Log in

View Full Version : Til USA med SAS


HenrHans
01-10-2007, 16:49
Hej,

I dagene fra d. 10/9 til den 25/9 var jeg med familien over at besøge min søster i San Francisco, her kommer en lille reportage om turen.

- Til USA:

Turen startede i Billund Lufthavn d. 10/9, hvor vi skulle med QI408 til København. Indcheckningen gik uden besvær, og vi fik bording kort helt til San Francisco. Flyet til København skulle normalt afgå kl. 12.30, men bedst som vi sad og ventede stod der pludselig 'Afgang 15.00' på skærmen, hvilket skabte en del panik, idet SK937 afgik fra København kl. 15:45.

Vi var flere der opsøgte informationsskranken i Billund, men der var der ingen hjælp at hente, der blev nærmest sure over at man henvendte sig. Det viste sig heldigvis at være en fejl, og flyet skulle nu afgå kl. 13.00 i stedet, men med en tur omkring Karup, idet Cimber Air havde fejl på et fly - vi landede i Købehavn kl. omkring kl. 14.50, tidsnok til at må til gate C40, hvor SK937 ventede.

Afgang fra københavn blev på tid, altså kl. 15.45, med estimeret landing i Seattle kl. 16.45.

Servicen på Economy hos SAS er jeg egentlig ikke utilfreds med, maden var i orden (oksekød med kartofler) og man kunne få det at drikke til maden man ønskede. Desværre var der problemer med entertainment systemet, der trods flere forsøg og telexer fra København ikke lod sig reparerer, så vi måtte undvære filmene, men heldigvis fungerede det alt det andet.

Kabinebesætningen på denne tur var næsten udelukkende danskere, er man holdt op med at flyve norsk og svensk besætning ind til København?

Mellem måltiderne kom besætningen flere gange rundt med vand, og var det andet man ønskede, kunne man gå ned i Galley’et og hente det, der var bl.a. stillet en stor slikskål frem:)

Ca. 1.5 timer inden landing i Seattle fik en sandwich m. tun, ikke meget føde i den, men den smagte godt.

Vi landede på tid i Seattle og skulle igennem immigration og toldkontrol, hvilket forløb let og smertefrit og bagagen var heldigvis med fra København.

Kl. 19:20 skulle vi videre med United 1139 til San Francisco. Flyet ved en ældre model af typen Boeing 757, hvilket ikke lod sig skjule, flyet var godt slidt, men fløj ellers udmærket, så vi landende på tid i San Francisco.

- Fra USA:

Hjemturen fra San Francisco d. 24/9 startede lettere kaotisk, idet United kun havde automatisk indcheckning, hvor man selv skulle foretage det hele på en skærm, systemet fungerede egentlig ganske udmærket, men er måske ikke helt beregnet på passagerer, der rejse med meget bagage. I hvert fald var der problemer med at få udskrevet bagage-tags til kufferterne, og en henvendelse til en United medarbejder bag skranken førte ikke til nogen løsning, idet han blot kunne konstaterer at der ikke var printet nogen bagage-tags - hvilket jo var årsagen til henvendelsen - hans løsningen var derfor at indchecke igen. Vi fik derefter fat i en United-supervisor, der godt kunne se problemet, så hun sprang over på den anden side af skranken, og fik printet bagage-tagsene manuelt. Nogen gange er personlig betjening altså at foretrække.

Derefter sikkerhedskontrol: Af med bælte, jakke, sko - og laptoppen op af tasken. Igennem metaldetektoren der heldigvis ikke bippede, så nu var det blot at samle sine ting sammen igen. Jeg synes at TSA efterhånden har fået godt styr på sikkerhedskontrollen, i San Francisco foregik det meget organiseret og professionelt.

Afgangen til Seattle med United 820 blev forsinket ca. 20 min pga. stor trafik i San Francisco. Flyet var en Airbus 320 som ikke var ret gammel. Flyvetiden til Seattle var 1 time og 40 minutter, så der var god til til at oplevede lufthavnen i Seattle inden turen gik videre til Danmark. Seattle lufthavn er blevet virkelig flot, specielt det nye område i Main Terminal med spisesteder er flot med de store vinduer fra loft til gulv hvor flytrafikken rigtig kan opleves. Tiden gik, og det var efterhånden tiden at finde frem til South Satellit hvor SAS ville afgå planmæssigt fra gate S3.

Bording til SK938 startede omkring kl. 18.10, hvor Bussines Class og passagerer med børn fik lov at gå ombord først, derefter fyldtes flyet bag fra, hvilket er langt bedre end at fylde forfra, idet det giver bedre tid til at få sin bagage på plads uden at der er andre passagerer der venter på at komme fordi, der kunne United lære noget, idet de stadig fylder forfra, hvilket efterlader det sædvanlige kaos ved boarding.

Afgangen blev planmæssig fra Seattle, med en forventet flyvetid til København på 9 timer. Det første måltid der blev serveret efter ca. 2 timers flyvning, bestod af spagetti og kødboller overhældt med ost - ikke videre lækkert for en ikke oste spiser, men kødbollerne var gode.

Turen gik denne gang meget sydligt, vi fløj over både Sønder Strømfjord og Island, og ground-speed kom helt op på 1098 km/t over det østlige grønland, der har været rigtig god medvind.

Ca. 1.5 inden landing i København blev der serveret 'Continental Breakfast' nok lidt magert for en Amerikaner der er vandt til æg og bacon, men som dansker var der intet et klage over, vi fik det man kunne spise.

SK938 satte hjulene på danske grund kl. 12.42, så flyvetiden på 9 timer blev holdt.

For at komme ind i Københavns Lufthavn, skal man igennem sikkerhedskontrol. Sikkerhedskontrollen var en stor forvirring, slet ikke den samme organisering som i USA, der var ingen bakker til at lægge løse genstande i, og pladsen var al for trang. Metaldetektoren bippede ikke, men håndbagagen blev gennemsøgt manuelt, den samme håndbagage der gik lige igennem i San Francisco...

Derefter indenrigsfly til Billund, QI 409 der gik på tid.

Og nu lidt billeder:

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony008.jpg
Indflyvning til København's Lufthavn

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony017.jpg
Højt mod nord...

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony021.jpg
Delvist snedække i Canada

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony030.jpg
SAS A340-300 - se fra indersiden

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony041.jpg
Seattle Downtown

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony051.jpg
SeaTac benytter vist MS Windows..

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony063.jpg
SAS er klar til at flyve til Danmark - og dermed er ferien slut

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony066.jpg
SAS's gate S3 i Seattle-Tacoma Airport

http://i62.photobucket.com/albums/h88/HenrHans/usa2007-sony075.jpg
Det gik stærkt over Grønland

Someone
01-10-2007, 20:03
Flott rapport....og til enkeltes gleder ser det it til at laksepastaen er vekk:lol:

Eriksan
01-10-2007, 21:38
Knallbra rapport med matbeskrivelser!

dc-8-63
01-10-2007, 23:05
En god rapport, spesiellt liker jeg bilde av Downtown Seattle, hvor jeg satt paa fergen aa saa opp paa SK937, husker det godt da det er sjelden jeg ser den vest for oss.....

Tommy777
02-10-2007, 02:22
Utmerket rapport. Meget hyggelig beretning!

EB
02-10-2007, 06:13
Kjempebra... Men tok det 2 timer før dere fikk mat på vei hjem? Trodde de var raskere med serveringen ut av Seattle slik at pax`n fikk sove lengst mulig.

HenrHans
02-10-2007, 21:28
Originally posted by dc-8-63

En god rapport, spesiellt liker jeg bilde av Downtown Seattle, hvor jeg satt paa fergen aa saa opp paa SK937, husker det godt da det er sjelden jeg ser den vest for oss.....

Det er vist første gang jeg har prøvet den indflyvning til Seattle, hvor vi gik vest omkring SeaTac og foretog derefter indflyvning fra syd.

Originally posted by EB

Kjempebra... Men tok det 2 timer før dere fikk mat på vei hjem? Trodde de var raskere med serveringen ut av Seattle slik at pax`n fikk sove lengst mulig.

Trykfejl, det skulle have stået 1 time istedet.

/Henrik

737-405
03-10-2007, 11:34
Flott rapport med tilhørende nydelige bilder :)

Stå på..!