PDA

View Full Version : Air France og Delta Air Lines ønsker joint.venture over dammen


CK
02-10-2007, 08:45
Air France og Delta ønsker å opprette et joint-venture av sine trans-atlantiske operasjoner etter modell av KLM-NWA, allerede fra oktober-november. I følge den franske busines-avisen "La Tribune" er dette en del av AFs planer for å utnytte LHR i en Open Skies-verden. I følge avisen skal AF redusere sine flygninger på Pairs-LHR, og dermed frigi fem slots-par. Et par skal selges, og de andre tre skal leases til Delta, som skal bruke dem til å starte LHR-ATL og LHR-NYC.

Det siste slot-paret skal AF bruke selv - til å starte daglige flygninger LHR-LAX med 777. Det blir AFs første long-haul rute mellom to utenlandske byer.

ThomAAs
02-10-2007, 12:55
Jeg er litt skeptisk til om AF virkelig kan overleve på LHR-LAX. Det går vel et år så er de ute av dansen...

Just my :2cents

litt-amatør
02-10-2007, 12:57
Originally posted by ThomAAs

Jeg er litt skeptisk til om AF virkelig kan overleve på LHR-LAX. Det går vel et år så er de ute av dansen...

Just my :2cents

Helt enig!;)

Dag Johnsen
02-10-2007, 13:14
Heisann!

Hvorfor ikke...?

Dag

MD11
02-10-2007, 13:31
Meget intressant. Mon tro om de da stasjonerer en B777 på LHR eller muligens i LAX . Kan ikke tenkte meg at den skal fly CDG-LHR-LAX. Uansett, flyrutene mellom London og Paris vil nok ytterligere reduseres som følge av Eurostar. Det bekreftes jo også her.

Har ikke AF et par longhaulmaskiner stasjonert i LAX som flyr Stillehavsdetinasjoner?

EB
02-10-2007, 13:50
Spennende med LHR-LAX...men det er vel ikke den ruten med flest business pax.

Someone
02-10-2007, 13:57
Originally posted by MD11

Meget intressant. Mon tro om de da stasjonerer en B777 på LHR eller muligens i LAX . Kan ikke tenkte meg at den skal fly CDG-LHR-LAX. Uansett, flyrutene mellom London og Paris vil nok ytterligere reduseres som følge av Eurostar. Det bekreftes jo også her.


Vil det ikke være mest naturlig å la flyene gå i slyngen CDG-LAX-LHR-LAX-CDG?

MD11
02-10-2007, 14:45
Originally posted by Someone

Originally posted by MD11

Meget intressant. Mon tro om de da stasjonerer en B777 på LHR eller muligens i LAX . Kan ikke tenkte meg at den skal fly CDG-LHR-LAX. Uansett, flyrutene mellom London og Paris vil nok ytterligere reduseres som følge av Eurostar. Det bekreftes jo også her.


Vil det ikke være mest naturlig å la flyene gå i slyngen CDG-LAX-LHR-LAX-CDG?

Forsåvidt, det har du rett i. Men dette kan jo også kombineres med flyene som går Stillehavs dest. fra LAX. Anyway, det heter slinge ;)

sk931
02-10-2007, 16:50
Originally posted by CK

Air France og Delta ønsker å opprette et joint-venture av sine trans-atlantiske operasjoner etter modell av KLM-NWA, allerede fra oktober-november. I følge den franske busines-avisen "La Tribune" er dette en del av AFs planer for å utnytte LHR i en Open Skies-verden. I følge avisen skal AF redusere sine flygninger på Pairs-LHR, og dermed frigi fem slots-par. Et par skal selges, og de andre tre skal leases til Delta, som skal bruke dem til å starte LHR-ATL og LHR-NYC.

Det siste slot-paret skal AF bruke selv - til å starte daglige flygninger LHR-LAX med 777. Det blir AFs første long-haul rute mellom to utenlandske byer.

På dene strækning er konkurrencen stor....BA/VS/NZ/UA og velsagtens AA flyver nonstop
så jeg tror at tispunktet for afgang fra LHR kan blive afgørende ,men lig meget hvor tidligt den skal afgå så vil BA og VS givet lægge deres første afgang til LAX på samme
tid eller tidligere.....
--
Gad vide hvorfor de ikke kigger på et sted, hvor de kunne være enerådende, altså være eneste selskab der flyver til "the westcoast"...Kunne f.ex være Nord Europa...

