PDA

View Full Version : Kjos intervuvet i Flight International


LN-MOW
29-09-2007, 02:00
Kjos om ekspansjonsplaner mm ....

http://www.flightglobal.com/articles/2007/09/25/216774/bjorn-kjos-steering-norwegian-towards-growth-in-scandinavia-and.html

EB
29-09-2007, 08:19
Morsomt...han og selskapet blir lagt merke til.:D

Herlov
29-09-2007, 09:32
Interessant.

Han bekrefter at Rygge ble valgt pga. at OSL er full i rushtiden.

Han bekrefter at København-basen kommer med de nye flyene.

Han forteller at overskuddet vil øke fra 10 mill euro.

Go Kjos! ;)

jb1
29-09-2007, 12:47
Fin artikkel. Det blir spennende hvor Norwegian vil fly til fra København, der er det alt hard konkurranse i low cost markedet.
Jeg tror Rygge også ble valgt for å utvide markedet litt. Det er sikkert endel i Østfold/Sverige som velger å ikke reise innimellom ettersom Gardermoen ligger et stykke unna.

Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.

Utflyttet
29-09-2007, 12:57
Originally posted by jb1
Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.


Etter å ha lest min del trip reports på FT om folk som starter sine RTW-billetter i Cairo, så har jeg intrykket av at det er en flyplass som selv CDG til å virke som et forfriskende pust av effektivitet og vennlighet, så jeg styrer klar av Cairo, takk. :)

-A

jb1
29-09-2007, 12:59
Originally posted by ph-ndr

Originally posted by jb1
Endel her har jo gjettet på lengre ruter når de får 737-800 og han bekrefter tanker om Nord-Afrika, jeg tror vi snakker Tunis, Cairo og kanskje litt i Midt-Østen f.eks. Beirut. Et annet hett tips fra min side er Malta.


Etter å ha lest min del trip reports på FT om folk som starter sine RTW-billetter i Cairo, så har jeg intrykket av at det er en flyplass som selv CDG til å virke som et forfriskende pust av effektivitet og vennlighet, så jeg styrer klar av Cairo, takk. :)

-A
Egypt og Cairo har vel litt mer å by på enn en kjip flyplass.

LN-KGL
29-09-2007, 13:48
Jeg reagerer litt på en faktisk feil i artikkelen til FI, der heter det:

The carrier saw its passenger numbers increase by 2% year-over-year in 2006 to 5.1 million.

Jeg har et tall på 55,2 % økning "year-over-year in 2006" og det tror jeg også Norwegian har.

FlightDeck
29-09-2007, 15:32
Spennende intervju. Norwegian vil garantert ekspandere til Nord-Afrika og også inkludere flere ruter til øyer og kystbyer i Middelhavet. Det ligger nok potensiale i København, dagens ruter derfra går bra, men her må Norwegian kjempe til seg markedsandeler i større grad enn å skape nye markeder, tror jeg. Dessuten blir det nok en større satsning på å selge overnatting med flyreisene, slik at charterselskapene dermed får økt konkurranse.

N2630B
29-09-2007, 15:54
Meget interessant intervju!
Godt lesestoff, tusen takk for linken!

LN-MOW
29-09-2007, 16:21
Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.

Vil ellers tro at det blit faa 'nye' destinasjoner fra CPH .. det blir nok foerst og fremst til byer som trafikkeres fra de andre basene. Det gir bedre oekonomi og DY vil helst ha point-to-point passasjerer.

PP
29-09-2007, 20:23
Originally posted by LN-MOW

Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.

Vil ellers tro at det blit faa 'nye' destinasjoner fra CPH .. det blir nok foerst og fremst til byer som trafikkeres fra de andre basene. Det gir bedre oekonomi og DY vil helst ha point-to-point passasjerer.

Ja bliver interessant hvilke destinationer som vil bliver fløjet fra CPH hvis og når der kommer en DY base. Vil man satse på destinationer fra CPH som ikke flyves af andre selskaber eller vil man gå head-to-head med Sterling m.v.

Desuden nogen med insider viden som ved mere om hvornår det er realistisk at CPH basen åbnes og hvornår vi kan forvente en eventuel annoncering af CPH basen?

sail4fun
29-09-2007, 20:26
Originally posted by LN-MOW

Ellers merker jeg meg at han bekrefter opptil flere av de antagelsene jeg luftet tidligere .. som at MD'ene blir erstattet foest.





