PDA

View Full Version : Antall fly


valen
30-09-2007, 18:25
Vet noen hvor mange fly det norske forsvaret har?? Og hva slags typer har de??

HVI
30-09-2007, 19:42
# 57 F-16 kampfly

# 12 Sea King redningshelikoptre

# 6 P-3 Orion maritime overvåkingsfly

# 6 Hercules transportfly

# 6 Lynx helikoptre

# 18 Bell helikoptre

# 3 Jet falcon

# 15 Saab Safari skolefly

Fra http://www.mil.no/fakta/start/org/luft/ :wink

STARSHIP 2
30-09-2007, 20:55
hvor mange F16 kjøpte Norge?

seatsniffer
30-09-2007, 20:57
Noen som har listen til USA? :colgate:

MartinL
30-09-2007, 21:04
F5?

HVI
30-09-2007, 21:48
Originally posted by JohnnyEagle

hvor mange F16 kjøpte Norge?

"Norge kjøpte 72 av disse som ble satt sammen hos Fokker i Nederland. Etter en del havarier ble det kjøpt 2 erstatningsfly i 1987"
http://www.mil.no/luft/start/omlf/flymaskiner/f16/

Originally posted by seatsniffer

Noen som har listen til USA? :colgate:

http://www.af.mil/factsheets/ :p

Originally posted by MartinL

F5?

Tatt ut av operativ tjeneste i 2000, men noen har blitt brukt av Kongsberg Defence & Aerospace og Sjøforsvaret til testing, og blitt vist frem på flyshow i sommer. :)

LN-AFG
01-10-2007, 02:02
Hva skjedde med de femten:exclamati F-16 som har havarert i den tid vi har hatt F-16? Var alle havarier forbundet med birdstrike?

M609
01-10-2007, 02:42
Jeg vet om 3 som gikk med i mid-airs, derav 2 med hverandre.Videre gikk en i ei kraftlinje over Tysfjorden. Mener att ett par har gått med i branner el.l på bakken også.

Ellers så var det vel også noen ikke-oppklarte lavflygingsulykker på 80 tallet også.

Og så er det selvsagt noen birdstrikes.

KennethGS
01-10-2007, 02:47
Originally posted by LN-AFG

Hva skjedde med de femten:exclamati F-16 som har havarert i den tid vi har hatt F-16? Var alle havarier forbundet med birdstrike?

Nope...

#274 - Traff høyspentledning.
#278 - Motorstopp.
#280 - Birdstrike.
#283 - Traff høyspentledninger. Piloten ble drept momentant.
#287 - Midair med #294. Piloten ble drept.
#290 - Motorstopp.
#294 - Midair med #287.
#296 - Piloten mistet kontrollen over flyet og skjøt seg ut.
#300 - Birdstrike. Piloten omkom.
#301 - Motorhavari på bakken (uncontained failure under takeoff.)
#303 - Kræsjet i havet under lavflygning. Passasjeren omkom.
#307 - Birdstrike etter takeoff.
#676 - Kræsjet i havet. Piloten omkom.
#679 - Kræsjet i havet. Piloten omkom.
#684 - Midair med #686.
#685 - Brant opp på bakken.
#712 - Birdstrike.

17 fly tapt mao...

N2630B
01-10-2007, 02:57
Originally posted by KennethGS

Originally posted by LN-AFG

Hva skjedde med de femten:exclamati F-16 som har havarert i den tid vi har hatt F-16? Var alle havarier forbundet med birdstrike?

Nope...

#274 - Traff høyspentledning.
#278 - Motorstopp.
#280 - Birdstrike.
#283 - Traff høyspentledninger. Piloten ble drept momentant.
#287 - Midair med #294. Piloten ble drept.
#290 - Motorstopp.
#294 - Midair med #287.
#296 - Piloten mistet kontrollen over flyet og skjøt seg ut.
#300 - Birdstrike. Piloten omkom.
#301 - Motorhavari på bakken (uncontained failure under takeoff.)
#303 - Kræsjet i havet under lavflygning. Passasjeren omkom.
#307 - Birdstrike etter takeoff.
#676 - Kræsjet i havet. Piloten omkom.
#679 - Kræsjet i havet. Piloten omkom.
#684 - Midair med #686.
#685 - Brant opp på bakken.
#712 - Birdstrike.

17 fly tapt mao...

#686 Var fortsatt operativt etter midair altså?

KennethGS
01-10-2007, 04:14
Originally posted by LN-RRL

#686 Var fortsatt operativt etter midair altså?

Jepp... ...og den er operativ ennå...

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=91856

Dette skjedde forøvrig i USA, ved Nellis AFB...

Bizflyer
01-10-2007, 09:45
Originally posted by KennethGS

Originally posted by LN-AFG

Hva skjedde med de femten:exclamati F-16 som har havarert i den tid vi har hatt F-16? Var alle havarier forbundet med birdstrike?

Nope...

