PDA

View Full Version : RA-85811 - OSLo Moskva ??


ATC-flyradar
26-09-2007, 16:43
Noen som har mer info om dette flyet ??

Men takk OSL for nytt fly for meg i allefall.

Jan Støkkebo

LN-MOW
26-09-2007, 16:47
1 SU 212 /JCD 27 OSLSVO 1130 1605 TU5 0 L 19SEP28OCT
OYSBMHKXVTQWLUGN
2 SU 212 /JCD 4 OSLSVO 1155 1630 TU5 0 L 19SEP25OCT
OYSBMHKXVTQWLUGN
3 SU 212 /JCD 1 OSLSVO 1215 1650 TU5 0 L 19SEP22OCT
OYSBMHKXVTQWLUGN
4+ SU 212 /JCD 35 OSLSVO 1245 1725 TU5 0 L 19SEP26OCT
OYSBMHKXVTQWLUGN


... og idag er det dag 3, saa da er det line 4 som gjelder. Eller helt forenklet - Aeroflot's nesten daglige rute til Moskva. Flytypen er Tupolev 154.

.. og hviningen fra de motorene kunne hoeres langt opp i Baerumsmarka naar de startet opp paa FBU .. :p

LN-KOG
26-09-2007, 16:48
Originally posted by ATC-flyradar

Noen som har mer info om dette flyet ??

Men takk OSL for nytt fly for meg i allefall.

Jan Støkkebo

Hva er det du lurer på egentlig? Jeg har masse informasjon om dette flyet, men det er liksom litt vanskelig å vite hva du vil vite....

Desk pilot
26-09-2007, 16:58
Flott bilde av en anakronisme ;) Artig å se bilde av noe annet enn A320 og B737 fra OSL.

Hvor lenge skal Tupoleven fortsette å fly på Gardermoen?

ATC-flyradar
26-09-2007, 17:49
Originally posted by LN-KOG

Originally posted by ATC-flyradar

Noen som har mer info om dette flyet ??

Men takk OSL for nytt fly for meg i allefall.

Jan Støkkebo

Hva er det du lurer på egentlig? Jeg har masse informasjon om dette flyet, men det er liksom litt vanskelig å vite hva du vil vite....

Flytype -fått vite det nå

At den går OSLo - Moskva framover ! Har den gått på Moskva lenge ?? Har aldri sett dette flye før - er det andre flyselskap som slik Turbo......

Er RA-..... reg nummeret

Hvilken årgang er dette flyet fra ?

I tillegg når dette hadde forlat rullebanen, så ble pushback på Korean Air også - så ikke bare 737 griser som det er mest av.

Kommer med noen andre bilder - SAS fly med vinglets (ikke denne som vi har sett mye i det siste - en mindre typefly -mulig en Avro eller ?

Vi for se litt senere i kveld

Jan

Lennart
26-09-2007, 18:15
Begynner du å bli gammel jan ?
Du og jeg jaktet jo avgangen på en slik da eg var på OSL for 2 mnd siden

SK917
26-09-2007, 18:40
Jan, nå skuffer du....Aeroflot har fløyet på OSL i de siste 10 årene med TU-154 (og som Andreas sier på FBU før det)...mulig første gang du ser den men dette burde du ha fått med deg..:D

DYflyer
26-09-2007, 19:09
Originally posted by ATC-flyradar

At den går OSLo - Moskva framover ! Har den gått på Moskva lenge ?? Har aldri sett dette flye før - er det andre flyselskap som slik Turbo......

Er RA-..... reg nummeret

Hvilken årgang er dette flyet fra ?
Jan

Aeroflot har brukt Tupolev til Oslo i en evighet. Det var "trusler" om å skifte til Airbus rett før sommeren i år, men planene ser ut til å være lagt på is. Det er ingen andre som bruker Tupolev regelmessig til OSL.

RA-... er vanlig russisk registrering. Du så kanskje Aeroflot sine DC10´ere her før (cargo) som er VP registrert, men disse er ikke registrert i Russland.

