View Full Version : Dash-fly måtte nødlande i Tyskland
sail4fun
21-09-2007, 22:53
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167049
Ser ut til at kilden min er påliterlig...
http://jp.dk/udland/europa/article1099303.ece
Vi kan jo utelukke Widerø iallfall :) (står så i VG sin artikkel)
Augsburg Airways .. 'ryktes' aa vaere Q400, men denne gangen var det nesehjulet. Saa om dette er relatert med ulykkene til SAS er vel lite trolig ... systemene i nesehjulopphenget er vel annerledes enn hovrdhjulene?
De sa om uhellet i TV2 nyhetene også no...
Aftenposten melder 64 pax, saa da var det nok en Q400, ja ....
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2008495.ece
Virker som det landet uten nesehjul og skled av rullebanen. Ingen skal være skadet.
http://www.sueddeutsche.de/muenchen/artikel/460/134207/
sail4fun
22-09-2007, 00:09
Bilde (http://www.merkur-online.de/_/tools/picview.html?_CMELEM=294639)
http://www.merkur-online.de/regionen/erding/Flughafen-Notlandung-Dash-key8;art8853,841192
Ser ut som Bombardier bør ta en time-out og kalle inn brukerne av Q400 til et "userforum" møte for å få nødvendige tilbakemeldinger på hvilke områder de skal prioritere engineering redesign/upgrades/modifications , etc.
Flytypen er iferd med å få en alvorlig image knekk i markedet også blant dem som kalles pax.:rolleyes:
Det var også nesehjulet som kollapset på Q400'n til det japanske flyselskapet i sommer. Årsaken der var feil vedlikehold og ikke noe fabrikanten kunne lastes for. Men jeg vet at WF (mulig også SAS) på eget initiativ også inspiserer alle neseleggene på sine Q400 i tillegg til hovedleggene før de settes i trafikk igjen.
Originally posted by LN-BRK
Det var også nesehjulet som kollapset på Q400'n til det japanske flyselskapet i sommer. Årsaken der var feil vedlikehold og ikke noe fabrikanten kunne lastes for. Men jeg vet at WF (mulig også SAS) på eget initiativ også inspiserer alle neseleggene på sine Q400 i tillegg til hovedleggene før de settes i trafikk igjen.
Det virker som flere her på forumet(også media) tror at WF opererer og tar avgjørelser på egenhånd når det gjelder hva man skal gjøre og ikke gjøre med Q400.
WF er underlagt SAS konsernet og flyr ikke en meter med Q400 før SAS konsernet har bestemt seg for hvordan dette skal gjøres.
WF og SAS går gjennom de samme rutinene når det gjelder Q400 i disse dager. Sammen får man det beste resultatet!
Blue 1 fikk problemer med en AVRO og måtte returnere. I media ble det fremstilt som et SAS selskap med det samme.
Tenke seg en WF Q400 skulle få et eller annet problem samtidig som alle SAS Q400 stod på bakken.
Fly high
22-09-2007, 16:26
Jeg er nesten sikker på at det var en Q400 som kom over huset mitt på left base til rw 18 på Torp for en halvtimes tid siden. Kan det stemme?
WF har hatt X antall kanselleringer pga nesehjulsproblematikk siden Q400 kom inn i flåten. Det begynner å bli svært mye med denne flytypen nå for og si det mildt.
Originally posted by Fly high
Jeg er nesten sikker på at det var en Q400 som kom over huset mitt på left base til rw 18 på Torp for en halvtimes tid siden. Kan det stemme?
Ja, det kan stemme. WF har fått nok deler til å fikse 1 stk Q400 ferdig i løpet av helgen, så det er mulig det er en test flight du har sett.
sail4fun
22-09-2007, 19:49
Alle SAS' skandalerammede fly av typen Dash-8 Q400 blir stående på bakken til ulykken i Tyskland fredag blir oppklart, besluttet SAS lørdag.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167117
Originally posted by P.A. VIKING
Alle SAS' skandalerammede fly av typen Dash-8 Q400 blir stående på bakken til ulykken i Tyskland fredag blir oppklart, besluttet SAS lørdag.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167117
Litt rart at VG grounder allerede groundede fly uten at det er noen som siteres fra SAS i saken. Tror ikke SAS har tatt noen spesifikk beslutning som en følge av nødlandingen i Tyskland når de allerede har alle maskinene på bakken... :)
Originally posted by Fly high
Jeg er nesten sikker på at det var en Q400 som kom over huset mitt på left base til rw 18 på Torp for en halvtimes tid siden. Kan det stemme?
Ingen Q400 har flyd idag fra Torp.
sail4fun
22-09-2007, 23:24
Originally posted by Flyer
Originally posted by P.A. VIKING
Alle SAS' skandalerammede fly av typen Dash-8 Q400 blir stående på bakken til ulykken i Tyskland fredag blir oppklart, besluttet SAS lørdag.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=167117
Litt rart at VG grounder allerede groundede fly uten at det er noen som siteres fra SAS i saken. Tror ikke SAS har tatt noen spesifikk beslutning som en følge av nødlandingen i Tyskland når de allerede har alle maskinene på bakken... :)
Jo, det høres da slik ut på "Ollendorf" , eller hva han heter.
Originally posted by LN-MOW
Saa om dette er relatert med ulykkene til SAS er vel lite trolig ... systemene i nesehjulopphenget er vel annerledes enn hovrdhjulene?
Som LN-MOW säger: likheten med SAS-incidenterna är väl liten. Konstigt att inte pressen haft någonting om Jeju Air och HL5256 i Busan 12 augusti 2007 (fina bilder på nätet), betydligt allvarligare än Augsburg händelsen.
sail4fun
24-09-2007, 06:46
Flyselskabet Augsburg Airways genoptog søndag trafikken med det uheldsramte Dash-8 Q400 fly efter nødlanding. SAS vil forsat holde sine fly på jorden.
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1101417.ece
For å gi litt ekstra input. Brukerforum for Q400 finnes allerede og det har man hatt i flere år allerede.
Nesehjulet på Q400 er helt anderledes enn hovedhjulene, både i konstruksjon og hvordan det fungerer ved evt. alternate gear extension. På nesehjulet er det lagt opp til freefall og hjelp av fartsvind til å trekke hjelpe nesehjulet ut i låst stilling.
Fly high
24-09-2007, 08:28
Originally posted by dash-7
Originally posted by Fly high
Jeg er nesten sikker på at det var en Q400 som kom over huset mitt på left base til rw 18 på Torp for en halvtimes tid siden. Kan det stemme?
Ingen Q400 har flyd idag fra Torp.
Ikke touch and go heller? Jeg så riktignok flyet bare på skrått bakfra, men flykroppen så lenger ut enn -100/-300.
Men uansett vil det nok ta tid før det blir en vane å se Q400 i rute over huset mitt igjen!