View Full Version : Pilotene lei av å bli gravd i trusa
sail4fun
21-09-2007, 10:19
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/20/512669.html
UNØDVENDIG KONTROLL: Flygerforbundets forbundsleder Jan Dieset påpeker at piloter ikke trenger å ta med seg noe ombord for å kunne utføre en terrorhandling.
F35Landing
21-09-2007, 10:31
En lettelse at det fortsatt blir lagt godt press på myndighetene for å få endret sikkerhetskontrollen, og at politikerne viser forståelse.
Engebretsens bastante holdning til at ingenting skal endres er litt småarrogant synes jeg, når en hel bransje river seg i håret og ønsker en viss endring og forståelse.
Men det er klart; når man er singel som meg, så er det litt godt å får trusa kontrollert innimellom;)
For første gang er jeg enig med Hr Langelands uttalelse i sakens anledning.
Godt at det blir tatt tak i saken.
Hr Ingebrigtsen bør se seg om etter en annen jobb etter min vurdering.
Sikkerhetskontroller må være formålstjenelig.
Det er de ikke idag.
var jo iallfall litt skøy å lese alle de kommentarene som artikkelen hadde fått.. :)
Godt å vite at noen ser på oss piloter som guder! :colgate: (ref. kommentarer til artikkelen)
Originally posted by F35Landing
En lettelse at det fortsatt blir lagt godt press på myndighetene for å få endret sikkerhetskontrollen, og at politikerne viser forståelse.
Engebretsens bastante holdning til at ingenting skal endres er litt småarrogant synes jeg, når en hel bransje river seg i håret og ønsker en viss endring og forståelse.
Men det er klart; når man er singel som meg, så er det litt godt å får trusa kontrollert innimellom;)
Ja det skjønner jeg, det er jo mange kjekke gutter som jobber i sikkerhetskontrollen;)
F35Landing
21-09-2007, 11:32
Ja det skjønner jeg, det er jo mange kjekke gutter som jobber i sikkerhetskontrollen
Har man vært singel lenge nok, så er graving graving:rolleyes:
Utflyttet
21-09-2007, 13:08
Originally posted by OJB
Det er de ikke idag.
Ikke? Regner med du her antar at de skal være formålstjenlig med sikker avvikling av flytrafikk, og evt tilhrende tema. Det er noe de kansje ikke tjener så vel, men dagens hysteri er da fullstendig formålstjenlig med tanke på at man her har en industri (sikkerhets-bransjen) som opplever seriøs oppgang og bonansa, på bekostning av en hel bransje sin vælvære...
-A
Hvorfor er det ok for pax at blive "grebet i skridtet" når det ikke er for piloter?
Originally posted by ph-ndr
Originally posted by OJB
Det er de ikke idag.
Ikke? Regner med du her antar at de skal være formålstjenlig med sikker avvikling av flytrafikk, og evt tilhrende tema. Det er noe de kansje ikke tjener så vel, men dagens hysteri er da fullstendig formålstjenlig med tanke på at man her har en industri (sikkerhets-bransjen) som opplever seriøs oppgang og bonansa, på bekostning av en hel bransje sin vælvære...
-A
Vel , vel , man kan jo se saken fra forskjellige sider....:rolleyes:
Originally posted by karsten
Hvorfor er det ok for pax at blive "grebet i skridtet" når det ikke er for piloter?
Fordi dem er guder vel :) (iallfall i følge kommentarene til artikkelen) :)
F35Landing
21-09-2007, 15:18
Det er vel i utgangspunktet ikke OK for noen, men ett sted må vel grensen gå for hvor lite man skal stole på de som flyr flyene. Man blir ikke noe mindre i stand til å fly flyet rett i en høyblokk etter å ha blitt befølt i skrittet. Eller?
Dessuten må jo noen som gruppe stå frem og si at nok er nok. Det betyr ikke dermed at endring av reglene nødvendigvis bare skal komme piloter/crew tilgode. Men noe bør gjøres før dette tar helt av.
Utflyttet
21-09-2007, 15:22
Angåene å ta helt av:
http://flyertalk.com/forum/showthread.php?t=737673
http://flyertalk.com/forum/showthread.php?t=738108
-A
Originally posted by F35Landing
Men noe bør gjøres før dette tar helt av.
