PDA

View Full Version : Ukens Scanvintips på Scanair.no

EB
27-09-2007, 09:39
Det er høst, det er rødvinstid... I tillegg kom den siste boken til John Grisham ut denne uken; Playing for Pizza - hvor innholdet er mye mat, vin og kultur fra Italia. Derfor kommer ukens Scanvin fra nettopp Italia:

Monterè Valpolicella Classico Superiore Ripasso 2004 fra Veneto regionen i Italia koster NOK 164,90 på Vinmonopolet og passer godt til noen timer med Grisham eller til mat som hører høsten til - får i kål for eksempel.

Mye smak - se bare hva DN skriver i sin vinguide: Plommer, tørkede frukter som fiken og aprikoser, noe syltede kirsebær, sjokolade og kaffe. Frisk, sødmefull, fyldig. Om du ikke har fått nok av dette - så kjøp en flaske til...

God vin og god helg!

Dag Viking
30-09-2007, 23:59
Høst er definitivt rødvinstid.
Må innrømme at jeg ikke har smakt så mange viner i det siste som har vært verdt å anbefale, de har stort sett vært på det jevne. Forventer GODE viner mellom 200 og 300kr, og de har stort sett bare vært gode.

I helga kom det noen flasker i posten fra polet, innkludert Chianti Rufina 2005
Selvapiana, Toscana. Vel verdt prisen, god til mat og god alene!
Vinforum skriver
Frisk og tiltalende rufina med innslag av kirsebær, moreller og et streif av lær på duft. Saftig og pent syrlig chianti med god lengde og fast og stram finish. Rikere stil enn årgang 2004.

Mat: Pasta, lam, okse.

http://www.vinforum.no/public/articles/uploads/selvapiana.jpg

EB
01-10-2007, 07:07
Postkassen min inneholder ALDRI vin...:rolleyes:

FBU 4EVER
01-10-2007, 12:24
Originally posted by EB

Ikke min heller!:( Men kofferten min, derimot....

Dag, Chianti'en til Selvapiana er et godt kjøp. Rufina er vel det beste området for Chianti utenfor Classico-området.

Bizflyer
01-10-2007, 16:53
Noen av d'herrer som har smakt Babera d'alba Pio Cesare? Koster 200 kr på polet. Beste vinen jeg har smakt på lenge! Drikker man et par flasker, glemmer man fort den noe stive prisen!;)

Løp og kjøp!!

BF:cool2

Dag Viking
01-10-2007, 17:38
Originally posted by EB

Hvis man bestiller til en adresse i en kommune som ikke har pol, så er frakten gratis:wink
Da kan man finne godbitene i ro og mak hjemme foran pcn

Rufina er vel det beste området for Chianti utenfor Classico-området.

Ja, Stein, kanskje bedre også? Fra vinforum.no:

Rufina som distrikt er i dag mindre velansett enn Chianti Classico, noe som antagelig dels skyldes at vinene er mer syrlige i stilen og dels at området er vesentlig mindre i areal enn Chianti Classico og derfor mindre kjent. Syrligheten gir imidlertid vinene fra Rufinà stor holdbarhet, og gamle årganger av Chianti Rufina Riserva fra Selvapiana – særlig årgangene 1947 og 1958 – er av en kvalitet som gjør at man kan argumentere for at Rufina er den delen av Chianti som har det største kvalitetspotensial.

EB
01-10-2007, 20:53
Hvordan sjekker Polet alderen på den som handler når varene kommer i posten?

Dag Viking
01-10-2007, 21:00
Originally posted by EB

Jeg antar at det ligger inne i kredittkortinformasjonen? For oppkrav vet jeg ikke. Mulig de sjekker det på mot en eller annen database, evt leg på posten.

AirbusTrond
01-10-2007, 22:20
Ah, mange gode tips her. Selvapianas har jeg drukket noen ganger. Ellers synes jeg denne er aldeles utmerket:

Gattinara 2001 - #47664
Travaglini ,Piemonte Italia
Kr.161.00

Vinforum:
Typeriktig gattinara med preg av kirsebær, lær, vanilje og edeltre på duft. Stoffrik, rund og syrlig vin med fast og tørr finish. Rimelig priset, men en lettvekter i forhold til Antoniolos utgave.

Dag Viking
01-10-2007, 22:31
Originally posted by AirbusTero

Ah, mange gode tips her. Selvapianas har jeg drukket noen ganger. Ellers synes jeg denne er aldeles utmerket:

Gattinara 2001 - #47664
Travaglini ,Piemonte Italia
Kr.161.00

Vinforum:
Typeriktig gattinara med preg av kirsebær, lær, vanilje og edeltre på duft. Stoffrik, rund og syrlig vin med fast og tørr finish. Rimelig priset, men en lettvekter i forhold til Antoniolos utgave.

Ja, den er bare super. Drakk den for 2 helger siden. Den er god nå, og kan bli enda bedre med to år i kjelleren. Kanskje en av de beste Piemontevinene under 200kr
:smile2

gustavf
01-10-2007, 22:54
Originally posted by EB

Først blir man bedt om å oppgi alder ved bestilling, men det er ikke en alderskontroll. Kun for å hindre deg i å kjøpe noe du senere blir nektet å hente. Så er det Posten som kontrollerer alder (og at du ikke er full osv) når du henter ut varene. Husker ikke helt hvordan etiketten ser ut, men jeg mener at dette var ganske tydelig merket. Riktig hva slags avtale Posten og Vinmonoplet har vet jeg ikke.

Søk på "vinmonopolet posten sosial kontroll" så finner du en del websider med info.