FlightDeck
23-09-2007, 21:27
Jeg har ikke reist med Ryanair siden år 2000, og hadde egentlig ingen planer om å fly dem igjen etter det. Men da de i mai hadde en kampanje med billetter til kr. 2 inkludert skatter, slo jeg og tre venner til. Vi fikk en tur/retur reise til kr. 4 per person, pluss bagasjegebyr på kr. 100 per person tur/retur. Vi klarte å styre unna alle de "fristende" tilbudene om reiseforsikring, prioritet i køen og kredittkortavgift slik at reisen kom på 416 kr. totalt for fire personer. To av oss måtte først dra fra Bergen til Torp, og vi bestilte Odd-billetter til kr. 300 hos Widerøe.
WF0407 17SEP BGO-TRF
Widerøe-flighten skulle opprinnelig bli operert av en Dash 8 Q400, men siden disse flyene var satt på bakken ble det Dash 8-300 på oss. Flyet var 30 minutter forsinket, men vi hadde heldigvis budsjettert med god tid slik at en liten forsinkelse ikke bø på problemer. Flyet var helt fullt, og ombord ble vi møtt av en svært hyggelig kabinvert. Jeg har reist med Widerøe ut fra Oslo til Førde, Sandane, Sogndal, etc. noen ganger tidligere, men ingen av disse turene var hyggeligere enn denne! Mye takket være hyggelig personale ombord og et flott fly! Maskinen var fresh og fin - med svært god benplass!
FR0037 17SEP TRF-STN
På Torp sjekket vi inn på en fellesautomat for alle selskapene som opererer på flyplassen. Det kom selvfølgelig ingen bagasjetager ut, og vi måtte derfor stå i en ganske så lang kø for å få tager og få levert bagasjen. Flyet kom litt sent inn, men det tok vel ikke mer enn ti minutter før ombordstigningen var i gang. Boeing 737-800-maskinen virket ny og fresh, i den grad et Ryanair-fly med signalgule farger på vegger og seter kan virke fresh. Ombord ble vi møtt av en forhåndsinnspilt reklame for Ryanair og selskapets lave priser. Videre fikk vi beskjed om å ikke bruke de første og de bakerste radene (åtte rader totalt). Her var nemlig bordene tatt ned, slik at vi ikke fikk glede av den ekstra benplassen. I stedet ble alle de resterende radene på midten fylt helt opp, noe som gjorde det ganske trangt ombord. Begrunnelsen ligger kanskje i at personalet med dette ikke trenger å gå gjennom/vaske disse radene foran neste flight. Benplassen var generelt betydelig dårligere enn hos Widerøe, men skinnsetene var helt greie. Setet kunne riktignok ikke lenes bakover, og det fantes heller ikke noen lomme i setet foran. Vi fikk utdelt et Ryanair-magasin, mens kabinpersonalet fortalte at vi ville få et lodd dersom vi kjøpe noe ombord. Vi ville få et ekstra lodd om vi brukte 10 pund, to ekstra lodd om vi brukte 20 pund, og så videre. Mot slutten av flighten ville personalet trekke ut et lodd der vinneren fikk en gratis reise med Ryanair (jippi!). Jeg kjøpte ingenting. Vi fikk også tilbud om å kjøpe skrapelodd der vi kunne vinne en million euro. Det meste av dette ble sagt gjennom ferdiginnspilte reklamer. Det som ble sagt over høytaleren ble stort sett sagt på en mer vennlig og interessert måte enn hos for eksempel SAS og Norwegian, men det positive inntrykket forsvant som følge av all reklamen. På Stansted har Ryanair en egen pir som befinner seg mye nærmere hovedterminalen enn for eksempel Norwegian. Dette gjorde ankomsten veldig effektiv, og vi rakk fint easyBus som tok oss til London sentrum for to pund.
FR0038 20SEP STN-TRF
easyBus tok oss også tilbake til Stansted for samme pris, men det var køer på veiene og jeg er glad for at vi budsjetterte med god tid. På Stansted var det tilnærmet køkaos både til innsjekk og sikkerhetskontrollen, men etter over en time i kø var vi gjennom det verste. Ute på Ryanairs pir var det et kontrollert kaos av avganger og meldinger over høyttalerne. Flyet vårt kom for sent inn - på avgangstid - og vi måtte sitte på taksebanen i 45 minutter og vente på tur. Godt jeg hadde noe å lese på! Maskinen var en av Ryanairs eldre 737-800-fly, og hadde seter med stofftrekk med mulighet for å legge setet tilbake og å legge ting i en lomme foran. Se bildene av interiøret under. Det var mulighet til å sitte hvor man ville og ingen seterader var stengt av. Ellers de samme irriterende reklamene som beskrevet ovenfor.
Kabinbesetningen var på begge flighter generelt hyggelige, men jeg synes det er et problem at flere har en svært dårlig engelsk. Kabinfaktoren lå på ca. 70 prosent på begge fly.
