PDA

View Full Version : Dash8Q400 friskmeldes 4 okt


Bizflyer
28-09-2007, 22:39
Ifølge Takeoff.dk (http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=1&nNewsId=13237) så starter SAS å sette sine Dash8Q400 maskiner inn i service igjen fra torsdag 4 oktober. Det blir en gradvis innfasing etterhvert som de godkjennes med nye deler osv.

Det var jo sandelig på tide, men samtidig godt at de setter sikkerheten foran alt!

BF:old

LN-BRK
28-09-2007, 22:40
Samme gjelder WF sine KU400

KennethGS
28-09-2007, 22:54
Ser at LN-WDD hadde sin første luftetur på over to uker idag, så det går fremover...:)

imm
28-09-2007, 23:25
Flott!
Jeg er vel sikkert av annen oppfatning (surprise surprise) enn de fleste andre hvorvidt det var rett i det hele tatt å sette den på bakken etter ulykken i Tyskland.

Min oppfatning er den at så lenge det er snakk om to helt ulike typer konstruksjoner (til hovedhjul og nesehjul) kan ikke disse ulykkene ha noen fellesnevner. Det ble i mine øyne derfor overreagert da flyene igjen ble satt på bakken. Sikkert riktig markedsmessig, ved å vise at "vi tar sikkerheten på alvor".
Men når alt kommer til alt, kan ikke ulykken i Tyskland ha noen fellesnevner med de to andre.
Hva da, neste gang et fly av denne typen har et uhell av en eller annen art. Skal samtlige da på bakken igjen?


Med ønske om en god helg til dere alle
IMM
(kverrulant)

LN-GBM
28-09-2007, 23:49
I tillegg til uhellet i Tyskland, så var det jo bestemt at de aktuelle delene i understellet skulle byttes før flyene kunne settes i drift igjen. Delene som trengs har etter det jeg forstår ikke vært tilgjengelig før nå, da du kan si det har vært økende etterspørsel etter akkurat disse i den siste tiden. ;)

Kua
29-09-2007, 00:42
Originally posted by imm

Flott!
Jeg er vel sikkert av annen oppfatning (surprise surprise) enn de fleste andre hvorvidt det var rett i det hele tatt å sette den på bakken etter ulykken i Tyskland.

Min oppfatning er den at så lenge det er snakk om to helt ulike typer konstruksjoner (til hovedhjul og nesehjul) kan ikke disse ulykkene ha noen fellesnevner. Det ble i mine øyne derfor overreagert da flyene igjen ble satt på bakken. Sikkert riktig markedsmessig, ved å vise at "vi tar sikkerheten på alvor".
Men når alt kommer til alt, kan ikke ulykken i Tyskland ha noen fellesnevner med de to andre.
Hva da, neste gang et fly av denne typen har et uhell av en eller annen art. Skal samtlige da på bakken igjen?


Med ønske om en god helg til dere alle
IMM
(kverrulant)

Du er ikke kvervulant.Du tar bare feil. Flyene stod allerede på bakken når uhellet i Tyskland skjedde. Du kan ikke gi flyforbud til fly som allerede har flyforbud.
Når flyforbud er opphevet er spørsmålet om flyene er klare til å fly.
Oppsumert har nok ikke ulykken i Tyskland ført til at flyene har stått lenger på bakken.
Det som har tatt tid er sjekk av alle fly, reservedeler og rapporten fra Villnius.

KennethGS
29-09-2007, 00:52
Originally posted by Kua

Oppsumert har nok ikke ulykken i Tyskland ført til at flyene har stått lenger på bakken.
Det som har tatt tid er sjekk av alle fly, reservedeler og rapporten fra Villnius.

Både og...
Det har blitt byttet deler som en direkte konsekvens av hendelsen i Tyskland også, men om dette har forsinket flyene kan vel diskuteres...

Bizflyer
29-09-2007, 00:52
Kan være enig med argumentet med hovedhjul kontra nesehjul, men som det blir sagt, hadde vel ikke dette hatt noen innvirkning.

Men uansett må vi vel alle være glade for at de flyene er i luften igjen?

BF:cool2

EB
29-09-2007, 09:44
...og at de faktisk kostet på seg et lengre bakkestopp.

Nick Figaretto
29-09-2007, 09:54
Jeg forstår i og for seg poenget ditt, imm, men når Bombardier har regelrett driti seg ut på gangtiden for vitale deler i hovedunderstellet er det vel ikke fullstendig utenkelig at det samme kunne gjelde for nesehjulsleggen også.

imm
29-09-2007, 11:19
Originally posted by KennethGS

Originally posted by Kua

Oppsumert har nok ikke ulykken i Tyskland ført til at flyene har stått lenger på bakken.
Det som har tatt tid er sjekk av alle fly, reservedeler og rapporten fra Villnius.

Både og...
Det har blitt byttet deler som en direkte konsekvens av hendelsen i Tyskland også, men om dette har forsinket flyene kan vel diskuteres...

Widerøe hadde en dato for når Q400 skulle være i lufta igjen. Minns det var en søndag at første fly skulle være på vingene, forutsatt at det ble godkjent av luftfartsmyndighetene.
Da en Q400 fikk problem i Tyskland, bestmte SAS ledelsen at alle Q400 i SAS og WF skulle på bakken intill årsaken til denne ulykken ble kjent.
Det er altså riktig at flyene allerede sto på bakken, men at de skulle vært i drift igjen "for lenge siden", men at ulykken i Tyskland var årsaken til dette.

Og det er derfor jeg spør: Er det riktig å sette et fly på bakken, slik det nå faktisk ble gjort (utsatt bakkestopp) fordi det er et uhell med en annen maskin ute i den store verden. WF og SAS var de eneste flyselskap i verden som fortsatt har Q400 på bakken så vidt meg bekjent. Men mulig jeg tar feil der...

KennethGS
29-09-2007, 19:31
Originally posted by imm

Widerøe hadde en dato for når Q400 skulle være i lufta igjen. Minns det var en søndag at første fly skulle være på vingene, forutsatt at det ble godkjent av luftfartsmyndighetene.

Vel.. Den datoen tok nok ikke høyde for at deler måtte byttes, og at disse måtte lages først...

Det er ikke mange dagene siden de fortsatt ventet på delene til hovedunderstellet...