PDA

View Full Version : Skal slå Torp på to år


Laurvig
30-09-2007, 11:40
Skal slå Torp på to år, SB.no (http://www.sb.no/article/20070929/NYHETER/709290035/1052/LDIV)

amatør
30-09-2007, 13:03
Jaja ambisjonene er det ingenting å si på..

EB
30-09-2007, 13:23
BRA!!! Liker at de har "hårete" mål som gutten fra Ona fyr ville sagt det...

valen
30-09-2007, 17:40
Blir ikke noe problem for Rygge det!!!!!!!

KennethGS
30-09-2007, 18:26
Originally posted by valen

Blir ikke noe problem for Rygge det!!!!!!!


Whatever... http://smiley.onegreatguy.net/whatever.gif

:rolleyes:

dash-7
30-09-2007, 19:43
Originally posted by valen

Blir ikke noe problem for Rygge det!!!!!!!

Nå sier ryktene at Ryanair skal etablere seg med 5-6 737-800 på Torp for å knuse Norwegian. Så tiden vil se.
Det bygges en hanger for 737 her nå.

MartinL
30-09-2007, 21:06
Ok? Noe mer konkret til disse kildene?

FlightDeck
01-10-2007, 08:39
Jeg er spent på hva slags rykte Rygge vil få, og om Norwegian klarer å få det til å bli et reelt alternativ for Oslo-folk.

KennethGS
01-10-2007, 16:08
Stoler på tåka

Direktøren på Rygge tror at flyhavna i Østfold vil bli større enn Torp allerede i 2009. Han mener flyene vil kunne lande hos ham når det er tåke andre steder.

http://tbtv.tb.no/player/nyheter/2603-stoler-paa-taaka.html


Jeg vet nå ikke jeg... Klimaet og været på begge sider av fjorden virker å følge hverandre, og min erfaring er at når det er tåke på Torp, så er det som oftest det på Rygge også.

Ser man på METARene for imorges, så ser man at begge flyplassene nevner tåke i samme tidsrommet. Rygge var I tåka, og Torp var rett utenfor.
Helt normalt det... :rolleyes:

ENRY 010550Z 00000KT 2000 BCFG BKN074 11/10 Q1017
ENTO 010550Z VRB02KT 9999 PRFG NSC 07/07 Q1017

MD11
01-10-2007, 16:23
Originally posted by dash-7

Originally posted by valen

Blir ikke noe problem for Rygge det!!!!!!!

Nå sier ryktene at Ryanair skal etablere seg med 5-6 737-800 på Torp for å knuse Norwegian. Så tiden vil se.
Det bygges en hanger for 737 her nå.

Rykter er rykter, som vanlig i denne bransjen;)

Gulboble
01-10-2007, 16:53
Originally posted by Laurvig

Skal slå Torp på to år, SB.no (http://www.sb.no/article/20070929/NYHETER/709290035/1052/LDIV)


Ja, det er bra med ambisjoner og konkuranse, bare ikke TORP og RYGGE konkurerer hverandre ut av markedet.
Dette bør også avlaste OSL på en fin måte. Reisende fra Oslo Sør Vest og Oslo Sør Øst har/får her gode alternativer. Ellers slipper reisende fra Østfold, Buskerud, Vestfold, Telemark å reise til Gardermoen. Det betyr mindre trafikk gjennom Oslo.

valen
02-10-2007, 00:44
Originally posted by dash-7

Originally posted by valen

Blir ikke noe problem for Rygge det!!!!!!!

Nå sier ryktene at Ryanair skal etablere seg med 5-6 737-800 på Torp for å knuse Norwegian. Så tiden vil se.
Det bygges en hanger for 737 her nå.

Så var det de ryktene da...

Uansett så er rygge helt nytt nå, ser vi lengere frem i tid enn til 2009 så kan mye skje her også!

valen
02-10-2007, 00:46
Originally posted by KennethGS

Stoler på tåka

Direktøren på Rygge tror at flyhavna i Østfold vil bli større enn Torp allerede i 2009. Han mener flyene vil kunne lande hos ham når det er tåke andre steder.

http://tbtv.tb.no/player/nyheter/2603-stoler-paa-taaka.html


Jeg vet nå ikke jeg... Klimaet og været på begge sider av fjorden virker å følge hverandre, og min erfaring er at når det er tåke på Torp, så er det som oftest det på Rygge også.

Ser man på METARene for imorges, så ser man at begge flyplassene nevner tåke i samme tidsrommet. Rygge var I tåka, og Torp var rett utenfor.
Helt normalt det... :rolleyes:

ENRY 010550Z 00000KT 2000 BCFG BKN074 11/10 Q1017
ENTO 010550Z VRB02KT 9999 PRFG NSC 07/07 Q1017


Jeg kjører forbi rygge hver dag, morgen og ettermiddag, og det er ikke mye tåke her, men det som blir morro er croswind, det er det MYYYE av på rygge. Kansje det blir noen artige bilder/snutter herfra!!!

