke) med SAS og iallefall fått opp radene foran og bak nødutgang (og kanskje til og med nødutgangraden) på setevalgkartet ved innsjekk på internett. Jeg har ikke forsøkt å velge det, så det kan tenkes at jeg ved et slikt forsøk får beskjed om at det ikke er mulige valg (setene var nå iallefall grønne i utgangspunktet).

Det stemmer nok fordi jeg har erfart det med min familie ved siste tur SVG-LHR og retur nå i juli og fikk forklaringen på dette ved gate.

Vede
04-10-2007, 14:41
Trudde ikke dette gjaldt for rad1? Jeg trudde de plasserte de i rullestol fremme for bedre plass og kort vei ut. Men så jobber jeg ikke i en trafikk avdeling. Flightdeck vet sikkert dette bedre enn meg.

learjet
04-10-2007, 15:22
F.eks Sterling har ikke exit på rad 1 pr i dag. Og dermed så gjelder ikke disse reglene der. Og barn, WCHR etc kan sitte der. Kan da være praktisk for bevegelsehemmede å sitte der med kort vei inn og ut og kort vei til toalettet.

Sterling hadde tidliger et par maskiner hvor rad 1ABC var exit. Forkjellen er om det er en vegg eller ikke foran setene som skiller cabinen fra området ved døren.

S

Superhai
04-10-2007, 17:33
Hvis det er nødutang foran så kommer første raden ann på hvordan flyet ser ut foran i kabinen.

seilfly
04-10-2007, 18:05
ATA var veldig påpasselig med å fortelle om at de som sitter på nødutganger må snakke engelsk og være i stand til- og villig til å etterkomme instruksjoner fra dessene. Dette brukte de mange sekunder og "vendinger" på å fortelle om.