#274 - Traff høyspentledning.
#278 - Motorstopp.
#280 - Birdstrike.
#283 - Traff høyspentledninger. Piloten ble drept momentant.
#287 - Midair med #294. Piloten ble drept.
#290 - Motorstopp.
#294 - Midair med #287.
#296 - Piloten mistet kontrollen over flyet og skjøt seg ut.
#300 - Birdstrike. Piloten omkom.
#301 - Motorhavari på bakken (uncontained failure under takeoff.)
#303 - Kræsjet i havet under lavflygning. Passasjeren omkom.
#307 - Birdstrike etter takeoff.
#676 - Kræsjet i havet. Piloten omkom.
#679 - Kræsjet i havet. Piloten omkom.
#684 - Midair med #686.
#685 - Brant opp på bakken.
#712 - Birdstrike.

17 fly tapt mao...

Jøss! Det var en lang liste! Enda godt vi ikke er i krig!:drunk:

BF:cool2

atck
01-10-2007, 09:45
Fantastisk low-pass bilde av Jan Harald.

KennethGS
01-10-2007, 15:31
Originally posted by atck

Fantastisk low-pass bilde av Jan Harald.

Low-pass tror jeg ikke er det rette ordet å bruke. Ser mer ut som om flyet står på bakken, med en snøfonn mellom flyet og fotografen...

Enten det, eller så er bildet manipulert...

TigerBlack
01-10-2007, 16:17
Her er info'en til "686" (http://www.f-16.net/f-16_fighting_falcon_airframe-956.html)



Her er resten av Norske F-16 (http://www.f-16.net/f-16_serials_airforce-RNOAF.html)

Trykk på "details" så kommer historien til hvert enkelt fly opp.

paaln
01-10-2007, 18:31
Originally posted by Bizflyer

Jøss! Det var en lang liste! Enda godt vi ikke er i krig!:drunk:

BF:cool2

Synes egentlig ikke det er så halvgæli, jeg. Bank i bordet, ikke et tapt fly siden mars -01, og ikke tap av menneskeliv siden april -89, såvidt jeg kan se. Noe annet enn på 50-tallet...

KennethGS
01-10-2007, 19:09
Originally posted by paaln

....og ikke tap av menneskeliv siden april -89, såvidt jeg kan se.

Det gjelder kun på F-16 riktignok...

- SEPTEMBER 1990: To løytnanter omkom da et militært observasjonsfly havarerte noen kilometer nordøst for Karasjok.

- AUGUST 1992: En jagerpilot omkom da et F-5-fly styrtet like ved E6 ved Rygge flystasjon, under en oppvisning i anledning 332-skvadronens 50-års-jubileum.

- APRIL 1995: To offiserer omkom da et skole-fly fra Luftforsvarets flygeskole på Værnes styrtet sør for Selbu.

seilfly
01-10-2007, 19:25
Så kan man diskutere hvor mange fly vi skal kjøpe om Norge kjøper nye kampfly ;)

KennethGS
01-10-2007, 19:40
Du antyder vel ikke at denne tråden sporet av? ^_^

seilfly
01-10-2007, 22:17
Jeg skjønner ikke at folk klarer å gjøre opp en mening ved å se hvor spekakulært et fly kan fly... Og det å diskutere spesifikasjoner fra internett (ugraderte) vil være sjanseløst til annet enn å ha en diskusjon gående for diskusjonens egen skyld.

Vet ikke om jeg kjøper JAS - (Jakt Attack och Self-Ejection) selv om de påstår de har fikset det... de har vel bare disarmed ejectionseat ;)

valen
02-10-2007, 00:31
Ok takk for svar. Men hva skjer med F-16 når de nye (hva nå det blir) blir satt inn? Tar de dem ut av tjeneste da eller kommer de nye i tilegg?

atck
02-10-2007, 01:35
Originally posted by KennethGS

Originally posted by atck

Fantastisk low-pass bilde av Jan Harald.

Low-pass tror jeg ikke er det rette ordet å bruke. Ser mer ut som om flyet står på bakken, med en snøfonn mellom flyet og fotografen...

Enten det, eller så er bildet manipulert...

Det var det jeg syntes at flyet så litt rart ut med morsomme dorsal-finner og usedvanlig spisse droptanker. :lol:

atck
02-10-2007, 01:37
Originally posted by valen

Ok takk for svar. Men hva skjer med F-16 når de nye (hva nå det blir) blir satt inn? Tar de dem ut av tjeneste da eller kommer de nye i tilegg?

Tja, både Grekerne og Tyrkerne har jo nyere fly enn oss nå. Så da må vi vel sende dem til et annet land. Jeg tipper Romania. Innen den tid er det vel på tide å bytte ut Lancerne.

^_^

KennethGS
02-10-2007, 02:47
Originally posted by atck
Det var det jeg syntes at flyet så litt rart ut med morsomme dorsal-finner og usedvanlig spisse droptanker. :lol:



Hehe.. Satt å kikket på det bildet lenge. Jeg så at noe var galt, men jeg klarte ikke sette fingeren på det...

Måtte dra frem lignende bilder, og da så jeg fort hva som ikke stemte... :rolleyes: