PDA

View Full Version : ATA - et tilbakeblikk

LN-MOW
28-09-2007, 05:06
Sitter og blar litt tilbake i 'historieboekene' .. noen husker kanskje mitt foerste moete med min senere arbeidsgiver ATA? :colgate:

Airpics, 17.6.01

Originally posted by LN-MOW

.. da jeg var i ATL sist, måtte jeg fly Frontier. Og om to uker må jeg fly American Trans Air til JFK ... Nå går det på pris, pris og pris .. Så selv de mest frynsede selskapene blir brukt. Jeg forventer IKKE å komme meg frem og tilbake uten å bli sittende fast på Midway MINST en av veiene... ATA har en forferdelig punktlighet.. verre enn Untied .. men jeg pakker sekken full av kamera, film, musikk og lesestoff og forbereder meg på lange ventetider. Og så blir det vel en test ut av det også!

Og hei - nå scoret Stabæk igjen, gitt!!

Airpics, 28.6.01

.. Og om et par uker kommer test av American Trans Air. Er jeg heldig, kanskje jeg blir oppgradert ti økonomiklasse....

Airpics 8/7/01

Er folket sent oppe idag? Vel, Avd. Veldig Vest ønsker 'god morgen' med Airport Bum kopp med velsmakende kaffe.
Om en times tid setter jeg meg i bilen for å kjøre til flyplassen. Selv om jeg er flyfreak, ser jeg ikke helt fram til dagens ekspedisjon med American Trans Air. Deres punktlighetsrennome er en smule frynsete, så jeg er litt skeptisk..
På onsdag er det varslet 737-800 (med winglets) fra LGA til Midway, de øvrige flightene skal det være 757. Test kommer...

Airpics, 12/7/01

Javel - så var jeg hjemme igjen etter en lang dags ferd mot natt hos American Trans Air.. VAr hjemme klokken 0130 etter å ha fløyet 2 legs med dette bakgårdsselskapet.
Fra La Guardia fløy jeg en splitter ny 737-800 med winglets! Og avgangen fra LGA ble begivenhetsrik ...
Etter pushback begynte vi å taxe mot holding. Etter en stund stoppet vi, og litt etter merket jeg at pilotene begynte å ruse motorene - ikke bare en, men begge to! Begynte å lure på hva som var i veien, for vi sto bom stille mens motorene gikk på høyt turtall. Etter en stund kom cockpit på p/a'en og forklarte at bremsene hadde låst seg, og at vi ikke kom noen vei .. Flott, tenkte jeg og så min connection på Midway forsvinne i det fjerne ...
Men litt etter viste det seg at bremsene var helt OK. Problemet var at maskinen hadde sunket ned i underlaget, så vi satt bom fast nede i en grop! Etter en halvtimes tid og en masse pushing frem og tilbake klarte endelig en traktor å få oss løs. Deretter var det full pinne til Midway, og heldigvis rakk jeg flyet videre ....
Test av ATA følger - ikke forvent toppscore.

... og etterhvert kom det en test paa Scanair ....
http://www.scanair.no/test/TZ-test.htm

Scanair.nos utsendte tester et av USAs største charterselskap som også forsøker seg på rutetrafikk. Kanskje de skulle latt være?

Selskap:
Strekning: New York (LGA) - Chicago (Midway)
Flytid: 2:00
Flytype: Boeing 737-800
Klasse: Coach
Testet av: LN-MOW
Dato: 11.07.01
ATA er nok et av USAs lavprisselskaper som prøver seg på ruteflygning. Med base på Chicago/Midway har ATA et rutenett som strekker seg fra kyst til kyst. Selskapet er i ferd med å skifte ut sin gamle flåte bestående av B727 og Locheed TriStar med splitter nye B757 og B737-800. Scanair.no’s utskremte ble igjen påprakket en superbillig e-ticket av sin arbeidsgiver og denne gangen sendt til Long Island utenfor New York.
Testresultat
Mat: 0 Mat? Det er peanøtter, det……
Service: 4 Hyggelig crew, men bare peanøtter og drikkevarer. Og ikke snakk om å beholde boksen med eplejuice. Her skal det spares!
Komfort: 4 30 rader ganger 6 - det skulle bli noe sånt som 180 seter. Det er styggelig mange inne i en 737-800. Jeg satt med mine 182cm veldig trangt. Kanskje et lite pluss for de justerbare nakkestøttene.
Punktlighet: 4 10 minutter sen ut fra gaten - deretter satte vi oss fast i en grop i taksebanen og ble sittende fast i en halvtimes tid før en traktor klarte å dra oss løs. Ikke ATAs skyld riktignok, men ettersom jeg hadde en forbindelse på Midway var jeg lite interessert i skyldfordeling. Dessuten var kun ett av mine 4 fly på rute.
Annet: 4 Ny og fin 737-800 med Winglets. Interiøret var holdt i brunt og beige med brune skinnseter som ikke var spesielt komfortable. Et lite pluss kanskje for de justerbare nakkestøttene. ATAs hub på Midway er også overbelastet og det var omtrent umulig å bevege seg inne i terminalen under flybyttet. Og forsøket på å skaffe meg mat gjorde at jeg nesten mistet flyet videre til Seattle.
Totalt: 16 av 50 Konklusjon: Ikke et selskap jeg vil anbefale mine venner, til tross for lave priser og nye fly. ATAs punktlighet og evne til å håndtere uregelmessigheter har gitt dem dårlig publisitet ved flere anledninger, men heldigvis ble jeg spart for de store forsinkelsene. Men mye passasjerer har de - alle fire legs var helt eller nesten fulle.

Poengene ovenfor er gitt ut i fra en skala 1-10. Hvor 1 er mindre bra og 10 er topp.

Scanair.no © 2001 foto: Andreas Mowinckel & American Trans Air

EB
28-09-2007, 07:42
Morsomt å lese - igjen! Vi har vel alle skrevet noe her på forumet som vi nødvendigvis ikke mener i dag. Bra MOW!!!!!!