PDA

View Full Version : Ny GPS !


SQ 777
22-09-2007, 11:07
Har kjøpt en ny TomTom GO 910 med kart over USA, Canada og Europa som jeg primært har tenkt å bruke langs landeveien i USA.

Mine spørsmål er da:

Har hørt at hvis en har vindusplass i flyet virker den ? Er det tillatt å ha den på for å teste den ut ?? ( Den er jo kun en passiv mottaker ).

Utflyttet
22-09-2007, 11:27
"[blablabla]...og alle aparater med radiosender eller mottaker må være avskrudd under hele reisen...[blablabla]".

-A

Egil
22-09-2007, 14:13
Hentet fra SAS Braathens magasinet Mai 2007 (fant ikke et nyere i farten).

Side 42 under "Flyskolen" Ombord:

Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet "fest setebeltet" lyser:
- Bærbar PC med eksterne enheter
- Lyd- og videoopptaker/avspillingsutstyr, CD-spillere, MiniDisk, MP3-spillere o.l.
- Elektroniske leker
- Bærbar GPS
- Mobiltelefon i "flight mode"
- Personsøker
- Kalkulator
- Elektronisk barbermaskin
- Annet personlig elektronisk utstyr som hårfønere, tannbørster etc.


Har selv en Nokia N95 med innebygd GPS og har spurt om jeg kunne teste den ombord. Det var ikke noe problem bare ikke "fest setebeltet" skiltet lyste :)
Men forskjellige flyselskap, forskjellige regler!! Så en god regel kan være å spørre!

Ser forresten ofte passasjerer som bruker digitale fotoapparat både inder avgang og landing, man har aldri hørt CA si ifra om dette. Mange filmer også med kamera...

Utgjør dette virkelig en sikkerhetsrisiko for alle ombord eller har man kommet så langt i "forskningen" på disse truslene at man har "stilletiende" godtatt dette?


Egil

SQ 777
23-09-2007, 17:17
Takk for innspill fra ph-ndr , Egil og andre. So far har jeg fått forståelse av at DY tillater etter setebeltet er slukket.

Vil i ukene framover spørre AF og CO....... Siden dette kan være av interesse for flere, vil jeg komme tilbake !:exclamati ;)

blazius
24-09-2007, 10:04
Jeg har erfaring med at enkelte GPS-mottakere, særlig Garmins eTrex-modeller, slår seg av dersom man bruker de på jetfly i normal marsjhøyde og -fart. Ofte må de restartes både to og tre ganger før de fungerer slik de skal. Jeg har en mistanke at de er litt for følsomme i forhold til kravet om at sivilt GPS-utstyr ikke skal fungere for hastigheter over 1000 knop og over 60000 fot (for å hindre dem i å styre missiler, se http://www.armscontrol.org/documents/mtcr.asp).

Egil
24-09-2007, 10:47
Følgende utstyr er forbudt å bruke under avgang og landing, samt når skiltet "fest setebeltet" lyser:
- Bærbar PC med eksterne enheter
- Lyd- og videoopptaker/avspillingsutstyr, CD-spillere, MiniDisk, MP3-spillere o.l.
- Elektroniske leker
- Bærbar GPS
- Mobiltelefon i "flight mode"
- Personsøker
- Kalkulator
- Elektronisk barbermaskin
- Annet personlig elektronisk utstyr som hårfønere, tannbørster etc.

Dette står også i Widerøes inflight magasin så jeg spurte vertinna i dag, og hun kunne bekrefte at det var lov :)
Var for trøtt til å teste min N95 i "natt", men ved neste anledning...


Egil

SQ 777
03-10-2007, 21:19
Lovet å komme tilbake. Spurte på AF og det var helt OK. GPS virket bra også !!^_^

For første gang på lenge lyttet jeg til hva de sa om allle disse elektroniske duppeditter folk har. Nå kaller de det "electronic devices" som selvfølgelig skal være avslått under take-off og landing.:exclamati