PDA

View Full Version : Sukhoi Superjet 100 hadde rollout i dag


LN-BRK
26-09-2007, 18:03
Niice :)

http://www.sukhoi.superjet100.com/f/news/00061/DSCN1117.jpg

MartinL
26-09-2007, 18:04
Jeg synes den er drit stilig!

Desk pilot
26-09-2007, 18:13
Og så langt har man 73 ordrer på flyet

www.aviationnews.eu/blog/Sukhoi100 wins new order (http://www.aviationnews.eu/blog/?p=1644;cf88A4DEC9=31B4471F2!YTI1NTYxNDpzZWN1cmVoZ GF1dGg656yRqqSrC8LJsoZD7vtBlg==)

ThomAAs
26-09-2007, 18:48
En pen maling skuler fortsatt ikke faktumet at det er en russer...

Skeptisk ;)

jb1
26-09-2007, 18:58
Det er noen bilder i Aftenposten. Se på høyre side et stykke ned på siden. Rikit fin synes jeg og.

http://www.aftenposten.no/

Egil
26-09-2007, 19:00
Originally posted by ThomAAs

En pen maling skuler fortsatt ikke faktumet at det er en russer...

Skeptisk ;)

Skeptisk x 2 :rolleyes:

AirbusTrond
26-09-2007, 19:14
Hm, ganske ordinær. I likhet med Boeing (Dreamliner) putter de på masse maling med bølgeeffekter som kamuflerer ordinære linjer,, og får de hele til å se mer spektakulært ut... Det synes jeg er å jukse litt - Airbus og brassene klarer seg bra uten slike triks.

CK
26-09-2007, 20:22
Kjempefin! Denne blir nok bra! Og - for de italiofile, så er den jo kvart italiensk (Alenia har 25%)

MartinL
26-09-2007, 21:20
Originally posted by ThomAAs

En pen maling skuler fortsatt ikke faktumet at det er en russer...

Skeptisk ;)

hmmm, men er den ikke bygget på steroider fra Boeing?

Speedbird
26-09-2007, 22:01
Lekker denne! :)

Noen som kjenner til byggemetode?
Materialer, etc?

Utflyttet
26-09-2007, 22:29
Det var jo veldig 787-snute på den da. Ellers, om man sammenligner med 737-NG, er ikke haleror og stabilisatorene mye mindre i forhold til flyet enn hva det samme forholdet er på NG'ene?

Ellers har jo Wikipedia som vanlig en del vise ord om maskinen: http://en.wikipedia.org/wiki/Superjet_100

-A

Erik Geicke
26-09-2007, 22:36
Maskinen ser bra ut den.
Synd ikke Airbus har noen kreative hjerner i deres lakkverksted, som kunne brukt litt farge på flya.
Brassene er vel heller ikke helt ukjente med fenomenet jasse opp flylakk.

valen
26-09-2007, 22:56
Skal WF bli eiere av noen sånne?

ThomAAs
26-09-2007, 23:20
Originally posted by MartinL

Originally posted by ThomAAs

En pen maling skjuler fortsatt ikke faktumet at det er en russer...

Skeptisk ;)

hmmm, men er den ikke bygget på steroider fra Boeing?

Jo det var vel det. Men alikavel... Jeg er fortsatt veldig skeptisk.

Hva WF angår så holder vel de seg forsatt på propell linja, og skulle de hoppe på jetbølgen(som har roet seg betraktlig) så blir det vel bare en ny Bombardier...

LN-BRK
26-09-2007, 23:21
WF kommer nok aldri til å få fly med hårfønere som motor. Propæll e tingen!

ThomAAs
26-09-2007, 23:31
Hvem snakket om A340?? :p ;)

Geir
27-09-2007, 00:19
Superjet'n er åpenbart moderne og billig. Men det skorter vel ennå litt på erfaringen med russisk service og support. INGEN vestlige selskaper har erfaring med russiske leverandører å snakke om.

Det første vestlige selskapet som tør å kjøpe slike får nok flyene veldig billig. Antageligvis så billig at dersom man trenger 10 fly kan man kjøpe 14-15 slik at man har noen i reserve dersom det skulle vise seg å være "katta i sekken". Dersom det så viser seg at flyet er bra og at Sukhoi viser seg å være OK å samarbeide med så blir dette en kjempesuksess. Men hvis fly med feil blir stående i ukevis pga. dårlig oppfølging fra fabrikken og alle manualer og prosedyrer er på russisk så blir det jo fiasko.

Som det ble sagt i Flåklypa: "Time will show"

CK
27-09-2007, 00:21
Italienske ItAlia Airlines har betilt ti SuperJet 100 med opsjoner på ytterligere ti. ItAlia flyr i dag Do328JET og MD80. Alenia vil stå for det meste av support for vestlige selskaper, og de har lang erfaring med dette gjennom ATR (kanskje bedre enn Bombardier - ref. mangel på deler som er et gjennomgående problem når man dealer med våre venner fra Canada)

"Fly fra Russland - skeptisk"
Det var vel også en og annen som var skeptisk til "fly fra Sør-Amerika" også, men nå er vel den skepsisen gjort til skamme?

Someone
27-09-2007, 00:24
Og i det siste er det jo mer "Fly fra Canada" som har slitt:rolleyes:

sukram
27-09-2007, 01:47
Jfr den alt nevnte wikipedialinken skal visstnok SAS være i nært å avtale kjøp av SSJ 100. Dog er det ikke oppgitt noen kilde til denne informasjonen. Har noen hørt noe om dette?

pgaa
27-09-2007, 05:12
Stilig sak våre naboer i øst har fått til her...

Men siden den er fra Russland, så kommer jeg til å få meg ett sete i ett slikt fy noen gang??

N O T !!!

Utflyttet
27-09-2007, 08:41
Hører det er mye skepsis her, og skjønner ikke hvorfor. Russerne lager jerne ikke maskiner som er så full av polering og finish som Boeing og Airbus, men de har da visselig ikke så mye mer ulykker der borte?

Noe jeg er langt mer skeptisk til, men har lyst å gjøre, er å få flydd THR-CCS med IranAir sine eldgamle jumboer, gjerne på første klasse. :)

-A

CK
27-09-2007, 08:56
Originally posted by sukram

Jfr den alt nevnte wikipedialinken skal visstnok SAS være i nært å avtale kjøp av SSJ 100. Dog er det ikke oppgitt noen kilde til denne informasjonen. Har noen hørt noe om dette?

Det er nok noen som har forregnet seg, og tolket det at SAS sitter i den "bruker-kommiteen" og noen positive uttalelser fra Fleet Planning dithen at SAs skal kjøpe. Kun spekulasjoner

Isbamse
27-09-2007, 11:42
Jeg kan godt skjønne at vestlige selskaper kan være skeptiske, ikke minst mht muligheter for et bruktmarked og support. men hvis de klarer å etablere et skikkelig marked i Russland og østover vil det skape gjøre at vestlige selskaper også kan satse på flyet.

For øvrig; noen som vet hvorfor TU204 og TU334 aldri ble særlige suksesser? de er (var, jaffal) jo ganske moderne fly, men det er vel ikke solgt så mange av dem?

OJB
27-09-2007, 11:48
Originally posted by sukram

Jfr den alt nevnte wikipedialinken skal visstnok SAS være i nært å avtale kjøp av SSJ 100. Dog er det ikke oppgitt noen kilde til denne informasjonen. Har noen hørt noe om dette?

SAS selv har tidligere uttalt at flyet er interessant for dem uten at det ligger noen forpliktelse i denne uttalelsen.
Russerne har nok forstått at skal de kunne klare å selge flyet til vesten må after sales og maintenance support være 110%.Derfor er blant annet Alenia inne tungt i prosjektet sammen med andre vestlige komponent leverandører. Alt trenger derfor ikke leveres fra Russland i after sales support.
Det spørs om ikke de her har muligheten til å skaffe seg en bestselger.
Bombardier vil i alle fall her kunne få seg en alvorlig konkurent til CSeries prosjektet som nå ligger en del bak i tid i forhold til Superjeten.
Det ville ikke forundre meg on SAS er en mulig fremtidig kunde av dette flyet.
Det er lenge siden Hr Hagerup uttalte at i fremtiden vil SAS kunne kjøpe fly fra Russland(Sovjet da han uttalte dette).
Vel , det skal bli interessant å se om han får rett i dette.