Hilsen
ole

dc-8-63
02-10-2007, 17:16
Originally posted by MD11

Meget intressant. Mon tro om de da stasjonerer en B777 på LHR eller muligens i LAX . Kan ikke tenkte meg at den skal fly CDG-LHR-LAX. Uansett, flyrutene mellom London og Paris vil nok ytterligere reduseres som følge av Eurostar. Det bekreftes jo også her.

Har ikke AF et par longhaulmaskiner stasjonert i LAX som flyr Stillehavsdetinasjoner?

Nei maskinene som fortsetter til Tahiti kommer fra CDG, gjennomgaaende maskin. men LHR - LAX blir sikkert lagt opp med connection til PPT, og med DL Code share tror jeg det fort kan gaa riktig saa bra.....

SQ 777
02-10-2007, 18:13
Så vidt jeg vet har AF stasjonert en A343 i PPT som går t/r LAX i forbindelse med to daglige CDG-LAX. I tillegg PPT-NRT. Så det er vel store muligheter de vil feede briter til PPT også.

Skal selv på bonustur OSL-CDG-LAX-PPT med FB/AF i januar 08. A343 på siste leg.

Kom akkurat inn døra fra JFK-CDG med AF. Det er vel noe med ETOPS å gjøre ??. Før brukte de 747 på PPT. På den annen side har NZ brukt 767 på ruta. Tidligere gikk NZ LAX-HNL-RAR med 767/747. Har selv benyttet det.

Vil sjekke mer og komme tilbake. Min info er nå litt usikker. Men sabla intressent område med mer trafikk til Polynesia. Paradis nr. 1 på kloden !!:wink :exclamati

Tommy777
03-10-2007, 00:29
Denne ruta kommer ikke til aa gaa. Konkurransen er stor og jeg tviler paa at AF har et marked i England for denne flygningen. I tillegg er Skyteam stort sett fravaerende paa LHR

Og naar det gjelder connecting pax, hvem vil connecte via LHR frivillig??

dc-8-63
03-10-2007, 00:54
Originally posted by spikeld

Originally posted by Tommy777

Denne ruta kommer ikke til aa gaa. Konkurransen er stor og jeg tviler paa at AF har et marked i England for denne flygningen. I tillegg er Skyteam stort sett fravaerende paa LHR

Og naar det gjelder connecting pax, hvem vil connecte via LHR frivillig??

Hør, hør...
Den selvoppnevnte fly-proffesoren har talt !!!

Du pass deg, eller saa kommer Tigern aa tar deg:p :p :p

naar det er sagt er jeg ikke helt enig med Tommy her....husk at markedet gaar 2 veier, saa det er bare 50% av kjerra UK maa selge (sammen med DL)...og det blir ogsaa UK-Tahiti i tillegg....DL flyr ikke LAX LHR saa det er marked....og AF gjoer ikke noe ute aa ha tenkt seg om grunding, analysert slik bare Franskmenn kan....:p :p

LN-MOW
03-10-2007, 02:00
... men det er helt riktig at Skyteam idag er daarlig representert paa LHR. Imidlertid - det vil endre seg om noen maaneder .......

En AF/DL codeshare er intet daarlig trekk .. det er en del high-yield trafikk mellom London og LAX - 0g de rike og beroemte liker Air France ...

Tommy777
03-10-2007, 05:39
Er enig i at codeshare øker sjansene til AF, men grunnen til at jeg er skeptisk er at DL er svak på LAX og vestkysten generelt, AF er helt fraværende på LHR, Skyteam likeså. Noen få flaksende Fokker propellfly, noen få KL jet, samt noen få Airbus fra AF er hva som evt. mater denne nye flygningen. Problemet er bare at AF og KL har jo direkteavganger til LAX fra sine egne hubber. Forretningsreisende vil garantert sky denne connection som pesten.

UA og AA er sterke i begge ender, BA har en stor der av markedet. VS er et selskap de rike og berømte liker mye bedre enn AF. AFs C klasse er en gedigen skuffelse blant de testene jeg har lest, har dog ikke forsøkt produktet selv, men jeg hadde nok heller satset på Club World eller Upper Class som er produkter som er fantastisk bra begge to fra LHR. I tillegg er jo heller ikke ANZs nye Business noe å kimse av. Helt konge. Tror nok engelskmenn og amerikanere vil foretrekke alternativene som finnes nå.

AF har jo bare 4 eller 8 Premier Class seter på 777, det er jo det eneste produktet som kan konkurrere med BA og VS (evt ANZ).

Tommy777
03-10-2007, 05:41
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by spikeld

Originally posted by Tommy777

Denne ruta kommer ikke til aa gaa. Konkurransen er stor og jeg tviler paa at AF har et marked i England for denne flygningen. I tillegg er Skyteam stort sett fravaerende paa LHR

Og naar det gjelder connecting pax, hvem vil connecte via LHR frivillig??

Hør, hør...
Den selvoppnevnte fly-proffesoren har talt !!!

Du pass deg, eller saa kommer Tigern aa tar deg:p :p :p

naar det er sagt er jeg ikke helt enig med Tommy her....husk at markedet gaar 2 veier, saa det er bare 50% av kjerra UK maa selge (sammen med DL)...og det blir ogsaa UK-Tahiti i tillegg....DL flyr ikke LAX LHR saa det er marked....og AF gjoer ikke noe ute aa ha tenkt seg om grunding, analysert slik bare Franskmenn kan....:p :p

Jeg trodde Tahiti ruta var kuttet voldsomt ? Mener jeg leste en artikkel om at ruten gikk med tap og store kutt var på vei?

EB
03-10-2007, 08:46
Trodde en av fordelene med KLM og Air France var at man slapp London Heathrow...

The Ticketor
25-10-2007, 16:42
To: Delta Colleagues Worldwide

From: Richard Anderson

Subject: NEW AGREEMENT TO STRENGTHEN OUR PARTNERSHIP WITH AIR FRANCE

Today we are announcing that we are strengthening our long-standing partnership with Air France with the signing of an agreement to share revenues and costs on our trans-Atlantic routes. This is a win for both Delta and Air France, including our employees, our shareholders and our customers, as we’re able to offer more flight options and frequencies, better schedules and new SkyMiles redemption opportunities.

Air France is one of the world’s largest carriers and Delta is #1 across the Atlantic. By working together, this long-term agreement means more flexibility for us as we expand our networks to offer more flight options. We will also get our long-desired access to London Heathrow, as Air France will transfer three of their slots to Delta. Look for service to start in April with two daily flights from JFK and one from Atlanta.

Beginning next April, the agreement will include all Delta and Air France hub-to-hub flights (between JFK, Atlanta, Cincinnati, Salt Lake City, Paris, and Lyon) as well as all London Heathrow flights to and from the U.S. In total, 19 daily flights and more than 4,500 seats per day (a 45% increase) are expected to be part of the first phase of implementation. By 2010, the agreement will grow to include all Delta and Air France
flights between North America and Europe and the Mediterranean.

With Delta’s extensive international expansion and the finalization of the new Open Skies agreement between the European Union and the U.S. this past April, the timing is right. We have enjoyed a close working relationship with Air France since our two airlines signed an exclusive long-term strategic agreement that laid the foundation for SkyTeam in 1999. Our new agreement opens up a world of opportunities for us. The agreement announced today incorporates all four elements in our 2007 Flight Plan:
Fund the Flight Plan, Fly Right, Earn Customer Preference and Win Together.

In my visits with employees throughout the system, perhaps the most frequently asked question is about mergers. While I do believe there will be continued consolidation in the airline industry over time, let me clarify that the Air France agreement is a joint venture, which allows both airlines to realize substantial benefits without a merger. This agreement does not change our relationship with our other SkyTeam partners.

Yesterday we announced strong financial results for the quarter, with the best revenues in our history. This is another affirmation that thanks to you, our plan is working. While we’re doing well after navigating through turbulent times, we cannot stand still in an ever-changing industry. We will continue to explore other opportunities as we work together to maintain our leadership position in the airline industry. The joint venture between Delta and Air France is a win for both carriers and the loyal base of customers
who fly our airlines across the Atlantic each year. It is very good news for Delta as it increases our international growth as well as our network feed. It is your ongoing commitment to safety, operational excellence and customer service that allows us to take advantage of these opportunities. Thank you.