PDA

View Full Version : Ikke rart det går bra...


EB
27-09-2007, 17:02
Nork innenriks har den største økningen i flypriser i Norden. 10,7% økte prisene siste år i følge HRG Nordic. Dette er mer enn noen av våre nabo markeder...og som HRG Nordic sa - SAS og Norwegian trives vel godt med hverandre som konkurrenter...

JetBlue
27-09-2007, 17:19
Originally posted by EB

Nork innenriks har den største økningen i flypriser i Norden. 10,7% økte prisene siste år i følge HRG Nordic. Dette er mer enn noen av våre nabo markeder...og som HRG Nordic sa - SAS og Norwegian trives vel godt med hverandre som konkurrenter...

Utvilsomt, var i Bergen en liten tur i går, og snakk om fulle fly! Fløy DY, men kunne likeså godt ha valgt SK. Tydelig at det akkurat nå er plass til begge, men det spørs om ikke DY er mer sårbare enn SK når markedet en gang flater ut, eller nedturen kommer...

MD11
27-09-2007, 18:02
Originally posted by JetBlue

Originally posted by EB

Nork innenriks har den største økningen i flypriser i Norden. 10,7% økte prisene siste år i følge HRG Nordic. Dette er mer enn noen av våre nabo markeder...og som HRG Nordic sa - SAS og Norwegian trives vel godt med hverandre som konkurrenter...

Utvilsomt, var i Bergen en liten tur i går, og snakk om fulle fly! Fløy DY, men kunne likeså godt ha valgt SK. Tydelig at det akkurat nå er plass til begge, men det spørs om ikke DY er mer sårbare enn SK når markedet en gang flater ut, eller nedturen kommer...

Kan du utdype det litt nærmere?

LN-MOW
27-09-2007, 20:14
Antar han mener kapital .. SAS har langt dypere lommer enn DY ...

EB
27-09-2007, 22:27
...med prisene man nå tar så er ikke Norge akkurat et LCC marked så da har nok begge råd til å fortsette...til en tredje aktør kommer på banen!

imm
27-09-2007, 22:29
Ja, ikke rart det går bra med de prisene som nå eksisterer.
Jeg har besøk fra Barbados, og hun kom hit etter noen dager i Lonon. Vi skulle booke tur tilbake til london for henne (hun har billett med Virgin Atlantic derfra til Barbados), og fikk hakeslepp da jeg så prisene. Oslo-London fredag eller lørdag, billigste billett med SAS eller BA kostet rundt 8-9.000 kroner en vei, for en person.
Oj oj oj.
Det er litt mer plundrete å reise til Stansted, siden hun skal videre fra Gatwick, men bevares, hun sparer turen til Gardermoen (2,5 timer) samt over 7000 kroner ved å reise fra Torp.... For noen priser! Det er helt ufattelig!

EB
27-09-2007, 22:37
...men det sikrer arbeidsplassene i DY, SK og WF!!!

Someone
28-09-2007, 02:12
Originally posted by LN-MOW

Antar han mener kapital .. SAS har langt dypere lommer enn DY ...



Eller at SAS har endel god del stor kunde avtaler som fyller noen fly om dagen.

Uansett er det bra at prisene stiger litt slik at flyselskapene kan tjener litt penger og man slipper kunstige lave billettprisen som på lang sikt er ødeleggende

JetBlue
28-09-2007, 09:07
Originally posted by LN-MOW

Antar han mener kapital .. SAS har langt dypere lommer enn DY ...



Ja, SAS har langt større likviditetsreserver, selv om det ikke er på nivå med forgagne tider. DY og andre LCC overlever på salg av neste sesong billigbilletter. Ikke noe galt i det, men den dagen nedturen kommer så vil mange LCC få store problemer.

Selv i dag er det for store underskudd i svært mange LCC´s.

CK
28-09-2007, 11:50
når kommer den tredje aktøren på norsk innenriks, og hvem blir det?
Mine penger er på Sterling!

OJB
28-09-2007, 13:41
Originally posted by JetBlue

Originally posted by LN-MOW

Antar han mener kapital .. SAS har langt dypere lommer enn DY ...



Ja, SAS har langt større likviditetsreserver, selv om det ikke er på nivå med forgagne tider. DY og andre LCC overlever på salg av neste sesong billigbilletter. Ikke noe galt i det, men den dagen nedturen kommer så vil mange LCC få store problemer.

Selv i dag er det for store underskudd i svært mange LCC´s.


Ja , og stor ekspansjon av nye ruter betyr at selskapet er veldig avhengig av cashflow for å dekke inn oppstartsutgifter.

Det var dette som tørket inn under Gulf-krisen i mars -91 og som var årsaken til at mange selskaper gikk over ende.