SE-DYD
27-09-2007, 13:56
Er det litt sånn Caravelle-nese på'n eller? Det er jo riktig stilig!:smile2

CK
01-10-2007, 13:05
alle vestlige SSJ skal supportes av Alenia, med en egen supportbase i Venezia.

Desk pilot
02-10-2007, 10:31
Det spekuleres i at Malev skal kjøpe opp til 15 av denne flytypen....

www.bbj.hu/main/news_sukhoi+holds+public+presentation+of+superjet-100.html (http://www.bbj.hu/main/news_31541_russia%25E2%2580%2599s+sukhoi+holds+pub lic+presentation+of+superjet-100.html)

The Ticketor
02-10-2007, 11:09
Den offisielle hjemmesiden finner man her:

Sukhoi Superjet 100 (http://sukhoi.superjet100.com/)

sirpjalle
04-10-2007, 10:27
"VIDOI" (http://epn.dk/webvideo/underholdning/?movieId=13954&Id=1106729)

sail4fun
27-12-2007, 14:15
ukhoi Civil Aircraft has announced a delay in launching flight tests of its Superjet 100 regional aircraft. Under the original plan, the trial programme was to begin this year with the maiden flight scheduled first for November, and then for December. But a spokeswoman for Sukhoi says the manufacturer has reviewed the timetable and will start aircraft trials in 2008. “This delay is within an industry norm of several months,” she adds, declining to elaborate. “The project involves a slew of suppliers in different countries which make technical hitches unavoidable.” Industry sources suggest that one factor is the later start of on-wing trials of the PowerJet SaM146 engine for the Superjet 100.

http://www.flightglobal.com/articles/2007/12/27/220542/sukhoi-pushes-back-start-of-superjet-flight-tests.html

Someone
19-05-2008, 14:49
http://www.knaapo.com/media/News/ssj_1st_flight/ssj_1905_big.jpg

Og da var første flight med Sukhoi'en underveis

CK
19-05-2008, 15:01
og her (http://www.flightglobal.com/articles/2008/05/19/223828/picture-superjet-100-makes-maiden-flight.html) er litt tekst også

MountainDew
19-05-2008, 15:05
Vil være et fint fly for Aeroflot å bruke til OSL siden passasjerantallet er så lavt på Moskva ruten. Spørs litt hvor mye cargo de også skal ha med seg.

The Ticketor
19-05-2008, 15:14
Er det ikke fullt med laks i belly'en til SU lenger?

learjet
19-05-2008, 15:46
Er det ikke fullt med laks i belly'en til SU lenger?

Tror det ennå tyter ut, SU212 er vel å regne som fisketransport med passasjermuligheter....

S

LN-MOW
19-05-2008, 23:28
Litt mer bilder her ... artig aa se at testpilotene var i skikkelig kosmonaut-utstyr. Boeing-gutta flyr i skjoeteermene ... :p

http://www.aviazionecivile.com/vb/showthread.php?t=84045

.

Someone
19-05-2008, 23:33
Jeg antar den snablen bare er der i forbindelse med testingen?

Dessuten hadde kjerre sett mye bedre ut med winglets!

BSSW
19-05-2008, 23:39
Bilde nr 4, som Niger la ut, var ganske stiligt :) ser ut som at flyet kikker stygt på fotografen.

Tommy777
19-05-2008, 23:45
Ser bra ut

Vede
20-05-2008, 00:49
Endelig et russisk fly som ser "normalt" ut. :p

G-COLE
20-05-2008, 00:55
Flyet har ikke fått noe vestlig instrumentering da mon tro ?
-Er isåfall ikke første russiske fly som har fått det. -Og kan ikke skjønne folks skepsis til fly fra russland i dag. Tror neppe de er noe særlig verre enn andre ....?