Dette har tatt av for lengst; det er lite sammenheng mellom de kontrollene som nå foretas og hva de faktisk er istand til å avsløre med dagens teknologi.
F35Landing
21-09-2007, 15:30
http://www.youtube.com/watch?v=wkmlj8h6U7M
Speedbird
22-09-2007, 02:19
Jeg synes det er på høy tid å få kontrollene tilbake til det de var før i tiden.
Da jeg jobbet som stuer på Sola i 2005 gikk vi direkte inn på flyplassens område,
uten noen form for sikkerhetskontroll.
Da de satte opp "blå bokser" for å kontrollere oss når vi kjørte fra f. eks.
helikopterområdet og inn mot terminalen, så gikk det ikke lang tid før vekterne
selv bare vinket oss videre uten noen form for sjekk, da jeg var på besøk på Sola
for ett par uker siden - ble vi vinket rett videre, selvom jeg satt i sivile klær i en elektrisk trekker!
Det blir jo litt latterlig når vi blant annet tømte dassbilen i en tømmestasjon utenfor
flyplassens område, og når vi kjørte den inn til terminalen igjen, så var det ingen av
vekterne som ville åpne opp og sjekke innsiden.
Vi kunne jo godt hatt med pakker med plastisk sprengstoff som vi kunne ha plantet
på samtlige fly, og laget kaos i luftfartsnorge på kort tid.
Videre så går jeg jo gjennom streng kontroll daglig her på OSL, mens her inne på teknisk
har vi nok av stoffer som vi kan lage bomber, osv..
..det er det visst ingen som bryr seg om.
Kniver, skrujern etc, er jo ting jeg tar ombord i flyene daglig også..
..men en flaske brus kan jeg ikke ta gjennom sikkerhetskontrollen....??
Og når vi først er inne på dette med brusflasker, osv..
..hvis dette er så farlig at vi ikke kan ta det med inn i terminalen,
hvordan tenker de på folks sikkerhet når det samles hundrevis av
flasker med dette "sprengstoffet" i bosspann, rett ved siden av køen
til sikkerhetskontrollen - tenk kjedeeffekten av dette når først en av bombene går av!
Videre, tenk hva som skjer når OSL oppdager at alt vannet i vasker/toalett etc, ikke er sikkerhetskontrollert!
Hva hvis noen kobler seg på og pumper inn kjemikalier/sprengstoff i dette??
ATC-flyradar
22-09-2007, 09:59
Originally posted by Speedbird
Jeg synes det er på høy tid å få kontrollene tilbake til det de var før i tiden.
Da jeg jobbet som stuer på Sola i 2005 gikk vi direkte inn på flyplassens område,
selv bare vinket oss videre uten noen form for sjekk, da jeg var på besøk på Sola
for ett par uker siden - ble vi vinket rett videre, selvom jeg satt i sivile klær i en elektrisk trekker!
Det blir jo litt latterlig når vi blant annet tømte dassbilen i en tømmestasjon utenfor
flyplassens område, og når vi kjørte den inn til terminalen igjen, så var det ingen av
Vi kunne jo godt hatt med pakker med plastisk sprengstoff som vi kunne ha plantet
Videre så går jeg jo gjennom streng kontroll daglig her på OSL, mens her inne på teknisk
til sikkerhetskontrollen - tenk kjedeeffekten av dette når først en av bombene går av!
Videre, tenk hva som skjer når OSL oppdager at alt vannet i vasker/toalett etc, ikke er sikkerhetskontrollert!
Hva hvis noen kobler seg på og pumper inn kjemikalier/sprengstoff i dette??
Dette var godt skrevet, mye godbiter å lese.
Jan
Originally posted by Speedbird
Hva hvis noen kobler seg på og pumper inn kjemikalier/sprengstoff i dette??Så enig så enig..
Skal jeg utføre en terrorhandling, så kan jeg og bare hente den svære brødkniven på oppholdsrommet, og gi til den onde flyvertinna jeg har alliert meg med, og terroren er i gang:drunk: