PDA

View Full Version : Bilderedigeringsspørsmål

flyKSU
02-10-2007, 16:19
Jeg lurte på en liten ting - Er det mulig og effektivt redigere bort uønskede elementer i bakgrunnen på et bilde på en mer effektiv måte enn klipp og lim funksjonen i Paint? Jeg har ikke photoshop, men lurte på om det var mulig med noen andre programmer?

Legger ved et bilde som eksempel. Ønsker å få vekk folka som står i bakgrunnen, slik at det blir litt mer balanse i bildet :)

SE-DYD
02-10-2007, 17:36
KGL kan sikker svare at du kan bruke Corel PP, men det er et program som jeg tror er enda vanskeligere å skaffe! Prøv å få tak i Elements. Har gitt deg tips om hvor tidligere! Sikker flere prog også, men det er flest brukere av Photoshop og dermed enklere å få tips- tror jeg!

seilfly
02-10-2007, 18:28
fly1980 - sjekk om ikke Photoshop Elements 2.0 følger med programvaren som fulgte med din EOS 400D (EXIF-info). Det gjorde det med 300D og 20D, men jeg vet ikke om det har vært vanlig med de siste modellene EOS D-SLR!

LN-KGL
02-10-2007, 20:15
Det er alltid mulig å trikse litt, men hvis en skal fjerne elementer med lange skygger så er det et problem. Bruk av kloneverktøyet kan til en viss grad gi bra resultat, men å er det dette med ektheten.

LN-KOG
02-10-2007, 21:24
Ekthet og ekthet - vi som drev med svart-hvitt og mørkerom på 60-tallet trikset og fikset da også... :old

Men spøk til side: Man må investere i et fotoredigeringsprogam. Fellowship bruker etter det jeg husker Photoshop Elements med svært gode resultater. LN-KGL bruker PhotoPaint. Mange her bruker Photoshop, men du har også Paintshop Pro som jeg brukte for en del år siden og det var helt greit det også. Det som er poenget er at du har noe du er fortrolig med og skifter bare fordi at en eller annen såkalt "guru" sier at det er dét som gjelder. Det samme gjelder forøvrig kamera.

seilfly
02-10-2007, 22:04
Utforsk ellers GIMP og bruk litt tid til det. Det er gratis og bra! Jeg har ikke begynt å bruke det grunnet dårlig tolmodighet til å lære meg noe nytt akkurat i disse tider :)

flyKSU
02-10-2007, 22:14
Takker for tips alle sammen :)

Det blir vel GIMP på meg en stund framover også. Tror det er lurest for meg å sette meg inn i et litt enklere program en Photoshop først, så slipper jeg å bruke mye penger på noe jeg ikke får til å bruke helt.

Har hørt at Gimp ligner litt på photoshop, og har noe av de samme funksjonene. Stemmer dette? :)

LN-KGL
02-10-2007, 22:49
En annen mulighet er å benytte gratisprogramvaren fra Google - Picasa 2
http://picasa.google.com/download/

Ikke at jeg bruker den til redigering av bilder, men den er fantastisk for slideshow - og ikke minst timelinefunksjonen er glimrende.

Fellowship
02-10-2007, 22:56
Jeg bruker inntil videre Photoshop Elements 5.02, nå ser jeg de annonserer med ny versjon Elements 6.0

Den har mye av dert Photoshop har, selsagt ikke alt, det er mange tusen kronsers foskjell...

Hva GIMP er vet jeg ikke, men prøv og lær. Jeg er ikke akkurat noen nerd...
Det er bare å se mine første scanninger og opplastinger til Airpics, så ser man at verden går fremover...:old

Rossiyskie Avialinii
02-10-2007, 23:08
Eller det kan gjøre som meg, og bruke FastStone. Gratis og kjempebra.

Alex.

seilfly
03-10-2007, 08:16
OK jeg har ombestemt meg. Det skal være mulig å bruke Camera Raw sammen med Adobe Photoshop Elements 5 og/eller 6. Det er den beste løsningen for å være sikra en fremtid med mye pene resultater!

SE-DYD
03-10-2007, 09:17
Originally posted by LN-KOG

Det som er poenget er at du har noe du er fortrolig med og skifter bare fordi at en eller annen såkalt "guru" sier at det er dét som gjelder. Det samme gjelder forøvrig kamera.

Vet ikke om jeg helt skjønte hva som var poenget her. Ser ut som du "møter deg selv i døra".

Er poenget at du skifter program/kamera bare for det at en guru sier det?;)

Ellers! - Har ikke prøvd Gimp- og vet ikke om noen som kan det! Skal du få hjelp bør du ha et program som mange kan. De enkle funksjonene i Elements er lett å lære. Programmet koster bare noen hundrelapper hvis du skal ha lovlig versjon! Og som regel følger det som sagt med en eldre gratis versjon med i enkelte fotoblader, -og kameraer som seilfly sier. Men prøv gjerne Gimp- tror nok du må klare deg selv da!

seilfly
03-10-2007, 09:32
Neida... spør Cedlind på dette forum ;)

LN-KOG
03-10-2007, 09:54
Originally posted by SE-DYD

Det var vel et ikke som falt bort der, ja :drunk:

SE-DYD
03-10-2007, 15:39
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by SE-DYD

Det var vel et ikke som falt bort der, ja :drunk:

HeHe:D