Syns flyet er nydelig, og håper og tror det vil lykkes ! :)

LN-AØR
21-05-2008, 15:33
Fint fly, men ser jo klin lik ut som Fairchild Dornier 728...
http://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild-Dornier_728JET

LN-KOG
21-05-2008, 16:01
Endelig et russisk fly som ser "normalt" ut. :p

Hva mener du med det? Hva er normalt i dine øyne - vestlige fly?

jikswoboB
21-05-2008, 16:02
Litt mer bilder her ... artig aa se at testpilotene var i skikkelig kosmonaut-utstyr. Boeing-gutta flyr i skjoeteermene ... :p

http://www.aviazionecivile.com/vb/showthread.php?t=84045

.


Kör inte Airbus också med full mundering (orange overall och hjälm) vid testflygningar? Vill minnas att testpiloterna bar det när A380 skulle upp första gången.

hurvert
21-05-2008, 16:18
Damn.... de som rappa spydet til grillen min ja... #/"€"#!€%€#!%&€#/€%%&

MartinL
21-05-2008, 16:19
hehe, du griller hel gris da eller?

Someone
18-09-2008, 16:19
http://www.flightglobal.com/articles/2008/09/18/316117/sukhoi-makes-new-corrections-to-superjet-100-schedule.html

Nå ser det ut til at første levering er utsatt til høsten 2009, og i starten vil flyet operere med endel begrensninger, blant annet i forhold til vær.

Kan ikke si jeg ble veldig overasket.....

PAFB
18-09-2008, 19:02
Hva skyldes skepsisen? Sovjetisk/russisk flydesign har aldri stått tilbake i forhold til vestlig design, heller tvert om på mange områder. Både sivilt og militært.

Someone
18-09-2008, 19:26
Hva skyldes skepsisen? Sovjetisk/russisk flydesign har aldri stått tilbake i forhold til vestlig design, heller tvert om på mange områder. Både sivilt og militært.

Når var sist et nytt fly fikk EIS i henhold til planen;)

Someone
25-10-2008, 10:20
http://www.airliners.net/photo/Sukhoi/Sukhoi-Superjet-100/1415119/L/

Ser ut som om de har fjernet grillspydet nå....

ENGM RAMP
25-10-2008, 14:45
Jeg liker maskinen der jeg, flott å se på....Men, de nyutviklede motorene ser ut som gamle MD80 motorer hengt i underkant av vingen....

LN-AØR
26-10-2008, 21:25
Ser at Icelandair har bestilt 20 stk. Spennende. Hvilke ruter kan den brukes på fra Keflavik?

Someone
26-10-2008, 21:28
Ser at Icelandair har bestilt 20 stk. Spennende. Hvilke ruter kan den brukes på fra Keflavik?

Det er ikke bekreftet og kun rykter. Dessuten så har nok islendingene er "ørlite" finansieringsproblem....

Blubird
26-10-2008, 22:09
Og om de skulle få betalt de, så er det vel leasing til andre kunder direkte fra produsent som er baktanken skulle man tro, i likhet med 738'erne.

LN-GAB
26-10-2008, 22:14
Malev Hungarian Airlines and Scandinavian Airlines System are reported to be finalizing orders for the SSJ-100
- Wiki

Noe jeg har gått glipp av?!?!

ENTO
26-10-2008, 22:23
Fra spøk til alvor !!!!!

Er denne maskinen virkelig et alternativ til vestlige fly ?
Hva er forskjellen her, kan noen komme med virkelige fornuftige svar ?
Hva har/eller ikke har denne i forhold til vestlige fly ??!!

Blubird
26-10-2008, 22:38
Ett konkurransefortrinn skal vel etter planen være lavere pris...?

Trety
27-10-2008, 01:29
Ser vel ikke helt at vi kommer til å se Sukhoien i SAS-farger, men jeg ser ikke bort ifra at den kanskje kan dukke opp som Air Baltic.