KennethGS
02-10-2007, 02:50
Originally posted by valen

Jeg kjører forbi rygge hver dag, morgen og ettermiddag, og det er ikke mye tåke her, men det som blir morro er croswind, det er det MYYYE av på rygge. Kansje det blir noen artige bilder/snutter herfra!!!

Er ikke mye tåke på Torp heller sånn sett, men er det tåke her, så er den ofte tett, og da er det som oftest like mye tåke på Rygge også...

TFC1
02-10-2007, 10:58
Og når det er vind fra ca 060-080 grader og snø, da er blir det moro. Avganger på 36 på Torp, med landinger på 18 grunnet lavt skydekke, samtidig med avganger på 12 på Rygge med landinger på 30 grunnet lavt skydekke.....:wow: Gleder meg til Torp får ILS til 36 (neste år) og til Rygge får ILS til 12......:exclamati

Fly high
02-10-2007, 11:39
Det høres ut som en "artig" kombinasjon .....:huh:

litt-amatør
02-10-2007, 12:56
Skal man komme i nærheten av den ambisjonen må man ha nye og flere ruter. Da må man ha flere selskaper inn, noe jeg ikke tror DY ønsker. De vil jeg anta er interessert i sakte men sikkert bygge opp denne flyplassen gradvis. Kan det tenkes en viss motstridende interesse mellom flyplassen og deres helt ledende og dominerende kunde?:question:

pgaa
02-10-2007, 13:38
Det verste er at de å greier det... Men på 2 år??? - Neppe..

Tror nemlig at Ryanair flytter sin virksomhet fra TRF til RYG en vakker dag...

litt-amatør
02-10-2007, 13:50
Originally posted by pgaa

Det verste er at de å greier det... Men på 2 år??? - Neppe..

Tror nemlig at Ryanair flytter sin virksomhet fra TRF til RYG en vakker dag...

Hvorfor skulle de gjøre det...?

RSL
02-10-2007, 14:01
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor Ryanair tviholder på Torp? Blir de betalt for å fly der nede eller?

Hadde de flydd fra Rygge, så hadde de jo garantert fått flere passasjerer. Svært mange av de som flyr med Ryanair kommer jo fra Oslo, og Rygge ligger nærmere Oslo enn Torp.

pgaa
02-10-2007, 14:13
Jo fordi det er som RSL sier her, og det er nærmere Oslo !

2 meget meget gode argumenter for Ryanair's sin del det

dash-7
02-10-2007, 14:57
Originally posted by pgaa

Det verste er at de å greier det... Men på 2 år??? - Neppe..

Tror nemlig at Ryanair flytter sin virksomhet fra TRF til RYG en vakker dag...

Ryanair kommer nok ikke til å starte opp på Rygge så lenge Norwegian er dominerede der.

valen
02-10-2007, 16:33
Håper ikke Ryan kommer til rygge, la de bli der de er for guds skyld!!!!!

Gulboble
18-08-2008, 19:19
Ja, det er bra med ambisjoner og konkuranse, bare ikke TORP og RYGGE konkurerer hverandre ut av markedet.
Dette bør også avlaste OSL på en fin måte. Reisende fra Oslo Sør Vest og Oslo Sør Øst har/får her gode alternativer. Ellers slipper reisende fra Østfold, Buskerud, Vestfold, Telemark å reise til Gardermoen. Det betyr mindre trafikk gjennom Oslo.
Ser ut som om TORP klarer seg bra, men hva med RYGGE ?

MartinL
18-08-2008, 19:57
Rygge har helt klart et potensiale til å bli en flyplass på linje med Torp, men hva Rygge angår og ikke minst Norwegian så burde man kanskje ta inn over seg at Torp ikke ble bygget på en dag den heller.

Jeg synes både flyplass og Norwegian hopper nokså kraftig ut i det med å tro at det skal gå å fylle 737 maskiner. Når Widerøe ikke klarer å fylle en daglig avgang til København, så sier det seg selv at Norwegian skal få slite. Selv klarer jeg ikke å fatte hvorfor de satset så hardt på Rygge.

Har hørt snakk om at air Blue sniffet på Rygge. Noen som vet mer?

ENGM RAMP
18-08-2008, 20:04
snakker du om Pakistanske Air Blue Martin? i såfall kan det jo bli spennende, for Rygge har vel ikke plass til fly større enn B737 / Airbus 321 ?

