PDA

View Full Version : "Avvist på flytrappen"


The Ticketor
02-10-2007, 17:47
Avvist på flytrappen
Familien fikk ikke dra på ferie fordi Stig sitter i rullestol.

Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2026433.ece)

Synes det er ganske merkelig at man ikke tar en liten telefon til flyselskapet eller reisebyrået og sjekker at det er ok, men det er meg det.

LN-BRK
02-10-2007, 17:57
Rar sak. Hvis han er så vant med å reise i rullestol, så burde han vite prosedyrene for det.

Ellers er det en lite korrekt uttalelse fra selskapet om at trappa inn i flyet ikke tåler vekten av mer enn 1 person. Det må være feil. På Dash8 bæres det inn ut og folk i rullestol og da får trappa en vekt tilsvarende 3-4 mennesker. Og er det kø i døra ved boarding så står det jo 2-3 mennekser i trappa uansett.

FBU 4EVER
02-10-2007, 18:48
Vi hadde begrensning på max. en person i trappen av gangen på våre DO228 i Norving.

Bluejuice
02-10-2007, 23:06
Detta var da rart, jeg har da sett folk med rullestol på MicroBa jeg, til og med på jetstream 31, det var ikke noe problem.

queso
03-10-2007, 00:08
Originally posted by Bluejuice

Detta var da rart, jeg har da sett folk med rullestol på MicroBa jeg, til og med på jetstream 31, det var ikke noe problem.


".....Underdirektør Kristian Tvergaard i Sun-Air sier selskapet ikke tar passasjer om bord på sine fly hvis de ikke klarer å gå opp flytrappen selv....."

Denne pap er tydeligvis WCHC, det burde vel gå an å reise med de hvis man er WCHR f.eks? Hvor mange trinn opp er det? Bratt?

Fellowship
03-10-2007, 00:12
Dette er trist, og gjett om han som har sittet i rullestol i 20 år har fått begeret fullt med opplevelser som forteller at ingen bryr seg om dette før de står ansikt til ansikt med ham og ikke kan gjøre noe fra eller til...

dc-8-63
03-10-2007, 00:47
Dette er veldig trist, og ganske saa uforstaaelig - dette er en person som kjenner rutinene og jeg er ikke tvil om at han har sagt fra at han sitter i rullestol. Sun-Airs bort forklaring forblir merkelig, jeg floey ganske mye med Horizons DO 328 saa lenge de hadde dem, og alltid stod vi koe opp trappa, aldri var det noe begrensning og ikke alle amerikanere er lettevektere heller :p Ombordstignings kortet skulle jo ogsaa automatisk faa WCHC kode.....og han kom vel ikke ut til flytrappe for egen "stol" ? Det var vel arrangert kjoering ut ??

EB
03-10-2007, 07:12
Kjempetrist... Men godt at SAS ordnet opp for familien!!!

CK
03-10-2007, 08:56
Fy skam, Sun-Air! Ukens kaktus utdeles til Kaptein Sundberg og hans selskap.
Dessuten en merkelig beskjed å få at han ikke kunne reise samme dag, men kunne få reise neste dag?? Var trappen på den neste Dornier'n sterkere?? Veldig lite smidig av Sun-Air. FY!

Når det er sagt, så har man jo også et ansvar selv å oppgi at man trenger assistanse, og om man ikke kan merke av at man er rullestolbruker på nettet, skal man kanskje ta en telefon? Jeg hører argimentene om at man ikke skal måtte be om spesialbehandling, men nå er det engang slik at flyselskapene - og de feste andre som selger varer og tjenester selger standardprodukter, og er man avhengig av noe som går utover dette - det være seg assistanse fordi man har et handikap, man trenger barnesete i leiebilen fordi man har med seg barn, man har matallergier e.l. er man faktisk nødt til å opplyse selskapet om det, slik at man får den hjelp man trenger.

Men igjen, har burde Sun-Air (eller deres handlingagent på OSL) vist smidighet og hjulpet familien slik at de kom seg tl Billund. Regner med at denne familien ikke velger Sun-Air/BA neste gang de skal på ferie.

Trety
03-10-2007, 11:12
Originally posted by CK
Når det er sagt, så har man jo også et ansvar selv å oppgi at man trenger assistanse, og om man ikke kan merke av at man er rullestolbruker på nettet, skal man kanskje ta en telefon?

Jeg er i og for seg helt enig med deg, men det er jo et interessant poeng som kona i familien kommer med:
- Det er ikke noe sted på nett hvor man kan krysse av for at man er bevegelseshemmet, sier Kersti Larsen.
Når dette åpenbart er vanskelig for Sun-Air burde vel internettverden ha kommet langt nok til at dette kunne la seg gjøre?

queso
03-10-2007, 12:00
Fra rb.no : ".............– Vi har alltid kjøpt billetter på nettet, uten at det har vært noe problem tidligere. Det er ikke noe sted på nett hvor man kan krysse av for at man er bevegelseshemmet, sier Kersti Larsen.

Hvis man booker via internettsidene til BA og går inn på "Information" og klikker seg videre kommer man til et avsnitt om at bevegelseshemmede må kontakte BA for å sjekke spesielle forhold hos samarbeidspartnere som flyr for BA. Familien Larsen har derimot booket reisen gjennom marcopolo.no....."

Madman
03-10-2007, 12:04
Og City Star flyr også Do-328 fra Gardermoen, men hadde ikke hatt noen problemer med å ta han med...

Fra Romerikes Blad (http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3032782.ece)

Isbamse
03-10-2007, 12:07
Hvis dette hadde vært et sikkerhetsproblem kunne man forstått det, men hvis det i praksis bare dreier seg om en feilaktig påstand om at trappa til flyet ikke tåler vekten av mer enn en person lukter dette vrangvilje lang vei. Særlig er det merkelig at flyet dagen etterpå kunne ta dem med. Men da var det kanskje en annen flytype?

Bluejuice
03-10-2007, 19:33
Originally posted by queso

Originally posted by Bluejuice

Detta var da rart, jeg har da sett folk med rullestol på MicroBa jeg, til og med på jetstream 31, det var ikke noe problem.


".....Underdirektør Kristian Tvergaard i Sun-Air sier selskapet ikke tar passasjer om bord på sine fly hvis de ikke klarer å gå opp flytrappen selv....."

Denne pap er tydeligvis WCHC, det burde vel gå an å reise med de hvis man er WCHR f.eks? Hvor mange trinn opp er det? Bratt?

Ikke særs bratt, par,tre trinn på Jetstream, kanskje noe mer på Dornier

LN-MEH
03-10-2007, 19:54
Originally posted by Bluejuice

Originally posted by queso

Originally posted by Bluejuice

Detta var da rart, jeg har da sett folk med rullestol på MicroBa jeg, til og med på jetstream 31, det var ikke noe problem.


".....Underdirektør Kristian Tvergaard i Sun-Air sier selskapet ikke tar passasjer om bord på sine fly hvis de ikke klarer å gå opp flytrappen selv....."

Denne pap er tydeligvis WCHC, det burde vel gå an å reise med de hvis man er WCHR f.eks? Hvor mange trinn opp er det? Bratt?

Ikke særs bratt, par,tre trinn på Jetstream, kanskje noe mer på Dornier

Bilder av trapp på Dornier 328JET, Jetstream 32 og Dornier 228-201

LN-BRK
03-10-2007, 20:03
Og her er trappa til DO328 som Sun-Air bruker (bilde fra VG):

http://www.vg.no/bilder/edrum/1191344777679_741.jpg

Den trappa er ikke hengt opp med "tråder" som på Jetstream og DO228, så den tåler nok mer enn 1 person. Likner mer på opphenget på Dash8.

LN-MEH
03-10-2007, 20:07
Joda, den er helt lik som på bildet av Sun-Air sin Dornier 328JET øverst i posten over.Ja jeg er enig i at det ligner DASH 8 trappa.

Bluejuice
03-10-2007, 20:10
Vi har da for pokker stått to tunge stuere pluss bagasje på en sånn trapp og det har da gått greit

laurenz
03-10-2007, 20:48
Det med vekta må være tul, under ombordstigning står folk i kø og da er det fort 2 eller 3 personer på trappa. Nå har jeg vært borte for lenge til å huske Sun-Air sin regler men dette høres merkelig ut.
Det at passasjeren burde ha hørt med flyselskapet syns jeg er litt overdreven også. Det er da ikke noe problem å reise i rullestol med noen flyselskap!? Men er mann reisevant så vet mann at det helst burde legges inn ved booking. Om det er gjort burde Sun-Air har reagert på det da. Men med tanke på alt de har tatt med inn i kabinen så skulle ikke en WCHC være noe problem...

Hilsen,
Laurenz

VoiceCom
03-10-2007, 20:59
Sun-Air har tydeligvis fått tenkt seg om og tatt til vettet.

Sun-Air endrer rutiner etter rullestol-nekt (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=173169)

Virker på meg som de ikke hadde noen skikkelig rutine på dette. Det er vel slik at man ofte har begrensning på hvor mange infants man kan ha ombord, og da antar jeg at det også er en begrensning på hvor mange bevegelseshemmede man kan ha ombord? Men det virker ikke som det var det som var problemet her...

laurenz
03-10-2007, 21:56
Det finnes vel ikke noe begrensninger for antall rullestoler på et fly så vidt jeg vet. Har sendt og tatt inn fly med 40 rullestolbrukere ombord (ekstremt tilfelle det riktignok). Infants er begrenset men det skyldes antall tilgjengelige oksygenmasker. Men det er en problemstilling jeg ikke har vært bort i.

Hilsen,
Laurenz

The Ticketor
04-10-2007, 12:10
Det finnes en limit for PRMer i et fly jo, men man kan jo gå utover det. Det kalte vi i AY en "Special Flight". Hva som ble lagt til grunn for limiten er jeg ikke helt sikker på, men crew, nødutganger osv tenker jeg er faktorer.

F35Landing
04-10-2007, 12:47
Hos oss i WF begrenses antall PRM´er av antall "ablebodied persons to assist in an evacuation". Det vil teoretisk si at så lenge en PRM ledsages av en som kan hjelpe til, så er det ingen begrensning.

The Ticketor
04-10-2007, 13:04
Ja, du sier noe der. Tror vi hadde noe a la det også. Ting begynner å gå i glemmeboken nå...