PDA

View Full Version : ATR lanserer -600 serien!

LN-AFG
02-10-2007, 21:33
ATR launches the -600 series... Flight International (http://tinyurl.com/2hulp2)

Interessant at dette kommer like etter Q400 har gjennomgått store problemer. Kanskje noe for SAS å snuse på:exclamati

seilfly
02-10-2007, 23:02
Hva koster mest av å fikse fly eller å kjøpe helt nytt og utdanne flygere til ny typeutsjekk og alle andre tillempninger som måtte være påkrevet for å fly det nye flyet?

LN-AFG
02-10-2007, 23:31
Det er ett godt spørsmål seilfly, men ta også med en veritabel mediestorm i Danmark mot Q400, og ett meget tynnslitt rykte blandt det flygende publikum i Danmark.

Skal bli spennede å se hvordan flyet blir mottatt av pax i Danmark når SAS setter flyene tilbake i drift.

Jeg er personlig ikke motstander av Q400, har reist med flyet hos SK og WF. Jeg har derimot opplevd å sitte på enden av rullebanen på BGO i en WF Q400, og returnere til gate etter ett minutt med mx. At det var en rerouting fra SAS som nettopp hadde avsluttet en streik, men uten fly til å fly ruten, og at jeg mistet connection på vei til jobbintervju, er en annen historie:D

Tommy777
03-10-2007, 05:57
Originally posted by LN-AFG

Det er ett godt spørsmål seilfly, men ta også med en veritabel mediestorm i Danmark mot Q400, og ett meget tynnslitt rykte blandt det flygende publikum i Danmark.

Skal bli spennede å se hvordan flyet blir mottatt av pax i Danmark når SAS setter flyene tilbake i drift.

Jeg er personlig ikke motstander av Q400, har reist med flyet hos SK og WF. Jeg har derimot opplevd å sitte på enden av rullebanen på BGO i en WF Q400, og returnere til gate etter ett minutt med mx. At det var en rerouting fra SAS som nettopp hadde avsluttet en streik, men uten fly til å fly ruten, og at jeg mistet connection på vei til jobbintervju, er en annen historie:D

Sammenlignet med ATR har vel Dash 8 et mye bedre safety record?

Når det gjelder pålitelighet derimot......^_^

Desk pilot
03-10-2007, 10:33
Hvordan er salget av ATR versus Q-serien? Synes å ha hørt at ATR selger bedre.

Trety
03-10-2007, 11:27
Originally posted by Tommy777
Sammenlignet med ATR har vel Dash 8 et mye bedre safety record?

Satt og tenkte samme tanken, men jeg finner ikke helt fullstendig statistikk på saken. Imidlertid melder airdisaster.com om at ATR har totalt hatt 10 ulykker (6x -42 og 4x -72) siden 1987, mens Dash-8 har hatt 1 siden 1990 - dog er ikke de siste med Q400 tatt med.
Det denne derimot ikke forteller noe om er ulykker basert på hvor mange flygninger og dødsrater, og da blir den i beste fall noe upresis.

Men ingen tvil om at ATR har rent PR-messig vært heldige med timingen. Og jeg skriver heldige fordi det var neppe forventet at Q400'ene skulle settes på bakken da de satt i gang prosjektet. :lol:

Twin Otter
03-10-2007, 11:27
Originally posted by LN-AFG

ATR launches the -600 series... Flight International (http://tinyurl.com/2hulp2)

Interessant at dette kommer like etter Q400 har gjennomgått store problemer. Kanskje noe for SAS å snuse på:exclamati

Synes heller SAS også bør vurdere et regionalt jetfly som en eventuell erstatter til Q400. F.eks Avro RJ eller Embraer...

Trety
03-10-2007, 11:28
Originally posted by Twin Otter
Synes heller SAS også bør vurdere et regionalt jetfly som en eventuell erstatter til Q400. F.eks Avro RJ eller Embraer...

Så var det dette med dristofføkonomi på kortere ruter da...;)

Erik Geicke
03-10-2007, 21:03
Hei sann.
Tro ikke SAS bytter ut Q400 p.g.a problemene de har hatt med dem nå.
Desuten er ikke RJ`ene alltid like lønnsomme på korte ruter, hvertfall ikke nå som fuel prisen er som den er.
Avro`n er ikke i produksjon lenger, så det blir litt baklengs og bytte ut Q400 med den.
Det er nok bare å finne løsningen på problemet, løse det, og opparbeide omdømmet til flytypen igjen.
Folks kortidsminne er velsignet kort.

Erik Geicke.

Trety
04-10-2007, 09:40
Originally posted by Erik Geicke
Folks kortidsminne er velsignet kort.

Folks minne er en ting. En helt annen ting er SAS' eget minne, det strekker seg nok noe lengre og det vil nok spille en viss rolle når Q400 skal byttes ut en gang i fremtiden.