PDA

View Full Version : Ryanair vurderer å øke fra HAU


LN-KGL
20-09-2007, 09:13
Haugesungds Avis
Ryanairs Nord-Europa-sjef sier at selskapet vurderer å øke trafikken fra Helganes. Flyselskapet frykter ikke Norwegian.

Hele avisartikkelen her (http://www.h-avis.no/article/20070919/NYHET/70919009/1010/AKTUELT)

Så noen få kommentarer fra min side:

I artikkelen hevder Wilhelm Hamilton fra Ryanair at "Norwegian ikke er kjent utenfor Norge". Dette er da beviselig galt, bare ta en tur fra Norge til Polen så ser man hvem som utgjør stor del av de reisende - ja riktig, polakker. Jeg var også forundret over hvor eksponert Norwegian var i bybildet i Berlin, og jeg så ikke en døyt fra Ryanair. Store deler av Tyskland har også vært en skuffelse for Ryanair - kanskje ikke MOLs metode er den beste overfor tyskere?

Det virker som MOL kjenner trykket og selv lille Norwegian begynner å bli irriterende.

JetBlue
20-09-2007, 09:31
Så noen få kommentarer fra min side:

I artikkelen hevder Wilhelm Hamilton fra Ryanair at "Norwegian ikke er kjent utenfor Norge". Dette er da beviselig galt, bare ta en tur fra Norge til Polen så ser man hvem som utgjør stor del av de reisende - ja riktig, polakker. Jeg var også forundret over hvor eksponert Norwegian var i bybildet i Berlin, og jeg så ikke en døyt fra Ryanair. Store deler av Tyskland har også vært en skuffelse for Ryanair - kanskje ikke MOLs metode er den beste overfor tyskere?

Det virker som MOL kjenner trykket og selv lille Norwegian begynner å bli irriterende.

det er mer som ikke stemmer her, det er ikke lenge siden Ryanair offisielt meddelte at ruten til Haugesund måtte få økt belegg for å unngå nedleggelse. Så her snakkes det i tunger.

LN-KGL
20-09-2007, 09:38
Originally posted by JetBlue

det er mer som ikke stemmer her, det er ikke lenge siden Ryanair offisielt meddelte at ruten til Haugesund måtte få økt belegg for å unngå nedleggelse. Så her snakkes det i tunger.

Og riset bak speilet er klart tilstede med dette uttrykket "men det er mye opp til turistnæringen" - med andre ord vi markedsfører ikke oss selv, det får dere gjøre for oss.

Lurer hvor lenge FraudaiR bare kan leve på andres almisser (markedsføring, sponsede avgifter, reklame i flyene, ...) før veksten stopper helt opp?

JetBlue
20-09-2007, 11:28
Originally posted by LN-KGL

Lurer hvor lenge FraudaiR bare kan leve på andres almisser (markedsføring, sponsede avgifter, reklame i flyene, ...) før veksten stopper helt opp?

Tror den turen allerede har startet....

imm
20-09-2007, 11:48
Turen allerede startet? Nå har ikke jeg sett noen tall siden juli, men det var da ihvertfall ikke noe tegn til nedgang. Her sakset fra Boarding:

"Tilsammen 4,760,460 passasjerer reiste med Ryanair i juli 2007. Det er 21 prosent flere enn samme måned året før. Da reiste 3,940,792 med det irske lavprisselskapet.

Kabinfaktoren var på 90 prosent - det samme som i juli 2006."

LN-KGL
20-09-2007, 13:46
Nå har jeg sett på tallene fra Ryanair imm, og her er det helt klart en trend til utflating - bare se grafen under.

Trenden viser at nå er økningen year-on-year på rundt 20%, mot rundt 37% ved inngangen til 2003

Desk pilot
20-09-2007, 13:49
Dumt spørsmål kanskje, men hva er benevnelsen på Y-aksen?

LN-KGL
20-09-2007, 13:52
Prosentvis endring fra måned til måned på 12 måneders rullerende verdi - med andre ord se overskriften

imm
20-09-2007, 13:52
Jeg er alltid like imponert over dine innlegg LN KGL. Du er en sann mester med fremstillingene. Allikevel, de øker stadig. Og det er naturlig nok at jo større man blir, så må nødvendigvis den prosentvise økningen en gang flate ut, selv om man øker betraktelig i volum. (håper du skjønte hva jeg prøvde å forklare).

JetBlue
20-09-2007, 13:57
Originally posted by imm
Jeg er alltid like imponert over dine innlegg LN KGL. Du er en sann mester med fremstillingene. Allikevel, de øker stadig. Og det er naturlig nok at jo større man blir, så må nødvendigvis den prosentvise økningen en gang flate ut, selv om man øker betraktelig i volum. (håper du skjønte hva jeg prøvde å forklare).

Ja, og når den prosentvise økningen flater ut, så reduseres også veksten, uansett volum. Poenget her er at de basale forutsetningene for Ryanairs forretningsmodell synes å være i endring, og det gjelder trolig for andre lavkostselskaper rundt om i verden.

Er helt på linje med LN-KGL, den relative årlige veksten for Ryanair er i ferd med å avta, og det innebærer et (markant) trendbrudd. Så kan man jo synes hva man vil om det.

imm
20-09-2007, 14:24
Ryanair fraktet i fjor 42 millioner passasjerer, og håper å nå et mål på 52 millioner i år.
En økning på ca 23%
En like stor prosentvis økning har de hatt de siste årene.
Men ta frem kalkulatoren, og legg til 23% økning til i en del år, så ser du at det ikke lar seg gjøre. Det MÅ nødvendig vis bli en nedgang i veksten. Enkelt og greit. Noe annet vil være en umulighet.

LN-KGL
20-09-2007, 14:50
52 millioner kan bare FR glemme - da måtte økningen måned for måned de fire siste månedene være over 7% og det tilsvarer for et helt år over 80% økning. Det er måte for hvor mye hockeystickforhåpninger en kan ha. Et mer realistisk maksimalt tall for 2007 er 49,3 millioner - ved utgangen av august var tallet for de 12 siste måneder 46 103 820. Jeg tror det kan bli vanskelig å komme så høyt engang - MOL skal jo parkere en del maskiner som er tilknyttet STN.

JetBlue
20-09-2007, 15:31
Originally posted by LN-KGL
- MOL skal jo parkere en del maskiner som er tilknyttet STN.

Har lest om alt fra 8 til 18 fly, dét er faktisk en betydelig produksjonskapasitet som fjernes.

Someone
20-09-2007, 15:36
Originally posted by JetBlue

Originally posted by LN-KGL
- MOL skal jo parkere en del maskiner som er tilknyttet STN.

Har lest om alt fra 8 til 18 fly, dét er faktisk en betydelig produksjonskapasitet som fjernes.

Men i god Ryanair stil så er det selvsagt ikke pga etterspørslen etter reiser men pga for høye avgifter.....jada og månen er en stor ost:rolleyes: