PDA

View Full Version : Anbefaler utsettelse av kampflykjøp

sirpjalle
01-10-2007, 00:45
Anbefaler utsettelse av kampflykjøp (http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=266484&cat=126)

Danmark bør utsette beslutningen om hvilke fly luftforsvaret skal erstatte de pensjonsklare F16-flyene med, mener et dansk forskningsinstitutt.

Artikkel av: NTB (30.9.07 08:08)

Danmark bør kjøpe nye kampfly for å erstatte F16-flyene, men beslutningen om hvilken type fly må utsettes lengst mulig, mener forskere i Dansk Institut for Militære Studier som har studert forsvarets behov for nye kampfly og helikoptre, skriver avisen Berlingske Tidenden.

Rapporten fra instituttet skal legges fram søndag og den utpeker ifølge avisen ikke noe vinnerfly blant tre kandidater, men anbefaler heller at politikerne bevilger seg en tenkepause. Tenkepausen bør brukes til å finne ut om Danmark fortsatt ønsker å kunne delta i avanserte, militære operasjoner sammen med amerikanerne og britene, eller om Danmark skal nøye seg med et lavere, militært ambisjonsnivå, mener forskerne ved instituttet.

En tenkepause vil dessuten gi Danmark mulighet til å se hvilke kampfly Norge og Nederland velger å kjøpe. De danske forskerne mener Danmark så langt som mulig skal velge samme flytype som Norge og Nederland for å kunne fortsette samarbeidet om internasjonale operasjoner. (©NTB) Uvakt@ntb.no

litt-amatør
01-10-2007, 01:16
Interessant artikkel, den kampflyavgjørelsen som skal skje i Norge kommer til å bli meget interessant...

Trety
01-10-2007, 11:08
Originally posted by litt-amatør
Interessant artikkel, den kampflyavgjørelsen som skal skje i Norge kommer til å bli meget interessant...

Akkurat den er vel i realiteten avgjort for lengst, det skulle forundre meg veldig mye om det ikke blir JSF når man ser hva som har skjedd så langt. Kjøpet av nye Hercules bekrefter vel i grunnen det mange mener, at den norske regjeringen er i lomma på Lockheed Martin.
Så får Stein Ørnhøi ha så mange middager med Gripen-folket han bare vil...;)

OJB
01-10-2007, 11:52
Originally posted by Trety

Originally posted by litt-amatør

Akkurat den er vel i realiteten avgjort for lengst, det skulle forundre meg veldig mye om det ikke blir JSF når man ser hva som har skjedd så langt. Kjøpet av nye Hercules bekrefter vel i grunnen det mange mener, at den norske regjeringen er i lomma på Lockheed Martin.
Så får Stein Ørnhøi ha så mange middager med Gripen-folket han bare vil...;)

Spørs om ikke du får rett. Personlig hadde jeg gjerne sett en forandring av politikken i anskaffelsen av nye jagerfly.
Gripen er tingen. Eurofighter er også et godt alternativ.
I en global verden er det viktig at det Europeiske fellesskap styrker seg.
Det vil vi tjene på på sikt.

litt-amatør
01-10-2007, 12:37
Perosnlig er jeg langt fra sikker på at avgjørelsen er tatt. Som vi vet er det sterke krefter i regjeringen som jobber for at det ikke skal bli JSF. Og selv om Herkules-kjøpet signaliserer JSF er jo det det nye storstilte prosjektet med forsvarssamarbeid med Sverige en klar indikasjon på at det går en annen vei. Jeg mener for min del at kjøp av JSF er det riktige for Norge, ikke minst fordi jeg ikke ønsker at det skal bli en alt for sterk union mellom Norge og Sverige i forsvarspolitikken.

Men nei, jeg tror ikke dette er avgjort...:o