Det er ca 350 Tupolev 154 i aktiv tjeneste rundt om i verden. Aeroflot (med datter-selskaper) er vel største operatør. Ellers er de størte Rossia og S7. Første 154 ble bygd i 1968. Det er fortsatt ett par stykker i bestilling.

RA-85811 er bygd i 1990.

LN-KOG
26-09-2007, 19:16
Originally posted by LN-MOW
Flytypen er Tupolev 154.

.. og hviningen fra de motorene kunne hoeres langt opp i Baerumsmarka naar de startet opp paa FBU .. :p



Det er en Tu-154M, gamle ørn, som innebærer at maskinen har Solovjov D-30KU turbinvifter som yter 11,000 kgp i take-off thrust og en økning i både maks TOW og nyttelast.

RA står her ikke for Raufoss Ammunisjonsfabrikker, men er registreringsbokstavene til Den russiske føderasjon.

RA-85811 er som DYFlyer sier bygd i 1990. Det er serienummer 90A831 og ble bygget for LOT hvor det fløy som SP-LCN fram til 9/97.

Grunnen til at alle vestlige fly som de fleste CIS-landene opererer går på vestlig register, har med leasingselskapenes og forsikringsselskapenes regler å gjøre.

ATC-flyradar
26-09-2007, 19:41
Takk til alle for infoen -

Det som er sikkert -jeg har vært mange timer/dager gjennom mnd - men tross det har ikke sett dette flyet.Men nå har jeg og har en rekke bilder til mitt arkiv.

Men jeg må skuffe noen av dere, men min siste helsesjekk så at IQ var på topp og har helsa nesten i behold :colgate: og dere blir ikke kvitt meg så lett.

Men tilbake til evne - svarene har jeg fått og takk gutter.

Obs starter en ny tråd om fly på OSL -følg med.


Jan

Speedbird
26-09-2007, 19:59
Er jo nydelig maskin 154'en.. :)
Har flydd den en gang - i 1993 fra BGO til Burgas, litt av en opplevelse!

Mister kanskje jeg må få i gang en trip-report fra denne om kort tid,
vi har jo fått ID billetter med Aeroflot og nå! :)

Tok bilde av samme reg, mest sannsynlig samme dag som du tok den? :)

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=122220

ATC-flyradar
26-09-2007, 20:19
Originally posted by Speedbird

Er jo nydelig maskin 154'en.. :)
Har flydd den en gang - i 1993 fra BGO til Burgas, litt av en opplevelse!

Mister kanskje jeg må få i gang en trip-report fra denne om kort tid,
vi har jo fått ID billetter med Aeroflot og nå! :)

Tok bilde av samme reg, mest sannsynlig samme dag som du tok den? :)

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=122220


Meget bra bilde Speedbird fra OSl.

Mitt bilde er faktisk fra i dag -skjønt enig - nydelig fly.

Jan

LN-KGL
26-09-2007, 20:24
Og hvis du vil lære mer om Tu-154 Jan, sjekk denne linken
http://www.plane-spotter.com/JanKertzscher/Tu154.pdf

B767
26-09-2007, 21:21
DYflyer sier at det er et par igjen på bestilling... fra fabrikken ?

eg trodde det va slutt med produksjon av TU 154M ... de produsere idag Tu 204 og 214.....

eg synes eg har lest eller hørt fra noen at aeroflot ska slutte å fly med TU 154 til oslo-ruten fra 2008 året..

ATC-flyradar
26-09-2007, 21:29
Originally posted by LN-KGL

Og hvis du vil lære mer om Tu-154 Jan, sjekk denne linken
http://www.plane-spotter.com/JanKertzscher/Tu154.pdf

Takk Kurt - meget bra info - anbefalles til alle - en slik info er meg verdt å ta vare på.

