PDA

View Full Version : Ny utrikeslinje från VXO Smaland Airport


Henrik
26-09-2007, 19:37
Följande finns att läsa i dagens nyhetsbrev från Smaland Airport:

"PRESSKONFERENS 2007-09-28
Ny internationell linjedestination från Smaland Airport
Smaland Airport i Växjö har för närvarande linjetrafik till Stockholm Arlanda, Stockholm Bromma och Kaunas i Litauen. Den 10 oktober börjar Ryanair att trafikera Smaland Airport från Düsseldorf Weeze i Tyskland. Nu kommer ytterligare en ny internationell linje att presenteras vid en presskonferens på smaland Airport kl. 13.00 den 28 september."

Jättespännande! Skulle tippa på att det är nystartade Smålandsflyg (fd Stockholmsplanet) som drar igång med utökad utrikestrafik...men en till linje med Ryanair eller Germanwings är inte heller helt uteslutet. Kanske det blir Berlin?...eller Amsterdam?

Desk pilot
26-09-2007, 21:23
Artig å høre. Har fløyet fra Växsjö ved et par anledninger. Synes var en relativt liten og oversiktlig flyplass. Kanskje de må utvide terminalen nå ;)

Bll spotter
28-09-2007, 14:16
Det blev til en rute til Berlin.

http://www.newsdesk.se/pressroom/flysmaland/pressrelease/view/flysmaland-startar-ny-flyglinje-direkt-fraan-vaexjoe-till-berlin-170089

Henrik
28-09-2007, 19:03
Fd Stockholmsplanet till Berlin! Roligt!
Samtidigt är jag glad för att min gissning stämde så bra.

Henrik
01-10-2007, 10:37
Namnbytet från Smålandsflyg till flysmaland tyder ju på att de verkligen menar allvar med att ge det här bolaget en annan inriktning än de övriga bolagen inom Sverigeflyg. Det låter mycket spännande måste jag säga.
Jag läste också för inte så länge sedan (kommer just nu inte på exakt var) att de skulle hyra in en Saab 340B istället för Saab 340A som de hyr in idag. De senaste månaderna har jag sett både SE-LJK och SE-LJL trafikera Växjö, trots att dessa är målade för att flyga åt Blekingeflyg resp. Kalmarflyg.
Sedan en tid tillbaka är också Stockholmsplanets flygningar borttagna från både OAG och Amadeus. :(