Og dermed blir RYG en FlyNoric base fra Feb-08 ?

LN-BRK
29-09-2007, 20:46
Det sies at piloter som har vært på intervju hos DY de siste ukene har fått vite at det ikke blir noe base på Rygge....

MartinL
29-09-2007, 22:04
høres rart ut, men med kun 25.000 billetter solgt til nå med så mye oppmerksomhet og PR rundt Norwegian og Rygge, er jo dette allerede en katastrofe.

Når flygningene er i full gang med annonserte ruter vil Rygge tilby 43 ukentlige avganger med Norwegian. Nå snart 40 dager etter har Norwegian solgt 25.000 billetter.
Tar vi utgangspunkt i at de fleste velger å fly Tur-Retur er det solgt ca 12500 billetter.
Med utgangspunkt i Norwegian sine 733 modeller med 148 seter har de til nå solgt ut ca 84 fulle fly. Med tanke på at det er 5 uker siden offentligjørelsen av Norwegian på Rygge står ikke tilbudet tilgjengelig overhode i forhold til antall solgte seter.

Norwegian har da etter mine beregninger nå ca 39% dekning på sine avganger fra Rygge. (om man regner fem uke salg med fem uker avganger) Jeg tror i motsetning til mange andre at dette er dårlige tall. Norwegians destinasjoner borstett fra Bergen er rene leasure/helgeturer destinasjoner og har ofte pax som booker i god tid. Jeg er også overbevist om at booking tallene i denne første delen av høsten er et ressultat av nettopp all den opmerksomheten Rygge har fått. Jeg tror de fleste har sikret ferie en særdeles billig ferie ved å bestille lanserings billetter fra Rygge fremfor Osl og på den måten er med på å dra opp antall solgte billetter uten å representere det potensielle lokalmarkedet rundt Rygge.

Jeg mener dette er med på å gi et skjevt og uriktig bilde av de billettene Norwegian har solgt fra Rygge. tallet er kraftig dratt opp av pax som ikke i utgangspunktet er regnet som "lokalpax" men som et ressultat av de billige billettene som i startfasen ble lagt ut for å tiltrekke seg pax og oppmerksomhet. (hvem reiser ikke fra Hamar med bil for å få fly for 199kr fra Rygge)

Om dette stemmer har Norwegian et kjempe problem, for jeg klarer ikke å se for meg at booking prosenten går opp ettersom billettprisene øker pr avgang!

pgaa
29-09-2007, 22:39
Go Kjos'ern...Er det en business fyr jeg har sans for.. ER det virkelige han !! :D :D

litt-amatør
30-09-2007, 01:45
Jeg må si at det var mye fornuftig i det MartinL her snakker om. Det virker ikke veldig lovende de tallene vi har fått om Rygge-bookingen, og enda mindre når vi regner alle bookingene som ble gjort da dette var nytt og spennende rett rundt lanseringen.

Jeg vil også mene at billettprisene, hvis man går inn på lavpriskalenderen til DY, fortsatt er svært lave til mange destinasjoner, et tegn jeg tolker om at flyene ikek blir fylt veldig fort. F eks er det jo start rett rundt vinterferien. Mange av de avgangsdatoene er fortsatt litt for billige til at det virker helt økonomisk bra. Tror DY skulle sett noen priser litt høyere.

Men spennende er dette, og jeg tror dette kan bli bra etterhvert, men dette krever tid. Det er ikke gjort i en fei å åpne en ny flyplass med såpass lite hjemmemarked.

LN-MOW
30-09-2007, 02:53
Hvis de har 39% kabinfaktor fire maaneder foer foerste fly gaar er det slettes ikke daarlig og langt fra noen katastrofe. Naa er jeg ikke noen kloepper i kjoepsmoenster for flybilletter, men jeg vil tro at minst halvparten (store hoeytider og feriedager unntatt) selges under to maaneder foer avgang. Spesielt weekendturer og forretningsreiser.

Rygge maa ogsaa gis tid til aa vinne aksept i markedet.

Slapp av - dette ser slett ikke verst ut!!

EB
30-09-2007, 09:42
...overraskende negativ MartinL - det ligner ikke deg!!!

MartinL
30-09-2007, 11:21
Originally posted by EB

...overraskende negativ MartinL - det ligner ikke deg!!!

Redd for at Norwegian skal gå på en smell. Dessuten har jeg aldri hatt tro på noen sjokk åpning med 737 maskiner fra Norwegian på Rygge:old

Som sagt så tror jeg ikke booking tallene til nå er stort annet enn pax som har valgt Rygge fordi de fant grise billige billetter. Husk at Norwegian må opp i 12728 solgte seter i uka fra Rygge for å ha 100% belegg på sine annonserte avganger. 25.000 solgte billetter på 5 uker og som et ressultat av "billigsalg", hard markedsføring og særdelesmye media omtale virker som på meg som katastrofalt.

Var det ikke slik at Norwegian den første uken hadde solgt 15.000 billetter fra Rygge?
Om jeg husker riktig (med sterke forbehold) har det da blitt solgt 10.000 billetter de siste 4 ukene. Hvordan skal de da gå når oppmerksomheten rundt Rygge legger seg?
Klart en flyplass og nye ruter trenger tid, men jeg har desverre ikke troen på at 43 daglige avganger, nærmest fra dag en, kan på noen som helst måte bli suksess.

Her lukter det tap med hull i kistebunn, seddler i flammer og en elv av utgående $$$$$$$.

Men når det er sagt så håper jeg for all del at jeg tar stygg feil!

EB
30-09-2007, 11:22
Det håper jeg du gjør også...

MartinL
30-09-2007, 11:29
Men uansett tviler jeg på at Norwegian allerede nå lukter på å stenge basen på Rygge. De vil nok gi det mer tid, men jeg tror ikke de kjører ut sommer sessongen fra Rygge om det skulle vise seg at flyene går neste tomme. De har jo en ganske enkel sikkerhet ved at de lett kan føre bokket pax over på avganger fra Osl. Eventuelt også flytte ruter.

Det skal bli spennende å følge med på booking tallene utover. Et raskt søk på Norwegian gir ikke grunn til jubel desverre!

amatør
30-09-2007, 12:59
Og som Kjos sier: eneste grunnen til at Rygge får så mange destinasjoner er kapasitetsproblemene på OSL.. Hadde T2 stått ferdig der oppe tviler jeg sterkt på at DY ville satset såpass hardt fra Rygge.
Rygge er vel en flyplass som kommer på et perfekt tidspunkt ettersom kapasiteten på vår hovedflyplass er sprengt i peak timene 9 år etter at den åpnet..

Someone
30-09-2007, 13:03
Men man kan jo kanskje sammenligne Rygge med Warsawa. Norwegian visste de ville tape mye i starten når de opprettet en base der og det er først nå de begynner å gå i break even hvis jeg har tolket uttalelsene til Norwegian og Kjos riktig.

Det er vel få om ingen som åpner en base å regner med å tjene penger fra dag 1 da det må ses over ett mye lengre perspektiv. Selv en ny rute vil ofte tape penger i begynnelsen før den blir innarbeidet i markedet

MD11
30-09-2007, 13:16
Som Kjos selv sa angående Rygge, vi prøver, går det ikke så går det ikke.....

Trety
02-10-2007, 12:31
Jeg opplever uttalelsen angående rushtiden som et spark på leggen til OSL. Nå må de snart se og få ut fingeren.

Desk pilot
02-10-2007, 12:37
Det snakkes hele tiden om at Norwegian skal linke sine avganger opp mot Finnairs Asiaruter. Så langt kan jeg ikke se at noe er blitt gjort. Er det FlyNordic som får oppgaven med å mate?

amatør
02-10-2007, 13:00
Originally posted by Trety

Jeg opplever uttalelsen angående rushtiden som et spark på leggen til OSL. Nå må de snart se og få ut fingeren.
Ja, og OSL har bæsja på leggen ved ikke å starte byggingen av T2 vesentlig tidligere!

The Ticketor
02-10-2007, 16:22
Originally posted by Desk pilot

Det snakkes hele tiden om at Norwegian skal linke sine avganger opp mot Finnairs Asiaruter. Så langt kan jeg ikke se at noe er blitt gjort. Er det FlyNordic som får oppgaven med å mate?

Hadde håpet på at det skulle stå noe om det i artikkelen, men nei. Så jeg tror fortsatt like lite på dette som når jeg hørte det første gangen.

Isbamse
02-10-2007, 17:02
Apropos, jeg lurer på hvordan DY vil intergrere LF. Vil de "ta en" "KLAF", med to selskaper som samarbeider og fordeler ruter (codeshare er jo det minste vi kan forlange), eller blir det full integrasjon? I så fall vil de jo slite litt med navnet:colgate: kan bli mange norskevitser over Kjølen...


Hva skulle et sånt selskap hete? Døpe om LF til Swedish og la dem være tospann? Føle opp tradisjonen med dobbeltnavn, NorwegianFlyNordic? NorwegianSwedish? Svorsk Air? Scandinavian er jo opptatt.... Evt beholde bare FlyNordic på hele selskapet?

FlightDeck
02-10-2007, 17:15
Originally posted by MartinL

høres rart ut, men med kun 25.000 billetter solgt til nå med så mye oppmerksomhet og PR rundt Norwegian og Rygge, er jo dette allerede en katastrofe.

Når flygningene er i full gang med annonserte ruter vil Rygge tilby 43 ukentlige avganger med Norwegian. Nå snart 40 dager etter har Norwegian solgt 25.000 billetter.
Tar vi utgangspunkt i at de fleste velger å fly Tur-Retur er det solgt ca 12500 billetter.
Med utgangspunkt i Norwegian sine 733 modeller med 148 seter har de til nå solgt ut ca 84 fulle fly. Med tanke på at det er 5 uker siden offentligjørelsen av Norwegian på Rygge står ikke tilbudet tilgjengelig overhode i forhold til antall solgte seter.

Norwegian har da etter mine beregninger nå ca 39% dekning på sine avganger fra Rygge. (om man regner fem uke salg med fem uker avganger) Jeg tror i motsetning til mange andre at dette er dårlige tall. Norwegians destinasjoner borstett fra Bergen er rene leasure/helgeturer destinasjoner og har ofte pax som booker i god tid. Jeg er også overbevist om at booking tallene i denne første delen av høsten er et ressultat av nettopp all den opmerksomheten Rygge har fått. Jeg tror de fleste har sikret ferie en særdeles billig ferie ved å bestille lanserings billetter fra Rygge fremfor Osl og på den måten er med på å dra opp antall solgte billetter uten å representere det potensielle lokalmarkedet rundt Rygge.

Jeg mener dette er med på å gi et skjevt og uriktig bilde av de billettene Norwegian har solgt fra Rygge. tallet er kraftig dratt opp av pax som ikke i utgangspunktet er regnet som "lokalpax" men som et ressultat av de billige billettene som i startfasen ble lagt ut for å tiltrekke seg pax og oppmerksomhet. (hvem reiser ikke fra Hamar med bil for å få fly for 199kr fra Rygge)

Om dette stemmer har Norwegian et kjempe problem, for jeg klarer ikke å se for meg at booking prosenten går opp ettersom billettprisene øker pr avgang!




hehe... Litt av en analyse! Salget har gått meget bra tatt i betrakning at det var et halvt år til første fly skulle ta av da rutene ble lagt ut for salg. Norwegian er så godt fornøyd med salget at selskapet til og med har gått ut med hvor mange billetter de har solgt. Det vil nok ta en del tid før man tjener penger fra RYG - akkurat som det tok tid fra OSL - men det er en grunn til at man har valgt å satse på Rygge, det er ikke bare et påfunn slik man nesten skal tro etter å ha lest dine innlegg. Noen ruter fjernes nok, noen flyttes til OSL og noen flyttes fra OSL til RYG. Nå skal erfaringer vinnes og nye markeder skapes.

Herlov
02-10-2007, 20:07
Originally posted by FlightDeck
Norwegian er så godt fornøyd med salget at selskapet til og med har gått ut med hvor mange billetter de har solgt.

Et veldig godt poeng. Hvis de ikke hadde vært fornøyd med salget så hadde de bare holdt kjeft om det.