Edit: Ser av hjemmesiden Deres at de flyr A321 etc, men rekker den hit fra Pakistan da mon tro? Eller må det en mellomlanding til i Baku eller borti-der-et-eller-annet-sted? :)

sukram
18-08-2008, 20:10
snakker du om Pakistanske Air Blue Martin? i såfall kan det jo bli spennende, for Rygge har vel ikke plass til fly større enn B737 / Airbus 321 ?

Edit: Ser av hjemmesiden Deres at de flyr A321 etc, men rekker den hit fra Pakistan da mon tro? Eller må det en mellomlanding til i Baku eller borti-der-et-eller-annet-sted? :)

De mellomlander i Trabzon, Tyrkia på sin ferd til/fra Manchester ihvertfall. Det må de nok til/fra Norge også.

MartinL
18-08-2008, 20:13
snakker du om Pakistanske Air Blue Martin? i såfall kan det jo bli spennende, for Rygge har vel ikke plass til fly større enn B737 / Airbus 321 ?

Edit: Ser av hjemmesiden Deres at de flyr A321 etc, men rekker den hit fra Pakistan da mon tro? Eller må det en mellomlanding til i Baku eller borti-der-et-eller-annet-sted? :)

Vet egentlig ikke så mye mer enn at en kompis, hvis bror jobber for PIA i Oslo, fortalte at air Blue hadde vist interesse. Det er jo egentlig ikke så dumt ide! PIA ruten selger som hakka møkk fra Osl og flere avganger direkte til Osl (ikke via CPH) ligger visst høyt oppe når de nå får inn nye 777. Da burde det være mulighet for en ukentlig eller to med air Blue også.

Av hva jeg vet var air Blue innom Osl for å se på mulighetene for en rute. De bruker jo 321 til England med fuel stop på veien.
Ryktene har jo gått ganske tett om air Blue på Osl, men jeg trodde dette var et mål for 330 maskinene de venter på.

Fant denne:

http://www.anna.aero/2008/05/23/airblue-20pc-share-of-domestic-traffic-pakistan/

http://www.airblue.com/Corp/080808_PakTimes.htm

plane-spotter
18-08-2008, 20:37
Rygge har stand for A330 , 767 , den størrelsen der tror jeg, Stand 7 ,den som er lettest å se fra E6, den ble ferdig for ca en månede siden;)

Ellers så har jeg full tro på det ledelsen for RSL sier... Om ikke i 2009 så i alle fall i 2010...;)

Er flere flyselskaper som snuser her....:D

JetBlue
19-08-2008, 12:19
Et gedigent luftslott!

Se på utviklingen på Rygge så langt, ikke noe særlig å skryte av. Tandbergs store utfordring er at østfoldingene i stor grad flyr fra Gøteborg. Samtidig er infrastrukturen til OSL langt bedre enn til Rygge, men det kan selvfølgelig endre seg over tid. (Bussene til/fra Rygge er stort sett tomme).

Men, time will show........

KennethGS
19-08-2008, 12:48
Ellers så har jeg full tro på det ledelsen for RSL sier... Om ikke i 2009 så i alle fall i 2010..

Hehe... Kunne ikke formulert det morsommere selv... :colgate:

Først en tilitserklæring, raskt fulgt av et snev av mistillit... ^_^


Jeg står fremdeles på det jeg har sagt hele tiden: Bye Bye Rygge... :rolleyes:

dash-7
19-08-2008, 13:24
Rygge har stand for A330 , 767 , den størrelsen der tror jeg, Stand 7 ,den som er lettest å se fra E6, den ble ferdig for ca en månede siden;)

Ellers så har jeg full tro på det ledelsen for RSL sier... Om ikke i 2009 så i alle fall i 2010...;)

Er flere flyselskaper som snuser her....:D

Det er alltid flyselskaper som "snuser" på Rygge, Torp, Gardermoen eller for den slags skyld Bardufoss.
Rygge er og blir en stor flopp. Norwegian kommer sakte men sikkert til å flytte tilbake til OSL.

storg
19-08-2008, 13:40
Det er alltid flyselskaper som "snuser" på Rygge, Torp, Gardermoen eller for den slags skyld Bardufoss.
Rygge er og blir en stor flopp. Norwegian kommer sakte men sikkert til å flytte tilbake til OSL.
Det er vel derfor de oppretter tre nye ruter fra rygge i vinterprogramet det da.
Dagbladet.no (http://www.dagbladet.no/dinside/2008/08/19/544066.html)

sukram
19-08-2008, 13:52
Innenlands går visst bedre også.

"Som følge av stadig bedre resultater på ruten Rygge-Bergen utreder Norwegian i tillegg nye ruter til andre destinasjoner innenlands, muligens allerede fra høsten 2008."

Kilde: hangar.no

MartinL
19-08-2008, 14:38
Det er vel derfor de oppretter tre nye ruter fra rygge i vinterprogramet det da.
Dagbladet.no (http://www.dagbladet.no/dinside/2008/08/19/544066.html)


Det var som bare.....