Den korte visiten på OSL, ble det noe nytt og spennende også :colgate:

Jan

DYflyer
27-09-2007, 19:49
Originally posted by B767

DYflyer sier at det er et par igjen på bestilling... fra fabrikken ?

eg trodde det va slutt med produksjon av TU 154M ... de produsere idag Tu 204 og 214.....

Det står 3 uleverte ordre. 1 til Kyrgystan Airlines, 1 til Samara Airlines og 1 til FSB. Om de faktisk kommer til å bli levert er en annen ting. Forrige fly ble levert i 2006.

Fellowship
27-09-2007, 23:14
Ruta til Aeroflot fra Moskva til Oslo (mer retur.. ) startet 1.april 1969 med en Tu-134 hver tirsdag. Et par år seinere kom de på lørdager også og oppraderte til Tu-134A.

I 1977 oppgraderte de til Tu-154A og stadig fler -154B. Med andre år er det i år 30 år siden de satte inn Tupolev 154 på ruta til Oslo, så det var jammen på tide du fikk sett den, Jan :)

I Sovjet-tiden var det vanlig at det stadig kom nyere og nyere fly på ruta, det kunne ses på registreringsnumrene.
På slutten av ´80-tallet kom de også med Tu-154M, men hele tiden på FBU vekslet de mellom -B og -M versjon. De siste årene på FBU, etter at det ble Aeroflot-Russian Airlines, var det ganske vanlig med -154M fra Moskva og -154B fra St.Petersburg.

Men det blir spennede å se hvor lenge vi får dem til OSL fremover, som andre har nevnt sa de i vår at Airbus skulle erstatte Tu-154 i juni, nå sier de det kommer i 2008...

SE-DYD
28-09-2007, 00:33
Originally posted by Fellowship

Ruta til Aeroflot fra Moskva til Oslo (mer retur.. ) startet 1.april 1969 med en Tu-134 hver tirsdag. Et par år seinere kom de på lørdager også og oppraderte til Tu-134A.



Du har ikke et par bilder av 134/134A da?- så vi får se hele historien!;)

LN-MOW
28-09-2007, 01:06
Selvfoelgelig har han det!!

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=79935

Tommy777
28-09-2007, 03:56
Rart at du ikke har sett den... Eller ihvertfall hørt den. Litt av en bråkekjerre

SE-DYD
28-09-2007, 09:36
Originally posted by Tommy777

Rart at du ikke har sett den... Eller ihvertfall hørt den. Litt av en bråkekjerre

Det synes jeg også- så mye som du er på OSL?

amatør
28-09-2007, 09:46
Originally posted by Desk pilot

Flott bilde av en anakronisme ;) Artig å se bilde av noe annet enn A320 og B737 fra OSL.

Hvor lenge skal Tupoleven fortsette å fly på Gardermoen?
Kortest mulig håper jeg!! Vakkert fly ja, men svært trangt og ukomfortabelt i turistklasse, og selvsagt bråkete!!

SE-DYD
28-09-2007, 09:59
Men denne a- Jan? Har du sett den!;)

Speedbird
28-09-2007, 18:31
Originally posted by Tommy777

Rart at du ikke har sett den... Eller ihvertfall hørt den. Litt av en bråkekjerre
Du banner i kirken også, du, kanskje?

Bråk?!
Det er nydelig musikk - det er som å høre Mozart live!
Jeg pleier alltid å stå med en halvklam en, når den taxer forbi.....

LCH78
28-09-2007, 19:08
Originally posted by Speedbird

det er som å høre Mozart live!


Trodde ikke at du var så gammel da.. at du har hørt Mozart live ;)

ATC-flyradar
29-09-2007, 16:30
Etter lukta å bedømme sågikk den på ren parafin - den virker på enhver forskjørelse.

Man trenger en egentlig volumknapp -når du står ved flymuseumet på 01l og den ruslett av gårde fra A1 - så bråker den uannset om det er Mozart eller en bladmotor :D

http://forum.scanair.no/attachments/12262.jpg

Jan