View Full Version : Air Berlin overtar Condor
Thomas Cooks tyske datterselskap Condor slås sammen med Air Berlin, og Air Berlin blir "strategisk partner" av Thomas Cook i Tyskland. Thomas Cook går inn som aksjonær i Air Berlin og får plass i styret.
http://www.travelmole.com/stories/1122566.php?mpnlog=1
Slik jeg har forstått det kan de først overta de knapt over 75% Thomas Cook har i Condor i februar 2009. Lufthansa har vel også muligheten til å stoppe det hele hvis de benytter seg av sin forkjøpsrett, selv om det er lite trolig.
De fleste pilotene i Condor tilhører Lufthansa, så det kan bli stort skolingsbehov i Condor når Lufthansa trekker disse tilbake til egne rekker.
Dealen er at Air Berlin overtar 75,1% fra Thomas Cook i februar 2009 (!!), omtrent på samme tid skal thomas Cook overta de resterende 24,9% fra Lufthansa, som så overtas av Air Berlin i februar 2010. Når hele transaksjonen er ferdig, vil Thomas Cook sitte med inntil 29,99% av Air Berlin. Air Berlin estimerer verdien av transaksjonen til mellom €380 og €475 millioner, avhengig av aksjekurs. I tillegg forventer Air Berlin synergieffekter på €70 millioner
hmm nå ble eg litt forvirra.. av hvem som overtar hvem og sånt.. oppfattet eg rett? at airberlin ska helt tilslutt overtar hele thomas cook ? hvis ja, vil det får følger for det skandinaviske delen ?? igjen navnebytte kanskje ?
Originally posted by B767
hmm nå ble eg litt forvirra.. av hvem som overtar hvem og sånt.. oppfattet eg rett? at airberlin ska helt tilslutt overtar hele thomas cook ? hvis ja, vil det får følger for det skandinaviske delen ?? igjen navnebytte kanskje ?
Air Berlin overtar Condor samtidig som Thomas Cook får en 24,9% eierandel i Air Berlin.
skrev jeg det klønete?
Air Berliin overtar hele Condor i 2010, og Thomas Cook får inntil 29,99% av Air Berlin
Har jeg også forstått det ritkig må Condor bytte navn når Air Berlin overtar, da Lufthansa valgte å beholde varemerket Condor da de solgte Condor
og så ble det ikke Condor + Air Berlin allikevel, men en mulig storfusjon mellom Condor, tyske TUIfly og germanwings
http://www.atwonline.com/news/other.html?issueDate=7%2F14%2F2008
Det går unna i svingene her nå ja. er ikke Condor og tyske TUI ca samme greia da?
Condor = Thomas Cook, noe som vel skulle være en av de største motpolene til TUI i Europa.
ops, jeg mente Thomas Cook, tror jeg var litt trøtt igår... jaja. Men bluebird fiksa opp, takk :)
Dette må vel gjennom noen høye herrer og kvinner i Brüssel først, blir spennende å se om de godkjenner det.
AB + DE vil ikke hadde klart det allikevel. De tyske konkurranse-myndigheter varslet en uke för at de vil nekte om de selskaper ikke gir store konsesjoner. Derretter ga AB og DE opp. För ble fristen for innlevering av konsesjoner forlenged for 4. gang.
4U + HLX alene er en no-go i dagens form. Det jobbes na a legge dette til rette, mens begge selskaper er veldig sterke i CGN og STR og med LH pa eiersiden i 4U gar det ikke forbi konkurranse-myndigheter heller.
Det hva na skjer er faktum at alle involverte selskaper reduserer flaten sin. Germanwings kvitter seg med 4 fly, og veksten er stopped. HLX leier ut som vild og Condor returnerer steg for steg A320.
Jeg vil ikke utelukke at det kommer en ny forsök med 4U + DE + HLX, mens med en Lufti' pa eiersiden er det en definitiv no-go.