Ja, ja lykke til!

SQ321
19-08-2008, 16:33
Dette så jeg ikke komme i det hele tatt. Har av en eller annen grunn ikke noe særlig tro på det, så sant DY ikke lar rutene gå på bekostning av OSL-ruter og dermed tvinger passasjerene til å bytte til RYG.

BU662
19-08-2008, 23:04
Vel vel, det er ikke den super-store satsing. Sa DY har gjord en skikkelig PR stunt her.

RYG-SXF er to ganger i uka. Samtidlig reduserer man OSL-SXF til en daglig. Det kan vaere smart siden vintersesongen er tydelig svakere for denne ruta. Interessant blir det vel neste sommer. Kommer da den 2. flygning OSL-SXF tilbake?

En liten side-anekdote:
Egentlig har DY ikke koordinert SXF-RYG mens SXF-RGR, og dette er Ranger Municipal Airport. Star inne med en -300er. Vel, det blir noen tank-stopp langs veien.;) Sa, a lese hva selskaper har koordinert i slots er alltid en glede, fordi det finnes mange slike bugs...

plane-spotter
19-08-2008, 23:24
Kan noen si hva noen her inne mener med bye bye rygge???:8:u
bare lurer... borte for godt om noen år lissom??? Jeg skjønner ikke hvordan man kan dømme en flyplass til en flopp når den ikke har vært i drift i mer en 6 måneder en gang...... Det er ekstremt lite !....

Og når tall viser at en del ruter fra Rygge går veldig bra, Pluss at charter går som det suser så kan jeg ikke helt forstå hvor grunnlaget for å dømme flyplassen ned ligger?

En ting til alle OSL "Elskere" Personlig syntes jeg den er den beste selv, Det er det ingen tvil om...
MEN med alle argumenter og motargumenter om Rygge angående beliggenhet så må vi huske at OSL ligger heller ikke på det stedet der det er lettest for flestmulig mennesker å komme seg til...

Bare sier det noen over her skriver, for å understreke dobbeltmoralen i en del argumenter her " Det tandberg sliter med er at østfoldinger drar til Gøteborg"... ??
Dette Betyr at østfldinger tar en forferdelig lang vei som di ikke hadde trengt om di dro til OSL eller RYG, men di valgte GOT for ikke veit jeg hvorfor...
Men det bare beviser at jeg vil gjerne høre noe annet argument grunnet i noe annet enn beliggenhet.. for det går tydelighvis ann for en del mennesker å ta en omvei for å fly..

Dvs , det går ann å få folk til å velge Rygge framfor OSL.

Jeg vil veldig gjerne høre noen BRA argumenter for at Rygge blir en flopp ?

Jeg sier ikke med sikkerhet at det ikke blir det, personlig har jeg troa, men dette er ett interesant tema..

EB
20-08-2008, 06:38
Rygge har helt klart kommet for å bli - så kan noen på den andre siden like det eller ikke. Kjempegøy at Norwegian satser videre...

dc-8-63
20-08-2008, 06:51
For en som har knatret via Torp med BU F-50 og putret til CPH med NorskAir Brasilia, saa ser det ikke saa vaerst ut hva Rygge har klart aa faa etter noen maaneder....Rygge er ingen stoerre flopp enn hva pessimistene sa om Torp paa samme stadiet....

Fly high
20-08-2008, 11:54
- så kan noen på den andre siden like det eller ikke.

Vet ikke hva slags agenda du har, EB, men dette er vel ikke først og fremst en fight mellom østfoldinger og vestfoldinger? Flere av dem som ytrer seg negativt om Rygge bor jo helt andre steder i landet.

Personlig har jeg Torp som relativt nær nabo, men jeg stiller meg temmelig likegyldig til hvordan det går med Rygge. Fint om de greier seg - men i dagens situasjon ikke så overraskende om de ikke gjør det.

Ellers er det interessant å lese i boka om Torp og hvordan den utviklet seg. Det er ofte tilfeldighetene som rår! :)

JetBlue
20-08-2008, 12:16
For en som har knatret via Torp med BU F-50 og putret til CPH med NorskAir Brasilia, saa ser det ikke saa vaerst ut hva Rygge har klart aa faa etter noen maaneder....Rygge er ingen stoerre flopp enn hva pessimistene sa om Torp paa samme stadiet....

Feil. Torp ble planlagt som regionalflyplass da OSL ble vedtatt. Utgangspunktet var at planleggerne forventet 5% trafikklekkasje til Torp pga. bortfallet av Fornebu. Så Torp fikk nok en helt annen start enn det Rygge har fått, eller vil få.

Hvorvidt Rygge blir en suksess for nå tiden vise.