PDA

View Full Version : Jansson varsler flykjøp i DN


morr
29-09-2007, 12:10
I dagens DN kan man lese om Jansson som ønsker aksjeprogram for ansatte og varsler flykjøp:

"I løpet av noen år skal SAS kjøpe inn mellom 15 og 20 nye fly som skal erstatte den aldrende flåten av McDonnell Douglas-fly."

Men dette må vel være for lite??

N2630B
29-09-2007, 12:31
Vel, usikker på hvor mange MD'er de har nå som operer de forskjellige rutene, men uansett er jo de fremdeles brukanes i en del år fremover.

Someone
29-09-2007, 12:39
Det er vel kanskje de eldste og minst lønnsomme MDene som kanskje skal byttes først:question:

EB
29-09-2007, 13:03
...ikke riktig. Som jeg skrev i posten "En time med Mats" så trenger SAS 15-20 nye fly for å ta unna for planlagt ekspansjon. I tillegg skal MD80 flåten erstattes...

Someone
29-09-2007, 13:07
Kanskje jeg får gå på DN-jakt idag.

Utflyttet
29-09-2007, 13:15
Men ser man på hvor lenge sykluser har vart i økonomiene rundtom de siste årene så er vi i praksis på vei rett voer eller rett forbi en topp nå. De får ikke fl levert før om noen år stortsett uansett hvor de kjøper nå. Det vil jo i praksis si at de blir sittende med en god del kostnader knyttet i nye fly om noen år når vi antakelig er på lang nede eller på vei lengre ned?

-A

LN-AFG
29-09-2007, 16:32
Med Airbus og Boeing som har fulle ordrebøker, kan det nok gå en god del år enda før SAS kan ta i mot nye fly:(

sk931
29-09-2007, 17:17
Eller også bliver SAS kunde hos et af den mange leasing selskaber

Hilsen
ole

dc-8-63
29-09-2007, 18:28
Originally posted by LN-AFG

Med Airbus og Boeing som har fulle ordrebøker, kan det nok gå en god del år enda før SAS kan ta i mot nye fly:(

Hmmm kort tids minne ??:-p Se til Norwegian...de faar vel foerste maskin mindre enn et aar etter bestilling....:rolleyes:

DYflyer
29-09-2007, 19:48
Originally posted by dc-8-63

Hmmm kort tids minne ??:-p Se til Norwegian...de faar vel foerste maskin mindre enn et aar etter bestilling....:rolleyes:

Men det er slots som er kjøpt av Ryanair. Det er ett par år til de får fly fra "egne" slots. Det finnes vel begrenset med selskaper som vil selge sine slots. Men det er klart litt "fleksibilitet" finnes det hos produsentene. Ett bedre eksempel enn DY sine 738´r er hvor fort BA får 380´n og 787´n.

Lennart
29-09-2007, 19:49
Originally posted by EB

. I tillegg skal MD80 flåten erstattes...

Hva er mulig for å SAS å få inn istedenfor ?

Bizflyer
29-09-2007, 19:55
SAS har jo vært litt ustabile i forhold til valg av fly. Jeg synes det er merkelig at de ikke går for enten B737 eller A320/A319 for å få en enhetsflåte.

Men jeg har vel mest tro på at SAS velger B737 med trang plass mellom setene!

BF:cool2

Lennart
29-09-2007, 20:21
Originally posted by Bizflyer

SAS har jo vært litt ustabile i forhold til valg av fly. Jeg synes det er merkelig at de ikke går for enten B737 eller A320/A319 for å få en enhetsflåte.

Men jeg har vel mest tro på at SAS velger B737 med trang plass mellom setene!

BF:cool2

-900ER hadde vert tingen :p

Tommy777
30-09-2007, 06:21
Originally posted by Leorim

Originally posted by Bizflyer

SAS har jo vært litt ustabile i forhold til valg av fly. Jeg synes det er merkelig at de ikke går for enten B737 eller A320/A319 for å få en enhetsflåte.

Men jeg har vel mest tro på at SAS velger B737 med trang plass mellom setene!

BF:cool2

-900ER hadde vert tingen :p

yeah rite..

LN-MOW
30-09-2007, 06:27
-900ER ble hovedsaklig til fordi selskapene ville stable inn mer enn 189 pax i en 739 .. rekkevidden er sekundaer - de fleste kjoeper den for kapasiteten.

EB
30-09-2007, 09:40
Måtte det bli flere fly fra Airbus...:D

OJB
30-09-2007, 18:06
Originally posted by EB

Måtte det bli flere fly fra Airbus...:D

Spørs om om ikke du er blant dem som tipper i riktig retning.....
Så lenge de er SAS DK og SE som skal skifte ut MD kjerrene så kan de meget vel bli Airbus.
SAS NO har jo 737 og det er intet i veien for at selskapene kan satse på mellomlang sikt på 2 forskjellige hovedtyper.
Tvilsomt om SAS vil satse på Cseries fra Bombardier og Superjeten.
Etter øvelsen ved innfasing som første kunde av Q400 er det lite trolig at de tar den erfaringen en gang til.
Embraer er jo en mulig outsider , men det synes om 737 for SAS NO i overskuelig fremtid er kjøretøyet de satser på med Airbus for DK og SE.

Someone
30-09-2007, 18:09
Originally posted by OJB

......, men det synes om 737 for SAS NO i overskuelig fremtid er kjøretøyet de satser på med Airbus for DK og SE.

Når man ser på dagens flåte. Ville det ikke vært mer naturlig med 737 for NO og SE og Airbus for DK? SE har jo allerede endel 737NG.

GFL
30-09-2007, 18:10
Kan ikke de svenske 737NG sendes til Norge for å bytte ut med 737 Classic?

Isbamse
01-10-2007, 11:05
Originally posted by ph-ndr

Men ser man på hvor lenge sykluser har vart i økonomiene rundtom de siste årene så er vi i praksis på vei rett voer eller rett forbi en topp nå. De får ikke fl levert før om noen år stortsett uansett hvor de kjøper nå. Det vil jo i praksis si at de blir sittende med en god del kostnader knyttet i nye fly om noen år når vi antakelig er på lang nede eller på vei lengre ned?

-A

Typisk flyselskaper:D Investerer i tide til neste nedtur...

OJB
01-10-2007, 11:55
Originally posted by Someone

Originally posted by OJB

......, men det synes om 737 for SAS NO i overskuelig fremtid er kjøretøyet de satser på med Airbus for DK og SE.

Når man ser på dagens flåte. Ville det ikke vært mer naturlig med 737 for NO og SE og Airbus for DK? SE har jo allerede endel 737NG.

Jo , forsåvidt , men nå har jo SE en god del MD'er som da inngår i erstaningsplanen , men som skrevet over er det absolutt en mulig løsning at etter hvert som leiene på ex BU-materiell utgår så kan SE 737NG overføres til NO noe som jeg tror vil skje.