Jeg reiser ganske mye og jeg merker at det å reise med Ryanair og å bruke flyplasser som Stansted og Torp gir en reisetrøtthet og en reiselei jeg ikke på samme måte får med visse andre selskaper og flyplasser. Men sett opp mot prisen, skal jeg ikke klage - London var som vanlig kanonbra!
I morgen blir det tilbake til Bergen med Norwegian, men fra en sånn tur er det jo aldri noe spennende å fortelle.
WF0407 17SEP BGO-TRF
Widerøe-flighten skulle opprinnelig bli operert av en Dash 8 Q400, men siden disse flyene var satt på bakken ble det Dash 8-300 på oss. Flyet var 30 minutter forsinket, men vi hadde heldigvis budsjettert med god tid slik at en liten forsinkelse ikke bø på problemer. Flyet var helt fullt, og ombord ble vi møtt av en svært hyggelig kabinvert. Jeg har reist med Widerøe ut fra Oslo til Førde, Sandane, Sogndal, etc. noen ganger tidligere, men ingen av disse turene var hyggeligere enn denne! Mye takket være hyggelig personale ombord og et flott fly! Maskinen var fresh og fin - med svært god benplass!
FR0037 17SEP TRF-STN
På Torp sjekket vi inn på en fellesautomat for alle selskapene som opererer på flyplassen. Det kom selvfølgelig ingen bagasjetager ut, og vi måtte derfor stå i en ganske så lang kø for å få tager og få levert bagasjen. Flyet kom litt sent inn, men det tok vel ikke mer enn ti minutter før ombordstigningen var i gang. Boeing 737-800-maskinen virket ny og fresh, i den grad et Ryanair-fly med signalgule farger på vegger og seter kan virke fresh. Ombord ble vi møtt av en forhåndsinnspilt reklame for Ryanair og selskapets lave priser. Videre fikk vi beskjed om å ikke bruke de første og de bakerste radene (åtte rader totalt). Her var nemlig bordene tatt ned, slik at vi ikke fikk glede av den ekstra benplassen. I stedet ble alle de resterende radene på midten fylt helt opp, noe som gjorde det ganske trangt ombord. Begrunnelsen ligger kanskje i at personalet med dette ikke trenger å gå gjennom/vaske disse radene foran neste flight. Benplassen var generelt betydelig dårligere enn hos Widerøe, men skinnsetene var helt greie. Setet kunne riktignok ikke lenes bakover, og det fantes heller ikke noen lomme i setet foran. Vi fikk utdelt et Ryanair-magasin, mens kabinpersonalet fortalte at vi ville få et lodd dersom vi kjøpe noe ombord. Vi ville få et ekstra lodd om vi brukte 10 pund, to ekstra lodd om vi brukte 20 pund, og så videre. Mot slutten av flighten ville personalet trekke ut et lodd der vinneren fikk en gratis reise med Ryanair (jippi!). Jeg kjøpte ingenting. Vi fikk også tilbud om å kjøpe skrapelodd der vi kunne vinne en million euro. Det meste av dette ble sagt gjennom ferdiginnspilte reklamer. Det som ble sagt over høytaleren ble stort sett sagt på en mer vennlig og interessert måte enn hos for eksempel SAS og Norwegian, men det positive inntrykket forsvant som følge av all reklamen. På Stansted har Ryanair en egen pir som befinner seg mye nærmere hovedterminalen enn for eksempel Norwegian. Dette gjorde ankomsten veldig effektiv, og vi rakk fint easyBus som tok oss til London sentrum for to pund.
FR0038 20SEP STN-TRF
easyBus tok oss også tilbake til Stansted for samme pris, men det var køer på veiene og jeg er glad for at vi budsjetterte med god tid. På Stansted var det tilnærmet køkaos både til innsjekk og sikkerhetskontrollen, men etter over en time i kø var vi gjennom det verste. Ute på Ryanairs pir var det et kontrollert kaos av avganger og meldinger over høyttalerne. Flyet vårt kom for sent inn - på avgangstid - og vi måtte sitte på taksebanen i 45 minutter og vente på tur. Godt jeg hadde noe å lese på! Maskinen var en av Ryanairs eldre 737-800-fly, og hadde seter med stofftrekk med mulighet for å legge setet tilbake og å legge ting i en lomme foran. Se bildene av interiøret under. Det var mulighet til å sitte hvor man ville og ingen seterader var stengt av. Ellers de samme irriterende reklamene som beskrevet ovenfor.
Kabinbesetningen var på begge flighter generelt hyggelige, men jeg synes det er et problem at flere har en svært dårlig engelsk. Kabinfaktoren lå på ca. 70 prosent på begge fly.
Jeg reiser ganske mye og jeg merker at det å reise med Ryanair og å bruke flyplasser som Stansted og Torp gir en reisetrøtthet og en reiselei jeg ikke på samme måte får med visse andre selskaper og flyplasser. Men sett opp mot prisen, skal jeg ikke klage - London var som vanlig kanonbra!
I morgen blir det tilbake til Bergen med Norwegian, men fra en sånn tur er det jo aldri noe spennende å fortelle.