Log in

View Full Version : Flykupp


seatsniffer
25-09-2007, 11:48
I følge denne (http://e24.no/naeringseiendom/article2012873.ece#VG) artikkelen ligger Norwegian an til å "tjene" 500 000 000kr på flykjøpet på dagens dollarkurs.

Noen som vet hva listeprisen er på B738? Hvor mange fly får de "gratis"?

storg
25-09-2007, 11:56
Nå er det vel sånn at det er prisen når Norwegian veksler/betaler i dollar som er intressant. Så denne artikkelen sier egentlig bare at hvis Norwegian hadde betalt idag så ville de spart kr xxx. Mens reelet sett så betyr dette ingentig for Norwegian.

JetBlue
25-09-2007, 12:33
Originally posted by storg

Nå er det vel sånn at det er prisen når Norwegian veksler/betaler i dollar som er intressant. Så denne artikkelen sier egentlig bare at hvis Norwegian hadde betalt idag så ville de spart kr xxx. Mens reelet sett så betyr dette ingentig for Norwegian.

Og iflg artikkelen er 55% av kjøpesummen IKKE valutasikret, hvilket betyr at den delen av gjelden er utsatt for ordinær valutarisiko. Eksponeringen er derfor absolutt tilstede, så noe avregning av gevinst bør ikke skje før alt er betalt.

Det kan fort ende opp med tap........

OJB
25-09-2007, 16:05
Dollarenkursen kan gå fortsatt ned og den og gå opp.Det er for tidlig å konkludere hvorvidt DY har gjort ett kupp eller ikke.
Dessuten så er det en annen vesentlig faktor ute og går også ; ved sale og leaseback som vil skje med flere maskiner så vil leien knyttes opp med renteregulering i LIBOR.
Dette har ikke journalisten tatt hensyn til , så det hele bærer litt preg av lettvint journalistikk.
Først når alle maskinene er levert kan man gjøre opp status for gevinst eller økt kostnad.
Forhåpentligvis går det bra , og tilfører selskapet en gevinst.
Prisen pr maskin ja , den er naturligvis en forretningshemmelighet .

LN-BRK
25-09-2007, 16:19
Artikkelen stammer fra Finansavisens forside i dag og beviser vel at det ikke kreves økonomisk forståelse for å bli finansjournalist :)

Someone
25-09-2007, 16:37
Originally posted by OJB
Dessuten så er det en annen vesentlig faktor ute og går også ; ved sale og leaseback som vil skje med flere maskiner så vil leien knyttes opp med renteregulering i LIBOR.



Nå er det umulig å spå fremtiden, men LIBOR er for øyeblikket synkene imotsetning for 1,5 år siden da den var stigene, så da kan det hende flyene blir enda litt billigere.'

Grunnen til at LIBOR har synkende tendenser er at UK mest sannsynlig har nådd rentetoppen i denne om gang og litt lavere renter er ventet på sikt

OJB
25-09-2007, 16:49
Originally posted by Someone

Originally posted by OJB
Dessuten så er det en annen vesentlig faktor ute og går også ; ved sale og leaseback som vil skje med flere maskiner så vil leien knyttes opp med renteregulering i LIBOR.



Nå er det umulig å spå fremtiden, men LIBOR er for øyeblikket synkene imotsetning for 1,5 år siden da den var stigene, så da kan det hende flyene blir enda litt billigere.'

Grunnen til at LIBOR har synkende tendenser er at UK mest sannsynlig har nådd rentetoppen i denne om gang og litt lavere renter er ventet på sikt

Det er riktig som du skriver , men dersom man etablerer 7 års leieavtaler så vil en leie av en 737-800 kunne ha en variasjon fra 350'-450'USD pr måned i denne perioden.
Det bare viser at man kan ikke cashe inn noen gevinst idag.
Jeg har tidligere vært med på å betale fra 275'-340' USD for en -300 ettersom LIBOR gikk opp og ned i leieperioden.

Someone
25-09-2007, 16:53
Originally posted by OJB

Det bare viser at man kan ikke cashe inn noen gevinst idag.


Den er jeg 100% enig i. All gevinsten er til nå kun papirgevinst og før betalingen skjer (og gevinter/tap realisert) er all gevinsten "teoretisk"